دیس‌لیپیدمی چیست؟

  دوشنبه، 28 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
دیس‌لیپیدمی چیست؟
گفته می شود که دیس لپیدمی دارید ممکن است ترسناک باشد. با این حال، این اصطلاح وسیع به این معنی است که شما یک یا چند پارامتر روی پروفایل چربی خود دارید که ممکن است خیلی کم یا زیاد باشد. خوشبختانه، بسته به نوع چربی های تحت تأثیر، راه های بسیاری برای درمان این بیماری وجود دارد - از مصرف داروها تا ایجاد تغییراتی در سبک زندگی شما.

دیس لیپیدمی به سطوح نامناسب یک یا چند نوع لیپید (چربی) در خون شما اشاره دارد. خون شما حاوی سه نوع اصلی لیپید است؛ لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و تری گلیسیرید. اگر مبتلا به دیس لیپیدمی هستید، بدان معنی است که سطح LDL یا تری گلیسیرید شما خیلی زیاد است. این امر می تواند به معنای پایین بودن سطح HDL نیز باشد. کلسترول LDL کلسترول نوع “بد”محسوب می شود؛ به این دلیل که می تواند توده یا پلاک هایی را در دیواره شریان های شما ایجاد کند. پلاک زیاد در شریان های قلب شما می تواند باعث حمله قلبی شود.HDL کلسترول “خوب” است زیرا به حذف LDL از خون شما کمک می کند.تری گلیسیریدها از کالری هایی که می خورید ناشی می شوند اما بلافاصله نمی سوزند. تری گلیسیریدها در سلول های چربی ذخیره می شوند. آنها در صورت نیاز به عنوان انرژی آزاد می شوند. اگر بیش از میزان سوختن، کالری مصرف کنید سطح تری گلیسیرید بالا می رود.سطح بالای LDL و تری گلیسیرید شما را در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی و سکته مغزی قرار می دهد. سطح پایین کلسترول HDL با خطر بیماری های قلبی مرتبط است.

علائم و نشانه ها

هیچ روش درستی برای دانستن اینکه آیا شما دیزلیپیدمی دارید یا خیر، هیپرلیپیدمی یا هیپوليپیدمی وجود دارد - مگر اینکه پانل لیپید را انجام دهید. این شامل گرفتن خون در دفتر دکتر شما و تجزیه و تحلیل آن برای سطوح LDL، HDL و تری گلیسیرید است.در موارد نادری از لیپیدهای بسیار زیاد، بالا بردن، ریزش های زرد رنگ به نام xanthomas ممکن است بر روی بدن ظاهر می شود.

علل و عوامل خطر (ریسک فاکتورهای) دیس لیپیدمی

علت اساسی دیس لیپیدمی هم ژنتیک (علت اصلی) و هم مرتبط با شیوه ی زندگی (علت ثانویه) در نظر گرفته می شود.بسیاری از کارشناسان معتقدند که در کشور های صنعتی از جمله ایالات متحده، اکثریت موارد دیس لیپیدمی، به علت عوامل ثانویه است. این علل در مورد افرادی بیشتر است که شیوه ی زندگی ناسالم مانند بی تحرکی و داشتن رژیم غذایی غنی از غذا های فرآوری شده ی حاوی چربی اشباع، کلسترول و چربی های ترانس، دارند.

انواع دیس لیپیدمی

دیس لیپیدمی به انواع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. دیس لیپیدمی اولیه ارثی است. دیس لیپیدمی ثانویه یک بیماری اکتسابی است و از دلایل دیگری مانند چاقی یا دیابت نشات می گیرد.ممکن است اصطلاح هیپرلیپیدمی که بصورت متقابل با دیس لیپیدمی استفاده می شود بشنوید. هایپرلیپیدمی فقط به مقادیر بالای LDL یا تری گلیسیرید اشاره دارد. دیس لیپیدمی می تواند هم سطوح بالا و هم سطوح پایین تر از حد طبیعی را شامل شود.انواع خاص دیس لیپیدمی اولیه عبارتند از:

  • هایپرلیپیدمی ترکیبی خانوادگی: این شایع ترین علت ارثی هم کلسترول LDL بالا و هم تری گلیسیرید بالا است. اگر مبتلا به هایپرلیپیدمی ترکیبی خانوادگی هستید ، می توانید در نوجوانی یا ۲۰ سالگی این مشکلات را ایجاد کنید. همچنین در معرض خطر ابتلا به بیماری زودرس عروق کرونر ، که می تواند منجر به حمله قلبی شود ، در معرض خطر بیشتری هستید. درباره این شرایط بیشتر بدانید.
  • هایپرکلسترولمی خانوادگی و هایپرکلسترولمی پلی ژنیک: هردو با کلسترول بالای خون مشخص می شوند. شما می توانید کلسترول خون خود را با اضافه کردن سطح LDL و HDL به همراه نیمی از سطح تری گلیسیرید خود محاسبه کنید. كلسترول كل كمتر از ۲۰۰ ميلی گرم در دسی لیتر بهترين است.
  • هیپر آپوبتالی لیپوپروتئینمی خانوادگی: این وضعیت به معنای داشتن مقادیر بالای آپولیپوپروتئین B است؛ این پروتئین بخشی از کلسترول LDL است.

مواردی که به عنوان دیس لیپیدمی شناخته می شوند

  1. فقط افزایش کلسترول (هایپرکلسترولمی)
  2. فقط افزایش تری گلیسریدها (هایپرتری گلیسیریدمی)
  3. افزایش میزان کلسترول و تری گلیسیرید (هایپر لیپیدمی مخلوط یا ترکیبی)

شایع ترین نوع دیس لیپیدمی، ناشی از سطوح LDL (کلسترول بد) بالا است که گاه به صورت ژنتیکی به ارث برده می شود و به آن، هایپرکلسترولمیای خانوادگی می گویند، اما این بیماری می تواند ناشی از عادات ناسالم یا بیماری های دیگر نیز باشد.بسیاری از اوقات هیچ علائمی وجود ندارد.علاوه بر داشتن تری گلیسیرید بالا، سطوح پایین HDL (کلسترول خوب) جزء دیگری از دیس لیپیدمی است که آن نیز عللی مشابه با علل بالا بودن LDL دارد مثل ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، چاقی، مصرف دارو و…

دیس لیپیدمی چقدر جدی است و چه علائمی را می تواند ایجاد کند؟

طیف وسیعی از اختلالات هایپرلیپیدمی وجود دارد که بزرگسالان را درگیر می کند. بعضی از این اختلالات جدی تر از بقیه اند. هنگامی که دیس لیپیدمی خفیف باشد ، ممکن است فرد هیچ علائمی نشان ندهد، اما در دیس لیپیدمی شدید نیاز به مراقبت های فوری و مداوم وجود دارد.هنگامی که علائم این اختلال نمایان می شوند، اغلب، فرد از سایر بیماری های مرتبط با دیس لیپیدمی نیز رنج می برد. این بیماری ها عبارتند از:

  • بیماری های عروق
  • بیماری عروق کرونر
  • سکته مغزی
  • بیماری شریانی محیطی

رفتار

انواع درمان ها و سایر اقدامات در دسترس برای درمان اختلالات اسکیزوفرنی وجود دارد.هیولوپیدمیها درمان نمی شوند، مگر اینکه شدید باشند، معمولا در مواردی که شرایط به ارث برده می شود. در برخی از این موارد، رژیم غذایی اصلاح شده و بعضی از ویتامین های محلول در چربی ممکن است تجویز شود.درمان هيپرليپيدميها بستگي به شدت ليپيدها و نيز نوع ليپيدها دارد. رژیم غذایی کاهش کلسترول و تغییرات شیوه زندگی اغلب توصیه می شود و شامل ترک سیگار، افزایش تمرینات و پرداختن به هر گونه شرایط پزشکی است که ممکن است سطح بالای چربی را افزایش دهد.در برخی موارد، داروها همچنین برای کاهش میزان چربی ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آینده مورد استفاده قرار می گیرند .

تشخیص دیس لیپیدمی

آزمایش خون ساده ای که برای بررسی LDL HDL و تری گلیسیریدها انجام می شود نشان می دهد که سطح خونی این سه لیپید بالا، پایین یا در دامنه سالم هستند. این اعداد می توانند سال به سال تغییر کنند؛ بنابراین انجام چکاپ سالانه ایده خوبی است. اگر داروهایی را برای دیس لیپیدمی مصرف می کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد آزمایش خون منظم داشته باشید.

درمان متعارف دیس لیپیدمی

هدف درمان دیس لیپیدمی جلوگیری از پیشرفت بیماری هایی مثل بیماری های قلبی عروقی، آترو اسکلروتیک، سندرم های حاد کرونری، سکته مغزی، حمله ایسکمیک گذرا یا بیماری شریانی محیطی است. پزشک شما می تواند با اندازه گیری سطوح خونی لیپید های مختلف، به تشخیص بیماری دیس لیپیدمی کمک کند و یا شرایط را کنترل کند. میزان لیپید کل، با اندازه گیری غلظت لیپید و لیپو پروتئین خون معمولا بعد از ۱۲ ساعت ناشتایی تعیین می شود.لیپیدها و لیپو پروتئین هایی که معمولا غلظت آنها برای تشخیص دیس لیپیدمی اندازه گیری می شود شامل: کلسترول تام، کلسترول LDL، کلسترول HDL و تری گلیسیرید می باشند.اگر علائم بیماری به سایر اختلالات مربوط باشد، پزشک ممکن است اندازه گیری میزان موارد زیر را نظر لازم بداند:

  • گلوکز ناشتا (FBS)
  • آنزیم های کبدی (AST , ALT , ALK.ph , Bill)
  • کراتینین (Creatinine)
  • هورمون تحریک کننده ی تیروئید (TSH)
  • پروتئین ادرار (U.pro)

داروهای مورد استفاده برای درمان دیس لیپیدمی

درمان دیس لیپیدمی معمولا شامل تغییرات شیوه ی زندگی مانند تغییر رژیم غذایی و افزایش تمرینات و گاهی نیز همراه با مصرف چند دارو برای کاهش سطوح بسیار بالای کلسترول تام و تری گلیسیرید می شود.دستورالعمل های انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کنند، برای بیمارانی که در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند، از درمان دارویی استفاده شود.داروهایی که ممکن است برای کلسترول LDL بالا استفاده شوند عبارتند از: استاتین ها، اسیدهای صفراوی، ایزیتیمیب، نیاسین و احتمالا داروهای دیگر.برای تری گلیسیرید بالا، داروها می توانند شامل نیاسین، فیبرها، اسیدهای چرب امگا ۳ و غیره باشند.

اگرچه افزایش سطوح کلسترول HDL می تواند برای برخی مفید باشد، اما همیشه مورد نیاز نیست . سطوح HDL بالا همیشه از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری نمی کند و همیشه برای درمان مورد نیاز نیستند. برای مثال، وقتی فردی به طور ژنتیکی HDL پایینی دارد، اگر عوامل خطر دیگری نداشته باشد یا شیوه ی زندگی مناسبی داشته باشد، در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیست.اگر بیماری، به نوعی از دیس لیپیدمی به نام چیلومیکرونمیک که باعث پانکراتیت حاد می شود مبتلا باشد، لازم است در بیمارستان بستری شود و یا تحت درمان با انسولیزاسیون قرار گیرد.

پیشگیری از دیس لیپیدمی

سعی کنید با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش مرتب، وزن ایده آل خود را حفظ کنید. در صورت استعمال سیگار نیز باید سیگار را ترک کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (26 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (26 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!