مهمترین دلایل اهمیت صبحانه چیست؟

  شنبه، 12 تیر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
مهمترین دلایل اهمیت صبحانه چیست؟
در رابطه با تغذیه و رژیم غذایی شما همیشه باید دلیل مشخصی برای هر وعده غذایی خود داشته باشید. در زمان‌های مختلف روز شما و بدنتان نسبت به هر غذایی که میل می‌کنید پاسخی متفاوت میدهد.

خیلی ها اعتقاد دارند که صبحانه مهم ترین وعده ی غذایی در روز است. زمانی که شما خوابید، بدن شما مشغول هضم کردن شام دیشب است، پس اولین چیزی بدنتان صبح ها به آن احتیاج دارد سوخت بیشتر است! اما در این نوشته دلایل دیگری را برایتان می آوریم تا متوجه شوید که چرا ما اصرار دارید صبحانه باید به یک آیتم همیشگی در صبح های شما تبدیل شود.

کمک به شروع فاز آنابولیسم

پس از ۶ – ۸ ساعت در شب که روزه بوده اید و چیزی میل نکردید احتمال خیلی زیاد در فاز کاتابولیک قرار گرفتهاید به همین منظور وجود آمینواسیدهای زودجذب در وعده صبحانه ضروری بوده و به شروع پرقدرت فاز آنابولیک کمک میکند. منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، وی پروتئین انتخاب بسیار خوبی هستند و میزان زیادی فراهمی زیستی دارند.

مقداری از اسیدچرب های ضروری در ساخت بلوک های تستوسترون کمک خواهند کرد، مصرف مقداری کره بادام زمینی، بادام و کره دیگر مغزها و یا تخم مرغ کامل خالی از لطف نیست.

انرژی

همانند فعال سازی شرایط آنابولیک شما باید منابع انرژی بدنتان را نیز تامین کنید، برای مثال مقداری جو پرک منبع خوبی از کربوهیدرات دیرجذب میباشد و مقداری انگور نیز میتواند در انواع صبحانه ها استفاده شود. موز هم پتانسیل قرار داشتن در این رژیم غذایی را داشته، با اضافه کردن مقداری موز از پتاسیم موجود در این میوه بهره مند شوید.

مانند فعال کردن فاز آنابولیسم اضافه کردن مقداری اسیدچرب ضروری به شما در دریافت انرژی کافی از صبحانه کمک خواهد کرد و انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه تا وعده بعدی غذایی فراهم خواهد کرد.

تنظیم قد خون

همانند انرژی موردنیاز برای شروع روز از صبحانه ای که میل میکنید. قرار داشتن قند خون در شرایط تعادل برای دوره زمانی ۲ – ۴ ساعت آینده که زمان میل کردن وعده بعدی غذایی بسیار ضروری است. افزایش انفجاری میزان قند خوب در ابتدای صبح و افت شدید آن پس از حداکثر ۴۵ دقیقه کاری اشتباه است و شما را بیش از پیش خسته و گرسنه خواهد کرد!

به همین دلیل توصیه میکنم در صبحانه ای که میل میکنید اطمینان حاصل کنید که بمیزان کافی حاوی فیبر باشد و مانند قبل اسیدهای چرب را فراموش نکنید چرا که شما را در مدیریت مصرف صحیح انرژی و عدم گرسنگی تا بازه ۲ – ۴ ساعت آینده شما را کمک خواهد کرد.

شما را از پرخوری باز می دارد

اگر شما صبحانه را نادیده بگیرید، هنگام ناهار آنقدر گشنه خواهید بود و اشتهایتان زیاد شده است که تمایل بسیار زیادی به غذاهای حجیم و چرب و چیلی پیدا خواهید کرد. حتی اگر قادر باشید که آن وضعیت را تا شام به تأخیر بیندازید، تمام شب را به هله هوله خوردن سپری خواهید کرد. با این وضعیت، آشکارا به وزن شما افزوده خواهد شد.

در وسط روز انرژی کم نخواهید آورد

زمانی که شما روزتان را بدون هیچ صبحانه ای آغاز می کنید، ظهر احساس می کنید که قدرت بدنتان خالی شده است. بدون صبحانه انرژی مورد نیاز برای انجام کارهای صبحتان را پیدا نخواهید کرد.

روحتان را آزرده نمی کنید

از آنجایی که بدن شما از احساس گرسنگی خوشش نمی آید، شما تمام طول روز تحت تأثیر ذهنی این حس خود خواهید بود. یک صبحانه خوب و مقوی، به شما کمک خواهد کرد که چه در محل کار و چه در منزل، آدم بهتری باشید!

خلق و خویتان را تغییر می دهد

یک صبحانه ی سالم و کامل از آنجایی که تا زمان ناهار، سطح قند خونتان را تنظیم نگاه می دارد، برای خلق و خوی شما معجزه می کند!

بر روی حافظه ی شما تأثیر می گذارد

مطالعات نشان داده است که آن دسته از افرادی که صبحانه می خورند، از حافظه ی کوتاه مدت بهتری نسبت به کسانی که صبحانه را نادیده می گیرند بهره می برند.

تأثیر منفی بر غلظت خون

زمانی که به بدن شما برای مدتی طولانی غذا نرسد، مغذ شما بر روی ذخیره ی انرژی متمرکز می شود. همین امر موجب کاهش غلظت خون شما می شود. سردرد و احساس گرسنگی، با پرت کردن تمرکزتان از چیزهای مهم، به مشکلات شما خواهند افزود.

مسائل مربوط به سلامتی

با توجه به مطالعات اخیر، اگر شما مدام صبحانه ی خود را نادیده بگیرید، به احتمال زیاد کلسترول، LDL و سطح انسولینتان افزایش پیدا خواهد کرد. که این اتفاق در دراز مدت شما را به تعدادی از بیماری های قلبی و دیابتی گرفتار خواهد کرد.امیدواریم به اندازه ی کافی دلایل خوبی برایتان آورده باشیم تا دیگر صبحانه را دست کم نگیرید.

صبحانه چگونه زمینه لاغری را فراهم می سازد؟

محققان معتقدند افرادی که صبحانه نمی خورند چاق تر هستند. محققان مایوکلینیک به این نتیجه رسیده اند افرادی که از خیر صبحانه می گذرند به سمت مصرف مواد غذایی پرکالری تر و پرحجم تر می روند و در نتیجه زمینه چاقی آنها فراهم می شود.

به گفته محققان، این افراد مواد غذایی سرشار از کالری، چربی های ترانس و قند بیشتری مصرف می کنند تا با سرعت بیشتری گرسنگی آنها را برطرف کند. این افراد معمولا از مشتری های دائم فست فودها و قنادی ها هستند و همین مسئله در عملکرد انسولین اختلال ایجاد کرده و وضعیت ذخیره چربی در بدن را تشدید می کند.

صبحانه برای افزایش انرژی و تمرکز

به عقیده محققان «American Dietetic Association» صبحانه نه تنها برای افراد بزرگسال مهم است بلکه برای کودکان در حال رشد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این محققان ثابت کرده اند کودکانی که روز خود را با صبحانه ای سالم و مغذی شروع می کنند عملکرد بهتری در مدرسه دارند. به عقیده این محققان کودکانی که صبحانه کامل می خورند انرژی بیشتری برای بازی دارند و قدرت تمرکز، یادگیری و حل مسائل آنها بالاتر است. این کودکان در انجام کارهایی که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد نیز بهتر عمل می کنند.

افرادی که صبحانه می خورند سالم تر هستند

احتمالا بارها شنیده اید که صبحانه را باید مانند یک پادشاه خورد. اگر جزو افرادی هستید که صبح ناشتا از منزل بیرون می زنند بهتر است از همین فردا صبحانه خوری را شروع کنید. محققان Web MD دلایل زیادی را برای خوردن صبحانه کامل عنوان کرده اند. به عنوان مثال افرادی که صبحانه صرف می کنند عمر بیشتری داشته و در سلامت بالاتری به سر می برند.

این افراد همچنین کمتر در معرض بیماری های قلبی مزمن مربوط به چاقی (مانند دیابت) و اضافه وزن قرار می گیرند. صبحانه خورها کمتر مریض می شوند چون میل زیادی به مصرف غذاهای سالم تر دارند و همچنین میزان کلسترول خونشان کمتر است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

مطالعات نشان می دهد که حدود 31 میلیون آمریکایی، اهل خوردن صبحانه نیستند. برخی از این افراد در تلاشند کالری مصرفی خود را کاهش دهند، عده ای هم ادعا می کنند که زمان کافی برای تهیه و خوردن صبحانه ندارند. درصدی هم احساس گرسنگی نمی کنند.

خوردن یک صبحانه مناسب بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. یک مطالعه توسط دانشگاه هاروارد نشان داد مردانی که صبحانه نمی خوردند، در مقایسه با سایر افراد، 27 درصد بیشتر در معرض حملات یا بیماری های قلبی قرار دارند.

مشکلات قلبی با تغییرات هورمونی برای حفظ سطح قند خون و گرایش به افزایش وزن در بیمارانی که از صبحانه صرف نظر می کنند، ارتباط مستقیم دارد. این تغییرات منجر به ایجاد پلاکت هایی در عروق شده و شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. بنابراین، اهمیت صبحانه را در حفظ سلامت افراد، به خصوص افراد مستعد بیماری های قلبی و عروقی نباید دست کم گرفت.

کاهش احتمال ابتلا به دیابت

نخوردن یک صبحانه مقوی و سالم، سطح قند خون شما را مختل می کند. یک مطالعه دیگر در دانشگاه هاروارد نشان داد زنانی که به طور مرتب صبحانه نمی خورند، حدود 20٪ خطر ابتلایشان به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند. اهمیت ندادن به وعده های غذایی صبح با اختلال در تحمل گلوکز (Glucose Tolerance) همراه بوده و می تواند به مرور باعث بروز پیش دیابت یا دیابت شود.

جلوگیری از بوی بد دهان

تحقیقات حاکی از آن است که خوردن صبحانه باعث تولید بزاق شده و به شسته شدن باکتری های عامل بوی بد دهان از سطح زبان کمک می کند. بنابراین، نخوردن صبحانه باعث حفظ باکتری های روی سطح زبان می شود. پس از بیدا شدن از خواب، خوردن میوه و نوشیدن آب می تواند بهترین گزینه برای ار بین بردن این باکتری ها باشد.

کاهش التهابات مزمن

طی یک تحقیق دیگر در سال 2017، محققان دانشگاه هوهنهایم در آلمان از 17 فرد سالم نمونه خون گرفتند. افراد تحت آزمایش، روز اول وعده صبحانه را نخوردند. روز دوم، وعده شام را برایشان حذف کردند و در روز سوم، هر سه وعده به آن ها داده شد. محققان پس از مقایسه نمونه ها دریافتند روزی که صبحانه از وعده غذایی آن ها حذف شد، غلظت قند خون آن ها افزایش بیشتری داشته و بدنشان ذخیره چربی بیشتری را تجزیه کرده است.

بر این اساس، افرادی که صبحانه را خذف می کنند ممکن است دچار انعطاف پذیری متابولیکی شوند، بدین معنی که بدن آنها در انتقال منبع سوخت خود از گلوکز به چربی و برعکس مشکل پیدا خواهد کرد. در دراز مدت، این مسئله می تواند به التهاب مزمن منجر شود و خطر ابتلای آن ها را دیابت نوع 2 و چاقی افزایش دهد.

اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان

بدن در حال رشد کودکان به مواد مغذی و سوخت نیاز دارد. اکثر کودکان از وعده های ناهار و شام همه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازشان را دریافت نمی کنند. کودکانی که صبحانه نمی خورند، قدرت تمرکز کمتری دارند و در مدرسه احساس خستگی و کسالت می کنند. همچنین، ممکن است عصبی یا بی قرار شوند. همچنین، کارها و فعالیت هایی که باید در مدرسه انجام بدهند نیز برایشان دشوار خواهد شد. طی یک مطالعه مشخص شد بچه هایی که صبحانه می خورند، در آزمون ها نسبت به سایر کودکان نمره بالاتری دریافت می کنند.

کودکانی که صبحانه نمی خورند، در طول روز بیشتر از سایر کودکان به خوردن خوراکی و تنقلات ناسالم روی آورده و خطر افزایش وزن و چاقی در آن ها بیشتر خواهد بود. کودکان و نوجوانانی که هر روز صبحانه می خورند، از نظر وزنی نسبت به آن دسته از همسالانشان که صبحانه نمی خوردند، شاخص توده بدنی (BMI) کمتری داشتند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (511 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!