بهترین صندوق تضمین کدام است؟

  دوشنبه، 15 اسفند 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
بهترین صندوق تضمین کدام است؟
ساعدنیوز : بهترین صندوق تضمین کدام است؟ ممکن شما نیز از جمله افرادی باشید که تجربه حضور در بازار سرمایه را داشته‌اید اما این تجربه خیلی موفقیت‌آمیز نبوده است به همین دلیل احتمالا خیلی رغبتی به سرمایه‌گذاری در بازار بورس نداشته باشید.

بهترین صندوق تضمین کدام است؟

ممکن شما نیز از جمله افرادی باشید که تجربه حضور در بازار سرمایه را داشته‌اید اما این تجربه خیلی موفقیت‌آمیز نبوده است به همین دلیل احتمالا خیلی رغبتی به سرمایه‌گذاری در بازار بورس نداشته باشید حتی ممکن است در روزهای اوج بورس سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه وارد کرده و بلافاصله پس از ریزش‌های سنگین بازار با ضرر از این بازار خداحافظی کرده باشید. تجربه ضرر و از دست دادن سرمایه‌ در بورس برای بسیاری از افراد به علت اصلی ترس و دوری از این بازار تبدیل شده است.

پس از ریزش سنگین شاخص در سال99 سازمان بورس تصمیم گرفت برای جلوگیری از متضرر شدن افراد دست به کار شود و از نهادهای مالی درخواست کند که برای حفاظت از اصل سرمایه سرمایه‌گذاران و جلوگیری از متضرر شدنشان در بازارهای ریزشی ابزار سرمایه‌گذاری مناسبی را طراحی و راه‌اندازی کنند. همین مساله ایده اولیه تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری تضمین اصل سرمایه را شکل داد. حال این سوال پیش می‌آید که صندوق تضمین چیست؟ این صندوق چگونه می‌تواند سرمایه افراد را تضمین کند؟ماهیت صندوق‌ تضمین چیست؟ و سوالاتی از این دست که برای رسیدن به پاسخ این سوالات کافی است به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

صندوق تضمین کاریزما

سازوکار صندوق تضمین اصل سرمایه

سازوکار صندوق تضمین مبنی بر تضمین اصل سرمایه سرمایه‌گذاران است. در حقیقت صندوق تضمین بستری را فراهم می‌کند که افراد در مقاطعی که بازار سرمایه از شرایط مطلوبی برخوردار است بتوانند از شرایط صعودی بازار استفاده کرده و منتفع شوند اما همزمان اگر اوضاع خوب پیش نرفت و بازار گرفتار امواج ریزشی شد این صندوق نقش اصلی خود را بازی می‌کند یعنی در مواقعی که بازار روند نزولی در پیش می‌گیرد صندوق تضمین با ماهیت ویژه‌ای که برای چنین مواقعی طراحی شده است به داد سرمایه‌گذارانش می‌رسد و از ضرر احتمالی آن‌ها جلوگیری کرده و مانع کاهش اصل سرمایه افراد می‌شود.

اولین صندوق تضمین که در بازار سرمایه ایران راه‌اندازی شده است صندوق تضمین کاریزما محسوب می‌شود. پس از صندوق تضمین کاریزما؛ صندوق تضمین اصل سرمایه مفید نیز به بازار سرمایه ایران معرفی شد و در حال حاضر دو صندوق تضمین در بورس ایران فعالیت دارد علاوه بر این دو صندوق، صندوق تضمین کیان نیز در حال حاضر در حال پذیره‌نویسی است. ماهیت عملکرد صندوق‌های تضمین سرمایه تقریبا مشابه است اما تفاوت‌هایی نیز در استراتژی آن‌ها در رسیدن به هدف جلوگیری از متضرر شدن افراد و تضمین اصل سرمایه سرمایه‌گذارانشان وجود دارد که لازم است برای اطلاع از این تفاوت‌ها به جزییات سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها پرداخت.

سایت صندوق تضمین

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما که اولین صندوق تضمین در بورس ایران محسوب می‌شود، دارای دو نوع واحد عادی و ممتاز است.ماهیت واحدهای عادی و ممتاز به نحویی است که واحدهای ممتاز در ازای دریافت کارمزد، اصل سرمایه واحدهای عادی را تضمین می‌کنند.در حقیقت این واحدهای ممتاز هستند که به صورت قابل معامله یا ETF در بازار سرمایه معامله می‌شوند و واحدهای عادی را در قبال دریافت کارمزد ضمانت می‌کنند. واحد‌های عادی واحد‌هایی هستند که اصل سرمایه‌ آن‌ها توسط واحدهای ممتاز تضمین می‌شود.

نوع صندوق تضمین کاریزما، از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط است. در این صندوق‌ها مدیر صندوق دارایی صندوق را تحت شرایط مختلف بازار به شکل آمیخته سهام و اوراق درآمد ثابت خریداری می‌کند. در صندوق تضمین مدیر صندوق دارایی صندوق را به نسبت 30 تا 70 درصد در سهام و یا اوراق درامد ثابت اختصاص می‌دهد.در حقیقت صندوق تضمین کاریزما از این قابلیت برخوردار است که بتواند در شرایط مناسب و صعودی بازار تا 70 درصد دارایی‌های صندوق را نیز در سهام سرمایه‌گذاری کند و مابقی را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهد، به همین دلیل است که صندوق می‌تواند از شرایط صعودی بازار بهره‌مند شود. در صورتی که بازار روند نزولی را در پیش بگیرد دست مدیر صندوق برای اختصاص 70 درصد دارایی صندوق تضمین در اوراق درآمد ثابت باز است تا بتواند سرمایه‌گذار را از شرایط منفی بازار در امان نگه دارد.

صندوق تضمین اصل سرمایه

صندوق تضمین کاریزما چگونه کار می‌کند؟

باید در نظر داشت که صندوق تضمین کاریزما واحدهای عادی را به وسیله واحدهای ممتاز ضمانت می‌کند این شیوه یکی از روش‌های مرسوم در بازارهای مالی جهانی است. همانطور که گفته شد اگر اصل سرمایه واحد‌های عادی صندوق تضمین کاریزما در خطر باشد، مابه‌التفاوت ارزش روز واحد‌های عادی با اصل سرمایه آن‌ها، از طریق سرمایه واحد‌های ممتاز جبران می‌شود. شاید این ابهام برای شما نیز به وجود آمده باشد که چگونه واحد‌های ممتاز، می‌توانند اصل سرمایه واحد‌های عادی را تضمین کنند؟

پاسخ این است که واحد‌های ممتاز در صورت رشد ارزش روز دارایی‌های صندوق تضمین ، نه تنها از سود صندوق تضمین خود منتفع می‌شوند بلکه از سود واحد‌های عادی نیز کارمزد دریافت می‌کنند.روش محاسبه کارمزد جبران اصل سرمایه برای واحد‌های ممتاز به صورت پلکانی محاسبه می‌شود و همین مساله می‌تواند به روشنی نشان دهد که این واحدها چگونه می‌توانند در شرایط ریزشی ضرر واحدهای عادی را جبران کنند. نحوه محاسبه کارمزد نیز به این صورت که تا بازدهی 20 درصد کارمزدی دریافت نمی‌شود اما برای بازدهی بین 20 تا 30 درصد کارمزد 10 درصد، برای بازدهی بین 30 تا 40 درصد، کارمزد 20 درصد و برای بازدهی‌های بالای 40 درصد 30 درصد کارمزد از سود واحدی‌های عادی برای واحد‌های ممتاز لحظ می‌شود. نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین کاریزما نشان می‌دهد واحد‌های ممتاز به دلیل دریافت این کارمزد، در صورتی که واحد عادی در صندوق تضمین، از اصل سرمایه آن‌ها کاسته شود، باید مابه‌التفاوت ارزش روز واحد عادی با اصل سرمایه آن‌ها را پرداخت کنند.

صندوق تضمین سرمایه

واحدهای عادی صندوق تضمین کاریزما

افرادی که واحد‌های عادی صندوق تضمین کاریزما را خریداری می‌کنند با هدف حفظ اصل سرمایه خود در روز‌های منفی بازار سرمایه اقدام به خرید این واحدها می‌کنند. برای خرید این واحد‌ها باید از طریق سایت صندوق تضمین به نشانی charisma.ir اقدام به صدور و یا ابطال این واحدهای عادی کرد.

معرفی صندوق تضمین مفید

صندوق تضمین مفید دومین صندوق تضمین است که به بازار سرمایه ایران پا گذاشت. این صندوق نیز صندوقی مختلط است که حداقل 30 درصد و حداکثر 70درصد از دارایی‌های خود را در سهام و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق تضمین مفید نیز ماهیتی مشابه نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق تضمین کاریزما دارد. ماهیت عملکرد این صندوق به این شکل است که پس از پذیره‌نویسی واحد‌های صدور و ابطالی، صندوق‌ تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. در صندوق تضمین مفید آورده اولیه سرمایه‌گذاران توسط یک شرکت سبدگردان که در واقع صندوق سبدگردان مفید است تضمین می‌شود. شرکت سبدگردان مفید به عنوان رکن ضامن صندوق تضمین، اصل سرمایه که در حقیقت آورده اولیه سرمایه‌گذاران است را تضمین می‌کند. صندوق تضمین کیان نیز سازوکاری کاملا مشابه صندوق مفید و با تفاوت‌های ناچیزی دارد.

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما

تفاوت‌های صندوق‌های تضمین اصل سرمایه

  • تفاوت در رکن ضامن

با وجود ماهیت و سازوکار تقریبا مشابه این دو صندوق تضمین اما تفاوت‌هایی نیز در نحوه کارکرد این دو صندوق وجود دارد که ادامه به این تفاوت‌ها می‌پردازیم. از مهم‌ترین این تفاوت‌ها باید به رکن ضامن متفاوت در این صندوق‌ها اشاره کرد. رکن ضامن در صندوق تضمین کاریزما چندضامنی است اما در صندوق تضمین اصل سرمایه مفید و کیان تک ضامنی محسوب می‌شود. افزایش تعداد ضامن‌ها می‌تواند این اطمینان را به سرمایه‌گذار بدهد که ضمانت سرمایه او به شکل قدرتمندتری انجام می‌شود.

  • تفاوت در زمان نگهداشت سرمایه

نکته بسیار مهم دیگری که یکی از تفاوت‌های مهم این دو صندوق است را باید زمان نگهداشت سرمایه دانست که باید سرمایه‌گذاران به آن توجه داشته باشند.خریداران واحد‌های عادی صندوق تضمین کاریزما باید بدانند که سرمایه‌گذاران در صورتی می‌توانند از ویژگی ضمانت سرمایه خود استفاده کنند که دوره نگهداری واحد‌های عادی آن‌ها حداقل 90 روز باشد. دوره نگهداشت سرمایه در صندوق تضمین مفید بیشتر است در واقع سرمایه‌گذاران در صندوق تضمین مفید نیز باید توجه داشته باشند که حداقل مدت سرمایه‌گذاری برای این که افراد بتوانند از خاصیت تضمین سرمایه صندوق مفید بهره‌مند شوند و اصل سرمایه آن‌ها تضمین شود 180 روز یعنی دو برابر زمان نگهداشت سرمایه در صندوق تضمین کاریزما است که این مورد یکی از مزایای صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما به حساب می‌آید. در صندوق کیان حداقل مدت سرمایه‎گذاری برای بهره‌مند شدن از تضمین اصل سرمایه 365 روز است.

  • تفاوت در میزان دارایی‌های صندوق

در تاریخ 13 اسفند ماه 1401 میزان کل خالص ارزش دارایی‌های صندوق تضمین کاریزما 652 میلیارد و 775 میلیون تومان است. در همین تاریخ میزان کل خالص ارزش دارایی‌های صندوق تضمین اصل سرمایه مفید نیز به بیش از 259 میلیارد و 206 میلیون تومان رسیده است.در تاریخ مذکور تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما 500 میلیون واحد است و میزان واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران صندوق تضمین اصل سرمایه مفید 202 میلیون و 977 هزار و 502 واحد است.

در حال حاضر قیمت صدور واحدهای صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما 13,125 ریال و قیمت ابطال آن 12,879 ریال است. در همین تاریخ قیمت صدور هر واحد صندوق تضمین اصل سرمایه مفید12821ریال و قیمت ابطال هر واحد صندوق تضمین اصل سرمایه مفید نیز 12770 ریال است.

تاریخ آغاز فعالیت صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما 09/07/1401 است و صندوق تضمین اصل سرمایه مفید نیز فعالیت خود را در تاریخ 01/08/1401 آغاز کرده است. مدیر صندوق در صندوق تضمین کاریزما سبدگردان کاریزما و مدیر صندوق در صندوق تضمین اصل سرمایه مفید سبدگردان است.

با این وجود در حال حاضر در بازار سرمایه ایران ابزاری فراهم شده است که افرادی با سطح ریسک‌پذیری بسیار پایین نیز در بازار سرمایه امکان سرمایه‌گذاری موفق و به دور از ریسک و نگرانی‌های موجود را تجربه کنند. صندوق‌های تضمین اصل سرمایه همچنین می‌توانند پاسخگوی نیاز دو گروه از سرمایه‌گذاران با درجه ریسک‌پذیری متفاوت باشد یعنی دارندگان واحدهای ممتاز که سطح ریسکپذیری بسیار بالایی دارند و دارندگان واحدهای عادی این صندوق‌ها که اصلا ریسک‌پذیر نبوده و به دنبال ابزارهایی با کمترین ریسک ممکن در بازار سرمایه می‌گردند.

چرا سرمایه گذاری بدون ریسک در شرایط تورمی مهم است؟

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قابل توجه نرخ تورم و با توجه به افت قابل توجه قدرت خرید و ارزش پول ملی کشور همواره با افزایش تورم میزان قدرت خرید افراد نیز در حال کاهش بوده است. حفظ ارزش پول و مقابله با تورم لجام‌گسیخته‌ای که بر اقتصاد ما چنبره زده است سرمایه‌ گذاری را برای مردم در کشور ما به یک امر حیاتی برای فرار از تورم و کاهش قدرت خرید تبدیل کرده است به همین دلیل است که سرمایه ‌گذاری که بتواند به ما سود برساند و در برابر ضررهای احتمالی ما را مصون بدارد یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌ گذاری در شرایط اقتصادی فعلی که راهکاری ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بورس به حساب می‌آید است.

شاید برخی تصور کنند که با سرمایه‌های اندکی که در دست دارند نمی‌توانند در برابر تورم فعلی ارزش سرمایه‌های خرد خود را حفظ کنند و تنها راه مقابله با تورم و حفظ ارزش پول و قدرت خرید؛ ورود و سرمایه‌ گذاری در بازارهایی است که به سرمایه‌های کلانی نیازمندند اما در پاسخ به این دسته از افراد باید گفت سرمایه گذاری در شرایط فعلی و حتی با سرمایه‌های اندک نیز یک اقدام مهم و مطلوب به شمار می‌رود. صندوق سرمایه گذاری یکی از راهکارهای ورود به بازارهای مالی با سرمایه های کوچک و محدود است و در میان انواع مختلف صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری که بتوان با پول کم به آن‌ها ورود کرد و علاوه بر کسب سود و منتفع شدن از سرمایه گذاری در بازاری چون بازار سرمایه در مقابل ریسک‌های این بازار نیز در امان بماند صندوق تضمین محسوب می‌شود.برای آن دسته از افرادی که از سرمایه بالاتری برخوردارند اما به واسطه آن که خیلی تمایلی به ریسک ندارند و از تحمل ضرر و زیان در بازاری چون بازار سرمایه که هر روز با نوسانات مختلفی در تقابل است و ممکن است سرمایه این افراد در اثر سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار به خطر بیفتد نیز سرمایه ‌گذاری کم‌ریسک در بازار سرمایه اهمیت دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم