در دوران بارداری از توالت فرنگی استفاده کنیم یا توالت ایرانی؟

  سه شنبه، 30 فروردین 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
در دوران بارداری از توالت فرنگی استفاده کنیم یا توالت ایرانی؟
در دوران بارداری خصوصا در ماه های اخر نشستن و برخواستن برای خانم ها دشوار است و یکی از مشکلات آنها انتخاب استفاده از توالت ایرانی یا فرنگی می باشد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا مزایا و معایب توات ایرانی و فرنگی را بررسی کنیم.

دنیای بارداری دنیای تغییرات، تحولات و مراقبت هاست. حتی ساده ترین مسائل در این دوران مهم می شوند. همانند دستشویی رفتن. با بیشتر شدن سن بارداری شکم شما یزرگ و بزرگتر می شود و همین امر مرکز ثقل بدن شما را تغییر می دهد و موجب می شود که نشستن و بلند شدن بر روی توالت های ایرانی کمی برایتان دشوار شود. با این اوصاف آیا استفاده از توالت فرنگی در زمان بارداری برای بانوان باردار مناسب است؟ توالت فرنگی در بارداری بهتر است با توالت ایرانی؟ فواید توالت فرنگی در بارداری چیست؟

احتمالا درمورد اهمیت مراقبت از خود و جنینتان در دوران بارداری مطالب بسیار زیادی را شنیده اید گرچه وقتی از خبر خوش بارداریتان مطلع می شوید، غریزه مادری تا حد بسیار زیادی راه را به شما نشان می دهد. در این میان رعایت بهداشت یکی از بخش های بسیار مهم از مجموعه مراقبت های دوران بارداری محسوب می شود. در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن مادر ضعیف می شود که یکی از نتایج آن افزایش استعداد ابتلا به انواع عفونت ها و بیماری ها از جمله عفونت مجاری ادراری و تناسلی است. به همین سبب لازم است که مادر در طی این دوران به رعایت نکات بهداشتی توجه ویژه ای داشته باشد.

یکی از چالش ها دوران بارداری مسائل مربوط به دفع ادرار و مدفوع و نیز گزینه های مناسب برای دستشویی رفتن در ماه های مختلف بارداری است. به همین سبب مادران سوال می کنند که آیا استفاده از توالت فرنگی در دوران بارداری ضروری است؟ در پاسخ به شما می گوییم که هیچ ضرورتی ندارد که قطعا از توالت فرنگی استفاده کنید اما باتوجه به برخی از عارضه های دوران بارداری همانند کمر درد، درد پاها خصوص زانوها، شکم بزرگ و برجسته در ماه های آخر و .... شاید استفاده از توالت فرنگی گزینه مناسب تری برایتان باشد البته به شرطی که از توالت فرنگی تمیز استفاده کنید!

همواره به یاد داشته باشید که برای مادران باردار استفاده از توالت ایرانی نسبت به توالت های فرنگی کثیف همانند توالت فرنگی مکان های عمومی ارجهیت دارد. زیرا خطر عفونت مجاری تناسلی و ادراری برای شما نسبت به فشار ناشی از نشستن بر روی توالت ایرانی به مراتب بیشتر است.

استفاده از توالت ایرانی در دوران بارداری

استفاده از توالت ایرانی در دوران بارداری خطری ندارد، اما در صورتی که به استفاده از آن عادت ندارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.توالت های ایرانی معمولاً بهداشتی تر از توالت های فرنگی هستند. محققان دریافته اند که حالت نشستن روی توالت های ایرانی، سبب دفع آسان تر و کامل تر مدفوع می شود. هم چنین به جلوگیری از یبوست و بواسیر کمک می نماید.به گفته ی برخی متخصصان زنان و زایمان، چمباتمه زدن روی توالت های ایرانی در دوران بارداری، نه تنها خطری ندارد، بلکه به تقویت عضلات شکم و ران نیز کمک نموده و بدن را برای زایمان طبیعی آماده می کند.

مزایای استفاده از توالت ایرانی در دروان بارداری

  • حالت چمباتمه زدن روی توالت ایرانی، احتمال پرولاپس لگن را کاهش می دهد.
  • حالت نشستن روی توالت ایرانی، به ایجاد فشار لازم برای دفع کامل مدفوع از روده بزرگ کمک می کند.
  • از تماس بدن با سطح غیر بهداشتی توالت پیشگیری می کند.
  • با تقویت ران و ناحیه ی لگن، فرد باردار را برای زایمان آماده می سازد.

معایب استفاده از توالت ایرانی در دروان بارداری

  • احتمال ابتلا به بواسیر برای افراد مستعد در استفاده از تولت ایرانی وجود دارد. زیرا نشستن طولانی مدت در دستشویی بر روی توالت ایرانی در دوران بارداری می تواند موجب بواسیر شود.
  • از وارد کردن فشار به خود اجتناب کنید چرا که فشار زیاد به روده بزرگ منجر به پرولاپس می شود.

نکات مهم هنگام استفاده از توالت ایرانی در بارداری

  1. هنگام ورود به دستشویی از تمیز و خشک بودن محیط مطمئن شوید تا از بروز هرگونه سقوط و لغزش جلوگیری نمائید.
  2. برای حفظ تعادل خود در دو طرف توالت بر روی دیوار دستگیره نصب کنید تا به هنگام نشست و برخاست، به آنها تکیه کنید.
  3. شلنگ آب و دستمال باید در نزدیکی شما باشد تا برای برداشتن آنها دچار فشار مضاعف نگردید.
  4. هنگام نشستن، کمر خود را صاف نگه دارید. این نوع نشستن شاید در ابتدا مشکل باشد اما هنگام تلاش برای نشستن، پشت خود را صاف نگه دارید. این نوع نشستن ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد اما به تدریج تبدیل به عادت می شود و باحفظ تعادل از افتادن و جراحت پیشگیری می کند.
  5. توالت باید دارای تهویه مناسب باشد تا از بروز تهوع جلوگیری کند.
  6. هنگام ورود به توالت از دمپایی مناسب استفاده کنید.

استفاده از توالت فرنگی در دوران بارداری

باتوجه به برخی از عوارض و مشکلات بارداری مانند شکم بزرگ و برجسته در ماههای آخر، کمر درد و درد پاها خصوص زانوها و .... ممکن است استفاده از توالت فرنگی گزینه مناسب تری در دوران بارداری خانمها باشد اما باید به بهداشت و تمیز بودن آن اهمیت داده شود زیرا امکان عفونت مجاری تناسلی و ادراری به مراتب بیشتر از استفاده از توالت ایرانی است.همچنین برای رشد بهتر جنین، مادران باید انواع و اقسام ویتامین ها و مواد معدنی را در رژیم غذایی خود داشته باشند. در دوران بارداری ممکن است بر اثر استفاده از خوراکی و مواد غذایی مغذی و متفاوت، بدنی برخی از افراد دچار یبوست شود و نشستن طولانی مدت را در دستشویی سخت کند.استفاده از توالت فرنگی برای جلوگیری و رفع بواسیر موثر است. خانمهای باردار می توانند به راحتی و برای مدت طولانی بر روی توالت فرنگی بنشینند و نگران فشار زیادی که به خاطر وزن بالای خود به کمر و زانوها وارد می شود نباشند.

توالت فرنگی

مواردی که باید از توالت فرنگی در دوران بارداری استفاده شود

  • افرادی که دچار یبوست هستند و مدت طولانی تری در توالت می نشینند، نشستن طولانی مدت فشار زیادی به راست روده وارد می کند، بنابراین با افزایش احتمال ابتلا به بواسیر(هموروئید) روبه رو هستند.
  • اگر دچار درد کمر، زانو و لگن هستید بهتر است از توالت فرنگی استفاده شود.
  • استفاده از توالت فرنگی امکان شستشوی راحت تر را فراهم می کند.
  • با افزایش سن بارداری و بزرگ شدن شکم(در ماه های آخر بارداری، بارداری چند قلویی) خانم های بارداری نمی توانند به درستی جلوی پای خود را ببینند و احتمال برهم خوردن تعادل و افتادن در زمان نشستن و ایستادن وجود دارد.

نکات مهم در زمان استفاده از توالت فرنگی در بارداری

  • تا حد ممکن از توالت فرنگی های عمومی استفاده نکنید.
  • قبل از کشیدن سیفون، درب آن را ببندید.
  • اگر مجبور به استفاده از تولت فرنگی در امکان عمومی بودید، پد مخصوص توالت فرنگی را به همره داشته باشید.
  • در فواصل منظم، از مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن توالت فرنگی استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو
تیتر امروز   
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟