طرز تهیه انواع شیشلیک

  جمعه، 20 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طرز تهیه انواع شیشلیک
شیشلیک یه واژه‌ی ترکی هس و به نوعی کباب سیخی گفته می‌شه. شیش در زبان ترکی قفقازی به معنای سیخ فارسی هس و لیک پسوند نسبته. بعضی ها اشتباهی فکر می‌کنند که شیشلیک یعنی کبابی که از شش تکه گوشت ساخته شده اما شیشلیک یعنی کباب سیخی. حالا در کل بخوایم از معنی کباب شیشلیک که بگذریم باید گفت کباب شیشلیک خوشمزه ترین کبابی هس که میشه با گوشت گوسفند تهیه کرد.

کباب شیشلیک یکی از معروف ترین و قدیمی ترین کباب های ایرانی است که روش پخت آن با کباب های دیگر کمی متفاوت تر است. به دلیل اینکه کباب شیشلیک از قسمت دنده گوسفند تهیه می شود مهم ترین بخش تهیه این کباب پختن آن است.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کباب شیشلیک تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب شیشلیک تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی کباب شیشلیک همراه باشید.

شیشلیک با استخوان

مواد لازم برای ۴ نفر:

  • یک کیلوگرم گوشت دنده گوسفندی با استخوان
  • دو قاشق غذاخوری ماست (اختیاری)
  • دو عدد پیاز متوسط
  • نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده به میزان لازم

طرز تهیه شیشلیک با استخوان

۱. گوشت دنده را به تکه های کوچک برش بزنید؛ به شکلی که هر تکه حداقل دو دنده داشته باشد.

۲. زعفران دم کرده و فلفل سیاه را به گوشت اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا زعفران به خرد گوشت برود.

۳. پیازها را خلالی خرد کرده و به گوشت اضافه کنید.

۴. در این مرحله می توانید مقداری ماست به گوشت بیفزایید.

۵. روی گوشت ها را بپوشانید و برای پنج تا ۶ ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کنند.

۶. پس از این مدت، گوشت ها را از یخچال درآورید و روی تخته کار قرار دهید. سپس گوشت بالای دنده را با بیفتک کوب به آرامی بکوبید.

۷. حالا باید تکه های گوشت را به سیخ بکشید؛ به این شکل که سیخ از وسط دو استخوان دنده رد شود.

۸. وقتی همه گوشت ها را در سیخ کردید، آن ها را روی حرارت ملایم آتش قرار دهید تا بپزد. اگر حرارت زیاد باشد، روی کباب می سوزد و داخل آن خام می ماند.

۹. در حین پخت دنده ها مقداری آب لیمو، کره و زعفران دم کرده را با هم مخلوط کنید و با قلمو روی کباب بمالید تا خوش عطروطعم شود. در اواخر پخت روی گوشت ها نمک بپاشید.

۱۰. کباب شیشلیک را همراه با گوجه کبابی، فلفل سبز کبابی، نان یا برنج سرو کنید.

شیشلیک بدون استخوان

بسیاری از افراد فکر می کنند که کباب شیشلیک بدون استخوان همان کباب برگ است؛ گرچه برش گوشت شیشلیک با کباب برگ تفاوت دارد.طرز تهیه این کباب درست مثل کباب شیشلیک با استخوان است؛ با این تفاوت که برای آن از گوشت راسته یا فیله گوساله با قطر حدود دو سانتی متر استفاده می شود. گوشت را با پیاز و فلفل و هر طعم دهنده دیگری برای چند ساعت مزه دار کنید. در نهایت نیز برای نرم و تردشدن تکه های گوشت می توانید روی آن کیوی رنده کنید و به آن ۱۵ دقیقه استراحت بدهید. در ادامه کیوی ها را از گوشت جدا کنید؛ زیرا کیوی در مدت زمان طولانی باعث له شدن بافت گوشت می شود و گوشت را فاسد می کند. برای سیخ کردن گوشت بهتر است از تکه های کوچک دنبه در بین آن استفاده کنید تا کباب خشک نشود و مزه بهتری بگیرد. در صورتی که می خواهید کباب شیشلیک را بدون دنبه تهیه کنید، حین پخت روی آن سس کباب (کره، زعفران و آب لیمو) بمالید تا عطر و بوی بهتری بگیرد.

شیشلیک سرخ شده

تهیه شیشلیک سرخ شده ساده ترین روش طبخ این کباب خوش طعم است و از همین رو می توانید این کباب خوشمزه را به راحتی در خانه تهیه کنید. برای این منظور دنده ها را با پیاز خردشده و فلفل طعم دار کنید و در یخچال بگذارید تا برای چند ساعت استراحت کند. بعد از گذشت این مدت گوشت ها آماده سرخ شدن در تابه هستند. پس تابه ای را روی شعله گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید تا داغ شود. دنده ها را در روغن بگذارید و اجازه دهید که برای حدود پنج تا ۱۰ دقیقه سرخ شوند. از آنجا که دنده اغلب چربی زیادی دارد، نیازی به روغن زیاد نیست و چربی دنده برای سرخ شدن آن کفایت می کند.

بعد از سرخ شدن دو طرف دنده ها، مقداری آب در آن بریزید و شعله گاز را کم کنید تا گوشت کاملا مغزپخت شود. پخت کامل گوشت ها تقریبا دو تا سه ساعت زمان می برد. به همین دلیل احتمالا باید چندین بار آب به دنده ها اضافه کنید تا ته نگیرند و ترجیحا آب را کم کم بیفزایید. برای سرو کباب شیشلیک می توانید از گوجه و قارچ سرخ شده استفاده کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

نحوه درست کردن شیشلیک در فر

ابتدا پوست اضافه دنده ها را جدا میکنیم . لازم نیست که دنده ها را خرد کنیم .پس از شستن دنده ها آنها را با دستمال خشک میکنیم تا آب اضافه آنها کشیده شود و سپس در داخل سینی فر فویل میگذاریم.

و دو طرف دنده ها را با سسی که با خردل آسیاب شده , شکر قهوه ای , پاپریکا ، نمک ،سیر رنده شده ، فلفل سیاه ، سس ورسترشایر ،سس کچاپ ،سرکه سیب ، روغن زیتون و کمی سس تند حسابی مخلوط شده کاملا آغشته میکنیم و در داخل فویل کاملا میپوشانیم و به مدت 2 ساعت در یخچال نگهداری میکنیم .و بعد از بیرون آوردن دنده ها از یخچال آن را با همان شکل که در کاغذ فویل پوشانده شده بود در داخل فر با دمای 163 درجه سانتی گراد به مدت 2 ساعت قرار می دهیم تا پخته شوند.سپس از فر خارج کرده و در در فویل را باز میکنیم و دوباره به مدت 30 دقیقه با همان دمای 163 درجه سانتی گراد بدون پوشاندن فویل قرار می دهیم.و بعد از این زمان پخت از فر بیرون میاوریم و بعد از کمی سرد شدن با یک چاقوی تیز به راحتی و به اندازه دلخواه برش می دهیم .

نحوه پخت شیشلیک بر روی منقل:

داخل کاسه ای پیاز رنده شده، ماست، زعفران دم شده، آبلیمو روغن و مقداری فلفل بریزید و مخلوط کنید سپس گوشت را در این مایه بخوابانید و روی آن را با سلفون بپوشانید و بگذارید حداقل یک شب بماند. پس از استراحت، گوشت ها را به سیخ بکشید و برای سیخ کردن، قسمت استخوان راسته را در دست بگیرید و سیخ را از وسط دو استخوان دنده رد شود. بین هر دو قطعه یک تکه کوچک دنبه قرار دهید.کباب ها را روی حرارت ملایم کباب پز و یا زغال قرار دهید و برای لذیذتر شدن و خشک نشدن کباب ها باید هنگام کباب کردن ،کره ذوب شده را با قلمو روی گوشت دنده ها بمالید .

نکته :

  • دمای فرها کاملا با هم متفاوت است و ممکن است زمان بیشتری برای کباب شدن لازم باشد به همین دلیل ، برای بار اول حواستان به فر باشد تا احیانا کبابتان نسوزد.
  • سیر یکی از طعم دهنده های اصلی در گوشت کبابی است و به همین دلیل نباید آن را حذف کنید.
  • برای اینکه گوشت کباب نرم تر شود، یک عددکیوی رنده کنید و گوشت را به مدت یک ربع در کیوی بخوابانید.، سپس آن را بشوئید و در سس بخوابانید.
  • در کنار کباب شیشلیک می توانید از گوجه کبابی ، فلفل سبز کبابی و برنج زعفرانی با کره استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه