حافظه SSD چیست و چگونه کار می کند؟

  پنجشنبه، 20 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
حافظه SSD چیست و چگونه کار می کند؟
SSDها نوع نسبتا جدید و بسیار سریعی از حافظه هستند که نسبت به هارد دیسک‌ها دارای سرعت و امنیت انتقال داده‌ی بالاتری هستند. اما این حافظه‌ها معایبی از جمله قیمت بالا و کند شدن به مرور زمان دارند. با ما باشید تا با هم به بررسی نحوه‌ی عملکرد این حافظه‌ها بپردازیم.

هارد SSD :

امروزه این نوع هارد رو با سرعت بیشتر نسبت به هارد HDD میشناسیم و تقریبا نسل جدید فضای دخیره سازی به شماره میاد ، SSD مخفف کلمه Solid-State Disk هستش و تکنولوژی ساخت این نوع ، به طوری کلی با هارد HDD متفاوت هستش و در ساخت هارد SSD از تکنولوژی فلش NAND استفاده شده و دیگه از بخش مکانیکی در آناتومی داخلی اون خبری نیست .

البته این نوع هاردها به دلیل سرعت بالا گرانتر از هاردهای HDD هستند و در حجم های پایین تر (…,128 ,256) نسبت به هارد HDD عرضه شده اند . در کامپیوتر های شخصی و لپ تاپ های رده متوسط رو به بالا از هارد SSD در کنار هارد HDD استفاده میشود تا بتوان ویندوز و برخی برنامه های کاربردی رو روی اون نصب کرده و از سرعت بالای اون لذت برد .

نحوه ی کار هارد SSD :

همانگونه که در بالا اشاره شد این نوع هارد بخش مکانیکی نداشته و در ساخت این نوع هارد از تکنولوژی فلش بر پایه ی ناند (NAND) استفاده شده البته حافظه SSD برپایه ی روش سنتی فرار DRAM بود که در سال 2009 از تکنولوژی بر پایه NAND تغییر یافت .حال در این بخش با نحوه ی ساز و کار اون آشنا میشیم البته سعی میکنم به طور خلاصه تشریح کنم تا هم مفید باشه و هم حوصلتونو سر نبره .

اساس کار هارد SSD بصورت یک کنترلر میباشد که بین حافظه های NAND و کامپیوتر میزبان مانند پلی عمل میکند . برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید :

تصویر
اساس معماری داخلی هارد SSD

بخش Interface (رابط) :

این بخش رابط بین کامیوتر و هارد میباشد که در نوع هارد داخلی (اینترنال) از رابط SATA یا PATA و در نوع هارد خارجی (اکسترنال) از رابط USB استفاده می شود .

بخش Controller (کنترل کننده) :

این قسمت از هارد SSD مغز فلش های NAND میباشد و دارای قسمت ها و بلوک های مختلف می باشد وظیفه این قسمت کنترل ذخیره ، بازیابی ، کش و … می باشد . این قسمت دقیقا بین فلش های NAND و قسمت ورودی و خروجی می باشد .

در زیر بخش های مختلف قسمت Controller هارد SSD رو مشاهده می کنید :

تصویر
اساس شکل بخش کنترولر هارد SSD

بخش حافظه فلش NAND :

این بخش محل ذخیره داده هارو بر عهده دارد و همونطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید از چندین فلش بر پایه ی NAND تشکیل شده که جمع حجم این فلش ها حجم کل هاردو رو تشکیل میده این فلش ها با اندازه های 40 یا در نسخه های جدیدتر از فلش های 20 نانومتری استفاده میشود .

مزیت ها و تفاوت های هارد SSD نسبت به HDD :

  • اولین و بزرگترین مزیت هارد SSD نسبت به هارد HDD سرعت بالای اون هستش .
  • هیچ صدایی رو تولید نمیکنه .
  • مصرف برق کمتری داره .
  • طول عمر زیادتری داره .

به مقایسه زیر توجه کنید :

تصویر
مقایسه هارد SSD و HDD

درایو های حالت جامد چگونه عمل می کنند؟

حافظه های SSD یا «Solid-State Drives» که از نظر لغوی به معنای «درایوهای حالت جامد» هستند، هدفی یکسان با درایو های هارد دیسک یا همان HDD ‏(Hard Disk Drives) دارند؛ هر دوی این حافظه ها برای نگه داری طولانی مدت اطلاعات تهیه شده اند. تفاوت این دو در این است که حافظه های SSD از نوعی حافظه به نام «حافظه ی فلش» (Flash Memory) استفاده می کنند که تقریبا همانند حافظه ی RAM است. تفاوت اساسی بین SSD و RAM در مانایی داده ها است؛ بر خلاف RAM که پس از هر بار قطع جریان برق اطلاعاتش را از دست می دهد، اطلاعات داخل SSD برای همیشه در جای خود باقی خواهند ماند.

اگر یک هارد دیسک معمولی را باز کنید، تعدادی دیسک مغناطیسی به همراه یک سوزن مشاهده خواهید کرد که عمل خواندن داده ها را انجام می دهد. به عبارتی دیگر این هارد ها بسیار شبیه به رکورد پلیرها یا گرامافون ها عمل می کنند. قبل از این که سوزن موجود بتواند اطلاعات را بخواند، دیسک ها باید چرخیده و در محل صحیح قرار بگیرند.

حافظه های SSD از جدولی از سلول های برقی استفاده می نمایند تا امکان خواندن و نوشتن داده ها را با سرعت بالایی فراهم کنند. این جداول به بخش هایی به نام «صفحه» یا «pages» تقسیم شده اند که اطلاعات در آن ها ذخیره می شود. مجموعه ای از صفحات تشکیل «بلوک» می دهند.

دلیل این که به حافظه های SSD «حالت جامد» می گویند این است که هیچ عضوی از آن در حال حرکت نیست و همه چی ثابت و در سر جای خود قرار دارد.

تصویر

شاید برایتان سوال شده باشد که دانستن ثابت بودن حافظه ی SSD چه کمکی به کاربر می کند؟ دلیل اهمیت این قضیه این است که حافظه های SSD تنها می توانند داده ها را در صفحات خالی هر بلوک بنویسند. در هارد دیسک ها امکان نوشتن داده ها در هر جایی از دیسک در هر لحظه فراهم بود که این مساله باعث سهولت در بازنویسی (overwrite) داده ها می شد. در حافظه ی SSD داده های صفحات را نمی توان مستقیما بازنویسی کرد و تنها می توان داده ها را در فضای خالی صفحات هر بلوک نوشت.

پس حذف داده ها در این حافظه ها چگونه انجام می شود؟ زمانی که تعداد کافی صفحه ی خالی در هر بلوک وجود داشته باشد، حافظه ی SSD تمام اطلاعات موجود در بلوک را وارد RAM کرده، تمام بلوک را حذف نموده و سپس اطلاعات را مجددا از RAM وارد بلوک می کند و صفحات استفاده نشده را خالی می گذارد. توجه داشته باشید که حذف کردن اطلاعات از حافظه ی SSD صرفا به معنای حذف دائمی آن ها نیست.

این مساله به این معنا است که حافظه های SSD با گذر زمان آهسته تر می شوند.

هنگامی که یک حافظه ی SSD جدید تهیه می کنید، تمام بلوک های آن را صفحات خالی تشکیل داده اند. در این شرایط زمانی که اقدام به نوشتن داده ی جدیدی در آن نمایید، این حافظه می تواند فورا با سرعتی شگفت انگیز این کار را برای شما انجام دهد. با این حال با گذر زمان اطلاعات بیشتری در آن نوشته خواهند شد و صفحات خالی بیشتری پر می شوند که این قضیه باعث به وجود آمدن صفحات خالی کوچک و پراکنده در سراسر بلوک ها می شود.

از آنجایی که یک حافظه ی SSD امکان بازنویسی مجدد داده های موجود در یک صفحه را ندارد، از این پس هرگاه بخواهید داده ی جدیدی در آن بریزید، SSD باید مراحل زیر را انجام دهد:

  1. بلوکی را پیدا کند که صفحات استفاده نشده ی کافی داشته باشد.
  2. صفحات مورد نیاز بلوک را شناسایی و ثبت کند.
  3. تمام صفحات آن بلوک را خالی کند.
  4. صفحات مورد نیاز را در بلوک خالی شده بازنویسی کند.
  5. صفحات باقیمانده را با اطلاعات جدید پر کند.

به طور خلاصه، پس از این که تمام صفحات خالی یک حافظه ی SSD را پر کنید، این حافظه برای نوشتن هر داده ی جدیدی باید مراحل بالا را تکرار کند. بیشتر حافظه های فلش با این روش کار می کنند.

البته اشتباه نکنید، با وجود تمام این موارد، هنوز هم حافظه های SSD بسیار سریعتر از هارد دیسک های سنتی هستند و افزایش سرعتی که از این حافظه ها حاصل می شود، به طور کامل ارزش قیمت بالای آن ها نسبت به هارد دیسک ها را دارد.

مشکل بزرگ حافظه های SSD

حالا که می دانیم حافظه های SSD چگونه کار می کنند، می توانیم به سادگی متوجه مشکل بزرگ آن ها شویم. حافظه های فلش تنها می توانند به دفعات محدودی داده در خود بنویسند و پس از آن ذره ذره به مرگ خود خواهند رسید.

این که چرا چنین اتفاقی می افتد مساله ای بسیار علمی است، ولی به طور ساده شده می توان این چنین تعریف کرد: در هنگام استفاده از یک حافظه ی SSD، جریان الکتریکی موجود در هر سلول داده ای آن باید به طور دوره ای ریست شود. متاسفانه با هر بار ریست شدن آن، مقاومت الکتریکی موجود در هر سلول افزایش می یابد که باعث افزایش ولتاژ مورد نیاز برای نوشتن اطلاعات در هر سلول می گردد. با مرور زمان ولتاژ مورد نیاز به قدری زیاد می شود که نوشتن در آن سلول غیر ممکن خواهد شد.

به همین دلیل، تنها می توان به دفعات محدودی اقدام به نوشتن در سلول های داده ای SSD کرد. البته این بدین معنا نیست که حافظه های SSD نمی توانند عمر طولانی مدتی داشته باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403