روش های تشخیص خودروی چپ شده

  یکشنبه، 23 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
روش های تشخیص خودروی چپ شده
چپ کردن خودرو یکی از مهمترین آسیب هایی است که می تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد،در ادامه چند راهکار برای تشخیص ماشین چپی در اختیارتان قرار داده ایم.

بسیاری از افراد به دلایل مختلف، ترجیح می دهند به جای خودروی صفر، خودروی کارکرده یا دست دوم را خریداری کنند. خودروی دست دوم قیمت کمتری دارد و برای افرادی که بودجه کافی ندارند مناسب تر است. همچنین خودروی کارکرده دیگر نیازی به آب بندی ندارد. بنابراین می توان گفت این طور نیست که خرید خودروی صفر همیشه بهترین تصمیم باشد. بااین حال، خرید خودروی دست دوم همان قدر که می تواند به صرفه باشد، ریسک هایی هم دارد. اگر خوب چشم تان را باز نکنید، خیلی راحت سرمایه تان را به باد خواهید داد.

یکی از مهم ترین مسائلی که در هنگام خرید خودروی دست دوم باید مدنظر داشته باشید، آسیب های پنهانی خودرو هستند که ممکن است فروشنده یا بنگاه اتومبیل از شما مخفی کرده باشد. به طورکلی احتمال زیادی وجود دارد که خودروی دست دوم آسیب های ناچیزی به خاطر برخوردهای کوچک یا تصادفات معمولی داشته باشد.

اما اگر خودرویی به دلیل تصادفات شدید یا رانندگی خطرناک چپ کرده باشد، مسلما آسیب های جدی تری دیده است و فقط آن را سرپا کرده اند. با خرید چنین خودرویی نه تنها جان خودتان را به خطر می اندازید، بلکه پولتان را هم دور می ریزید.

در این مطلب درباره نحوه تشخیص ماشین چپی صحبت خواهیم کرد.

معیار تفاوت خودروهای چپی و خودروهای اتاق تعویض در چیست ؟

ملاک و معیار فنی و کارشناسی عوض کردن اتاق یک خودرو به درصد تخمینی آسیب دیدگی و تخریب کلی آن باز می گردد. بدین صورت که اگر خودرویی در یک سانحه رانندگی حدود 50 درصد آسیب دیده باشد باید نسبت به تعویض کلی اتاق آن اقدام نمود. اما در پاره ای از موارد و در خصوص خودروهای چپ شده امکان دارد که این درصد کلی آسیب دیدگی به حدود 50 درصد نرسد و نیازی به تعویض اتاق نباشد. در این موارد می توان خسارات و آسیب دیدگی ها را بر روی همان اتاق اولیه ترمیم و بازسازی نمود.

نحوه تشخیص ماشین چپی

خرید اتومبیل های دست دوم در جهان یک اقدام معمول است و بسیاری از افرادی که از لحاظ مالی توانایی خرید خودروی صفر کیلومتر را ندارند اقدام به خرید خودروی دسته دوم می کنند،که این خرید و فروش هوش زکاوت بالایی می طلبد چرا که زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکان پذیر بود اما امروزه به مدد پیشرفت روش های ترمیم و بازسازی، تشخیص خودروی نو و سالم از خودروی ترمیم شده به سختی امکانپذیر است.در این جا سعی داریم تا انواع معضلاتی که امکان دارد برای یک خودروی چپ کرده به وجود بیاید و یا در کل مشخصاتی که یک خودروی چپ کرده دارد و می توان از روی آن این حالت را تشخیص داد، بررسی کنیم.

ماشین چپی

رنگ شدگی سقف یا وجود آثار اعوجاج روی آن

اگر خودرو واژگون شود، سقف دفرمه شده و اثرات شدت ضربه و وزن اتومبیل در سقف هویدا خواهد شد. درصورتی که سقف بیش از حد مچاله و دفرمه شود، صافکاران معمولا اقدام به تعویض سقف و رنگ کردن مجدد آن می کنند. گرچه تشخیص رنگ شدگی و استوک بودن سقف کار ساده ای نیست و باید توسط افراد متخصص به وسیله ابزار دیجیتالی یا بازرسی چشمی صورت پذیرد، اما با کمی دقت، می توان نشانه هایی را در سقف و نواحی پیرامون آن مشاهده کرد؛ رنگ شدگی ثانویه، معمولا دارای ضخامت بیشتری است و دانه های رنگ آن، اندکی درشت و غیریکنواخت تر از رنگ کارخانه هستند.

هم چنین با دقیق شدن در محل اتصال سقف به ستون ها و کیفیت جوشکاری آن ها نیز می توان آثار چپی بودن خودرو را دید. گاهی اوقات صافکاران به دلیل ازبین رفتن کامل سقف، اقدام به بریدن ستون ها و تعویض کامل پنل سقف به همراه ستون های نگه دارنده آن می کنند. در این صورت، می توان با بررسی اثرات جوشکاری روی ستون،ها، به تعویض سقف و چپی بودن خودرو پی برد.

هم چنین برخی پرس های کارخانه در زیر نوارهای درزگیر وجود دارند که صافکاران معمولا نمی توانند به همان کیفیت آن ها را بازسازی و ترمیم کنند. از سوی دیگر، اگر سقف خودرو نیاز به تعویض نداشته باشد، معمولا آثار صافکاری روی سقف به صورت موج های ریز قابل مشاهده خواهد بود که بسته به تخصص صافکار، به صورت کم یا زیاد قابل تشخیص هستند؛ بنابراین، وجود اعوجاج روی سقف می تواند دلیل بر چپی بودن خودرو باشد. البته این احتمال نیز وجود دارد که چیزی از بالا روی سقف افتاده یا ضربه ای به صورت تعمدی به آن وارد شده باشد.

خودروهای چپی

زاویه داربودن ستون ها و سرشاسی ها

یک راه دیگر برای تشخیص چپی یا تصادفی بودن خودرو، عدم تنظیم استاندارد زوایای شاسی، ستون ها و فاصله بین آن ها است؛ چراکه هنگام تصادف و چپ کردن، معمولا به شاسی و ستون ها فشار زیادی وارد می شود و این امر موجب خواهد شد که این بخش های بدنه و اسکلت خودرو، از فرم استاندارد خود خارج شده و دچار اعوجاج شدید شوند.

بسیاری از صافکاران با تخصص بالای خود، اقدام به بازگرداندن این شرایط به حالت اولیه می کنند؛ اما عمدتا هیچ گاه به خوبی کارخانه از پس این کار برنمی آیند و افراد حرفه ای و متخصصان، می توانند کشیدگی شاسی یا صافکاری ستون ها را به خوبی تشخیص دهند؛ بنابراین، هرگونه صافکاری شاسی و ستون ها و هم چنین تنظیم نبودن زوایای آن ها، می تواند نشانه ای دال بر چپ کردن خودرو یا تصادفی بودن آن باشد.

قطعات خودرو تعمیر یا تعویض شده اند

در خودرویی که چپ کرده است، علاوه بر سقف، اجزای دیگری هم آسیب می بینند. برخی از این اجزا باید حتما تعویض شوند و برخی دیگر را صافکار تعمیر خواهد کرد.
وقتی خودرو چپ می کند، فشار واردشده به سقف، به بدنه و ستون های خودرو منتقل می شود و آن ها را از شکل طبیعی خارج می کند. ازآنجاکه ستون های خودرو (به اصطلاح بازو های آن) قابل تعویض نیستند، باید آن ها را به حالت اولیه برگرداند. این بخش کار بسیار دشوار است و شدت ضربه معمولا طوری است که امکان ندارد دوباره همه خطوط و درز های خودرو به خوبی سرجایشان قرار بگیرند؛ بنابراین با بررسی خطوط و درز ها می توانید متوجه چپی بودن خودرو شوید.

داشبورد اتومبیل را بررسی کنید. ازآنجاکه موتور در قسمت جلوی خودرو قرار دارد، پس از اینکه خودرو چپ می کند سنگینی قسمت جلوی اتومبیل باعث می شود فشار زیادی روی داشبورد و قطعات جلوی خودرو وارد شود؛ بنابراین معمولا داشبورد آسیب می بیند و حتی ممکن است آن را تعویض کنند. البته این ممکن است در تصادفات شدید هم اتفاق بیفتد، بنابراین صرف تعویض داشبورد ملاک چپی بودن خودرو نیست.

قطعه مهم دیگر کاپوت خودرو است که در خودروی چپی معمولا آسیب های شدیدی می بیند و احتمال اینکه بتوان آن را دوباره به حالت اول برگرداند، کم است. معمولا یک مکانیک خبره می تواند فرق بین قطعات فابریک کارخانه و قطعات یدکی را متوجه شود.

تشخیص ماشین با توجه با توجه به شیشه ها و چراغ ها

بررسی و ارزیابی شیشه و چراغ ها، از دیگر راهکارها برای تشخیص ماشین چپی تلقی می گردد. غالبا در هنگام تصادف، احتمال ترک خوردگی و شکستگی شیشه و چراغ های خودرو بسیار بالا می باشد. همچنین، تعویض چراغ ها موجب ایجاد طیف نوری متفاوت می شود. بر همین اساس، در صورت مشاهده این موارد، کسب اطلاعات لازم از صاحب خودرو می تواند از سالم یا تصادفی بودن ماشین پرده بردارد. به طور معمول، تعویض چراغ ها در بسیاری مواقع از نشانه های بروز تصادف به حساب می آید.

وجود پیچ ها و اتصالات فرسوده

نمایان شدن اتصالات و پیچ های آسیب دیده و فرسوده، می تواند دلیلی بر تصادفی بودن خودرو باشد. با بررسی کلیه قسمت های ماشین به صورت دقیق، به راحتی می توان از سالم یا چپی بودن خودرو مطمئن شد. با این وجود، مشاهده پیچ های خورده شده یا زنگ زده در یک قسمت خودرو، احتمال آسیب دیدن قسمت مربوطه را در یک تصادف افزایش می دهد.

با سوال کردن از فروشنده می توان از این مورد اطمینان حاصل کرد. در ضمن، پانل های آسیب دیده، صدمه دیدن قاب خودرو و سطوح فاقد رنگ، نمایانگر تصادفی بودن خودرو می باشند.

خودروهای چپی

وجود ایراد در داشبورد و سایر اجزای داخلی کابین

هرچند آسیب دیدگی داشبورد، رودری ها و سایر بخش های کابین به خودی خود نمی تواند دلیل محکمی بر چپی بودن خودرو باشد، اما با این حال، اگر احساس کردید که داشبورد یک اتومبیل دارای حالت عادی نیست و به آن ضربه و فشار بیش از حد وارد شده است، بهتر است از مالک خودرو دلیل آن را جویا شوید؛ چراکه این موضوع، می تواند نشانه ای مبنی بر واژگونی خودرو باشد. هم چنین اگر داشبورد و رودری ها نیز به درستی در جای خود ثابت نشده اند، باید به چپی بودن خودرو شک و دلیل آن را از مالک خودرو پرس وجو کرد. ضمنا اگر سروصداهای اضافی و بیش ازحد درون کابین شنیده می شود، می توان آن را دلیلی هرچند ناموثق مبنی بر تصادفی و چپی بودن خودرو دانست.

تنظیم و هم تراز نبودن شاسی های خودرو

شاسی های خودرو از مهم ترین پارامترها در تشخیص ماشین چپی محسوب می شوند. در مواقع تصادف یا چپ کردن، شاسی های خودرو تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته که این امر باعث خارج شدن آنها از فرم طبیعی شان می شود. علاوه بر این، در هنگام تصادف و وارد شدن فشار زیاد، فاصله سر شاسی ها به هم می خورد.

برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن شاسی های ماشین می بایست به تعمیرکاران و کارشناسان خودرو مراجعه نمود. اگرچه با کشیدن شاسی نقص احتمالی آن برطرف می شود، اما در طول زمان این نقص در خودرو نمایان خواهد شد.

فابریک نبودن رنگ خودرو

از دیگر روش ها برای تشخیص ماشین چپی توجه به رنگ استفاده شده در بدنه و ظاهر خودرو می باشد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که اجزا و بدنه خودروهای چپی و تصادفی کاملا رنگ می شوند. برای تشخیص رنگ شدگی خودرو، می بایست کمی دقت و حساسیت به خرج داد. به طور معمول، قسمت های رنگ شده خودرو با قسمت های اصل و فابریک آن، از تفاوت محسوسی برخوردار می باشند.

برای اطمینان حاصل کردن از اصل بودن رنگ خودرو، قرار دادن ماشین در نور طبیعی بسیار کمک کننده است. از سوی دیگر، سطح کیفی رنگ تعمیرگاه با کیفیت رنگ کارخانه، با تفاوت های فاحشی همراه است. پاشیدگی رنگ در درزها و لبه ها و زبر و یکنواخت نبودن ضخامت سطح رنگ، موید رنگ شدگی خودرو می باشد.

خودروی تصادفی بخریم؟

در نهایت با تمام این وجود ممکن است کسی علاقه مند به خرید خودروی چپی یا تصادفی باشد چرا که قیمت پایین تری دارد. اما آیا انجام این کار منطقی است؟ بهتر است اگر این کار را انجام می دهید ابتدا در نظر داشته باشید که بعدا خودرو را سخت تر از شما می خرند و مخارج تعمیرات را نیز در نظر بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
خوانندگی بینظیر جوان نگهبان با آهنگ محمد علیزاده در صداتو+ویدیو/ زمونه عمر ما رو میگیره برادر از برادرش سیره اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
منتخب روز