رژیم اوکیناوا چیست؟

  یکشنبه، 30 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
رژیم اوکیناوا چیست؟
رژیم غذایی اوکیناوا شامل سبزیجات، سویا و مقداری ماهی می باشد، این رژیم غذایی کالری و چربی کمی دارد و استفاده از آن برای افزایش سلامت بدن بسیار موثر است.

اوکیناوا منطقه ای در جنوب غربی سرزمین اصلی ژاپن است که از ۱۶۰ جزیره تشکیل شده است و بالاترین نرخ افراد صد ساله جهان را در خود جای داده اند. در این جزایر۴۰ تا ۵۰ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ شخص زنده ۱۰۰ سال یا بیشترعمر دارند. از سال ۱۹۷۵، دانشمندان در حال تحقیق در مورد صد ساله های اوکیناوا هستند تا دلایل طول عمر آنها را درک کنند. بسیاری مشاهده کرده اند که رژیم سنتی okinawa نقش مهمی در سلامت و طول عمر اوکیناوا دارد. اما چه چیزی در رژیم اوکیناوا باعث این طول عمر و سلامتی شده است؟ در ادامه ضمن پاسخ به این سوال، نقش رژیم اوکیناوا برای لاغری را بررسی می کنیم.

آیا رژیم اوکیناوا در کاهش وزن موثر است؟

قطعاً هیچ شکی وجود ندارد که مصرف فیبر بالا و کاهش غذاهای فرآوری شده در کاهش وزن و طول عمر طولانی موثر است اما این تنها دلیل نیست که این رژیم را به شما پیشنهاد می کنیم.این رژیم بیش از اینکه بخواهد روی تعداد کالری ها تمرکز کند، سلامت افراد را مد نظر قرار می دهد. در واقع رژیم اوکیناوا تاکید دارد که برای زندگی سالم غذا بخورید، نه این که برای غذا خوردن زندگی کنید.با استفاده از رژیم اوکیناوا می توانید سلامت بدن خود را افزایش دهید و از چربی های مضر دوری کنید. در ادامه به غذا های سازگار اشاره می کنیم:

سبزیجات، به خصوص سیب زمینی شیرین

در گذشته، اوکیناوا های کمتر ثروتمند، سیب زمینی شیرین می خوردند. برنج، به خصوص برنج سفید، گران تر بود و بنابراین سمبل وضعیت افراد بود و بیشتر مردم معمولی آن را نمی خوردند. سیب زمینی شیرین، غنی از مواد مغذی و غنی از ویتامین A و C، کلسیم و پتاسیم است و آن ها همچنین حاوی فیبر بالا و شامل ویتامین E می باشند.

سبزیجات معمول دیگر در این رژیم غذایی شامل سبزیجات تیره، برگدار و بیتر ملون است. بیتر ملون نوعی خوراکی است که در سالاد ها و وعده های غذایی کم سرخ شده استفاده می شود و می توان آن را به صورت آب میوه یا چای درست کرد که این خوراکی حاوی فیبر و ویتامین C بالایی است و به علاوه دارای مقادیر زیادی فیتوشیمیایی نیز می باشد.

حبوبات، به خصوص سویا در رژیم اوکیناوا

رژیم غذایی اوکیناوا شامل سویا به شکل خمیر میسو و توفو می باشد. سویا منبع عالی پروتئین گیاهی است و بخش عمده ای از پروتئین در رژیم غذایی را فراهم می کند و همچنین حاوی مواد گیاهی شیمیایی به نام فلانوئید و فیتواستروژن ها است که می تواند ویژگی های سلامتی خوبی را به همراه داشته باشد.

گیاهان و ادویه جات در رژیم اوکیناوا

برخی از ادویه های مورد استفاده در این رژیم غذایی دارای پتانسیل خوبی برای سلامتی و دادن طعم بدون افزودن کالری هستند و آن ها شامل زردچوبه، برنجاسف، فلفل اوکیناوا و رازیانه می باشند.

ماهی ( به مقدار کم ) در رژیم اوکیناوا

از آنجایی که اوکیناوا یک جزیره است، شما ممکن است انتظار داشته باشید که ساکنانش مقدار زیادی ماهی و غذای دریایی مصرف کنند اما با این حال، ماهی فقط بخش بسیار کوچکی از رژیم غذاییشان را می سازد (شاید به اندازه یک درصد ) و 90 درصد غذا های گیاهی می خورند.

بنشن یا سبزی ها

رژیم سنتی اوکیناوا شامل سویا به شکل خمیر میزو و توفو است. سویا یک منبع عالی از پروتئین گیاهی محسوب می شود و پروتئین رژیم غذایی را تامین می کند. همچنین حاوی فلاونوئید ها و فیتواستروژن ها است که در سلامت افراد بسیار موثر خواهد بود.

قارچ شیتاکی در اوکیناوا

قارچ شیتاکی بزرگ در بسیاری از انواع آشپزی آسیایی یافت می شود و آن ها بسیار مغذی هستند و ممکن است برخی فواید سلامتی داشته باشند که بر سیستم ایمنی تاثیر بگذارند و به تنظیم کلسترول کمک کنند.

جلبک

کمبو، هیجیکی و موزوکو جزء جلبک های دریایی رایج در این رژیم غذایی هستند. نودل ها نیز در سالادها استفاده می شوند و در کنار سبزیجات سرو می شوند. یک فنجان جلبک شامل مقدار زیادی ید، فولات، آهن و منیزیم است و همچنین سرشار از کلسیم می باشند و مواد مغذی بالایی دارند.

و غذا های ناسازگار در این رژیم عبارتند از:

  • گوشت (در رژیم غذایی اوکیناوایی کمتر یافت می شود. علت آن هم هزینه و ترجیحات فرهنگی آن ها و ساده زیستی است.)
  • محصولات لبنی (به جز گاهی اوقات خیلی کم هستند و دلیل این ها نیز شاید مربوط به هزینه و ترجیحات فرهنگی می باشد.)
  • قند و شکر (رژیم اوکیناوا شامل حبوبات است و مقدار شکر به کار رفته در آن ها نیز بسیار پایین است.)
  • کربوهیدرات های تصفیه شده (رژیم غذایی اوکیناوا شامل تقریباً هیچ دانه ای نیست و برخلاف دیگر رژیم های آسیایی که مقدار زیادی برنج دارند و همچنین هیچ شکر اضافه ای وجود ندارد.)

زمان بندی پیشنهادی اوکیناوا

زمان خاصی در رابطه با رژیم غذایی اوکیناوا وجود ندارد. محققان به طور عمده انواع غذا را در این رژیم غذایی مطالعه کرده اند، نه زمان غذا را.

اصلاحات رژیم اوکیناوا

لازم نیست که حتما از تمام برنامه غذایی اوکیناوا پیروی کنید تا برخی از مزایایش را ببینید. برخی از اجزای آن را می توان به راحتی در رژیم غذایی خود جای داد:

  • سبزیجات بیشتری بخورید، ترجیحاً آن هایی که به رنگ سبز کامل یا بارنگ های روشن هستند.
  • سویا و غذاهای تهیه شده با سویا را انتخاب کنید. سعی کنید توفو بخورید و یا شیر خود را از شیر گاو به شیر سویا تغییر دهید.
  • گوشت قرمز خود را به ماهی تغییر دهید یا بهتر است میزان مصرف حبوبات را افزایش دهید.
  • قارچ را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. انواع مختلفی از قارچ ها را امتحان کنید مثل شیتاکی، صدف و قارچ کینگ ترومپت. آن ها می توانند جای گوشت را بگیرند.

مزایا و معایب رژیم okinawa

رژیم اوکیناوا برای لاغری بر خلاف دیگر رژیم ها پشتیبان علمی دارد. به این معنا که برای اثبات فواید این رژیم تحقیقات زیادی انجام شده است. این رژیم به کاهش وزن کمک زیادی می کند.فواید رژیم اوکیناوا شامل موارد زیر است:

۱- خطر کمتری برای بیماری مزمن

یک رژیم غذایی کم چربی، کم کالری و سرشار از فیبر غنی از آنتی اکسیدان هاست. احتمالاً عامل اصلی در سلامتی عالی مردم اوکیناوا است. رژیم اوکیناوا همچنین می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و مدیریت سلامت را بهبود بخشد. این امر برای جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی-عروقی، دیابت و برخی از انواع سرطان ضروری است.

۲- کاهش التهاب

خواص ضد التهابی رژیم okinawa می تواند به دلایل مختلف به کاهش خطر ابتلا به این بیماری های مزمن کمک کند.

۳- رژیم غذایی متعادل

چربی کم (به ویژه چربی اشباع)، اما همچنان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. حداقل برخی از اشکال چربی های اشباع می توانند التهاب را افزایش دهند و امگا ۳ به کاهش التهاب کمک می کند. کربوهیدرات های تصفیه شده کم (مانند شکر)، بنابراین تأثیر زیادی روی سطح قند خون شما ندارد. افزایش قند خون می تواند به یک حالت پیش التهابی در بدن شما کمک کند که خطر بیماری مزمن و التهاب را افزایش می دهد. سرشار از ویتامین C ، E و A و مواد فیتو شیمیایی است. این مواد مغذی به عنوان آنتی اکسیدان برای محافظت از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد (مواردی مانند دود، آلودگی، چربی ها و روغن های خشک و غیره) کار می کنند. این مواد مغذی همچنین ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند. اما مانند هر رژیم محدود کننده ای، رژیم اوکیناوا نیز معایب خودش را دارد. معایب این رژیم را نیز در ادامه بررسی خواهیم کرد.

برخی از معایب رژیم اوکیناوا به شرح زیر است:

۱- بسیار محدود کننده

اگرچه بطور کلی خطرات سلامتی در ارتباط با رژیم اوکیناوا وجود ندارد اما محدود کردن گروه های غذایی مانند کربوهیدرات های پیچیده، لبنیات و محصولات حیوانی می تواند منجر به کمبود مواد مغذی و حتی یک وسواس ناسالم در مورد خوردن غذای پاک شود. رژیم اوکیناوا از نظر گوشت قرمز، تخم مرغ و مرغ بسیار فقیر است. اما هنوز هم می توانید پروتئین کافی از سویا و ماهی دریافت کنید. همچنین ممکن است بدون غلات کامل و لبنیات بتوانید به اندازه کافی مواد مغذی را به بدن برسانید. اما پیروی از یک رژیم غذایی محدود کننده ای برای مدت طولانی ممکن است دشوار باشد. هیچ تناسب اندامی با محرومیت به دست نمیاد!! لازم نیست برای لاغر شدن خودت رو از غذاهایی که دوست داری محروم کنی. تو می تونی هر غذایی که دوست داری رو به اندازه بخوری و لاغری بشی. به همین راحتی. خوشمزه لاغر شو همین الان ثبت نام کن

۲- سرشار از سدیم است

اگر رژیم غذایی محدود از نمک دارید، قبل از افزودن برخی از غذاهای غنی از سدیم در این رژیم مانند میسو، ماهی شور یا سس سویا (حتی سس سویا با سدیم کاهش یافته سرشار از سدیم است) با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است فراوانی میوه ها و سبزیجات موجود در رژیم غذایی که دارای مقدار زیادی پتاسیم و کلسیم هستند، بتواند سدیم را خنثی کند اما بهتر است خود را به خطر نیندازید.

 رژیم okinawa

آیا رژیم اوکیناوا انتخاب مناسبی است؟

این رژیم حاوی مقادیر مناسبی از فیبر بوده و به کاهش کلسترول و کنترل سطح قند خون کمک می کند. همچنین دارای آنتی اکسیدان های فراوانی است که برای سلامت قلب شما مفیدند. این رژیم به طورکلی چربی (به ویژه چربی های اشباع) و کربوهیدرات های تصفیه شده اندکی دارد. اگر نسخه سنتی این رژیم را در نظر بگیریم، رژیم اوکیناوا یک سبک غذایی کم کالری است.بسیاری از این عوامل اگر با یک برنامه ورزشی همراه شود، رژیمی فوق العاده برای کاهش وزن خواهد بود. بعلاوه، سایر فواید این رژیم شامل موارد زیر است:

  • طول عمر بالا
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن
  • کاهش التهاب

درروی دیگر سکه، این رژیم به داشتن سطوح بالای سدیم معروف است که می تواند برای برخی افراد خطرناک باشد. ضمناً، حذف اکثر غذاها از چندین گروه غذایی، امکان کمبود برخی مواد غذایی را به همراه دارد. اگر مراجع شما برای داشتن این رژیم پافشاری می کند، حتماً بر داشتن تنوعی از سبزیجات و غلات سبوس دار که می توانند سطوح کافی از پروتئین، کلسیم و سایر مواد مغذی را تأمین کنند، تأکید کنید.

یک رژیم مغذی همراه با تمرینات ورزشی فراوان، راه مناسبی برای داشتن تندرستی و تناسب اندام است. اگرچه هیچ برنامه رژیمی خاصی وجود ندارد که مناسب تمام افراد باشد، اما اصول کلی وجود دارد که هر رژیمی با داشتن آن، سبک زندگی سالم شما را تضمین می کند.

  • به این که چه غذایی می خورید و چه مقدار از آن می خورید توجه کنید.
  • به غذاهای طبیعی و سبزیجات با برگ های تیره رنگ بیشتر توجه کنید.
  • از پروتئین کم چرب یا پروتئین های گیاهی استفاده کنید.
  • مصرف شکر، چربی های اشباع و غذاهای فراوری شده را محدود کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403