ساعدنیوز
ساعدنیوز

نقد فیلم شب ساکت - (Silent Night)

  شنبه، 20 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
نقد فیلم شب ساکت - (Silent Night)
فیلم سینمایی شب خاموش که چهره‌های مشهوری مانند کیرا نایتلی، متیو گود، آنابل والیس، روفس جونز و بازیگر نوجوان با استعداد رومن گریفین دیویس در آن حضور دارند، با واکنش متوسطی از سوی منتقدان روبه‌رو شد.

اولین نمایش جهانی فیلم کمدی ترسناک شب خاموش Silent Night در ۱۶ سپتامبر امسال در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو بود. کم تر از یک ماه بعد شب خاموش در جشنواره اسپانیایی سیتخس (Sitges Film Festival) به نمایش درآمد. این جشنواره که در کاتالان اسپانیا برگزار می شود، یکی از برجسته ترین جشنواره های بین المللی در جهان است که فیلم های فانتزی و وحشت را نمایش می دهد. کامیل گریفین با شب خاموش موفق شد جوایز بهترین فیلمنامه و جایزه بزرگ مخاطبان جشنواره را از آن خود کند. AMC+ و آرال جی ای فیلمز فیلم را در سه دسامبر در ایالات متحده توزیع کردند. همچنین Altitude Film Distribution در همین روز فیلم را در بریتانیا منتشر کرد.

خلاصه داستان فیلم شب ساکت - (Silent Night)

ماجراهای فیلم خانه شب در خانه ای دنج در حومه شهری در انگلیس اتفاق می افتند. جایی که درخت کریسمس با عشق تزیین شده است. یک مهمانی بزرگ در حال آماده شدن است. صدای مایکل بوبله را روی تصویر می شنویم که درباره ژاکت های تعطیلات آواز می خواند. نِل (کیرا نایتلی)، سیمون (متیو گود) و پسرشان آرت (رومن گریفین دیویس)، آماده پذیرایی از دوستان و خانواده برای برگزاری یک مراسم عالی کریسمس هستند. همه چیز بی نقص است بجز یک چیز؛ همه آن ها قرار است بمیرند.

مشخصات فیلم شب ساکت - (Silent Night)

  • ژانر : کمدی , ترسناک , مهیج
  • امتیاز imdb: 5.7
  • مدت زمان : ۹۱ دقیقه
  • زبان : انگلیسی
  • محصول : انگلیس
  • ستارگان : Annabelle Wallis, Keira Knightley, Matthew Goode
  • کارگردانان : Camille Griffin

مشخصات عوامل فیلم شب ساکت - (Silent Night)

  • کارگردان: کامیل گریفین
  • تهیه کننده: سلین راتری، ترودی استایلر، متیو وان
  • نویسنده: کامیل گریفین
  • موسیقی: لورن بالفه
  • فیلم بردار: سام رنتون
  • تدوین گر: مارتین والش، پیا دی چائولا
  • تاریخ های انتشار: ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱ (تورنتو)، ۳ دسامبر ۲۰۲۱ (ایالات متحده و بریتانیا)

بازیگران

  • کیرا نایتلی در نقش نیل
  • رومن گریفین دیویس در نقش آرت
  • متیو گود در نقش سیمون
  • آنابل والیس در نقش سندرا
  • لی لی-رز دپ در نقش سوفی
  • کربی هوول باپتست در نقش الکس
  • سوپه دیریسو در نقش جیمز
  • روفس جونز در نقش تونی
  • لوسی پانچ در نقش بلا

نقد فیلم شب ساکت - (Silent Night)

ساده ترین روش برای کار با بازیگران کودک انتخاب فرزندان خودتان است! این دقیقا همان کاری است که کامیل گریفین، در اولین فیلم بلند داستانی خود انجام می دهد. آرت (رومن گریفین دیویس) و دوقلوهای توماس (گیلبی گریفین دیویس) و هاردی (هاردی گریفین دیویس) با والدین خود (نِل با بازی کیرا نایتلی و سیمون با بازی متیو گود) قرار گذاشته اند که بدون ترس از مجازات هرچه به ذهنشان می رسد را به زبان بیاورند. به این دلیل که به هر حال همه آن ها به زودی می میرند. شیوه ای که از روش های فرزندپروری ترقی خواهانه و اغراق آمیز بیش تر به واقعیت نزدیک است. همه آدم های روی زمین به معنای واقعی کلمه خواهند مرد. برخی از آن ها در حال مرگ هستند و بعضی دیگر به زودی می میرند. روز کریسمس نوبت به نل، سیمون و پسرانشان می رسد. آن ها باید برای بدترین تفریح تعطلاتی که تاکنون داشته اند خود را آماده کنند.

ما آرت نوجوان را می بینیم که در چشمان پدر و مادرش و دوستان دبیرستانی شان خیره شده است تا آن ها را بخاطر امتناع از شنیدن سخنان گرتا تونبرگ – زمانی که او به جهان هشدار داد که تغییرات آب وهوایی در آستانه کشتن همه ما است -، سرزنش کند. آن ها سعی کرده اند که آرت را از تلویزیون و اینترنت دور نگه دارند. اما آرت می داند که یک گردبار تورنادو از گاز سمی در حال آمدن به سمت آن ها است و همچنین می داند که سرویس سلامت همگانی یک قرص کشنده برای آن ها تولید کرده است (برای آنکه مرگ راحتی داشته باشند).

سکانس فیلم شب ساکت

البته مهاجران غیرقانونی این قرص را دریافت نمی کنند، چراکه طبق سیستم، آن ها افراد واقعی نیستند. این زوج های ثروتمند پس از بستن چشم های شان مرگی بدون درد را تجربه می کنند، اما سایر ارواح کم تر خوش شانس بریتانیا در حالی که از درد به خود می پیچند خفه می شوند. این همان چیزی است که آرت آن را مزخرف می داند. اجازه ندهید که نسل والدینتان (و ثروت) نقش خودشان را در نابودی سیاره ما نادیده بگیرند. اجازه ندهید باور کنند که بچه های کوچکشان را از بدترین رنجی که می توان تصور کرد نجات می دهند، بدون آنکه به یاد بیاورند که خودشان آن ها را قبلا به شکل ضمنی به قتل رسانده اند و اکنون این کار را به صراحت با یک قوطی کوکاکولا و سرودهای کریسمس انجام می دهند. گریفین یک کمدی صریح و زننده ساخته است.

این رویکرد هم به سود فیلم و هم به ضرر آن است. زیرا شب خاموش در حالی که یک فیلم سرگرم کننده جریان اصلی است، در ارائه فاجعه ای که به تصویر می کشد رُک و کنایه آمیز عمل می کند. هرچند این مسئله باعث نشده که فیلم رویکردی پند آموز داشته باشد. این فیلم نمایشی از رفتار بی تفاوت کسانی است که تقصیر را مدام گردن دیگران می اندازند تا حتی اعتراف نکنند که مشکلی وجود دارد و هیج کاری انجام نمی دهند. البته چرا غیر این باشد؟ هنگامی که بازگشت دوباره به زندگی بسیار دیر است، چرا باید در یک واقعیت کابوس وار غرق شد در حالی که می توان آن را به سادگی در آغوش گرفت و بجای آن به استقبال یک خدافظی شاد رفت؟ بنابراین فیلم بیش تر از آنکه بیانگر واقعیت باشد یک هشدار است. همانطور که امتناع آرت از نادیده گرفتن فاجعه در حال رخ دادن به صورت ضمنی یک هشدار محسوب می شود.

گریفین حتی تایید نمی کند که واقعا داستان فیلم در شب کریسمس رخ می دهد. چراکه ما درباره آدم های مرفه و بی روحی صحبت می کنیم که سعی می کنند با ظاهری خشنود به استقبال نابودی خود بروند. آیا آن ها فقط بخاطر اینکه بچه های شان را با هدایایی که حتی نمی توانند با آن ها بازی کنند آرام کنند در حال تظاهر هستند؟ البته این راه حلی است که همه چیز را پیچیده تر می کند. زیرا این دوستان در عمارت مادر نِل گرد هم می آیند تا زمان های بهتری را به خاطر بیاورند، اما به ناچار در این فرایند، چیزای بدی از گذشته را کند و کاو می کنند. زیرا اگر این پایان است، چرا به خواسته هایی که قبلا از اعتراف به آن ها می ترسیدید عمل نکنید؟ از جمله اینکه به کسی که همسر شما نیست ابراز علاقه کنید.

شب خاموش، مجموعه ای بی نقص از چهره های آشنای بریتانیایی است که سعی می کنند همزمان همدردی و خنده مخاطبان را به دست بیاورند تا به این طریق هنر بازیگری خود را به رخ بکشند. نایتلی و گود، میزبانان عالی ای هستند که تمام تلاش خود را می کنند تا ظاهر فریبنده جهل و نادانی را ویران نکنند. آنابل والیس در نقش سندرا یک هیولای مادی گرا است که با روفس جونز در نقش تونی همسر مطیع او و داویدا مک کنزی در قالب دخترشان کیتی شیطانی و حریص، یک خانواده را تشکیل می دهند. دو دوست قدیمی دیگر، لوسی پانچ در نقش بِلا و سوپه دیریسو در نقش جیمز هستند که به ترتیب با شریک های شان کربی هوول باپتست در نقش الکس و لی لی-رز دپ در نقش سوفی در این مهمانی شوم حضور دارند.

گریفین، فیلمنامه شب خاموش را پیش از شیوع کرونا نوشته است. بنابراین آن را به عنوان یک فیلم ضد واکسن تفسیر نکنید، حتی اگر برخی از استدلال های آرت نوجوان برای نخوردن قرص در صورتی که دولت اشتباه کرده باشد، به راحتی می توانند اینطور برداشت شوند. این فیلم درباره نجات پیدا کردن نیست. بلکه این فیلم درباره خودکشی به کمک دولت است تا از درد نمیرید. در واقع برخلاف کلیشه های فیلم های آخرالزمانی دولت قرار نیست برای نجات آدم ها به کمکشان بیاید. بنابراین فیلم سوالی مهم را مطرح می کند: آیا می توانید قبل از اینکه خودتان را بکشید، عمدا افرادی که بیش از هر کسی در دنیا دوست دارید را بکشید؟ این واقعیت به طور ضمنی نشان می دهد که سرنوشت تصادفی نیست. بنابراین ایده اصلی فیلم مسئله انتخاب است. انتخابی که در ارتباط با اخلاق قرار می گیرد.

در این نقطه است که بخش های جالب واقعی فیلم خود را نشان می دهند. چراکه بشریت اگر غرق در تضادها نباشد، در واقع هیچ چیز نیست. جیمز یک سرطان شناس است که می داند چه چیزی در راه است. او درد و رنج را نزدیک دیده است و می داند که سوگند او برای نجات جان انسان ها دیگر امکان پذیر نیست. سوفی ممکن است به همان دلیلی که نل و سیمون می خواهند قرص را مصرف کنند این کار را انجام ندهد، اما هیچ کدام لزوما اشتباه یا خودخواهانه نیست. آن ها صرفا در تلاش هستند که به شکلی منطقی با یک موقعیت غیرممکن مقابله کنند. با اینحال همه چیز در پایان به آرت برمی گردد. رومن گریفین دیویس اجرای غیرمنتظره اش در جوجه خرگوشه را با حضوری گرم و صمیمانه دنبال می کند. شاید رنج کشیدن در قبال شانس اندک رهایی از طوفان سمی، ارزش داشته باشد.

درباره کارگردان فیلم شب ساکت - (Silent Night)

کامیل گریفین (Camille Griffin) کارگردان و نویسنده است. او با کارگردانی فیلم «Silent Night» در سال 2021 شناخته شده است. شب خاموش (انگلیسی: Silent Night) فیلمی در ژانر کمدی سیاه به نویسندگی و کارگردانی کامیل گریفین است که در ۲۰۲۱ منتشر شد

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (341 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (322 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (205 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (180 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (85 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (71 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (58 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (36 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (33 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (28 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (27 نظر) خلاقیت هوشمندانه قصاب اهوازی برای جذب مشتری مرزهای خلاقیت را جابه جا کرد/ مغزشو باید طلا گرفت +عکس (24 نظر) گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس (21 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (21 نظر) خلاقیت خنده دار کشاورز خوزستانی برای آبیاری سیب زمینی با شلنگ و پنکه رومیزی حماسه آفرید/ مایه افتخاری هموطن😂+فیلم (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ابهام و بلاتکلیفی در بازگشت به ایران از زبان این دو بازیگر سریال پایتخت+عکس نگاهی به جشن تولد لاکچری و جوان پسند مادر علی ضیا در رستورانی روباز و شیک+عکس/ مبارکا باشه گشت و گذاری در لاکچری ترین قبرستان ایران در تجریش؛ از هزینه 4 میلیاردی برای هر قبر تا شارژ ماهیانه 5 میلیونی+ویدیو گلایه‌های رهبر انقلاب از واردات بی‌رویه لوازم آرایش که با خنده حضار همراه شد+ ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 سکوت همسر مهدی قایدی درباره شایعه بالا کشیدن املاک شوهر سابقش، با انتشار این استوری شکست+عکس کل کل بامزه و خنده دار سحر دولتشاهی با دیبی+ ویدیو/ وقتی نمیدونه دیبی از افعال معکوس استفاده میکنه😂 تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان؛ از عکس خانوادگی با دخترش تا تیپ متفاوت استاد آواز با موهای تراشیده در جوانی+ عکس اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس توصیف جنجالی اردوغان از بغداد سر و صدای عراقیان را درآورد + عکس حضور آقا رشید، هنرمند محبوب اصفهانی در چایخانه حرم امام رضا(ع) و خدمت به زائران +ویدیو/ قبول باشه با رزرو تور استانبول به بازدید از 6 جاذبه توریستی سیاه این شهر بروید چگونه با روش های آسان خانگی مورچه ها را از خانه دور کنیم آموزش آرایش مناسب با لباس سفید رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ گشتی در شهر باستانی زلیخا و یوسف پیامبر در دوران فراعنه/ شگفتی هوش مصنوعی تمامی ندارد+ویدیو چیدمان شیک و لاکچری اتاق خیاطی با 5 ایده جذاب فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 چند شرط لازم برای نگهداری صحیح از گل بابا آدم در خانه چند نکته طلایی برای خوشمزه‌تر شدن طعم چای سفری شیرین به گذشته ها،دهه شصتی ها و پُز دادنشان با این وسایل نوستالژیک/ کیا باهاشون دل بقیه رو خون کردن+ عکس بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان دسته گل عروسِ شیک و منحصربفرد مهسا طهماسبی در جشن عروسی اش/ چه لباس خوشگلی هم پوشیده😍 مراسم افتتاح رستوران فریبا نادری با حضور هنرمندان سرشناس و معروف/ چه ذوقی داره خانم بازیگر+ عکس بازی کردن بانمک نبات، دختر شاهرخ استخری با دوستان خارجیش در مهدکودک اروپایی اش در بلژیک + عکس/ خدایا چقد ناز میخنده رونمایی از پسر های خوشتیپ و چشم و ابرو مشکی کریم باقری/ چقدر شبیه پدرشون هستن+عکس خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 این 7 وسیله نوستالژیک را فقط دهه شصتی ها میشناسند/ با این وسایل کل خاطرات کودکی از جلو چشمتون رد میشه +عکس رونمایی از لوکس ترین مدل پیکان ایرانی/ خلاقیت منحصر به فرد یک مرد تهرانی همه رو مبهوت کرد+عکس لباس عروس ساده و شیک ریما رامین فر، همای سریال پایتخت در اولین عکس لورفته از عروسی اش با امیر جعفری/ خدا به نقی صبر بده😂 کیف ها و برچسب پرطرفدار بچه های دهه هفتاد و هشتاد در مدرسه/ محاله یدونه از اینا نخریده باشی+عکس خواستگاری عاشقانه محمدرضا گلزار از کتایون ریاحی و جواب منفی او؛ چین و چروک‌هامو ببین،‌ تو به جای پسر منی...+ویدیو/ چشم آیسان خانوم روشن شرافت مثال زدنی شاطر ایرانی برای افراد بی بضاعت/ انسانم آرزوست +عکس میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس
تیتر امروز   
اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد 12 امشب، آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور 1403 خواجه‌ای که زنان حرمسرای ناصرالدین شاه به اجازه‌اش نیاز داشتند / حالا خوبه خواجه بوده، اگر شاه بود چیکار می‌کرد!!!
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس