ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز درباره گم شدن سند در وجه حامل

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 10 دقیقه
همه چیز درباره گم شدن سند در وجه حامل
اسناد تجاری از قبیل سفته، چک و... اسنادی هستند که در انواع معاملات تجاری و غیر تجاری، به کار می روند و قواعد آن ها در قانون تجارت و برخی قوانین خاص، نظیر قانون صدور چک، مورد پیش بینی قرار گرفته است و باید بر مبنای تشریفات پیش بینی شده در قوانین مخصوص صادر و وصول گردند. در ادامه ساعدنیوز هر آنچه که باید ین مفقودی چک حامل بدانیم ارائه خواهد داد.

برخی اسناد تجاری، قابلیت صدور در وجه حامل، یعنی، صادر شدن، بدون درج نام گیرنده بر روی آن ها و درج عبارت حامل، به جایگزین نام گیرنده را دارند و این یعنی، سند تجاری، در دست هر کسی که باشد، دارنده محسوب شده و می تواند آن را نقد کند. با توجه به وضعیت متفاوت نقد شوندگی این اسناد، گم شدن آن ها می تواند، دارنده سابق (که آن را مفقود کرده) را با ضرر های بسیاری مواجه نماید؛ از این رو، ضروری است با اقدامات بعد از گم شدن سند در وجه حامل آشنا بود.

پوستر چک نویسی

گم شدن سند در وجه حامل در قانون تجارت

سند تجاری در وجه حامل، سندی است که به جای نام گیرنده، کلمه "حامل"، درج شده است و این بدین معنی است که بر اساس قاعده تصرف یا اماره ید، از آنجا که تصرف، نشانه ای بر مالکیت، محسوب می گردد، حامل و دارنده آن می تواند، برای وصول و نقد کردن سند در وجه حامل، نظیر چک حامل، اقدام نماید. مستند این امر نیز، ماده 320 قانون تجارت بوده که مقرر می دارد:

  • "دارنده هر سند در وجه حامل، مالک و برای مطالبه وجه آن، محق محسوب می‌ شود، مگر در صورت ثبوت خلاف. معذلک، اگر مقامات‌ صلاحیت دار قضایی یا پلیس، تادیه وجه آن سند را منع کند، تادیه وجه به حامل، مدیون را نسبت به شخص ثالثی که ممکن است سند متعلق به او باشد‌، بری نخواهد کرد."

  • با توجه به قسمت آخر ماده فوق الذکر و ضرری که ممکن است، بر اثر گم شدن سند تجاری در وجه حامل، به مدیون وارد آید، قانون گذار، قواعدی را در خصوص گم شدن سند تجاری در قانون تجارت، مورد پیش بینی قرار داده و از ماده 320 تا 334 این قانون را، به بررسی مسائل مربوط به مفقودی اسناد در وجه حامل، اختصاص داده است.

  • بر اساس این قانون، در گم شدن سند تجاری در وجه حامل​، توسط شخصی که ابتدا، سند را به واسطه دین یا خرید سهام یا... دریافت کرده است، او باید، این مفقودی را به دادگاه، اعلام داشته و تقاضای ابطال آن را داشته باشد تا مراحل قانونی و بررسی های لازم، بسته به نوع سند، صورت گیرد، سند، ابطال شده یا از پرداخت وجه آن، توسط مدیون، جلوگیری گردد و بدین ترتیب، از سوء استفاده های احتمالی، از سند مفقود شده در وجه حامل، جلوگیری شود.

پوستر مسائل حقوقی

سایت اعلام مفقودی اسناد در وجه حامل

یکی از پرسش های رایج در خصوص اعلام مفقودی اسناد در وجه حامل، مبنی بر این است که سایت اعلام مفقودی این اسناد، چیست و آیا می توان، به صورت اینترنتی، نسبت به اعلام مفقودی اسناد در وجه حامل، اقدام کرد یا خیر؟ لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم به این پرسش، پاسخ دهیم. در خصوص اعلام مفقودی اسناد تجاری در وجه حامل، هنوز، سامانه و سایت اینترنتی ویژه ای راه اندازی نشده است و متقاضیان این امر باید، مستقیما از طریق ثبت دادخواست و مرجع صالح برای رسیدگی به این امر، اقدام نمایند تا بسته به نوع سند مفقود شده، مراحل لازم، برای جلوگیری از پرداخت وجه سند مفقود شده یا ابطال آن، انجام گردد. اما، در خصوص چک های سرقتی یا مفقودی، سامانه ای تحت عنوان سامانه ساد 24 به آدرس sad24.ir، راه اندازی شده است و افراد، می توانند، نسبت به اعلام سرقت چک یا مفقودی چک خود، در آن، اقدام کرده و به این ترتیب، پس از دریافت نامه از سایت و مراجعه به دادگاه، دستور عدم پرداخت وجه چک از دادگاه را دریافت و به بانک، ارائه دهند.

نحوه وصول سند در وجه حامل در صورت گم شدن آن

هنگامی که سند در وجه حاملی، مفقود می شود، برای وصول وجه آن، توسط شخصی که ذینفع واقعی، در دریافت وجه سند بوده و اکنون، به واسطه مفقودی، آن را در دست ندارد، بر اساس مواد 320 تا 334 قانون تجارت، باید، مطابق مراحل زیر، عمل شود: در ابتدا، فرد باید، پس از تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا و انجام احراز هویت ثنا، با تنظیم دادخواست و ثبت آن، از طریق دفاتر خدمات قضایی، اعلام مفقودی سند در وجه حامل را به محکمه محل اقامت مدیون، اعلام دارد. سپس، وی باید، بتواند، معلوم نماید، سند، در تصرف او بوده و اکنون، گم شده و از محکمه، تقاضای، صدور حکم، به بطلان سند و دستور عدم پرداخت آن، تا تعیین تکلیف پرونده را داشته باشد. در این مرحله، محکمه، پرونده را بررسی خواهد کرد و در صورت احراز صحت ادعا، بر اساس نوع سند، مطابق یکی از مراحل زیر، رفتار خواهد کرد:

  • مستفاد از ماده 322 تا 325 قانون تجارت، در خصوص "سند در وجه حاملی که دارای ورقه‌ های کوپن یا دارای ضمیمه برای تجدید اوراق کوپن باشد و همچنین، در صورت‌ گم شدن سند در وجه حامل که خود سند، به دارنده آن، حق می‌ دهد ربح یا منفعتی را مرتبا دریافت کند" محکمه، پس از احراز صحت ادعای مدعی، دستور اعلام مفقودی سند، در جراید را صادر خواهد کرد.

  • در این شرایط، محکمه تعیین می کند که مفقودی، سه بار، در جراید، آگهی شود و ذکر می کند، برای مدت سه سال یا بیشتر از تاریخ اولین آگهی، در صورتی که شخصی که اسناد در وجه حامل مفقودی، در ید او است، نسبت به تحویل اسناد، اقدام نکند، اسناد، به اعلام محکمه، باطل خواهند بود.

  • همچنین، در صورتی که مدعی، تقاضای ممنوعیت مدیون، در پرداخت وجه سند حامل را از محکمه داشته باشد، محکمه می تواند، مدیون را از پرداخت وجه سند، به دیگری، ممنوع کند، مگر پس از اخذ تامین و ضامنی که دادگاه، تعیین کرده است.

  • شایان ذکر است، در مفقودی چک، مدعی ابتدا می تواند، از بانک بخواهد، وجه چک را پرداخت ننماید و دستور عدم پرداخت، صادر کند و سپس، ظرف یک هفته، نسبت به شکایت اعلام مفقودی چک و رسید ثبت شکایت، به بانک، اقدام نماید؛ البته، با صدور چک الکترونیکی، مشکل مفقودی چک، برطرف می گردد.

  • بعد از طی همه مراحل، بر اساس ماده 331 قانون تجارت که مقرر می دارد: "پس از صدور حکم ابطال، مدعی حق دارد تقاضا کند به خرج او، سند جدید یا لدی‌الاقتضاء، اوراق کوپن تازه به او بدهند. اگر سند حال‌ شده باشد، مدعی حق تقاضای تادیه خواهد داشت." سندی جدید، بعد از ابطال سند مفقودی، برای مدعی، صادر خواهد شد و اگر مهلت تادیه رسیده باشد، باید، وجه سند، به مدعی، داده شود.

  • مستفاد از ماده 328 قانون تجارت، در صورتی که بعد از آگهی و قبل از انقضای مهلتی که دادگاه، در آگهی، برای بطلان سند، اعلام کرده، سند، توسط حامل، به محکمه، تقدیم شود، دادگاه، تا پایان مهلت رسیدگی، به مدعی، فرصت می دهد، دلایل ذی حق بودن خود و اثبات مفقودی چک را به دادگاه، ارائه دهد، در غیر این صورت، سند ارائه شده به محکمه، به ارائه دهنده آن، تحویل خواهد شد و او، مستحق دریافت وجه سند است.

  • مستفاد از ماده 326، 331، 332 و 333 قانون تجارت، "در مورد گم شدن اوراق کوپن، در صورتی که کوپن ها، ضمن جریان دعوی لازم الاتادیه" بشوند، محکمه، چنانچه ادعای تصرف مدعی را در سند مفقود شده، بپذیرد، دستور خواهد داد تا مدیون، وجه سند را در صندوق دادگستری، واریز کند. (در صورت حال بودن، همان لحظه و در صورت موجل بودن، در زمان سر رسید اجل) اگر در این شرایط، سند مفقودی، به محکمه، تحویل شود، دادگاه، به مدعی، فرصت خواهد داد، تا قبل از اتمام رسیدگی، ذی حق بودن خود را ثابت کند و در این صورت، وجه امانت در صندوق عدلیه، به وی داده می شود و اگر نه، سند را تحویل ارائه کننده آن به دادگاه، خواهد کرد و او باید، برای مطالبه وجه آن، اقدام کند.

قانون جدید اعلام مفقودی اسناد در وجه حامل

در قسمت های قبلی مقاله، درباره گم شدن سند تجاری در وجه حامل و نحوه وصول وجه اسناد در وجه حامل، توضیح دادیم، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص قانون جدید اعلام مفقودی اسناد در وجه حامل، صحبت کنیم و بررسی کنیم که آیا، قانونی جدید، در این خصوص، وضع شده است یا خیر. در خصوص قانون جدید اعلام مفقودی اسناد در وجه حامل، لازم به توضیح است که هیچ قانونی، در این خصوص، به تازگی، وضع نگردیده و همان قانون تجارت و موادی که در قسمت های قبلی مقاله گفتیم، یعنی مواد 320 تا 335، قانون و مواد حاکم بر اعلام مفقودی اسناد تجاری هستند. ذکر این نکته، ضروری است که با جایگزینی چک های صیادی و ثبت الکترونیکی آن ها، همچنین، با صدور سفته به صورت الکترونیکی، همچنین، با ممنوعیت صدور چک در وجه حامل، تا حد زیادی، مساله مفقودی برخی اسناد، کاهش یافته و تقریبا، از بین رفته است.

نحوه اثبات مفقودی سند تجاری در وجه حامل

نحوه اثبات مفقودی سند تجاری در وجه حامل چگونه است؟ این پرسشی است که اغلب افرادی که اسناد در وجه حامل خود را گم کرده اند، مطرح می نمایند که در این بخش از مقاله،قصد داریم، به بررسی قانونی آن پرداخته و به پرسش مطروحه، پاسخ دهیم.

  • قانون گذار، ادله اثبات دعوا را در قوانین آیین دادرسی کیفری و مدنی، بر حسب موضوع پرنده، تعیین کرده است و هر شخص، می تواند با استمداد از آن ها، نسبت به اثبات ادعای خود، اقدام نمایند. این ادله، مواردی از قرار اقرار، سند، سوگند، شهادت و امارات قضایی هستند.

  • برای اثبات مفقودی سند تجاری نیز، مدعی باید، بتواند، با کمک یکی از ادله مذکور، ادعای خود را به محکمه، اثبات نماید و دادگاه را متقاعد کند که سابقا و قبل از مفقودی، سابقه تصرف داشته و اکنون، سند تجاری در وجه حامل، بر حسب اتفاقی از قرار مفقودی، به واسطه سرقت یا هر امر دیگری، از ید او، خارج شده اما، همچنان، مستحق دریافت وجه آن است و شخص یابنده که اکنون حامل سند است، حتی با استناد به اماره تصرف، ذی حق نیست.

گم شدن چک در وجه حامل

اکنون، به موجب قانون جدید صدور چک که صدور چک در وجه حامل را ممنوع اعلام کرده، همچنین، بر اثر اجرایی کردن طرح چک الکترونیک و صدور چک از طریق سامانه چکاد بانک مرکزی، بحث مفقودی و گم شدن چک در وجه حامل، منتفی شده است، اما، چنانچه کسی، چک در وجه حامل قدیمی خود را گم کند، باید، مطابق مراحل زیر، عمل نماید: ابتدا، ذینفع، یا قائم مقام قانونی او، باید، اقدام به اعلام مفقودی چک، در بانک محال علیه نموده و از بانک، بخواهند، نسبت به پرداخت وجه چک، اقدام ننمایند. از آنجا که بانک، صرفا، تا یک هفته پس از درخواست، نسبت به عدم پرداخت وجه چک، اقدام خواهد کرد، متقاضی باید، ظرف این بازه زمانی، اقدام به شکایت کرده و اعلام مفقودی چک نماید و سپس، برگه ثبت شکایت خود را تقدیم بانک کند.

گم شدن سفته و برات در وجه حامل

قبل از توضیح در خصوص گم شدن سفته و برات در وجه حامل، لازم به توضیح است که بر اساس قانون، صرفا، امکان صدور سفته یا فته طلب، در وجه حامل، وجود دارد و صدور برات، در وجه حامل، قانونی نیست، چراکه قانون گذار، در صدور برات، ذکر اسم دارنده برات در روی این سند را به صراحت، ذکر کرده و صرفا، در خصوص امکان صدور آن، به حواله کرد، قواعدی را پیش بینی نموده است.

اما، به هر ترتیب، در صورتی که شخصی، سفته در وجه حامل خود را گم کند، باید با ثبت دادخواست، همانند آنچه در تیتر سوم مقاله، توضیح دادیم، این امر را به دادگاه اعلام دارد، تصرف خود و ذی نفع بودن برای دریافت وجه سفته را به محکمه، ثابت کند و از دادگاه بخواهد، نسبت به دستور درج آگهی در جراید، تعیین مرور زمان باطل شدن آن و دستور بر عدم پرداخت وجه، توسط مدیون، به اشخاص دیگر، مگر با اخذ تامین یا ضامن معتبر، اقدام نماید.

در خصوص برات نیز، مدعی، باید، اعلام مفقودی آن را به دادگاه، اعلام دارد و پس از اثبات ادعای خود، از دادگاه بخواهد، دستور صدور برات جدیدی را توسط صادر کننده، صادر نماید.

سخن پایانی

بنابراین اقدامات بعد از گم شدن سند تجاری در وجه حامل، در قانون تجارت، پیش بینی شده است و بدین صورت بوده که مدعی مفقودی و ذی حق بودن در سند مفقود شده باید، از طریق دفاتر خدمات قضایی، اقدام به ثبت دادخواست و اعلام مفقودی اسناد در وجه حامل مورد نظر خود کند تا دادگاه، بعد از رسیدگی، طی یک روند قانونی، دستور ابطال اسناد را صادر نماید. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (212 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (181 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (95 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (80 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (60 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (51 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (44 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (42 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از پوشش و ظاهر یک مرد گدا در دوره قاجار+عکس به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید تغییر استایل امیرمحمد متقیان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس نگاهی به حیاط باصفا و دلباز بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به زندگی فوق لاکچری همسر امام خمینی(نوه وزیر خزانه داری ناصرالدین شاه) در خانه پدری‌شان پیش از ازدواج؛ از کالسکه اختصاصی تا یادگیری زبان فرانسه+ویدیو موتور اسکوتر خوش رنگ محسن مسلمان ستاره تیم ملی/ موتور سواری آقای فوتبالیست به جای ماشین های آنچنانی+عکس واکنش فخری سریال بانوی عمارت به پیشنهاد ازدواج با یک مرد به عنوان زن دومش/ مریم مومن،: زاپاس کسی نمیشم!+فیلم همسر رهبر معظم انقلاب: من نمیخواهم پارتی بازی کنم+ فیلم ژست و استایل خاص و دیدنی بازیگران در عکس سلفی با برج ایفل/ از پوشش جالب مژده لواسانی تا خلاقیت بامزه لیلا بلوکات و نیما شاهرخ شاهی رونمایی از همسر و دختر باکلاس تهمینه میلانی برای اولین بار/ جشن تولد ساده و خلوت در یک رستوران شیک ایرانی+عکس تشویق بی امان نسرین مقانلو در کنسرت بعد از 2 سال عزاداری برای پسرش +ویدئو بوسه زیباترین دختر ایرانی روی صورت احسان علیخانی/ این صحنه دیدن داره😍+ویدئو زیبایی دلنشین نوه چشم رنگی و ناز محمود پاک نیت در آغوش پدربزرگش/ چقدر خوشگل و بانمکه+عکس نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات حامد بهداد در اولین روز فوت پدرش/ سادگی در نهایت زیبایی+عکس وفاداری عاشقانه همسر هاشمی رفسنجانی که پس از فوت ایشان هم لیوان و بشقاب شوهرشان را سر میز صبحانه می چینند+عکس مهران رجبی قرار بود چه نسبتی با نقی پایتخت داشته باشه؟ نگاهی به زمین فوتبال در باشگاه لاکچری هادی چوپان/گرگ پارسی مصدوم شد +فیلم نگاهی به مدرسه رشدیه تبریز، قدیمی ترین مدرسه ایران/ چه بنای زیبا و اصیلی+عکس کشف عجیب یک «همدان» دیگر در ایران! +ویدئو خلاقیت جالب و تحسین برانگیز دانش آموز ایرانی برای تبریک روز معلم با یک نامه عاشقانه/ لامصب قلبم اکلیلی شد😍+فیلم تصویری از خانه ابدی پدر داوود عابدی خبرنگار ورزشی/ روحش شاد و یادش گرامی دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم گریه‌های دردناک و بی امان فریبا نادری در مراسم خاکسپاری همسر جوان و هنرمندش+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس رونمایی یک معلم از خلاقیت دانش آموزش برای جمله سازی با کلمه تشکر/ این دفترمشق پربازدید شد+عکس خصوصیات اخلاقی 7 تا خواهر شوهر مهربون ریما رامین فر، همای سریال پایتخت و خانواده پرجمعیت امیر جعفری/ خدا حفظشون کنه خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 رونمایی از استایل جالب و دهه شصتی محسن تنابنده، نقی معمولی پایتخت و پدرش در یک عروسی/ الان چقدر شبیه باباشه+عکس خلاقیت خنده دار و منحصربفرد اوستای لوله کش در لوله کشی خانه مشتری حماسه آفرید+عکس/ من در به در دنبالت میگردم فوت و فن کارِت رو یاد بگیرم😂 رونمایی المیرا شریفی مقدم از 2 پسرش/ بهش نمیخوره پسرایی به این سن و سال داشته باشه+ عکس خوانندگی شاد و باحال امیرمحمد متقیان با رفقای هنرمندش/ ای خالق هر قصه من...+ویدیو رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! اقدام خلاقانه و جدید معلم ایرانی در پخش کردن آهنگ های محمدرضا شجریان برای کاهش استرس دانش‌آموزانش+ویدیو/ روزت مبارک معلم خوش ذوق😍 صحبت های خنده دار آقای قرائتی: من خودم بچه بودم خیلی چیزا کِش میرفتم میوه میخوردم فرار میکردم میگفتم هنوز 15 سالم نشده +ویدئو😂👌 اولین تصویر از مراسم عقد ستاره تیم ملی/رونمایی سردار آزمون برای اولین بار از شب دامادی اش در کنار آنا خانوم+ عکس سورپرایز متفاوت و خلاقانه دانش آموزهای ایرانی در روز معلم/ دست مریزاد واقعا+عکس هادی چوپان روز کارگر را به بچه های خودش هم تبریک گفت/ در هر شرایطی یادش نمیره از کجا به کجا رسیده👏 باغبانی محمود احمدی نژاد در باغچه حیاط باصفا و سرسبز خانه اش+عکس نگاهی به جِت شخصی سردار آزمون ستاره تیم ملی/ تنهایی تو هواپیماش چه کیفی میکنه+ عکس
تیتر امروز   
به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته برای نخبه های زندانی، برای آزادی دانشجویان آمریکایی/حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 با این 10 راهکار از شر درد پریود خلاص شو! / اگر در طول قاعدگی درد زیادی را تحمل می کنید حتما این کارهارو امتحان کن! کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟+عکس (عکس)یک تاکسی پر از گلهای تازه؛ خلاقیت راننده تاکسی برای نشاط مسافران
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده