شرایط نگهداری و پرورش گیاه کالاتیا گورخری یا زبرینا کالاتیا

  چهارشنبه، 25 اسفند 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
شرایط نگهداری و پرورش گیاه کالاتیا گورخری یا زبرینا کالاتیا
گیاه گورخری یک گیاه تزیینی زنده است که می‌تواند در بسیاری از خانه‌ها پیدا شود و شاخ و برگ‌های برجسته و رنگ‌های روشنش را به نمایش بگذارد. ما در این مطلب نحوه پرورش و نگهداری از این گل زیبا را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

گیاه آپارتمانی کالاتیا گورخری (Calathea zebrina) از خانواده «Marantaceae» بومی مناطق گرمسیری از جنوب شرقی برزیل است. کالاتیا گورخری, گیاهی بسیار زیبا و جذاب است، که در صورت مساعد بودن شرایط رشد گیاهی، مناسب برای پرورش در محیط های پوشیده مانند خانه، دفاتر و ادارات است.گیاه آپارتمانی کالاتیا گورخری، گیاهی چندساله است. این گیاه دارای برگ های بیضی شکل با حاشیه دندانه دار می باشد; که ارتفاع آنها به یک متر می رسد. قسمت فوقانی برگ های آن به رنگ سبز تیره و قسمت زیرین به رنگ بنفش، قرمز و زرد است. کالاتیا گورخری از خویشاوندان نزدیک گیاه نماز است و مانند آن هنگام شب برگ های آن تا می شوند. این گیاه سریع الرشد گل های سفید مایل به ارغوانی تولید می کند.

شیوه نگهداری کالاتیا گورخری

این گیاه جاودانه ممکن است در تابستان گل های بنفش یا سفید تولید کند؛ اما بسیار بعید است که در داخل خانه شکوفه دهد. این مشکلی برای بسیاری از باغبان ها و صاحب خانه ها نیست، چون این گیاه بیشتر برای شاخ و برگ پرشکوهش نگهداری می شود. در واقع بسیاری از مردم ساقه گل گیاه خود را قبل از جوانه زنی حذف می کنند؛ پس نگران این موضوع نباشید که عدم گلدهی گیاهتان از جذابیتش بکاهد.پس از معرفی گیاه کالاتیا گورخری به شیوه نگهداری ان میپردازیم.

 کالاتیا گورخری

نور مناسب برای کالاتیا گورخری

حتی اگر کالاتیا در خواستگاه اصلی خود نیز باشد، مکانی دارای سایه نسبی را ترجیح می دهد. اگر کالاتیا گورخری را در خانه و به عنوان گیاهی آپارتمانی نگهداری می کنید، باید نوری غیر مستقیم و کم تا متوسط برای آن فراهم کنید. اجازه ندهید نور خورشید به طور مستقیم به آن بتابد، بخصوص در بعدازظهر که گرم ترین قسمت روز است. در غیر این صورت، برگ ها رنگ خود را از دست می دهند، نقاط قهوه ای رنگ بر سطح آنها پدیدار شده و یا شدیدا می سوزند.اگرچه در نور کم رشد بهتری دارد، اما اگر در محیطی کاملا تاریک قرار بگیرد، سرعت رشد خود را از دست خواهد داد و ساقه هایی پژمرده ایجاد خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی افتاد، آن را به مرور زمان به مکان های روشن تری ببرید.

آبیاری کالاتیا گورخری

یکی از چالش برانگیزترین بخش های نگهداری از کالاتیا گورخری این است که بتوانید خاک آن را بدون غرقاب کردن، همواره مرطوب نگه دارید. کالاتیا دوست ندارد در خاکی کاملا خیس زندگی کند، اما در عین حال نباید خشکی را نیز تجربه کند. اگر خاکش کاملا خشک شود، گیاه پژمرده خواهد شد و برگها لوله ای مانند می شوند.تلاش کنید تا چنین شرایطی برای گیاه ایجاد نشود، چون وارد آمدن این نوع استرس ها آسیب هایی جدی به کالاتیا وارد می کند.در حالی که گیاه به صورت فعال در حال رشد است، یعنی در طول بهار و تابستان، باید میزان آبیاری را برای مرطوب نگه داشتن خاک افزایش دهید. با آمدن زمستان، گیاه وارد فصل خفتگی خود شده و رشد با سرعت کمتری ادامه می یابد، پس باید میزان آبیاری را نیز کاهش دهید.

خاک این گیاه باید هفته ای چند بار مرطوب شود، البته این مساله ممکن است با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای محیط متفاوت باشد. بهترین زمان آبیاری برای این گیاه زمانی است که چند سانت بالایی خاک کمی خشک شده باشد. آبیاری باید به حدی باشد که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود و در سینی زیر گلدان جمع شود. مواظب باشید که آب جمع شده در زیر سینی با گلدان در تماس نماند زیرا می تواند باعث دیرتر خشک شدن خام و در نتیجه آسیب به ریشه های گیاه شود.

آبی که به دمای محیط رسیده است در مقایسه با آب سرد برای کالاتیا بهتر است. آب سرد می تواند به گیاه شوک وارد کند.کالاتیا گورخری به کیفیت آب نیز حساس است. اگر آب لوله کشی شما سنگین بوده و دارای مقادیر بالای فلوئور و کلر باشد، در نوک برگ لکه هایی قهوه ای رنگ ایجاد خواهد شد. استفاده از آب فیلتر شده یا آب باران را برای آبیاری کالاتیا توصیه می کنیم. می توانید آب لوله کشی را نیز در ظرفی روباز بریزید و اجازه دهید برای یک شب باقی بماند تا میزان اضافی کلر آن خارج شود.

دما و رطوبت مناسب برای کالاتیا گورخری

کالاتیا گورخری متعلق به مناطق گرمسیری است، پس دمای معتدل برای آن مناسب است. کالاتیا را همواره در بازه دمایی 24-18 درجه سانتی گراد حفظ کنید. نباید در نزدیکی دستگاه های سرمایشی/ گرمایشی قرار بگیرد.بالا بودن رطوبت هوا برای حفظ درخشندگی برگها بسیار ضروری استبرای افزایش رطوبت هوا از دستگاه های مرطوب کننده یا سینی پر از آب کمک بگیرید. اگر نور خوبی در آشپزخانه و حمام خود دارید، می توانید کالاتیا را در آنجا نیز قرار دهید. همیشه گیاهانی را که به رطوبت نیاز دارند، در کنار هم قرار دهید.

خاک مناسب برای کالاتیا گورخری

بهتر است برای این گیاه از خاکی حاصلخیز، دارای ترکیبات ذغال سنگ و با زه کشی مناسب استفاده کنید.از خاکی سنگین استفاده نکنید، زیرا این نوع خاکها رطوبت را بیش از حد در خود نگه می دارند و باعث بیمار شدن گیاه می شوند.از طرف دیگر، خاکی با میزان بالای ماسه نیز برای کالاتیا مناسب نیست، چون خیلی سریع آب را از خود عبور می دهد و گیاه فرصتی برای جذب آن پیدا نمی کند. بهترین ترکیب خاک برای کالاتیا گورخری این است : یک قسمت خاک گلدان، دو قسمت ذغال سنگ، و دو قسمت پرلیت.

کوددهی کالاتیا گورخری

در طول فصول رشد، هر ماه کود مایع حلال در آب به آن بدهید. این کود را در یک چهارم قدرت استفاده کنید. از کوددهی بیش از حد پرهیز کنید و سالی چند بار خاک را به خوبی شست و شو دهید تا عناصر معدنی در خاک تجمع نکنند.

تکثیر کالاتیا گورخری

تکثیر این گل زیبا به چند روش ممکن است که در ادامه مراحل آنها بیان می شود.

تکثیر کالاتیا گورخری از طریق قلمه ساقه

  • در فصل بهار و تابستان اینکار را انجام دهید .
  • قلمه هایی به طول ۷ الی ۱۰ سانتی متر از گیاه مادر زیر بند جدا کنید .
  • برگ های قسمت پایین قلمه را تا جایی که در خاک قرار می گیرد را حذف کنید ( چند برگ باقی بماند ) .
  • بستر مناسبی از کمپوست گلدانی + پرلیت آماده کرده و قلمه ها را درون آن بکارید .
  • آبیاری کرده و روی قلمه ها را با نایلون شفاف و دارای تهویه بپوشانید .
  • قلمه را در محیط سایه روشن و به دور از نور مستقیم خوشید نگهداری کنید .
  • دمای مورد نیاز برای ریشه دهی قلمه ها ۱۶ الی ۲۰ درجه ی سانتی گراد می باشد .
  • هر هفته ۲ الی ۳ مرتبه قلمه ها را آبیاری کنید ( غبارپاشی هم انجام گیرد ) .
  • پس از گذشت ۲ ماه ریشه خواهند زد .
  • پس از ریشه زدن ، می توانید نایلون را بردارید .

تکثیر کالاتیا گورخری از طریق تقسیم بوته

  • در فصل بهار و تابستان اینکار را انجام دهید .
  • ابتدا گیاه را از گلدان ، به آرامی خارج کنید .
  • سپس با یک ابزار تیز به تقسیم بوته های آن بپردازید .
  • هر بوته باید دارای ریشه و چند برگ باشد . بستر مناسبی از کمپوست گلدانی + پرلیت آماده کنید .
  • هر یک از بوته های دارای ریشه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر بکارید .
  • برای تامین رطوبت گیاه ، می توان بلافاصله بعد از کاشت آن را آبیاری کرد و روی گیاه را با یک نایلون شفاف پلاستیکی و دارای تهویه پوشانید (برای تهویه نایلون می توانید چند سوراخ در آن ایجاد کنید) .
  • گلدان گیاه را در محیط سایه روشن و دور از نور مستقم خورشید در دمای ۱۶ الی ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید .
  • پس از گذشت ۱/۵ تا ۲ ماه گیاه شما ریشه پر می شود . در این صورت باید نایلون آن برداشته شود .

تمیز کردن برگهای کالاتیا گورخری

در صورتی که غبار­پاشی قادر به تمیز کردن برگها نباشد با پارچه یا اسفنج خیس برگها را هفته ­­ای یک بار تمیز کنید. روغن ولک هم می تواند برای تمیز کردن برگ گیاه استفاده شود.

سمی بودن کالاتیا گورخری

کالاتیا گورخری برای انسان ها و حیوانات سمی نیست.

مشکلات و بیماری های کالاتیا گورخری

اگر گیاه را بیش از حد آبیاری کنید، شاهد فاسد شدن ریشه خواهید بود. اگرچه کالاتیا تقریبا بدون آفت است، اما ممکن است مورد حمله کنه تار عنکبوتی، شته و یا شپشک قرار بگیرد. که البته قابل رفع میباشد.

لوله شدن برگهای گیاه کالاتیا گورخری

اگر در شب این اتفاق می افتد طبیعت برگها است چنانچه در طول روز حاشیه برگها به طرف وسط خم می­ شوند هوا خیلی سرد است ، گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید، رطوبت خاک را بازدید و در صورت احتیاج آبیاری را شروع کنید.

سوختن برگ های گل کالاته آ گورخری

غبارپاشی در زیر نور خورشید و یا استفاده از اسپری های براق کننده است. به هیچ عنوان گیاه را در زیر نور مستقیم خورشید مه پاشی یا غبار پاشی نکنید . این عمل را در سایه و در هنگام صبح و عصر انجام دهید. به هیچ عنوان از اسپری های براق کننده و پاک کننده شیمیایی برای پاک کردن برگ ها استفاده نکنید.

رنگ پریدگی برگ های کالاتیا گورخری

علت اصلی آن نور کم محیط و یا در برخی موارد تابش بیش از اندازه نور است . گیاه را در محیطی سایه روشن و به دور از نور مستقیم خورشید انتقال دهید .

پیچیدگی و پژمردگی برگ های گل کالاتیا گورخری

علت اصلی آن سرما ، یا آبیاری کم و تشنگی گل می باشد . گلدان را به محیط گرم تر منتقل کنید . گیاه را در هفته ۲ الی ۳ مرتبه در فصول گرم آبیاری کنید .

خم و آویزان شدن برگ های کالاتیا گورخری

علت اصلی آن دمای بالا است . گلدان را به محیط خنک تری انتقال داده و روزانه عمل غبارپاشی را برای حفظ رطوبت آن انجام دهید .

پیدایش تار عنکبوت در سطح زیرین برگ های کالاتیا گورخری

گیاه شما دچار کنه ی تار عنکبوتی قرمز شده است. برای از بین رفتن آن ها می توان از سموم کنه کش چون مالاتیون هر ۱۴ روز یک بار استفاده کرد . غبارپاشی هم باعث از بین رفتن آن ها می شود .

خم شدن و به وجود آمدن لکه های قهوه ای در برگ های کالاتیا گورخری

علت اصلی آن آبیاری بیش از اندازه است . همانطور که اشاره شد همانقدر که آبیاری کم برای گیاه مشکل ساز است ، آبیاری بیش از اندازه هم می تواند باعث از بین رفتن ریشه و تشکیل لکه های قهوه ای در سطح برگ ها شود . برای جلوگیری از این مشکل ، اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری کمی خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید . آبیاری را به موقع و درست انجام دهید .

تشکیل زخم های پنبه ای در برگ های کالاتیا گورخری

گیاه شما مورد حمله ی شپشک های آرد آلود قرار دارد . برای از بین رفتن آن ها می توان از محلول صابون با آب یا محلول مایع ظرف شویی با آب استفاده کرد . به این شکل که محلول را بر روی یک پارچه بریزید و در سطح زیرین برگ ها بکشید. در صورت نیاز از سموم سیستمیک مثل کونفیدور ( ایمیداکلوپراید ) هر هفته ۱ مرتبه در فصل بهار و تابستان استفاده کنید .

ریز ماندن برگ های کالاتیا گورخری

علت اصلی آن کمبود مواد غذایی در خاک می باشد . می توانید خاک گلدان را تعویض و با خاک جدید جایگزین کنید . در غیر این صورت می توان از کودهای مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی چون کود ۲۰ – ۲۰ – ۲۰ هر ۱۵ الی ۳۰ روز یکبار در فصول رشد ، گیاه را تغذیه کرد .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها!
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم