نگاهی به آداب و رسوم مردم گینه استوایی

  سه شنبه، 06 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
نگاهی به آداب و رسوم مردم گینه استوایی
جمهوری گینه استوایی کشوری در آفریقای مرکزی است. مردم این کشور آداب و رسوم مخصوصی دارند. همراه ساعد نیوز باشید تا با آداب مردم این کشور آشنا شویم.

جمهوری گینه استوایی در غرب قاره آفریقا کنار خلیج بیافرا، بین کامرون و گابون واقع است و وسعت آن ۲۸٬۰۵۱ کیلومتر مربع است. پایتخت این کشور مالابو است. حکومت گینه استوایی همواره در گزارش های حقوق بشری سازمان های مختلف بین المللی یکی از بدترین کشورها معرفی شده است. گزارشگران بدون مرز، تئودور اوبیانگ رئیس جمهور این کشور از سال ۱۹۷۹ تاکنون را یکی از «شکارچیان آزادی رسانه ها» معرفی کرده است. قاچاق انسان هم یکی از معضلات مهم این کشور است. گزارش سال ۲۰۱۲ سازمان ملل در مورد قاچاق انسان بیان می دارد که «گینه استوایی یکی از منابع و مقاصد قاچاق زنان و کودگان برای روسپی گری و کار اجباری است» و دولت این کشور نیز تلاش موثری برای رعایت حداقل استانداردهای انسانی صورت نمی دهد.

فرهنگ مردم گینه استوایی

کار به طور سنتی در امتداد کلاس، سطح تحصیلات، جنسیت و سن تقسیم می ­شود. سوادآموزی و تحصیلات رسمی تمایل به جدا کردن کارگران دستی و تجار خرده فروشی از بوروکرات­ ها و متخصصان دارد، اگرچه بسیاری از افراد موفق تجاری نه سواد دارند و نه بسیار تحصیل کرده­ اند.

سلام و احوالپرسی بسیار مهم است و بی ادبانه است که بدون سؤال از سلامتی شخصی و بهزیستی خانواده او، سوال بپرسید یا درخواستی ایجاد کنید. این سؤالات فرمول هستند و ممکن است چندین بار تکرار شوند. این سؤال ها و پاسخ ها با یک لرزش دست محکم یا در بین طبقات بالاتر با بوسه­ های مختصر روی گونه ­ها همراه است. مردم هنوز هم گاهی اوقات به عنوان “رفیق” از میراث جهانی، از میراث تلاش­ های توره برای ارتقاء برابری و از بین بردن سلسله مراتب اجتماعی یاد می­ کنند. استفاده از دست چپ در هر تعامل اجتماعی، خواه تکان دادن دست، اشاره، پرداخت و یا تحویل دادن یک مورد به شخصی غیرممکن است. قوانین آداب معاشرت نیز ارتباطات بین نسلی را دیکته می ­کند. مناسب نیست که جوانان مستقیماً به چشمان بزرگان نگاه کنند. در عوض باید چشمان خود را به سمت پایین بکشند. در شرایط خاص، بزرگان باید از طریق یک واسطه نزدیک شوند. تعریف زیبایی یک کودک بسیار بدبخت تلقی می­ شود و ممکن است افراد به جای آن به مادر بگویند فرزندش زشت است.

اسپانیایی زبان رسمی گینه استوایی هست. گینه استوایی استقلال خود را از اسپانیا در ۱۲ اکتبر ۱۹۶۸ به دست آورد، اما زبان اسپانیایی را به عنوان زبان رسمی خود در کنار فرانسوی و اخیراً (از سال ۲۰۱۰) پرتغالی حفظ می کند. گینه استوایی در حال حاضر تنها کشور آفریقایی است که در آن اسپانیایی زبان رسمی است. ۸۷٫۷ درصد از جمعیت این کشور به خوبی به زبان اسپانیایی تسلط دارند.

۸۳ درصد از نژاد گینهٔ استوایی را قبایل فانگ و ۱۰ درصد را بوبیان تشکیل می دهند. ۸۵ درصد مردم این کشور کاتولیک، ۷ درصد پروتستان، ۲ درصد مسلمان و پنج درصد بقیه نیز پیرو باورهای آنیمیستی، بهائیت و ادیان دیگر هستند.

کشور گینه استوایی

خرافات در گینه استوایی

در فضای ازدواج در گینه استوایی هنوز موقعیت خرافی دیده می­ شود. خرافاتی که در گینه در زمینه ازدواج وجود دارد به این صورت است که شگون ندارد دختر و پسر خودشان انتخاب کنند و خانواده ها وارد عمل شده اند. این خرافات در سال های اخیر مورد اعتراض جوانان عاشق این کشور قرار گرفته است. ازدواج به عنوان اتحادیه دو خانواده در نظر گرفته می ­شود، نه انتخاب دو فرد تأیید خانواده و هدایای آیینی در ایجاد یک پایه زناشویی محکم بسیار مهم تلقی می­ شوند.

آداب و رسوم ازدواج به لحاظ منطقه، قومیت و وضعیت اجتماعی بسیار متفاوت است. ممکن است ازدواج در حالی تنظیم شود که همسر هنوز یک نوزاد باشد. این زوج تا زمانی که همسر به سن بلوغ نرسیده است، اتفاق غیرعادی نیست که یک مراسم عروسی در غیاب داماد برگزار شود، زندگی کند. بعد از مراسم عروس به شوهرش فرستاده می شود. در مناطق شهری برخی از زوج ها برای امضای اسناد رسمی به دفتر شهردار می روند، اما بیشتر زوج ها به دنبال شناخت مدنی اتحادیه­ های خود نیستند. طلاق نادر نیست و معمولاً عرف محلی بر دادگاه­ های مدنی غالب است.

پوشش مردم گینه استوایی

مردم گینه استوایی مانند سایر مناطق آفریقا لباس می پوشند. اگرچه سبک­ های خاص لباس بسته به قومیت متفاوت است. به طور سنتی، مردان لباس­ های بلند و شلوار بلند می­ پوشند، یا شلوارهای گشاد. اگرچه اکنون معمول است که مردان را در شلوار بلند و تی شرت یا پیراهن آستین بلند بپوشند. زنان لباس­ های بلند یا تاپ ­های گشاد با دامن­ های بلند می­ پوشند، غالباً با الگوهای رنگی روی آنها پوشیدن روبان سر و برای مردان پوشیدن کلاه معمول است. مسافران به گینه استوایی باید لباس­ های گشاد و محافظه کار را بسته بندی کنند. خانم­ ها باید مطمئن باشند که قسمت های میانی و ران­ها از لباس پوشیده شده ­اند. دامن­ هایی که زیر زانو می­ روند، لباس های بلند و شلوار بلند همه انتخاب­ های معقول برای خانم­ ها است.

قوانین گینه استوایی

  • بر اساس گزارش کمیته حمایت از روزنامه نگاران (CPJ) این کشور در زمره پنج کشور جهان که بیشترین سانسور را بر رسانه ها اعمال می کند قرار دارد.
  • مقامات این کشور قصد دارند پایتخت کشورشان را از مالابو پایتخت فعلی به شهر Ciudad de la Paz تغییر دهند که معنی نام این شهر، شهر صلح می باشد.
  • نام گینه استوایی از نزدیکی آن به خط استوا و خلیج گینه ناشی می شود.
  • کوچکترین کشور آفریقایی عضو سازمان ملل متحد است.
  • از سنت های اهالی این کشور ساختن ماسک های متفاوت و مجسمه سازی است.
  • غذای ملی گینه استوایی succotash است - یک غذای گیاهی از لوبیا و لیمو، سبزیجات و گیاهان تازه که با کره طبخ می شوند.
  • صنعت آن از نفت، ماهیگیری، گاز طبیعی تشکیل شده است.
  • این کشور همچنین نفت، متانول، کاکائو و چوب صادر می کند.

سخن آخر

کشور گینه استوایی از سال 1778 تحت استعمار اسپانیا بود و در اکتبر سال 1968 از این کشور اعلام استقلال کرد. این کشور که تنها ۶۲۲ هزار نفر (برآورد ۲۰۱۲) جمعیت دارد از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی ثروتمندترین کشور آفریقاست و در رتبه ۶۹ دنیا قرار می گیرد. اما توزیع ثروت بسیار نامتوازن صورت گرفته است و عده کمی از مردم از درآمد نفتی بهره مند شده اند. این کشور از نظر شاخص توسعه انسانی در رتبه ۱۴۴ دنیا قرار گرفته و به گفته سازمان ملل بیش از نیمی از جمعیت آن به آب سالم دسترسی ندارند و ۲۰ درصد کودگان پیش از رسیدن به ۵ سالگی می میرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!}
منتخب روز