ساعدنیوز
ساعدنیوز

مجازات حدی چیست؟ + انواع و نحوه اعمال آن

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
مجازات حدی چیست؟ + انواع و نحوه اعمال آن
حدود جمع کلمه حد است و در معنای لغوی، حد به معنای منع است. بنابراین، مجازات حدی به مجازات هایی گفته می شود که به دلیل سختی و مشقتی که دارند، باعث می شوند، مردم از انجام کارهای مخلاف عرف، منع و محدود شوند که این موضوع، نوعی بازدارندگی از جرم را سبب می شود. در ادامه به مجازات حدی و سپس به انواع آن میپردازیم و در نهایت چگونگی اعمال آن را بررسی میکنیم.

منابع تعیین مجازات حدی، فقه اسلامی، آیات قرآن، روایات و سیره پیامبران و ائمه می باشد. بنابراین، با سایر مجازات ها که قانون گذار با توجه به جرم ، شرایط آن و عرف جامعه به تبیین آنها می پردازد، متفاوت است. با توجه به اینکه، یکی از منابع مهم حقوقی کشور ما، فقه اسلامی و منابع شرعی است، این موضوع سبب می شود، تا دایره شمول جرایمی که مستجوب حد هستند، گسترده باشد. مجازات های اصلی در قانون مجازات اسلامی، 4 گروه هستند، که حد یکی از آنها می باشد.

مجازات حدی چیست

براساس ماده 14 قانون مجازات اسلامی، مجازات ها به چهار دسته حد، قصاص، دیه و تعزیر تقسیم می شوند. بنابراین، حد یکی از انواع مجازات اصلی، در این قانون است. به موجب ماده 15 این قانون، حد به مجازاتی گفته می شود که: " موجب، نوع، میزان و کیفیت اجرای آن در شرع مقدس، تعیین شده است." هدف از تعیین مجازات حدی در شرع، گسترش دادن مجازات افراد نیست؛ بلکه هدف از این دسته از مجازات ها، بازدارندگی و تربیت مجرم است. قانون گذار، نوع و میزان مجازات حدی را از قرآن، اقتباس کرده است و مقدار و نوع آن، به همان ترتیبی است که در این کتاب الهی، ذکر شده است . بنابراین، قاضی هم نمی تواند کیفیت ، نوع و میزان حدود را تغییر دهد یا مجازات حدی را کمتر کند و یا به طور کلی، از آن صرف نظر نماید.

پوستر مسائل حقوقی

انواع مجازات حدی

همان طور که اشاره کردیم، موجب، میزان و نوع مجازات حدی در شرع مشخص شده و حتی قاضی در صدور حکم، نمی تواند در آن، تغییری ایجاد کند. نوع مجازات حدی، بستگی به جرم صورت گرفته دارد و به انواع مختلفی تقسیم می شوند. برخلاف تصور عموم که فکر می کنند، مجازات مستوجب حد، فقط شلاق می باشد، در واقعیت امر، این چنین نیست. به همین دلیل، در این بخش از مقاله، به معرفی انواع مجازات حدی، به همراه مثال می پردازیم، که شامل موارد زیر می باشد:

  • اعدام : در جرائمی مانند جرم زنا با محارم، فاعل در جرم لواط
  • شلاق : تعداد ضربات شلاق، در هر جرم حدی متفاوت است. برای نمونه، در حد مسکر ( استفاده از مشروبات الکلی) تعداد ضربات شلاق، 80 ضربه است.
  • قطع کردن انگشت و دست و پا : برای مثال، حد مجازات سرقت برای بار اول، قطع کردن چهار انگشت دست راست سارق است .
  • تبعید : "به معنای طرد فرد، از محل زندگی خود و الزام وی به سکونت در مکان خاص در موارد مذکور در قانون است، به ­نحوی­ که به طور مستمر تحت مراقبت باشد" مانند، مجازات حدی برای جرم محاربه

نحوه اعمال مجازات حدی

اعمال مجازات حدی، علاوه بر قانون مجازات اسلامی، براساس آیین نامه اجرای احکام حدود مصوب سال 1398، انجام می گیرد. تمامی مجازات های حدی، بر اساس شرع تعیین شده اند، بنابراین، قاضی نه می تواند از آن، بکاهد و نه آن را افزایش دهد. باید به این نکته اشاره شود که نحوه اعمال شلاق تعزیری و نحوه اعمال شلاق حدی، با هم تفاوت دارند. شلاق حدی، به موجب ماده 265 قانون مجازات اسلامی، تعدادی مشخص شده است و چون براساس شرع تعیین شده، قاضی نمی تواند مقدار آن را کم کند، همچنین در شلاق حدی، اگر ضربه به غیر از محل مشخص، بخورد، ضربه زننده مسئول نمی باشد. اما در شلاق تعزیری، تعیین میزان، با قاضی بوده و همچنین خوردن ضربه به سایر قسمت های بدن مرتکب، سبب می شود ضربه زننده مسئول باشد. به موجب ماده 136 آیین نامه اجرای احکام حدود، در خصوص نحوه اجرای تبعید، اینگونه مقرر شده است، که" قاضی اجرای احکام کیفری، محکوم را برای اجرای حکم تبعید یا نفی بلد، احضار و مفاد حکم و محلی که باید در آن اقامت داشته باشد را با تنظیم صورت مجلس، به وی تفهیم می کند."به موجب ماده 40 همین آیین نامه، "مجازات های اعدام و قصاص نفس به صورت حلق آويز و از طريق طناب دار و يا به شيوه ديگری كه كم ترين آزار را برای محكوم داشته باشد، اجرا می شود."به موجب ماده 1 همن آیین نامه"قطع هر يک از اعضای بدن در جرايم حد با رعايت شرايط قانوني" صورت می گیرد. مثلا به موجب ماده 96 همین آیین نامه، " چنانچه به تشخيص پزشكی قانونی گرمی يا سردی هوا موجب سرايت زخم شود، قطع عضو بايد در هوای معتدل انجام گيرد."

شرایط اجرای مجازات حدی

به موجب ماده 217 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، "در جرایم موجب حد، مرتکب در صورتی، مسئول است که علاوه بر داشتن علم، قصد و شرایط مسوولیت کیفری، به حرمت شرعی رفتار ارتکابی نیز آگاه باشد." یعنی مرتکب جرم، علاوه بر اینکه باید عاقل و بالغ باشد، لازم است،بداند جرمی که انجام داده است، علاوه بر اینکه برای وی مسئولیت کیفری به دنبال دارد ، یک عمل حرام شرعی نیز هست. بنابراین، در شرایطی که جرمی با مجازات حدی ، مثل سرقت یا زنا ، به وقوع پیوسته باشد و متهم، ادعا کند در انجام جرم، آگاهی و عمد نداشته است و یا ادعا کند که به زور شکنجه و تهدید، اقرار کرده است ، در صورتی که قاضی احتمال بدهد، متهم حقیقت را می گوید ، ادعای متهم را بدون نیاز به شاهد و سوگند می پذیرد و مجازات حدی اعمال نخواهد شد.

البته به موجب ماده 219 قانون مجازات اسلامی: "دادگاه نمی تواند کیفیت، نوع و میزان حدود شرعی را تغییر یا مجازات را تقلیل دهد یا تبدیل یا ساقط نماید. این مجازات ها تنها از طریق توبه و عفو به کیفیت مقرر در این قانون، قابل سقوط، تقلیل یا تبدیل است."شرط دیگر برای اجرای مجازات حدی، آن است که فعل ارتکابی مرتکب، لزوما در دایره جرایم موجب حد قرار بگیرد. قانون مجازات اسلامی از 11 جرم حدی نام برده است، که شامل زنا، لواط، تفخیذ، مساحقه، قوادی، قذف، سب نبی، مصرف مسکر، سرقت، محاربه، بغی و افساد فی الارض می شود. در خصوص جرایم حدی که در قانون مجازات از آنها نام برده نشده است، بر اساس منابع معتبر اسلامی و فتاوای معتبر، حکم قضیه صادر می شود.

بنابراین مجازات حدی، یکی از انواع مجازات های اصلی پیش بینی شده، در قانون مجازات اسلامی است ، مجازات های حدی، به آن دسته از مجازات هایی گفته می شود که مقدار و نوع آنها، در فقه اسلامی مشخص شده است و طبق همان مجازات مشخص شده ، اعمال خواهند شد. برای مجازات مرتکب، او حتما باید بالغ و عاقل باشد و بداند که فعل ارتکابی او، حرمت شرعی دارد. نحوه اعمال مجازات های شرعی، براساس آیین نامه اجرای احکام حدود مصوب 1398 می باشد. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (458 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (251 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (218 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (192 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (90 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (77 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (52 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (42 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (38 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (31 نظر) تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (24 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران مجید واشقانی بازیگر سریال هفت سر اژدها/ این ماشین نیست هواپیماست + عکس (22 نظر)
دیگران می‌خوانند   
لحاف تشک گل گلی با رنگ ملیح اتاق خواب پناه و نبات دختران شاهرخ استخری در بلژیک+عکس اولین تصویر از مراسم عروسی ستاره سابق تیم ملی والیبال/رونمایی شهرام محمودی برای اولین بار از شب دامادی اش+ عکس عکس متفاوت خانم مجری محجبه در ساحل دریا / مبینا نصیری قابل شناسایی نبود افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم رونمایی هدیه بازوند، روژان سریال نون خ از عکس باحال با همکارانش در پشت صحنه/ چقدر این عکس زیباست حرکت تحسین برانگیز یک کارمند وظیفه شناس و شریف مترو در تهران/ ایران و ایرانی به وجودت افتخار میکنه+عکس رونمایی از پسر و همسر جوان سید بشیر حسینی داور برنامه عصر جدید/ چقدر پدر و پسر شبیه هم هستن!+عکس (ویدئو)سبحان ا...؛ تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد خانه پدری ساده و بدون تجملات علیرضا بیرانوند +عکس /شیک در عین سادگی... سکانس خنده دار متهم گریخت: وقتی بی بی قاطی میکنه😂 خلاقیت منحصر بفرد شهرداری تهران در پیاده رو خیابان عباس آباد حماسه ساز شد+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 مراسم تولد جگرسوز زهره فکور صبور،ستایش سریال دلنوازان در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش مادرش/ روحش شاد+ عکس فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 ویو زیبا از باغ ویلای باصفای افسانه چهره آزاد مادر پارسای دلدادگان / یک تعطیلات آخر هفته دلچسب +ویدئو شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... خلاقت خنده دار یک ایرانی در استفاده بهینه از دسشویی و روشویی حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت... فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن موبایلش حماسه خلق کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت محله خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتاسر مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت خنده دار تازه داماد ایرانی در ندادن رمز کارت بانکش به همسرش حماسه آفرید+عکس/ بنازم به این مغز 😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس