وسایلی که نباید در آشپزخانه نگه داری کنید

  دوشنبه، 24 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
وسایلی که نباید در آشپزخانه نگه داری کنید
سلامت آشپزخانه همیشه حائز اهمیت بوده است اما وجود برخی وسایل ناسالم که از خطرات آن ها بی اطلاع هستید، مشکلات جدی را برای شما به وجود خواهند آورد. همراه ساعد نیوز باشید.

این وسایل را در آشپزخانه نگه ندارید

بدونِ شک آشپزخانه یکی از مکان هایی در خانه است که از آن استفاده زیادی می کنیم و بیشترِ وسایل در آن نگهداری می شوند. به همین دلیل، توصیه می شود که مرتب نگهش دارید. سازماندهی مناسب آشپزخانه علاوه بر اینکه به شما امکان می دهد تا همه جا مرتب بماند، به نگهداری صحیح وسایل و جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و بیماری ها نیز کمک خواهد کرد. در واقع بعضی از لوازم در آشپزخانه هستند که وجود آن ها ناسالم است که در این قسمت از ساعد نیوز قصد داریم رایج ترین آن ها را به شما بگوییم که بهتر است هرگز در آشپزخانه تان نگه ندارید، زیرا به مواد غذایی آسیب وارد می کند و عامل ایجاد مشکلات مختلف است.

محصولات پاک کننده و سمی

عوارض مواد شیمیایی یکی از مشکلات بهداشتی است که زندگی همه انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است. محصولات پاک کننده مانند آن هایی که حاوی سفید کننده، الکل و ضد چربی هستند و صابون یا نرم کننده لباس را داخل آشپزخانه نگذارید. هر چقدر کمتر آن را داخل کابینت نگهداری کنید، آشپزخانه سالم تری خواهید داشت، زیرا ممکن است گاز این مواد سمی و آسیب زننده به مواد غذایی برسد یا حتی عامل ایجاد آتش سوزی باشد.

پوستر لوازم شوینده

ظروف و بسته های استفاده شده

وقتی که غذایی سفارش می دهید، ممکن است بسته بندی آن را نگه دارید. در واقع این بسته ها هرگز نباید داخل خانه نگهداری شده و آنها را جمع کنید، زیرا هر گونه شیشه، پلاستیک و کارتون استفاده شده عامل ایجاد آلودگی است و بهتر است آن را دور بیندازید یا به چرخه بازیافت برسانید.در حال حاضر بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی با به کار بستن روش های جانشین سعی کرده اند استفاده از ظروف یکبار مصرف را به حداقل برسانند.

خوراکی های منقضی شده

تاریخ های انقضاء درج شده بر روی بسته بندی محصولات می تواند فرد را راهنمایی کرده و از بروز مسمومیت های غذایی جلوگیری نمایدپیشنهاد ما این است که حتماً مراقب باشید و خوراکی های منقضی شده را دور بریزید، زیرا وجود آن ها در خانه عامل ایجاد مسمومیت خواهد بود؛ حتی اگر حس می کنید که ممکن است فراموش کنید، تاریخ انقضای مواد غذایی را روی کاغذ بنویسید که حواس تان باشد کدام یک وقت دور ریختنش رسیده است.

داروها

داروها را نباید داخل آشپزخانه نگه دارید و این موضوع چند دلیل دارد. اول این که اگر آن ها را کنار اجاق گاز یا دیگر منابع گرما قرار دهید، ممکن است که آسیب ببینند. دوم این که دارو ها باید در محل خنک نگهداری شوند و از طرفی هم ممکن است که وجود آن ها در آشپزخانه باعث شود تا خیلی ها آن را با مواد خوراکی اشتباه بگیرند و استفاده کنند که این خطر در موردِ کودکان بیشتر است.

لوازم آسیب دیده

در همه آشپزخانه ها وجود چاقوی تیز، قیچی و چنگال لازم و ضروری است. بسیار مهم است که مراقب وضعیت این لوازم باشید و تیز بودن آن ها را بررسی کنید. اگر احساس کردید که خاصیت شان را از دست داده اند، حتما باید برای شان جایگزین پیدا کنید و از طرفی حواس تان به قابلمه ها و ماهتابه ها نیز باشد. هر گونه سوختگی، لکه یا آسیب به آن ها ممکن است عامل ایجاد ضرر و آسیب به مواد غذایی باشد.

گیاهان تزیینی و دکوری طور

پیشنهاد ما این است که دکوری های غیر ضروری و ناسالم را کنار بگذارید و یک آشپزخانه زیبا برای خودتان ایجاد کنید. بهتر است گیاهان را داخل آشپزخانه نگهداری نکنید و فضا را باز نگه دارید؛ چرا که برای جابجایی و پختن غذا به فضای خالی زیادی نیاز خواهید داشت. اگر علاقه زیادی به استفاده از لوازم دکوری دارید می توانید از اکسسوری های مینیمال برای تزیین آشپزخانتان استفاده کنید.

طرز فکر اشتباه در چیدمان آشپزخانه

برخی دستورالعمل های معمولی که همه ما برای نظم دهی به آشپزخانه استفاده می کنیم، نه تنها باعث مرتب شدن فضا نمی شوند بلکه در بیشتر موارد محیط اطرافمان را شلوغ می کنند.تغییر دکوراسیون آشپزخانه، می تواند کاری سخت و هزینه بر باشد. پیش از آن که دست به کار شوید باید مطمئن باشید که کارهایی که انجام می دهید نتیجه ای مثبت خواهند داشت.

وسایل را بر اساس گروه می چینیم، نه بر اساس نیاز

معمولا رنده را کنار اجاق گاز با وسایل دسته دار دیگر قرار می دهیم، اما این کار درست نیست. ممکن است کفگیرها را کنار اجاق گاز نگه داریم، اما دستگاه خردکن یا غذاساز نزدیک میز و ظرف های بزرگ باشد. برای مرتب کردن وسایل کافی است که از خود بپرسیم دقیقاً چه زمانی از هر وسیله استفاده می کنیم و با پاسخ به آن یک قدم رو به جلو برداشته ایم. به عنوان مثال، هیچ دلیلی وجود ندارد که ماگ ها کنار لیوان ها و استکان ها باشند، اما قرار دادن آنها کنار دستگاه قهوه ساز باعث می شود صبح ها برای پیدا کردن آنها کل آشپزخانه را نگردید.

فکر می کنیم پیشخوان جای مناسبی برای قرار دادن وسایل است

برای این که به کابینت هایی که پر شده اند دست نزنیم و لوازم داخل آنها را جابه جا نکنیم، وسایلی مانند قوطی شکر و روغن را روی پیشخوان می گذاریم. لازم نیست برای دسترسی راحت وسایل روی میز و جلو دست باشند؛ اگر کابینت های آشپزخانه خود را تمیز و مرتب کنیم، شکر را هم می توان در آن جا داد و با باز کردن در آن شکر در دسترسمان خواهد بود.

وسایل بزرگ را بیرون از کمد می گذاریم

می توان وسایلی مثل قهوه ساز یا توستر را که روزانه از آنها استفاده می کنیم، روی پیشخوان گذاشت. اما هر چیزی را که هر روز از آنها استفاده نمی کنیم بهتر است داخل کابینت ها یا کمدها گذاشته شوند تا فضای روی پیشخوان هم شلوغ نشود و نمای آشپزخانه به هم ریخته به نظر نرسد. اگر فضای آشپزخانه شما تنگ و نامرتب باشد، انگیزه ای نخواهید داشت تا به آشپزی در فضای تنگ آشپزخانه بپردازید.

سایز قفسه ها را به دلخواه تنظیم نمی کنیم

اجازه ندهید ارتفاع قفسه نحوه استفاده تان از فضا را مشخص کند. مردم تمایل دارند غلات را در طبقه بالای قفسه قرار دهند زیرا این قسمت بیشترین فضا را دارد، اما دسترسی به آن در طبقات پایین آسان تر است. از طرف دیگر، قفسه ها فضای خوبی برای نگهداری از کنسروها هستند و به احتمال زیاد شروع به انبار کردن آنها می کنید و به مروز زمان انبوهی وسیله زشت خواهید داشت. اگر قفسه هایی که دارید قابل تنظیم نیستند، تقسیم کننده قفسه بخرید و یک قفسه را به دو قسمت تقسیم کنید. با تغییر فاصله قفسه ها دیگر همه چیز را روی هم نمی چینید و همین باعث می شود به هم ریختگی از بین برود.

عمق کابینت ها زیاد و دسترسی به انتهای آنها سخت است

اگر بخواهیم یک دکوراسیون تمام عیار برای آشپزخانه داشته باشیم لازم است برای کف تا سقف و از پنجره تا کابینت­ ها برنامه ­ریزی صحیحی داشته باشیم اگر امکان این را دارید که آشپزخانه تان را دوباره طراحی کنید، داخل برخی کابینت ها کشو تعبیه کنید تا به راحتی به انتهای آنها دسترسی داشته باشید. در غیر این صورت، کشوهایی بخرید تا به راحتی درون کابینت نصب شوند. این گونه می توانید آن را بیرون بیاورید و همه چیز داخل آن را ببینید.

درِ یخچال شبیه کلاژ شده است

اگر برای یادآوری انجام برخی کارها روی در یخچال کاغذ می چسبانید و درِ یخچال پر از مگنت شده، صرفا منظره ای ساخته اید که ذهن را آشفته می کند. تزئین روی یخچال را به یک تصویر زیبای خانوادگی یا نقل قول های الهام بخش، لیست مواد غذایی یا شماره تلفن های اضطراری محدود کنید. هرگونه پیام یادآوری دیگری را در تلفن خود ضبط کنید و فیش ها را در کیفی جداگانه انبار کنید تا در صورت نیاز آنها را داشته باشید.

از وسایل قدیمی و گذشته فقط نگهداری می کنیم نه استفاده

شاید دوست داشته باشید همراه صبحانه تان آبمیوه هم بخورید اما فقط نان تست می خورید. یا قبلاً مشغول پخت وپز غذاهای چرب و خاص بودید اما اکنون تمرکز خود را روی وعده های غذایی سالم گذاشته اید. اولین قدم برای سازماندهی و نظم دادن به محیط اطراف، کنار گذاشتن تصورات و فکرها نیست بلکه باید در مورد زندگی واقعی و آنچه اکنون هستید و چگونگی زندگی تان فکر و حول محور آن برنامه ریزی کنید. اگر از وسیله یا شیئی به ندرت استفاده می کنید، وقتش رسیده که آن را رها کنید و از شر آشفتگی خلاص شوید.

بیش از حد نیاز وسیله و ابزار داریم

وقتی می بینید کشوهای آشپزخانه شما پر از وسیله شده است، به آنهایی بها دهید که مورد استفاده تان هستند. مثلا اگر به ندرت از دستگاه برش سیب یا خردکن استفاده می کنید، شاید زمان آن فرا رسیده که آن را رها کنید. چاقو همه آن کارها را انجام می دهد. با استفاده کاربردی از ابزارها، شلوغی و درهم ریختگی کمدها کم می شود و نظم و سازماندهی بیشتری خواهید داشت.

علاقه به جمع کردن کیسه داریم

گونی برنج و کیسه های خرید به یک انبوه ناخوشایند تبدیل می شوند. تجمع اینها گوشه آشپزخانه آزاردهنده هستند. اگر کیسه ها بعدا به کارتان می آید آنها را در یک ظرف یا سطل قرار دهید و وقتی به کیسه نیاز پیدا کردید فقط کافی است یک سطل را از قفسه یا کمد بیرون بیاورید و داخل آن را بگردید. اجازه ندهید اشیا صاحب شما شوند، این شما هستید که صاحب آنهایید.

نمک و فلفل را روی میز می گذاریم

آشپزخانه یکی از قسمت های ضروری و شلوغ منزل میباشد که نیاز با سازماندهی و البته باید د دسترس باشد یکی از موارد ضروری و کاربرد ر آشپزخانه نمک و فلفل هست که اگر هنگام تهیه غذا اغلب از نمک و فلفل استفاده می کنید، ممکن است جایگاه دائمی آنها روی میز باشد. اما اغلب افراد آنها را به جای نیاز از روی عادت روی میز می گذارند.

پوستر نمک پاش و فلفل پاش

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
(تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم