طرز تهیه ارده کنجد خانگی و خواص آن

  شنبه، 01 شهریور 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
طرز تهیه ارده کنجد خانگی و خواص آن
کنجدها سرشار از کلسیم هستند، اما مشکلی که در خوردن آنها وجود دارد، این است که کل کنجدی که می خورید اغلب درسته از دستگاه هضم شما می گذرد، بدون اینکه اصلا جذب بدن گردد. ارده کنجد یک راه عالی برای مصرف دانه های کنجد است، زیرا خیلی آسان تر هضم و جذب بدن می گردد.

طرز تهیه ارده کنجد خانگی و خواص آن

تهیه ارده خانگی کار ساده و هیجان انگیزی است و در عرض چند دقیقه می توانید ارده ای سالم و کاملا بهداشتی داشته باشید. ارده از کنجد کوبیده درست می شود و فاقد هرگونه مانند مواد شیمیایی و غیر شیمیایی و بسیار مقوی است.معمولا ارده هایی که از بیرون خریداری می کنید، خام نیستند، یعنی دانه های کنجد قبل از تهیه ارده، برشته می گردند. اما در اینجا با نوع خام آن آشنا می شوید.

در اینجا سه نوع طرز تهیه اردۀ کنجد خام گیاهی را می گوییم.
روش اول برای 2 فنجان:

برای این روش، ما کنجد را خیس می کنیم، خیس کردن مغزها و دانه ها آنزیم بازدارندۀ رشد را که در تمام مغزها و دانه ها بطور طبیعی یافت می شود، خنثی می سازد و هضم آنها را راحت تر می گرداند.
1 فنجان کنجد خام
2 فنجان آب، برای خیساندن کنجد ها

طرز تهیه:

کنجدهای خام را در دمای اتاق به مدت 4 ساعت در آب کافی خیس نمائید، بطوری که حدود دو و نیم سانتی متر روی کنجد را بپوشاند، زیرا وقتی کنجدها آب را جذب کنند، برجسته می گردند.
آبی که کنجد در آن خیس خورده را جدا کنید و دور بریزید. آنها را زیر آب جاری بشوئید و آنها را در یخچال برای 4 ساعت قرار دهید تا جوانه زند.

کنجدها را در دستگاه مخلوط کن با قدرت بالا یا غذا ساز بریزید و تا وقتی خامه ای شود، مخلوط کنید. از یک قاشق برای تمیز کردن گوشه ها و لبه های مخلوط کن استفاده کنید، و تمام دانه های باقی مانده را جمع کنید و در داخل مخلوط بریزید و بازهم مخلوط کنید، تا وقتی که دیگر هیچ دانه کنجدی باقی نماند. در هربار، در صورت نیاز، یک قاشق غذا خوری آب اضافه کنید تا مخلوط روان باشد.
این ارده به مدت 3 روز در شیشۀ در دار در یخچال باقی می ماند.

روش دوم برای 1 فنجان:

2 فنجان کنجد خام
2 قاشق غذا خوری روغن خام (مانند روغن زیتون یا کرۀ نارگیل آب شده، استفاده از روغن فقط به منظور روان کردن کنجد انجام می شود، خیلی نیاز نیست، فقط کمی)

طرز تهیه:

کنجدها را در دستگاه غذا ساز یا مخلوط با قدرت بالا بریزید و 4 تا 5 دقیقه با درجه بالا مخلوط کنید.همچنین ارده در حین مخلوط شدن در دستگاه غذا ساز، گرم می شود، بنابراین می گذاریم کمی بماند تا گرمایش کم شود و لبه های غذاساز را با قاشق تمیز می کنیم و تمام کنجد های باقی مانده را در داخل مخلوط می ریزیم. سپس دوباره روی درجه بالا برای 4 تا 5 دقیقه مخلوط می کنیم. اکنون کم کم نرم و یکنواخت می گردد، اما هنوز به نوعی خشک است و بافت خامه ای ندارد. دوباره گوشه های ظرف غذاساز را با قاشق تمیز می کنیم و 1 قاشق غذا خوری روغن خام اضافه می کنیم. برای 1 تا 2 دقیقه مخلوط می کنیم. دوباره گوشه های ظرف را با قاشق تمیز می کنیم. دومین قاشق غذا خوری روغن را اضافه کرده و برای 1 تا 2 دقیقه دیگر مخلوط می کنیم.

روش سوم:

این یکی روش نسبت به دو روش اول بافت و قوام بهتری دارند و مانند یک اردۀ عادی است و مدت زمان بیشتری هم می توانید آن را نگه دارید، اما فقط تهیه آن وقت بیشتری می برد. زیرا در این روش به خشک کننده یا خشک کردن کنجد نیاز دارید.

طرز تهیه :

دانه های کنجد بدون پوست خام را در آب برای 4 ساعت خیس کنید. گاهی آن را هم بزنید. سپس آب آن را جدا کنید و دور بریزید. کنجد را بشوئید و بگذارید آبش برود. می توانید بگذارید برای 4 ساعت به همین حال باقی بماند.
آن را روی ورق های روغنی پهن کنید و در دستگاه خشک کننده به مدت 4 الی 6 ساعت یا در طول شب در درجۀ 115 فارنهایت (40 سانتی گراد) آن را خشک کنید. یا از آفتاب برای خشک کردن استفاده نمائید.

دانه های کنجد را در آسیاب کن آسیاب کنید تا مانند بلغور خیلی خیلی ریز شود.
کمی کرۀ نارگیل را گرم کنید و آن را روی کنجدها بریزید و کاملا با دست هم بزنید تا وقتی که کاملا خامه ای شود. اگر توده ای تشکیل شد با قاشق آن را بخوابانید و به همزدن ادامه دهید تا هیچ توده ای باقی نماند.

نگهداری ارده

باید گفت که ارده و روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده اند که اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی هایشان اکسید شده و روغن به اصطلاح فاسد می شود بنابراین کنجد و فرآورده های تهیه شده از آن باید در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری شود.

در صورت امکان، ارده را با کنجد پوست کنده نشده، خام و ارگانیک تهیه کنید تا بتوانید از تمام خواصش بهره مند شوید.

در فرایند جدا کردن پوست دانه های کنجد، بسیاری از خواص ارده نیز جدا می شود؛ زیرا بسیاری از مواد مغذی موجود در کنجد، داخل پوست آن ذخیره شده اند.

کاربردهای ارده

  • ارده به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای هر وعده غذایی به خصوص صبحانه است. بهتر است ارده را برای صبحانه مصرف کنید زیرا موجب انرژی مضاعف شما در طول روز خواهد شد.
  • ارده را میتوانید در غذا، شیرینی و کیک استفاده کنید، اما فراموش نکنید که این ماده در صورت سرخ شدن خواص خود را از دست می دهد.
  • ترکیب ارده و شیره میوه هایی نظیر انگور، خرما، انجیر و... ترکیب لذیذ و آسانی است که مردم خاورمیانه نظیر ایران، ترکیه ، و کشورهای عربی از آن در وعده ی صبحانه یا به عنوان میان وعده استفاده می کنند ارده و شیره سرشار از مواد مغذی، فیبر، و آنتی اکسیدان است به علاوه، این ترکیب شیرین و دلپذیر کاملا گیاهی و عاری از گلوتن است!
  • ارده را می توانید در تهیه انواع دسر، شیرینی ، حلوا، غذا و نان از جمله حلوا شکری، سوهان، ارده شیره، ارده عسلی، توپک خرمایی، نان ارده ، کیک ارده ، قرابیه ارده ، خورش فسنجان و … بکار ببرید.

خواص کنجد و ارده

  • کنجد منبع غنی از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد. هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین کننده 14 درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم است.
  • مصرف 50 گرم کنجد در روز، 25 درصد از نیاز روزانه به اسید فولیک را برطرف می کند. کنجد یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می آید.
  • این دانه منبع آهن گیاهی و برای رفع خستگی مفید است. مصرف این دانه گیاهی برای افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند می تواند بسیار مۆثر باشد.
  • افرادی که شیر دوست ندارند و یا به هر دلیل مصرف شیر به مزاجشان سازگار نیست می توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می آید، استفاده کنند.
  • هر 100 گرم ارده حدود 700 کیلو کالری انرژی دارد. بیشتر این انرژی ناشی از چربی آن است.
  • ارده طبع گرمی دارد و ملین و مسهل است. مناسب فصل سرما و بسیار مقوی است. ارده برای تقویت حافظه، تقویت میل جنسی، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان کم خونی ، پیشگیری از بیماریهای قلبی، بهبود مشکلات گوارشی و .. مفید است.
  • ارده به تنظیم فشار خون و کلسترول، متعادل کردن هورمون ها (به ویژه در زنان یائسه) و بهبود وضعیت سلامت پوست کمک می کند.
  • از کنجد و ارده در درمان اختلالات کبد و کلیه استفاده می شود و برای درمان استخوان درد و درد مفاصل هم مفید است.
  • شیره انگور با ارده موجب جوانسازی پوست می شود و نقش موثری در رفع خواب رفتگی اندام ها بـه ویژه پا ها و التیام سرگیجه های ناشی از کم خونی دارد.
  • ارده را می توان با شیره خرما نیز ترکیب کرد ترکیب این دو ماده موجب عملکرد بهتر سیستم عصبی فرد و درمان کم خونی یا فقر آهن می شود.
  • هم چنین ترکیب ارده و عسل موجب چاق شدن و تقویت قوای جسمانی می شود.

حلوا ارده چیست و چه تفاوتی با حلوا شکری دارد؟

حلوا ارده از کنجد، عصاره کشمش، تخم مرغ، هل و چوبک تشکیل می شود و بسیار مقوی است.

حلوا شکری در واقع همان مواد متشکل حلوا ارده می باشد با این تفاوت که بجای عصاره کشمش ، شکر به آن اضافه می شود و به همین دلیل برای افراد دیابتی مناسب نیست.

بافت حلوا ارده نرم است و تا روز آخر هم نرم می ماند اما حلوا شکری بافت سفتی دارد.

مضرات ارده

مصرف بی رویه آن به شدت باعث چاقی می شود. بیش تر اجزای آجیل و دانه های خوراکی از جمله دانه های کنجد سرشار از اسیدهای چرب امگا-۶ هستند؛ گفته می شود این اسیدهای چرب ممکن است باعث بروز وضعیت پیش التهابی شوند، زیرا مصرف بیش از اندازه ی آن ها برخی مشکلات را در بدن ایجاد می کند به همین دلیل، بهتر است در مصرف محصولات دانه های خوراکی و آجیل نظیر ارده اعتدال را رعایت کنید مصرف بیش از اندازه ی امگا-۶، فارغ از منبع غذایی آن، می تواند نسبت چربی های موجود در بدن را به هم بریزید ایجاد تعادل در مصرف امگا-۶ به همراه مواد غذایی سرشار از چربی اشباع شده و چربی تک اشباع نشده کمک تان می کند بتوانید از فواید انواع مختلف اسیدهای چرب بهره مند شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا
منتخب روز