گیاه پنجه شیطان، خواص و مضرات آن

  شنبه، 12 مرداد 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
گیاه پنجه شیطان، خواص و مضرات آن
بسیاری به دلیل عوارض جانبی مسکن هایی شیمایی، در مورد استفاده از آنها تجدید نظر کرده اند و بیشتر رو به استفاده از گیاهان دارویی آورده اند. پنجه شیطان یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان بیماری های التهابی است. اما این تنها خاصیت گیاهع پنجه شیطان نمی باشد. با ما همراه باشید تا به بررسی خواص و مضرات این گیاه بپردازیم.

گیاه پنجه ی شیطان در اوایل قرن بیستم وارد اروپا شد و از ریشه ی خشک شده ی آن برای افزایش اشتها، رفع سوزش معده و کاهش درد و التهاب استفاده می شد. امروزه، از گیاه پنجه ی شیطان برای رفع التهاب و درد آرتروز، سردرد و کمر درد استفاده می شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که این گیاه به رفع التهاب کمک می کند. این گیاه بو ندارد اما حاوی ترکیباتی است که باعث تلخ بودن طعم آن می شوند. پنجه ی شیطان یک گیاه دائمی و برگ دار با ریشه ها و شاخه های منشعب است. این گیاه ریشه های فرعی دارد که خارج از ریشه ی اصلی رشد می کنند. از این ریشه های فرعی به عنوان دارو استفاده می شود.

اثرات ضد درد، آرامبخش و ادرار آور این گیاه در فارماکوپه انگلستان ثبت شده است. اغلب مطالعات نشان دهنده این موضوع است که اثر ضد درد این گیاه بیشتر بر دردهای مزمن موثر است تا دردهای حاد. اثر ضد درد این گیاه بر روی دردهای مزمن کمر با اثر داروی VIOXX قابل مقایسه است.
این گیاه در طب سنتی آفریقا برای درمان آرتریت، کمر درد ، درد عصبی ، سردرد و برای هضم غذا و کاهش تب استفاده می شود. از خواص دیگر آن ضد درد و التهاب است. گیاه پنجه شیطان برای درد ماهیچه ای، التهاب تاندون ها، بیماری های کبدی و صفرا مفید است و به عنوان مسکن، آرامبخش و ادرار آور نیز استفاده می شود. این گیاه درمان مؤثری برای ناراحتیهای ماهیچه ای عضلات میباشد، به عنوان مسکن، آرامبخش و ادرارآور نیز کاربرد دارد. تحقیقات به عمل آمده روی حیوانات نشان داده است که گیاه پنجه شیطان التهاب ناشی از آرتریت را کاهش می دهد.

همچنین ثابت شده است که عصاره این گیاه تولید میلوپراکسیداز از نوتروفیل های تحریک شده را کاهش می دهد و مسیر التهابی پروستاگلاندین E2 را از طریق مهار فعالیت سیکلواکسیژناز 2 مسدود می کند. بنابراین ترکیب هارپاگوساید با مهار متابولیسم اسید آراشیدونیک اثر ضد التهاب خود را اعمال می کند.در پژوهش های مختلف اثرات ضد آرتروزی این گیاه به اثبات رسیده است و مشخص شده که مصرف این گیاه باعث کاهش کمر درد می شود

تصویر

خواص گیاه پنجه شیطان

گیاه پنجه شیطان ، دارای طبیعت تلخ، قابض و خنک کننده است. برخی از مهم ترین خواص درمانی پنجه شیطان عبارتند از:
گیاه پنجه شیطان تسکین دهنده، آرام بخش و ادرارآور است. این گیاه التهاب ناشی از بیماری آرتریت را کاهش می دهد. نتایج مطالعات بالینی انجام گرفته روی ۱۲۲ بیمـار مبتـلا به استئـوآرتریت زانـو و کفل به مـدت چهار مـاه، نشان داده است که مصرف این گیاه، درد و التهاب ناشی از بیماری را در حد زیادی را کاهش می دهد.
مصرف عصاره گیاه پنجه شیطان برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط کمر، گردن و شانه بسیار مفید است.
کاهش ورم مفاصل، تسکین درد ناشی از ورم و کمک به درمان آرتروز به ویژه درمان آرتروز زانو و ران از خواص گیاه پنجه شیطان است.
استفاده از تنتور این گیاه برای درمان بیماری روماتیسم مفصلی مفید است.
مردم منطقه خویزان صحرای کالاهاری در آفریقا، از ریشه این گیاه برای اهداف درمانی از قبیل: معالجه و درمان درد و مشکلات دوران بارداری و همچنین در تهیه پماد های موضعی برای درمان مشکلات پوستی استفاده می کنند.
کمک به درمان بیماری های کبدی و صفرا و افزایش اشتها از دیگر فواید شناخته شده و خواص گیاه پنجه شیطان است.
گیاه پنجه شیطان برای رفع سوءهاضمه، بی اشتهایی، سردرد، حساسیت و تب نیز کاربرد دارد

تسکین آرتریت

بیشترین تحقیقات در مورد مزایای استفاده از پنجه شیطان، توانایی آن در کاهش علائم استئوآرتریت است. طبق یک مطالعه ژاپنی، پنجه شیطان، به ویژه ترکیب هارپاگوساید، موجب کاهش قابل توجه التهاب آرتریتی در یک گروه از موش ها شد. به طور کلی، پنجه شیطان توسط بسیاری از متخصصان پزشکی به عنوان درمان حمایتی از روماتیسم همراه انحطاط و دردناک، پذیرفته شده است. بیماری های روماتیسمی شامل تشخیص هایی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید (یک بیماری خود ایمنی)، لوپوس، اسپوندیلیت آنکیالوز و سندرم سوزنر است. همه این اختلالات با التهاب مزمن و معمولاً درد مفصلی، ماهیچه ای و بافت فیبروزی مشخص می شوند.

کاهش وزن

جالب است، این ریشه ضدالتهابی همچنین ممکن است راه جدیدی برای کاهش وزن باشد. یک مطالعه نشان داده که پنجه شیطان می تواند گرلین یا همان هورمون گرسنگی را متوقف کرده و یا سرعت تولید آن را آهسته تر کند. با کاهش فشارهای گرسنگی، افرادی که پرخوری را تجربه می کنند دچار کاهش اشتها شده که این به کاهش وزنشان کمک می کند

مسکن طبیعی

اگرچه گفته شد که پنجه شیطان می تواند درد آرتریت را تسکین دهد، اما مزیت این گیاه در کاهش درد به همین جا ختم نمی شود؛ با این که این مزیت به خوبی درک نشده است، اما پنجه شیطان می تواند التهاب و دردهای التهابی را در حالات مختلف، مانند دردهای حاد، با عوارض جانبی ناچیز در حدود 3 درصد از بیماران، کاهش دهد.

درمان بالقوه لنفوما

درحالیکه تحقیق در این زمینه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پنجه شیطان می تواند به پسرفت لنفوم فولیکولار کمک کند. در یک واحد سرطانی در یک بیمارستان، پزشکی متوجه شد که لنفوم یک بیمار پس از 10 ماه بدون شیمی درمانی، بهبود جزئی پیدا کرده است. بیمار پزشک را از مصرف دو مکمل که یکی از آن ها پنجه شیطان بود، باخبر کرد. پس از آشنا شدن با این درمان طبیعی، یکی دیگر از بیمارانی که در گروه حمایتی قرار داشت، ابتدا از پنجه شیطان استفاده کرد و پس از آن 11 ماه پسرفت مشابه این بیماری را تجربه کرد که نیز به مدت چهار سال ادامه یافت.
هنگامی که بیماران مبتلا به اختلالات مختلف آرتریت مورد بررسی قرار گرفتند، این موضوع آشکار شد که پنجه شیطان به میزان قابل توجهی درد در دست، مچ دست ، آرنج، شانه، لگن، زانو و کمر را کاهش می دهد
برخی منابع همچنین پنجه شیطان را به عنوان راهی در تسکین درد سیاتیک توصیه می کنند که البته لازم به ذکر است که هنوز در این زمینه مطالعات دقیقی صورت نگرفته است.

مبارزه با التهاب مزمن

یکی دیگر از دلایل ارزشمندی پنجه شیطان، توانایی آن در کاهش التهاب است که ریشه بسیاری از بیماری ها است. تحقیقات کنونی نشان می دهد که پنجه شیطان می تواند به مهار فاکتور نکروز تومور آلفا، سیتوکینین (پروتئین سلولی-سیگنالینگ) که در التهاب طبیعی بدن دخیل است، کمک کند.
این مسئله مهم است زیرا وقتی TNF-alpha بیش از حد فعال است، التهاب مزمن رخ می دهد که منجر به انواع بیماری ها شود. در واقع، مهار TNF-alpha یک موضوع مهم در پیشگیری از بیماری های التهابی مانند بیماری های روماتیسمی، پسوریازیس، آرتریت پسوریازیس و بیماری التهابی روده است.

غنی از آنتی اکسیدان ها

یکی دیگر از راه های اصلی پنجه شیطان در جلوگیری از بیماری ها به علت وجود آنتی اکسیدان های بسیاری است که در خود دارد. پنجه شیطان به ویژه غنی از آنتی اکسیدان های محلول در آب است. در واقع، برخی از تحقیقات نشان می دهد که برخی از مزایای ضدالتهابی پنجه شیطان ممکن است در نتیجه این آنتی اکسیدان ها باشند.

کمک به هضم غذا

همان طور که قبلاً ذکر شد، پنجه شیطان می تواند موجب مهار فاکتور نکروز تومور آلفا شود که روشی درمانی برای بیماری التهاب روده است. التهاب بیشترین اثر را در فرایند هضم دارد. آنتی اکسیدان ها و خواص ضدالتهابی پنجه شیطان ممکن است به عنوان یک درمان مؤثر برای این دسته از بیماری ها، از جمله کولیت اولسراتیو و بیماری کرون باشد.

حمایت از سلامت کلیه ها

یکی دیگر از مزایای این گیاه که هنوز مطالعات پیشرفته ای روی آن صورت نگرفته است، اثر درمانی آن بر روی گروهی از بیماری های کلیوی به نام بیماری های گلومرولی است. این بیماری ها مربوط به التهاب است و به بیماری هایی اطلاق می شود که به فیلترهای کوچک کلیه که خون را پاک می کنند، آسیب می رساند.
عصاره پنجه شیطان به مهار تشکیل نوعی از نیتریت ها کمک می کند که نشان می دهد که این عصاره ممکن است داروهای ضدالتهابی بالقوه در درمان بیماری های التهابی گلومرولی محسوب شوند.

درمان آرتروز

آرتروز تحقیقات نشان می دهند که مصرف پنجه ی شیطان در بیماران مبتلا به آرتروز، درد را کاهش می دهد و عملکرد فیزیکی فرد را بهبود می بخشد. در یک تحقیق ۴ ماهه، ۱۲۲ بیمار مبتلا به آرتروز زانو و مفصل ران مورد مطالعه قرار گرفتند و محققان تأثیر مصرف پنجه شیطان و داروهای مسکن در این بیماران را بررسی کردند. میزان کاهش درد در کسانی که این گیاه دارویی را مصرف کرده بودند به اندازه ی کسانی بود که مسکن مصرف کرده بودند. با این حال، مصرف کنندگان پنجه شیطان عوارض جانبی کمتری را تجربه کردند. بررسی تحقیقات دیگری نشان می دهد که گیاه پنجه شیطان می تواند درد ناشی از ورم مفاصل را تسکین دهد. تحقیقات دیگری نشان می دهند که این گیاه حداقل می تواند تا حدی برای ورم مفاصل ستون فقرات، ران و زانو مؤثر باشد.

درد کمر و گردن

برخی از شواهد حاکی از آن است که گیاه پنجه شیطان می تواند برای درد کمر و گردن نیز مفید باشد. پژوهش ها نشان دادند که مصرف عصاره ی گیاه پنجه شیطان برای دردهای خفیف تا متوسط کمر، گردن و شانه موثراست.

عوارض جانبی پنجه شیطان

این گیاه باعث تحریک اسید معده می شود و در بیماران با زخم گوارش باید با احتیاط استفاده شود
مصرف گیاه پنجه شیطان در موارد التهاب معده، زخم معده و زخم دوازده به دلیل ترکیبات تلخ ایریدوئیدی مانند هارپاگوزید (Harpagosid) و پروکومبید (Procumbid) که محرک ترشح اسید معده هستند منع مصرف دارد. همچنین این گیاه به دلیل اثرات صفرازایی در افراد با سنگ صفرا منع مصرف دارد. استفاده از این گیاه در دوران حاملگی و شیردهی باید با احتیاط مصرف شود


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
3 سال پیش

توضیحات عالی فقط نگفتین این گیاه دفع کلیوی یا کبدی دارد
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد ویدئویی دیده نشده از حضور مجتبی خامنه ای پسر رهبر انقلاب در جبهه جنگ/ دفاع از وطن و ناموس و اسلام +فیلم از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403 تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
تیتر امروز   
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر
پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!