هشدار برای هم‌زمانی ۲ بیماری از مهرماه امسال

  دوشنبه، 13 مرداد 1399 ID  کد خبر 94257
هشدار برای هم‌زمانی ۲ بیماری از مهرماه امسال
ساعد نیوز: ویروس کرونا که زمستان سال گذشته در چین پیدا شد، حالا همه جهان را گرفتار کرده و دارد به پاییز سال جدید هم می‌رسد و هشدارها درباره آن حتی از چیزی که هست، بیشتر و ترسناک‌تر شده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از روزنامه شرق، ویروس کرونا که زمستان سال گذشته در چین پیدا شد، حالا همه جهان را گرفتار کرده و دارد به پاییز سال جدید هم می رسد و هشدارها درباره آن حتی از چیزی که هست، بیشتر و ترسناک تر شده است.

پاییز موسم همیشگی بروز بیمارهای فصل سرما مثل آنفلوانزاست. بیماری ای که سال هاست آرام و بی سروصدا هرساله میلیون ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می کند و هزاران نفر را هم به کشتن می دهد. اما خطرش آن قدرها جدی نبود و با کمی مراقبت و یک واکسن می شد از شرش خلاص شد. امسال اما با حضور کرونا قضیه فرق می کند و حتی خطر آنفلوانزا هم بیشتر از همیشه شده است. این را دانشمندان و متخصصان بیماری های عفونی در ایران و جهان مدت هاست دارند تذکر می دهند.

کرونا که اول بار در دی 1398 در ووهان چین حضورش ثبت شد تا همین دیروز، 18 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و از این تعداد، جان نزدیک به 690 هزار نفر را نیز گرفته و به این ترتیب نام خود را به عنوان یکی از مرگ بارترین و بی مهارترین بیماری های عصر مدرن ثبت کرده است.

اما هم زمانی آنفلوانزا و کرونا چه خطراتی دارد و چطور می تواند وضعیت را از چیزی که هست خطرناک تر و کشنده تر کند؟ پاسخ این سؤال را در این مدت خیلی ها داده اند؛ از وزیر بهداشت ایران تا چندین نفر از متخصصان و محققان ایرانی و خارجی.

اردیبهشت ماه گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، گفته بود: «باید دورانی نسبتا طولانی را با کرونا سپری کنیم» و در ادامه هم هشدار داد که «ممکن است هم زمانی کرونا و آنفلوانزا در پاییز ما را غافلگیر کند». نمکی همچنین گفته بود «نه من و نه هیچ کس در دنیا نمی تواند پاسخ دهد که این ویروس چه خواهد کرد، ما هر روز شرایط جدیدی را از این ویروس مشاهده می کنیم و نمی دانیم به چه سمت و سویی حرکت می کند». تاریخ این گفته های وزیر بهداشت اردیبهشت 99 بود و حالا که سه ماه از آن گذشته، بیشتر می توان غافلگیرکننده بودن ویروس کرونا را تأیید کرد. به خصوص آنکه پس از یک دوره کاهشی در روزهای آخر اردیبهشت و اوایل خرداد، دوباره از اواخر بهار تا همین امروز که نزدیک به نصف تابستان گذشته است، همه چیز حتی بدتر از روزهای اوج گیری اولیه کرونا در ایران شده است. الان نزدیک به یک ماه است که تعداد تلفات روزانه این ویروس در ایران بالای 200 نفر است.

علاوه بر وزیر بهداشت، آن طور که خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت، چند نفر از محققان ایرانی با انتشار مقاله ای در هفته نامه پزشکی بریتانیا (British Medical Journal ) موسوم به «بی.ام.جی BMJ»، نسبت به چالش هم افزایی کرونا با آنفلوانزا در فصل پاییز و زمستان سال جاری به دولت های جهان هشدار دادند. دکتر امیرحسین تکیان، دکتر محسن اعرابی و دکتر هاجر حقیقی، محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران این مقاله را با عنوان «جهان گیری کووید۱۹ و لزوم توجه به پوشش همگانی سلامت برای مواجهه با «کووی فلو» (Covi-Flu) در نشریه پزشکی بریتانیا منتشر کردند.

محققان ایرانی هشدار داده اند: «درحالی که دستیابی به درمان و واکسن مناسب برای کووید۱۹ حداقل یک سال زمان نیاز دارد و ناشناخته های زیادی در مورد این بیماری وجود دارد، در ماه های آینده، شیوع آنفلوانزای فصلی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد و احتمالا دنیا با بحران پیچیده تری به نام «کووی فلو Covi-Flu» مواجه می شود که ترکیبی از تأثیرات آنفلوانزای فصلی و نتایج حاصل از بحران کووید۱۹ خواهد بود.

محققان ایرانی خواستار اتخاذ سیاست های درست برای مقابله با هم افزایی کرونا با آنفلوانزا شدند و پیشنهاد کردند : «ما از دولت ها می خواهیم برای به حداقل رساندن تأثیر کووی فلو Covi-Flu با ادغام سیستم های نظارتی بر عملکرد شبکه مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) و بهبود برنامه های پزشک خانواده و سیستم ارجاع، سرمایه گذاری بیشتری در پوشش همگانی سلامت (UHC) انجام دهند و برای بازسازی جهانی که همه در آن از حق سلامتی بهره مند شوند، بسیاری از کشورها باید طی رکود اقتصادی اجتناب ناپذیر حاصل از کووید۱۹، تصمیمات مهمی برای فراهم کردن منابع مالی پایدار برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت بگیرند. آنها همچنین در بخش دیگری از مقاله خود هشدار داده اند: «تهدید کووی فلو برای اقتصاد جهانی و توسعه پایدار بیش از آنکه تصورش را بکنید، نزدیک است و می تواند خانمان سوز باشد. ما همگی با هم و همین امروز باید کاری انجام دهیم، فردا دیر است».

همه اینها در شرایطی است که همین روز گذشته سازمان جهانی بهداشت (WHO) در جدیدترین بیانیه خود درباره کرونا هشداری دیگر داد و اعلام کرد: «همه گیری کروناویروس جدید طولانی مدت خواهد بود».

سازمان جهانی بهداشت پس از نشست کمیته اضطراری به منظور ارزیابی بحران همه گیری کروناویروس جدید که حدود شش ماه از زمان اعلام وضعیت اضطراری آن می گذرد، هشدار داد: همه گیری این ویروس طولانی مدت خواهد بود و کارشناسان کمیته اضطراری تأکید کردند اتخاذ رویکردی «دقیق» برای مقابله با بیماری کووید۱۹ ضرورت دارد تا بتوان «فرسایش پاسخ گویی» به این بیماری را که فشارهای اقتصادی و اجتماعی پیوسته ای به کشورها وارد می کند به حداقل رساند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: ارزیابی های انجام شده در نشست کمیته اضطراری نشان می دهد که خطر بیماری کووید۱۹ همچنان بالاست و به همین دلیل بر اهمیت واکنش پایدار جهانی، منطقه ای، ملی و محلی در برابر آن تأکید کردند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست
منتخب روز