آشنایی با مراحل شکل گیری و تکامل جنین

  سه شنبه، 20 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با مراحل شکل گیری و تکامل جنین
از زمان بارداری تا وقتی که فرزندتان بتواند خصوصیات یک جنین را پیدا کند چیزی در حدود 3 ماه زمان می‌برد که به این برهه از حاملگی مرحله رویانی گفته می‌شود. رویان در حقیقت مجموعه‌ای از صدها سلول زنده است که با سرعتی حیرت‌انگیز تکثیر می‌شود

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فرایند آزادسازی تخمک، لقاح آن با اسپرم، لانه گزینی تخمک لقاح یافته در رحم و در نهایت رشد جنین تا زمان زایمان، دوران بارداری را شکل می دهد. در این مطلب با فرایند بارداری و اتفاقات درون رحم مادر، از تخمک گذاری تا زمان تشکیل جنین آشنا خواهید شد.

مراحل لقاح و شکل گیری جنین

1. مراحل پیش از بارداری

لقاح و شکل گیری جنین پیش از هر چیز به این بستگی دارد که بدن زن در چه مرحله ای از چرخه قاعدگی قرار داشته باشد چراکه اسپرم بعد از ورود به بدن زن به حضور یک تخمک آزاد شده نیاز دارد تا بتواند آن را بارور سازد. این در حالی است که تخمک گذاری در بدن بانوان تنها در طی روزهای خاصی از ماه انجام می شود و تخمک های آزاد شده نیز تقریباً 24 ساعت پس از آزاد شدن در صورت عدم مواجهه با اسپرم از بین می روند.

در نتیجه اولین قدم برای بارداری این است که از زمان تخمک گذاری تخمدان های خود مطلع باشید. در زنانی که چرخه قاعدگی 28 روزه و منظمی دارند تخمک گذاری حدوداً 12 تا 16 روز قبل از تاریخ پریود بعدی انجام می شود. داشتن رابطه جنسی در این دوره کمک می کند تا احتمال بارداری را بیش از هر زمان دیگری افزایش دهید.

2. بارور شدن تخمک توسط اسپرم از مراحل لقاح و شکل گیری جنین

در طی فرایند انزال تعداد زیادی اسپرم از طریق دهانه رحم وارد بدن زن می شوند. اسپرم ها پس از ورود، به سمت لوله های رحمی حرکت می کنند. در این حالت اگر رابطه جنسی در زمان درستی انجام شده باشد اسپرم ها در مسیر خود به یک تخمک برمی خورند و در این میان تنها یک اسپرم برای بارورسازی این تخمک کفایت می کند. در واقع هنگامی که یک اسپرم تخمک را بارور می کند از نظر ساختاری در دیواره بیرونی تخمک تغییراتی ایجاد می شود که راه را برای ورود سایر اسپرم ها می بندد.

اینجا زمانی است که لقاح صورت می گیرد و بیش از هزاران صفت و ویژگی از طریق ژن ها به کودک که اکنون تنها سلولی زنده است منتقل می گردد و جنسیت او نیز مشخص می شود. در واقع جنسیت در همان لحظه اول لقاح بر اساس اینکه پدر کدام یک از کروموزوم های جنسی خود را به فرزند منتقل می کند شکل می گیرد اما به دلیل اینکه رشد اندام جنسی در ماه های بعدی انجام می شود؛ برای اطلاع از جنسیت کودک و مشاهده آن در سونوگرافی باید چند ماه منتظر بمانید.

3. لانه گزینی رویان

سلول زنده ای که از ترکیب تخمک مادر با اسپرم ایجاد شده است پس از گذشت یک روز شروع به تقسیم سلولی می کند که به این مجموعه سلولی بلاستوسیت گفته می شود. بلاستوسیت در حین ادامه دادن تقسیمات سلولی شروع به حرکت کردن می کند و از لوله های رحم به سمت دیواره رحم پیش می آید و به آن می چسبد. به انجام موفقیت آمیز این فرایند لانه گزینی می گویند. در طی لانه گزینی لایه بیرونی بلاستوسیت شروع به ترشح هورمونی به نام HCG می کند که با راه یافتن به ادرار زن به تشخیص بارداری از طریق تست های خانگی (بی بی چک ها) کمک می کند.

4. مرحله رویانی از مراحل لقاح و شکل گیری جنین

از زمان بارداری تا وقتی که فرزندتان بتواند خصوصیات یک جنین را پیدا کند چیزی در حدود 3 ماه زمان می برد که به این برهه از حاملگی مرحله رویانی گفته می شود. رویان در حقیقت مجموعه ای از صدها سلول زنده است که با سرعتی حیرت انگیز تکثیر می شود. در مرحله رویانی فرایندهای اساسی و حیاتی برای تشکیل یک موجود زنده در حال انجام هستند که ازجمله آن ها می توان به تشکیل جفت در هفته چهارم بارداری اشاره کرد.

از هفته چهارم تا هفته سیزدهم که پایان سه ماه اول بارداری است، ارگان های اصلی بدن فرزندتان نظیر قلب، سیستم تنفسی و مغز به صورت اولیه شکل گرفته و اندام ها نیز دوره رشد حیاتی خود را پشت سر می گذارند. رشد اندام ها و ارگان ها باعث می شود که سلول زنده به مرور به یک انسان شبیه شود. رویان از هفته یازدهم تقریباً ویژگی های اولیه یک کودک را کسب می کند و کم کم می توان او را جنین نامید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز