نحوه مراقبت و نگهداری از خودرو در تابستان

  چهارشنبه، 24 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه مراقبت و نگهداری از خودرو در تابستان
آب‌وهوای تابستانی هوای داخل تایرهای شما را منبسط می‌کند و آنها را در خطر ترکیدگی قرار می‌دهد. بر این اساس، می‌بایست همیشه از وضعیت مناسب فشار باد آنها اطمینان حاصل کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، با شروع فصل تابستان مالکان وسایل نقلیه مانن خودرو می بایست چند نکته بسیار مهم را رعایت کنند تا گرمای بیش از حد محیط در کنار گرمای تولید شده از خودرو به قطعات آسیبی نرسانند. البته برای نگهداری خودرو در تابستان به تخصص ویژه ای نیاز نیست، اما می بایست چند نکته مهم را به یاد داشته باشید و در مواقع نیاز از آنها استفاده کنید. این نکات باعث حفظ و بهبود عملکرد خودرو خواهد شد.در ادامه به برخی از مهمترین این روش ها اشاره خواهیم کرد.

۱) تمیز نگه داشتن اتومبیل

یک زمستان خیس و طولانی می تواند فشار زیادی را به خودروی شما وارد کند. بنابراین، شما می بایست یک بررسی دقیق در بیرون و داخل داشته باشید و لکه های زنگ زدگی احتمالی را در زیر خودرو و بدنه پیدا کنید. وجود لکه زنگ در این قسمت ها احتمالاً نشان دهنده مشکل در سیستم ترمز یا گل گیرهاست. نیک کاپا (Nick Cappa)، مدیر ارتباطات برند «رام تراکز» در FCA در این زمینه می گوید:

با اینکه وسایل نقلیه امروزی تمهیدات زیادی برای جلوگیری از زنگ زدگی درنظر گرفته اند، ولی باز هم بهتر است که توجه ویژه ای به نواحی مشکل ساز و نحوه هندلینگ خودرو در هنگام رانندگی داشته باشید.

لبه های برف پاک کن، درزگیرها و سایر قطعات لاستیک را دوباره بازرسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید. در همین حال، حتماً از پاک کردن نمک ها و تمام باقی مانده های فصل زمستان مطمئن شوید تا به این وسیله احتمال خوردگی قطعات را کاهش دهید. ضمن اینکه، فضای داخل کابین را نباید فراموش کنید. اگر در یک منطقه سردسیر با زمستان پر از برف زندگی می کنید، شستن و تمیز کردن کف پوش ها اهمیت زیادی دارد. نمک های سطح جاده که به کف پوش ها آورده شده اند، می توانند منجر به خوردگی کف خودرو شوند. وقتی اتومبیل تان را می شویید، این کار برای کف پوش ها نیز انجام دهید و جلوی تشکیل لکه های آب سخت را بگیرید. همچنین یک پوشش واکس هر ۳ ماه یک بار، می تواند به حفاظت رنگ در درازمدت کمک زیادی کند.

۲) بررسی تایرها

آب وهوای تابستانی هوای داخل تایرهای شما را منبسط می کند و آنها را در خطر ترکیدگی قرار می دهد. بر این اساس، می بایست همیشه از وضعیت مناسب فشار باد آنها اطمینان حاصل کنید. مطابق راهنمایی که در اختیار شما قرار گرفته (معمولاً در قالب یک برچسب بر روی درب کنار راننده)، فشار باد تایرها را تنظیم کنید. جیمی بولیس (Jamie Bullis)، تکنسین ارشد در Firestone Complete Auto Care در این زمینه می گوید:

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که فشار باد مناسب بر روی دیواره تایر درج شده است، ولی چنین چیزی درست نیست. چیزی که در آنجا درج شده، حداکثر فشار باد لاستیک است.

آج ها نیز اهمیت خود را دارند و همیشه باید برای تعویض تایرهای قدیمی آماده باشید. ضمن اینکه همین کارها، یعنی بررسی آج ها و فشار باد را برای لاستیک زاپاس نیز باید انجام دهید؛ چرا که همین لاستیک است که قرار است شما را از ماندن و توقف طولانی در جاده نجات دهد.

۳) نگاهی به زیر کاپوت بیندازید.

به گفته دیانا اسکلر (Deanna Sclar)، نویسنده کتاب “Auto Repair for Dummies”، بررسی ۱۵ دقیقه ای زیر کاپوت در هر ماه می تواند ۷۰ درصد از مشکلات منجر به خرابی در جاده و بزرگراه را کاهش دهد.

شیلنگ ها را برای ترک خوردگی های احتمالی بررسی کنید. همچنین بست های فرسوده می توانند باعث نشست شوند. وضعیت باتری را نیز درنظر داشته باشید؛ چرا که دماهای بالا می توانند فشار زیادی وارد کنند. ضمن اینکه، بررسی سطح مایعات وسیله نقلیه خود را فراموش نکنید. ۵ مایع مهم، یعنی روغن، مبرد، روغن های گیربکس، فرمان و ترمز، همگی خودروی شما را سر پا نگه می دارند. سطح پایین مایعات می تواند نشان دهنده یک نشتی در شیلنگ ها، و یا یک مشکل بزرگتر باشد. مهمتر از همه، به سطح پایین روغن ترمز توجه کنید. مطابق داده های انجمن اتومبیل امریکا (AAA)، ۸۸ درصد از تعمیرکاران می گویند که رانندگان از تنظیم سطح روغن ترمز خودرویشان صرف نظر می کنند.

۴) حواستان به سیستم تعلیق باشد.

زمستان های سرد به معنای چاله ها، دست اندازها و ناهمواری های بیشتر مسیرها در هنگام تابستان است؛ موضوعی که خبر بدی برای سیستم تعلیق خودروی شماست. «کاپا» در این زمینه می گوید:

اگر یک چاله آن قدر بزرگ باشد که یک تایر را در خود جای دهد، می تواند یک فشار مضاعف به سیستم تعلیق نیز وارد کند. یک غربیلک فرمان که جهتش با چرخ ها منطبق نباشد، یک نشانه روشن از احتمال خرابی یا نیاز به تنظیم در سیستم تعلیق خواهد بود.

جایگزین کردن شوک ها، فنربندی ها و اتصالات می تواند موجب هشیاری بیشتر فرمان شود. در نتیجه، واکنش چرخ ها مستقیم و قابل پیش بینی خواهد بود و این موضوع، کنترل بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. به عنوان یک قاعده کلی، می توانید این حالت را درنظر بگیرید که اگر فرمان را بچرخانید و تا رسیدن به ۳۰ درجه، واکنش چندانی دریافت نمی کنید، زمان تنظیم سیستم تعلیق فرا رسیده است. جو باکال (Joe Bacal)، راننده حرفه ای که برای تویوتا کار می کند، می گوید:

وقتی قطعات سیستم تعلیق فرسوده می شوند، این موضوع در حسّ سیستم فرمان خود را نشان می دهد و یک حالت نامرتب به خود می گیرد.

AAA پیشنهاد می کند که به منظور آزمایش شوک ها، پس از یک دور رانندگی، به هر گوشه از خودرو فشار بیاورید. در این حالت، اگر خودرو دوباره به یک حالت پایدار برگشت، شوک های شما هنوز کارآیی خود را دارند.

۵) خنک بمانید.

به جای اینکه کولر را در یک زمان کم، با فشار زیاد راه بیندازید، سعی کنید که آن در یک سطح کم و یکنواخت روشن کنید. استفاده بهینه از سیستم کولر می تواند موجب بهبود مصرف سوخت شده و همین طور، خودروی شما را در یک فرم خوب نگه دارد.

همچنین باید آب به میزان کافی بنوشید. تشنگی می تواند بر روی توانایی رانندگی شما در یک مسیر طولانی و یکنواخت تأثیر بگذارد. به همین ترتیب، وجود الکل در خون و یا خواب ناکافی در شب، می توانند چنین تأثیری داشته باشند. یک تحقیق جدید که در این زمینه صورت گرفته، نشان می دهد که افرادی که هیچ گونه آب یا نوشیدنی به مدت ۱۰ ساعت مصرف نکرده اند، تعداد اشتباهات آنها، مانند انحراف از خط و تأخیر در ترمز گیری، ۲ برابر شده است. البته این آزمایش ها به مدت ۲ ساعت در یک دستگاه شبیه ساز رانندگی انجام گرفته است. بروک کریستوفر (Brock Christopher)، از مرکز آزمایش های انسانی پورشه در این زمینه می گوید:

نوشیدن آب به میزان کافی، یکی از فاکتورهای مهم در معادله رانندگی است.

وی همچنین پیشنهاد می کند که در طول هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی در سفرهای طولانی، ۴ تا ۶ جرعه آب بنوشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
ویدئویی از انتقال پیکرهای شهید آیت‌الله رییسی و همراهان از معراج شهدای تبریز آخرین ویدئو از رئیسی و همراهانش در همان هلیکوپتر و همان روز حادثه +ویدئو واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور ادای احترام مردم جمهوری آذربایجان به شهدای حادثه هلیکوپتر رییس‌جمهوری ایران +ویدئو آخرین بوسه پدر شهید آل هاشم بر رخسار پسرش+ویدئو/سلام ای غروب غریبانه ی دل... حال و هوای منزل فوق العاده ساده شهید سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور +ویدیو/ خانه ای بدون لوستر و سراسر فرش ماشینی! صندلی سیاه پوش مزین شده به قاب عکس رئیس جمهور و آیت الله آل هاشم در مجلس خبرگان+تصاویر نخستین تصویر از تابوت وزیر امورخارجه ایران شهید حسین امیرعبداللهیان+عکس اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا(ع) : خوشحالم که برای اولین‌بار به یک شهید رأی دادم +ویدئو اجتماع مردمی و عرض تسلیت مردم مشهد مقابل منزل مادر شهید رییسی+ویدیو اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت» اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ حال و هوای خانواده شهید دریانوش؛ خلبان هلی کوپتر رئیس جمهور+ویدئو/عجب رسمیه رسم زمونه... واکنش داریوش ارجمند بازیگر نقش فردوس در سریال ستایش به شهادت سید ابراهیم رئیسی +عکس پدر شهید سیدمهدی موسوی: «وقتی خم شد و پایم را بوسید فهمیدم دیگر قرار نیست همدیگر را ببینیم...» +ویدئو واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی منتشر شد تصاویری از لحظه پیدا شدن انگشتر آیت الله رئیسی در محل حادثه/ این انگشتر هدیه رهبری بود +فیلم تنها درخواست شهید رئیسی از تولیت آستان قدس+ ویدئو/خاکسپاری در جوار امام رضا علیه‌السلام... اولین تصاویر از تابوت حامل شهید رئیسی و شهید موسوی حال و هوای شهید خلبان دریانوش در جلوی منزل پدری ایشان/ گریه های جگرسوز پدر برای جوان پَر پَر شده +عکس از بی تابی مادر آیت الله رئیسی در سوگ فرزندش تا پیدا شدن انگشتر رهبری در محل حادثه در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 کفش رها شده و باران خورده شهید مالک رحمتی، استاندار آ.ش در جنگل مه آلود +عکس/یک روزی باران میبارد...آرام آرام میشورد غمها را شعرخوانی زیبای شهید آیت الله آل هاشم، امام جمعه محبوب قبل از شهادت/ سید شریف و خندان تبریز روحت شاد+ویدیو تصاویری از منزل کوچک و فوق العاده ساده مادرِ رئیس جمهور شهید کشورمان سید ابراهیم رئیسی+ویدیو سوگواری و وداع دردناک پدر همسر سیدابراهیم رئیسی پای تابوت داماد شهیدش+عکس آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس شباهت باورنکردنی برادر سیدابراهیم رئیسی به رئیس جمهور شهید کشور+عکس وداع با پیکر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس گریه های دلخراش مادر عزادار ابراهیم رئیسی: امام زمان! ابراهیم را کجا بردی؟ هدیه خاص ابراهیم رئیسی به این دختر بچه 5 ساله تبریزی+عکس خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
تیتر امروز   
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟
واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس
از بی تابی مادر آیت الله رئیسی در سوگ فرزندش تا پیدا شدن انگشتر رهبری در محل حادثه در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403