انواع ساختار سیستم تعلیق در خودروهای امروزی

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
انواع ساختار سیستم تعلیق در خودروهای امروزی
سیستم تعلیق علاوه بر اینکه باید وزن خودرو را تحمل کند باید ضربه هایی را که در دست انداز ها به خودرو وارد می شود جذب کند و مانع از انتقال آن به بدنه خودرو شود و نوسان آن را میرا کند و باید طوری طراحی شود که در شرایط مختلف تماس لاستیک ها را با سطح جاده حفظ کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،سیستم تعلیق یا فنربندی (به انگلیسی: Suspension) قسمتی از خودرو است که باعث می شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو برروی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سیستم تعلیق از جِرم فنربندی شده، فنر، کمک فنر و جِرم فنربندی نشده تشکیل شده است.

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ ها بر اثر ناهمواری های جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخ ها با سطح جاده است. در سیستم تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده: یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می شود.

سیستم تعلیق خودرو در حقیقت بخشی از شاسی آن است وبه نوعی با تمامی اجزای زیرین خودرو در ارتباط است. یک سیستم تعلیق خوب علاوه بر اینکه راحتی و آرامش را برای سرنشینان به همراه می آورد به پایداری خودرو در جاده هم کمک بسیاری می کندو در چسبندگی و تعادل آن نقش مهمی دارد. اگر خودرو هایی مانند پورشه باکستر، موستانگ، دوج چلنجر در جاده هندلینگ وچسبندگی فوق العاده ای دارند یکی از دلایل آن داشتن سیستم تعلیق پیشرفته آنهاست.

وظیفه سیستم تعلیق که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود.

مهندسان دینامیک خودرو برای انتخاب نوع سخت افزار مورد استفاده در سیستم تعلیق خودروها کار سختی را پیش رو دارند. این مهندسان می بایست در چارچوب محدودیت هایی عمل کنند که توسط عواملی چون فضای موردنیاز، بودجه و ساختمان وسیله نقلیه به آنها دیکته می شود. امّا تنظیمات و اصلاحات زیادی باید در این زمینه صورت بگیرد. پس از جمع آوری داده های دستگاه ویژه تست سیستم تعلیق، هدف گذاری K&C برای خودروها تعریف می شود.
سپس این مهندسان با طراحان «سیستم تعلیق» گرد هم جمع می شوند تا الگوهای فضایی جلو و عقب را به منظور نیل به این اهداف به وجود آورند. آنها به این منظور نقاط اتصال، سختی بوشینگ ها، طراحی لینک ها و بازوها و دیگر متغیرها را تغییر می دهند. در ادامه، پنج نمونه از رایج ترین انواع ساختار سیستم تعلیق را که در خودروهای امروزی یافت می شوند را مرور می کنیم.

اَکسل صلب

تصویر
اَکسل صلب

استفاده از بدنه اَکسل برای جانمایی چرخ ها می تواند به اندازه قدمت این ایده، دوام داشته باشد و شاید به همین دلیل است که این تکنولوژی عصر گاوآهن همچنان در آفرودها، پیکاپ ها و وسایل نقلیه تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. امّا این سیستم یک نقص واضح و روشن دارد؛ اینکه هر ناهمواری در جلوی یک چرخ، بر چرخ دیگر نیز تأثیر می گذارد. وقتی یک «اَکسل صلب» دو چرخ متحرک از یک وسیله نقلیه را به هم متصل می کند، محورهای اَکسل، دیفرانسیل و تمام قسمت های بدنه اَکسل نسبت به نیروی وزن واکنش نشان می دهند و در نتیجه، این امر بر کیفیت سواری اثرگذار است؛ جایی که انتقال نیروی اَکسل به داخل کابین تحت شرایط شتاب گیری و ترمز، به ویژه در وسایل نقلیه با گشتاور بالاتر، با شدت بیشتری صورت می گیرد.

بازوهای کنترلی

تصویر
بازوهای کنترلی


یک جفت بازوی جانبی که گاهی اوقات به آنها دوجناغی یا بازوی A نیز گفته می شود، کنترل بهتری در هنگام حرکت نسبت به تنظیمات «استرات» در سیستم تعلیق فراهم می کنند. یکی از مزیّت های این سیستم در آن است که طول بازوی بالایی از بازوی پایینی کوتاه تر است تا به این وسیله یک جهت گیری بهینه برای سطح تماس تایر در هنگام گردش بدنه ایجاد شود و در نتیجه، چسبندگی جانبی بیشتری فراهم گردد. همچنین بازوهای کنترل نسبت به سیستم تعلیق استرات، نیاز به ارتفاع کمتری دارند و از این رو، به راحتی می توان از آنها در زیر کاپوت های با ارتفاع کوتاه در خودروهای اسپورت نظیر آکورا NSX و شورولت کوروت استفاده کرد.

مولتی لینک یا چند اتصالی

تصویر
مولتی لینک یا چند اتصالی

بیشترین ظرافت و انعطاف پذیری در تنظیمات سیستم تعلیق از ترکیب لینک ها و بازوها، یا به عبارت بهتر، ۵ لینک مجزّا حاصل می شود. یکی از الگوهای رایج در این زمینه، استفاده از سه اتصال جانبی برای موقعیت پهلو به پهلوی چرخ، یک اتصال طولی برای محدوده حرکتی جلو و عقب، و یک اتصال کنترل پنجه است. این اتصال کنترل پنجه، موجب مهار سیستم تعلیق شده و کنترل فرمان را تسهیل می کند. رویکرد چند اتصالی شرایط را برای داشتن سختی جانبی بالاتر فراهم می کند. همچنین تنظیمات مولتی لینک می توانند برای مقاومت بهتر در مقابل شیرجه و اسکات، به ترتیب در مواقع ترمزگیری و شتاب، طراحی شوند. به عبارت ساده، استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک باعث می شود که بیشترین تفکیک بین هندلینگ و کیفیت سواری به وجود آید.

میله پیچشی

تصویر
میله پیچشی

این سیستم تعلیق که معمولاً در عقب خودروهای اقتصادی یافت می شود، از بازوهای تریلینگ متصل به یک محور بینابینی استفاده می کند. این محور بینابینی به منظور گردش همگام با چرخ ها طراحی شده است. در حالی که میله پیچشی یا چرخشی شرایط سختی یک «اَکسل صُلب» را ندارد، امّا در عین یک سیستم تعلیق کاملاً مستقل نیز محسوب نمی شود. صلبیت بیشتر در بوشینگ ها می تواند با ویژگی های جانبی خاص میله پیچشی جبران شود، ولی همین موضوع خشونت بیشتری از سیستم تعلیق را در هنگام سواری در مسیرهای ناهموار به دنبال دارد. البته برخی از خودروها نیز برای بهبود صلبیت جانبی و در عین حال، حفظ کیفیت سواری از ابزاری به نام اتصال «وات» یا میله «پنهارد» استفاده می کنند. ضمن اینکه ارتفاع پایین تر نقاط اتصال، به همراه فنربندی و دامپرها که در فاصله ای بیرونی تر نسبت به سایر سیستم های تعلیق نصب می شوند، امکان طراحی فضای بیشتری را در کابین و صندوق عقب فراهم می کنند.

استرات یا ستونی

تصویر
استرات یا ستونی

در این سیستم که محبوبیت زیادی در استفاده برای تعلیق جلوی خودروها دارد، یک دامپر با ابعاد بزرگ (معمولاً با یک کویل اسپرینگ مرکزی) دو عملکرد را برعهده دارد؛ یکی به عنوان ابزار جانمایی و دیگری متعادل کردن حرکات عمودی. الگوهای استرات در سیستم تعلیق معمولاً به خاطر سادگی و هزینه مناسب شان انتخاب می شوند. مهم تر از همه اینکه، این سیستم ها ابعاد جمع وجورتری نسبت به بازوهای کنترلی و مولتی لینک دارند. در نتیجه، گزینه ای ایده آل برای خودروهای با «موتور عرضی» هستند. امّا نکته منفی در استفاده از سیستم استرات، ایجاد محدودیت مهندسی برای بهینه سازی زاویه «کمبر» در حالت حرکت قائم چرخ هاست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (636 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (187 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (48 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (16 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (19 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (5 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (2 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان