صرافی غیر متمرکز یونی سواپ چگونه کار می‌کند؟

  دوشنبه، 11 اسفند 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
صرافی غیر متمرکز یونی سواپ چگونه کار می‌کند؟
قراردادهای هوشمند صرافی یونی سواپ در بستر بلاکچین اتریوم فعال هستند و هر کسی می‌تواند مستقیماً از آنها استفاده کند. صرافی غیر متمرکز Uniswap یک پروتکل برای تبادل توکن‌های ERC-20 در شبکه اتریوم است که امکان ترید سریع و کارآمد را فراهم می‌کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، صرافی یونی سواپ یکی از پلتفرم های سیستم مالی غیر متمرکز یا همان دیفای است. در این مطلب، خرید و فروش ارز دیجیتال و کسب درآمد در Uniswap را آموزش می دهیم.

صرافی های غیر متمرکز (DEX) معمولا تجربه کاربری دلچسبی ندارند و لیست سفارشات آنان نیز از حجم چندانی برخوردار نیست. اما امروزه پلتفرم های بدون نیاز به اجازه ای مثل یونی سواپ، به بازارهای معاملاتی با میزان لیکوئیدتی بالا تبدیل شده اند. در این پلتفرم می توان به راحتی و با چند کلیک به تبادل توکن ها و ارزهای دیجیتال مختلف پرداخت. در واقع این نوع از صرافی های غیر متمرکز در دیفای (DeFi) اخیرا آنقدر عملکرد خوبی داشته اند که اکنون با صرافی های متمرکز بزرگ رقابت می کنند.

صرافی Uniswap به هر کسی اجازه می دهد تا هر نوع توکنی که با استاندارد ERC20 ساخته شده باشد را به لیست معاملاتی اش اضافه کند؛ تنها شرط داشتن یک والت از نوع web3 و نقدینگی کافی است. با انتشار نسخه دوم یونی سواپ (Uniswap V2)، این صرافی اکنون از ویژگی هایی مثل فلش سواپس (Flash Swaps)، جفت های معاملاتی ERC20/ERC20 و اوراکل های قیمت بهره می برد.

صرافی غیر متمرکز یونی سواپ چگونه کار می کند؟

صرافی غیر متمرکز (Decentralized EXchange) یا DEX، بستری برای انجام معاملات به صورت غیر متمرکز است و از بلاکچین و قراردادهای هوشمند برای حذف واسطه ها استفاده می کند. با یک صرافی غیر متمرکز، کاربران می توانند بدون نیاز به واریز رمزارزها به کیف پول صرافی ها، از داخل کیف پول خودشان معاملات را انجام دهند.

به صورت ساده می توان گفت که صرافی غیر متمرکز Uniswap یک رابط برای تبادل یکپارچۀ توکن های ERC20 در بستر بلاکچین اتریوم فراهم می کند. در Uniswap با حذف واسطه های غیر ضروری امکان تبادل سریع تر و کارآمدتر فراهم می شود.

در صرافی غیر متمرکز Uniswap مقاومت در برابر سانسورها و تحریم ها و همچنین امنیت شبکه در اولویت قرار دارد. دستیابی کامل به این موارد از اهداف یونی سواپ است.

Uniswap منبع باز است و به عنوان یک کالای عمومی عمل می کند. هیچ توکن اختصاصی یا کارمزدی وجود ندارد و هیچ گونه شرایط خاصی برای سرمایه گذاران اولیه، پذیرندگان یا توسعه دهندگان در نظر گرفته نشده است. همه توابع قراردادهای هوشمند، عمومی بوده و کلیه موارد ارتقای پذیرفته شده، انتخاب می شوند.

یونی سواپ یک پروتکل نقدینگی خودکار است که توسط یک فرمول ثابت پشتیبانی می شود و در سیستم قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر در بلاکچین Ethereum پیاده سازی می شود. این موارد، نیاز به واسطه های قابل اعتماد را از بین می برد.

هر قرارداد هوشمند یا جفت ارز Uniswap یک مجموعه نقدینگی را تشکیل می دهد که از دو توکن ERC-20 تشکیل شده است. هر کاربر می تواند با واریز مقدار معادل هر یک از رمزارزهای اصلی به استخر سرمایه گذاری، به یک تأمین کننده نقدینگی برای یک استخر تبدیل شود. این توکن ها قابلیت بازخرید و نقد شدن در هر زمان را دارند.

Uniswap V1 اولین نسخه از پروتکل Uniswap است که در نوامبر 2018 در Devcon 4 راه اندازی شد. ماهیت Uniswap V1 به گونه ای است که تا زمانی که شبکه اتریوم فعال باشد، وجود خواهد داشت. با این حال، Uniswap V2 شامل ارتقا و بهبودهای ملموسی نسبت به V1 است.

معاملات در صرافی غیر متمرکز یونی سواپ

مبادله اتریوم با هر یک از توکن های ERC20 در این صرافی رمزارز انجام می شود. به عنوان مثال فرض کنید شما می خواهید 10 اتریوم را به توکن بند (BAND) تبدیل کنید. فراهم کنندگان نقدینگی، مقداری اتریوم و بند را به این قرارداد مبادله واریز کرده اند که در این مثال، این مقدار برابر 10 اتریوم و 438 بند است. در اینجا این فرمول ثابت به این صورت محاسبه می شود که 10 را ضرب در 438 می کنیم و مقدار 4380 به دست می آید.

شما این ترید را با ارسال 10 اتریوم به استخر اتریوم در قرارداد مبادله شروع می کنید. کارمزد فراهم کنندۀ نقدینگی برای این استخر 0.03 درصد است. بنابراین 9.997 اتریوم باقی مانده به استخر اضافه می شود. سپس مقدار ثابت بر مقدار جدید اتریوم در استخر نقدینگی تقسیم می شود تا اندازه جدید استخر بند (BAND) تعیین شود. سپس توکن های بند باقی مانده به خریدار، یعنی شما، ارسال می شوند.

تصویر
معاملات در صرافی غیر متمرکز یونی سواپ

از آنجا که صرافی یونی سواپ کاملاً زنجیره ای است، قیمت ها می توانند بین زمان امضای یک معامله و زمانی که تراکنش در یک بلوک گنجانده شده است، تغییر کنند. معامله گران می توانند نوسانات قیمت را با تعیین حداقل قیمت خریداری شده در سفارشات فروش یا حداکثر قیمت فروخته شده در سفارشات خرید، محدود کنند و در صورتی که قیمت سفارش از این سقف ها و کف های قیمتی عبور کند، سفارش لغو می شود. همچنین می توان حداکثر زمان معامله را تعیین کرد که در صورت عدم اجرا در زمان تعیین شده، سفارشات لغو می شوند.

کارمزدها در سایت یونی سواپ

ساختار کارمزد Uniswap (یونی سواپ) برای ترید های انجام شده روی پروتکل این شبکه، به مقدار 0.3 درصد است. در هر ترید اتریوم به توکن های ERC20 به میزان 0.3 درصد اتریوم به عنوان کارمزد دریافت می شود و در معاملات تبدیل توکن های ERC20 به اتریوم، 0.3 درصد از آن توکن ها به عنوان کارمزد کسر می شود. همچنین در ترید ERC20 به ERC20 مقدار ۰.۳ درصد کارمزد برای تبدیل توکن اول به اتریوم پرداخت می شود و ۰.۳ درصد دیگر نیز از تبدیل اتریوم به توکن دوم پرداخت می شود که در مجموع کارمزد این نوع تبدیل در این شبکه، 0.6 درصد خواهد بود.

مکانیسم قیمت ها در Uniswap

هر جفت رمزارز در سایت صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ توسط یک مجموعه نقدینگی پشتیبانی می شود. استخرهای نقدینگی، قراردادهای هوشمندی هستند که تعادل دو توکن منحصربه فرد را حفظ می کنند و قوانینی را در مورد واریز و برداشت آنها اعمال می دارند. قانون اصلی، فرمول ثابت محصول است (این فرمول به شکل X × Y = K در یونی سواپ تعریف شده است که در آن K مقدار ثابتی است). هنگامی که توکنی برداشت می شود (خریداری می شود)، باید یک مقدار متناسب واریز شود (فروخته شود) تا نسبت ثابت بماند. نسبت توکن های موجود در استخر، در ترکیب با فرمول ثابت محصول، در نهایت قیمتی را که یک مبادله در آن اجرا می کند تعیین می کنند.

شایان ذکر است که اگرچه Uniswap نوعی مبادله رمزارزها بر بستر بلاکچین و غیر متمرکز است، اما جایگزین صرافی های متمرکز نمی شود. با توجه به مستقل بودن معاملات در Uniswap، زمانی که قیمت ها در پروتکل یونی سواپ از قیمت ها در بازارهای خارجی فاصله می گیرد، یک مکانیسم اصلاحی باید برای واقعی کردن قیمت ها وجود داشته باشد. این مکانیسم اصلاحی ترید آربیتراژ است. آربیتراژ (Arbitrage) به مفهوم کسب سود از اختلاف قیمت در دو یا چند بازار است. البته به علت قانون عرضه و تقاضا و وجود آربیتراژور های زیاد، قیمت ها خیلی سریع با یکدیگر هماهنگ خواهند شد. قانون اصلی کسب سود در آربیتراژ ارز دیجیتال این است که یک تریدر بتواند آن را با قیمت پایین خریداری کند و با قیمت بالاتر به فروش برساند.

رشد صرافی یونی سواپ در سال 2021

قطعا یکی از نقاط عطف بازار رمزارز ها در سال 2020 گسترش صرافی های غیر متمرکز بود که این روند در سال 2021 نیز ادامه داشت.

یونی سواپ اولین بار در تاریخ ۳۰ آگوست 2020 از لحاظ حجم معاملات روزانه از صرافی کوین بیس پرو پیشی گرفت. از آن زمان تاکنون، یونی سواپ در رقابت با کوین بیس بوده است. در اواخر ماه آگوست، هیدن آدامز (Hayden Adams) موسس یونی سواپ گفت:

حجم معاملات روزانه یونی سواپ برای اولین بار از کوین بیس بیشتر شده است. حجم معاملات یونی سواپ و کوین بیس به ترتیب ۴۲۶ و ۳۴۸ میلیون دلار بوده است. این موضوع واقعا خوشحال کننده است.

طبق داده های Dune Analytics ، یونی سواپ 49.1٪ از حجم هفتگی معاملات صرافی های غیر متمرکز را تشکیل می دهد. و پس از آن سوشی سواپ با 23.2٪، و کرو (Curve) با 9.36٪ در رده های بعدی قرار دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس گریه های دلخراش مادر عزادار ابراهیم رئیسی: امام زمان! ابراهیم را کجا بردی؟ هدیه خاص ابراهیم رئیسی به این دختر بچه 5 ساله تبریزی+عکس خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان