شرایط ازدواج موقت دختر باکره

  چهارشنبه، 26 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
شرایط ازدواج موقت دختر باکره
بر اساس قانون مدنی، یکی از مهم ترین شرایط ازدواج موقت دختر باکره هستند ، آن است که پدر و یا جد پدری وی اجازه و یا رضایت خود را اعلام کرده باشند . علاوه بر این ، دو شرط مهم دیگر نیز برای صحت عقد موقت و صیغه دختر باکره وجود داشته که عبارتند از: مشخص شدن مدت زمان عقد موقت و همچنین مهریه برای دختران باکره یا دوشیزه .

ازدواج موقت یا صیغه موقت یکی از انواع عقد ازدواج است که برای مدت زمان مشخص شده بین طرفین ، رابطه زوجیت و محرمیت ایجاد می کند و پس از گذشت مدت زمان عقد موقت ، رابطه زوجیت نیز خاتمه پیدا می کند . ازدواج موقت دختر باکره ، برای اینکه به نحو صحیحی منعقد شود، باید دارای شرایط خاصی باشد. یکی از شرایط مهمی که برای ازدواج دائم دختران باکره و دوشیزه در نظر گرفته شده است ، آن است که عقد نکاح صرفا در صورت رضایت پدر یا جد پدری آنان صحیح بوده و اصولا بدون اخذ رضایت یا اجازه پدر ( مگر در شرایط استثنایی ) ، امکان ازدواج نیست . به همین دلیل در خصوص عقد موقت یا صیغه دختران مجرد دوشیزه نیز این سوال مطرح می شود که آیا در عقد و ازدواج موقت دختران باکره نیز احتیاج به اجازه یا رضایت ولی قهری هست ؟ برای پاسخ دادن به این سوال مهم در خصوص شرایط ازدواج موقت دختر باکره ، نیاز است که ابتدا حکم ازدواج موقت دختر باکره را مورد بررسی قرار دهیم و سپس عقد موقت دختر باکره بدون اجازه پدر یا جد پدری را بررسی کنیم و در خاتمه ، شرایط صیغه دختر باکره را ذکر نماییم .

پوستر حلقه ازدواج

دختر باکره یعنی چه؟

از نظر پزشکی دختر باکره به دختری گفته می شود که در طول زندگی خود، آمیزش جنسی نداشته است و پرده بکارت او سالم است. بنابراین اگر دختری به هر طریقی پرده بکارتش از بین برود دیگر او باکره نیست ولو اینکه به طریقی غیر از برقراری رابطه ی جنسی این اتفاق افتاده باشد. اما از نظر قضائی و قانونی به دختری که ازدواج نکرده است، دختر باکره می گویند. اگر دختری ازدواج کرده باشد و حتی رابطه ی جنسی برقرار نکرده باشد و از شوهرش جدا شود او دیگر باکره نیست.

حکم ازدواج موقت دختر باکره

همه ما می دانیم که برای ازدواج دائم ، دختران باکره یا دوشیزه، نیازمند اخذ رضایت از پدر یا جد پدری خود می باشند و به این خاطر ، هنگام عقد در دفترخانه پدر یا جد پدری باید حاضر بوده و یا رضایت خود به ازدواج دائم دختر باکره را اعلام دارند . البته در صورتی که بدون دلیل موجه از دادن رضایت پدر برای ازدواج دختر خودداری کند ، تحت شرایطی دختر می تواند از دادگاه اجازه گرفته و ازدواج بدون رضایت پدر داشته باشد. حکم ازدواج دختر باکره در عقد موقت یا صیغه نیز شبیه عقد دائم است ؛ یعنی اینکه برای عقد موقت هم دختر، نیازمند اخذ رضایت یا اجازه از ولی قهری خود یعنی پدر یا جد پدری خود می باشد . چه بسا در ازدواج موقت ، چون صیغه ازدواج صرفا برای مدت زمان محدودی واقع شده و ثبات و پایداری ازدواج دائم را ندارد ، باید ازدواج موقت دختر دوشیزه با اذن پدر انجام شود. همچنین به دلیل اینکه بسیاری از حقوق مالی همچون ارث یا نفقه زن در صیغه ممکن است به زن تعلق نگیرد ، ریسک این چنین ازدواج هایی برای دختران باکره بسیار بالاتر است و به همین دلیل ، مصلحت دختران باکره اقتضا می کند که عقد موقت نیز با اجازه پدر باشد و حتی الامکان با عقد دائم ازدواج کنند. البته در این خصوص باید به مفهوم دختران باکره پرداخته شود . منظور از دختران باکره دخترانی هستند که سابقه ازدواج و رابطه زناشویی را نداشته باشند و به عبارت دیگر ، دوشیزه باشند . چرا که دخترانی که به خاطر شوهر کردن و برقراری رابطه زناشویی ، دوشیزگی خود را از دست داده باشند ، نیازی به اخذ رضایت پدر یا جد پدری برای ازدواج موقت یا دائم ندارند.

ازدواج موقت دختر باکره بدون اجازه پدر و جد پدری

در قسمت قبل به توضیح حکم صیغه یا ازدواج موقت دختر باکره و دوشیزه پرداخته و توضیح دادیم که عقد موقت دختر دوشیزه، نیازمند رضایت توسط ولی قهری اوست . با این حال این پرسش مکررا مطرح می شود که ازدواج موقت دختر باکره بدون اجازه پدر چه حکمی دارد و در صورتی که ازدواج موقت دختر باکره بدون رضایت پدر یا جد پدری باشد، چه آثار یا پیامدهای شرعی و قانونی دارد ؟ این سوال مخصوصا توسط کسانی که قصد عقد موقت شفاهی دارند پرسیده می شود. از سوی دیگر پاسخ به این سوال مهم است که اگر دختر دوشیزه و باکره پدر و یا جد پدری نداشته باشد باید از چه کسی برای ازدواج موقت یا صیغه اش رضایت بگیرد ؟ همچنین اینکه اگر پدری برای ازدواج موقت دختر باکره خود رضایت ندهد تکلیف چیست و چه اقدامی می توان انجام داد ؟ به طور کلی احکام مربوط به ازدواج موقت در قانون مدنی ، مطابق شرع اسلام و مذهب شیعه تدوین شده است و به همین خاطر اگر بخواهیم احکام و شرایط ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن پدر را ذکر کنیم ، ناگزیر از مراجعه به فتاوای فقهای شیعه نیز می باشیم . نظرات فقها در مورد صیغه کردن دختران باکره بدون رضایت پدرشان تا حدودی با هم تفاوت هایی دارد. برخی از فقها فتوا به باطل بودن صیغه موقت دختر باکره بدون رضایت پدر داده اند . بر این اساس ، اگر عقد موقتی بدون رضایت پدر خوانده شده باشد ، از اساس باطل بوده و رابطه ایجاد شده بین زن و مرد ، غیر شرعی بوده است. عده دیگری از مراجع تقلید به این حد از باطل بودن اشاره نکرده و صرفا گفته اند که بنا بر احتیاط ، عقد موقت باکره بدون رضایت پدر صحیح نمی باشد که این نظر توسط بسیاری از فقها نیز ذکر شده است . به همین خاطر چون ازدواج موقت دختر باکره بدون رضایت پدر، یک موضوع فقهی و شرعی است ، لازم است تا در صورت لزوم چنین امری ، حکم شرعی آن از مرجع تقلید مربوطه پرسیده شود. همچنین گفتنی است که اگر دختر باکره پدر و یا جد پدری نداشته باشد ، نیازی به اخذ اجازه از شخص دیگری همچون مادر ، برادر یا سایرین وجود ندارد و می توان اقدام به عقد موقت نمود . به استناد ماده 1043 قانون مدنی در صورتی هم که پدر یا جد پدری بدون دلیل موجهی از دادن اذن عقد موقت و صیغه دوشیزه مضایقه کنند و نیاز به ازدواج توسط دختر باکره وجود داشته باشد ، ولایت قهری آنها ساقط می شود و تحت شرایطی می توان نسبت به عقد ازدواج دائم و یا حتی موقت ، بدون اخذ اجازه آنها اقدام نمود.

شرط و شروط ازدواج موقت دختر باکره

در قسمت قبل به توضیح حکم ازدواج موقت دختر باکره و ازدواج موقت دختر دوشیزه بدون اذن پدر پرداخته شد . با این حال علاوه بر شرط رضایت پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر باکره یا دوشیزه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، برای صحت صیغه دختران باکره و ثبت صیغه موقت ، دو شرط دیگر نیز لازم و ضروری است که این دو شرط ، در تمام انواع ازدواج موقت باید حتما وجود داشته باشند و در غیر این صورت ، صیغه یا عقد موقت باطل می شود که این دو شرط عبارتند از تعیین مدت و ذکر مهریه .

  • بنابراین ، اولین شرط ازدواج موقت دختر باکره این است که مدت زمان عقد ازدواج موقت به صورت دقیق مشخص شده باشد و حین عقد برای طرفین معلوم باشد که مدت عقد از چه زمانی شروع می شود و چه زمانی به پایان می رسد . در غیر این صورت ازدواج موقت با دختر باکره صحیح نمی باشد .
  • دومین شرط عقد موقت با دختر دوشیزه آن است که مهریه دختر باکره در حین عقد، مشخص و معلوم شده باشد و طرفین با توافق یکدیگر، مهریه را مشخص کرده باشند . لذا اگر مهریه مشخص نشده باشد، باز هم ازدواج با دختر باکره باطل بوده و اگر هم ارتباطی میان دختر باکره و مرد ایجاد شده باشد ، شرعی نخواهد بود . بنابراین ، شرایط عقد موقت و صیغه دوشیزه را می توان شامل تعیین مهریه دختر ، تعیین مدت صیغه و رضایت پدر یا جد پدری دانست .

قابل رجوع بودن اذن پدر برای ازدواج دختر

اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر قابل رجوع است به این گونه که آنها می توانند امری که به آن اذن و اجازه داده اند را تغییر دهند و اگر دختر بدون اذن آنها ازدواج کند عقد وی غیر نافذ است . نکته : اذن ازدواج به شخص دیگری ، واگذار نمی شود برای مثال پدر دختر ، نمی تواند اجازه ازدواج را به برادرش واگذار کند.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم