جریان شناسی انجمن حجتیّه در تاریخ معاصر ایران

  شنبه، 28 بهمن 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
جریان شناسی انجمن حجتیّه در تاریخ معاصر ایران
یکی از راهکار های دستگاه استعمار برای تسلّط بر سایر کشورها استفاده از ایجاد تفرقه و تشدّد آراء بوده است که یکی از مهمترین فرقه های تازه تاسیس قبل از انقلاب اسلامی ایران فرقه حجّتیّه می باشد که بصورت مختصر به بررسی این فرقه خواهیم برداخت.

مقدمه ای که باید بدانید


شیخیّه کرمان یکی از فرق انحرافی در جهان تشییع میباشد که خود را از پیروان شیخ احمد احسائی میدانند و معتقد به توحید، نبوت، امامت و رکن رابع هستند. یکی از فرقه هایی که از عقاید شیخیه جدا شد نیز فرقه بهائیت هست که در زمان خودش رشد چشم گیری نیز پیدا کرد و خود را از پیروان میرزا حسین علی نوری ملقّب به بهاءالله میدانستند.

حسین علی نوری

رکن رابع چیست؟


رکن رابع به این معناست که در هر عصری شخصی برای وساطت میان امام زمان و مردم آن عصر نیاز هست در حالی که این عقیده در نزد شیعیان بنابر توقیع شریف امام زمان عج به نائب چهارم خودشان جناب سمری باطل شمرده شده است.

در توقیع اینگونه وارد شده است که:

بسم الله الرحمن الرحیم
یا علی بن محمد السمری اعظم الله اجر اخوانک فیک؛ فانک میت ما بینک و بین سته ایام فاجمع امرک و لا توص الی احد فیقوم مقامک بعد وفاتک، فقد وقعت الغیبه التامه فلا ظهور الا بعد اذن الله تعالی ذکره و ذلک بعد طول الامد و قسوه القلوب و امتلاء الارض جورا و سیاتی شیعتی من یدعی المشاهده. ( و الارتباط بالامام الغائب بعنوان النائب الخاص). الا فمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی و الصیحه فهو کذاب مفتر و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم؛


به نام خداوند بخشنده مهربان
ای علی بن محمد سمری! خداوند در سوگ فقدان تو پاداشی بزرگ به برادرانت عطا کند. تو تا شش روز دیگر از دنیا خواهی رفت. کارهایت را مرتب کن و هیچ کس را به جانشینی خود مگمار. دروان غیبت کامل فرا رسیده است و من جز با اجازه خداوند متعال ظهور نخواهم کرد و ظهور من پس از گذشت مدتی طولانی و قساوت دلها و پر شدن زمین از ستم خواهد بود. افرادی نزد شیعیان من مدعی مشاهده من (ارتباط با من به عنوان نایب خاص) خواهند شد. آگاه باشید که هر کس پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی چنین ادعایی بکند، دروغگو و افترا زننده است و هیچ حرکت و نیرویی جز به خداوند عظیم نیست.»

شیخ صدوق، کمال الدین و اتمام النعمه، ص516


شیخ محمود ذاکر زاده تولائی مشهور به شیخ حلبی

شروع انجمن حجّتیّه


انجمن حجتیه از گروه‌های فعال معاصر در حوزۀ مهدویت با دیدگاه‌های ویژه است که در راستای مقابله با عقائد انحرافی بهائیت و به ریاست شیخ محمود ذاکر زاده تولائی در مشهد شروع به فعالیّت کرد اما پس از مدتی خود نیز از اهداف اش منحرف شد.

یکی از اصلی ترین عوامل انحراف این انجمن آشنایی شیخ حلبی با تفکّرات و اساتید مکتب تفکیک آن زمان مشهدمقدس از جمله میرزا مهدی اصفهانی بوده است.


اصول مهم اساسنامه انجمن حجّتیّه


  1. مخالفت این انجمن با تشکیل هرگونه حکومتی قبل از تحقق ظهور و مساوی دانستن حکومت های قبل ظهور با حکومت های طاغوتی که بنابر این تفکّر خود در زمان قبل و بعد از انقلاب هیچ حمایت و همراهی با انقلابیون و امام خمینی رحمه الله علیه نداشتند و کسانی را که با سیاست آمیخته می شدند از انجمن طرد می کردند.


  2. جدایی دین از سیاست یا همان سکولاریسم برخلاف فرمایش امام خمینی ره که سیاست را عین دیانت میدانستند و جوانان متدیّن و انقلابی را امر به مشارکت در امور حکومتی و سیاسی می نمودند.


  3. عدم اعتقاد این انجمن به ولایت فقیه در زمان غیبت امام زمان به گونه ای که شهدای هشت سال دفاع مقدّس را که طبق فرمان و فتوای امام خمینی ره راهی جبهه شده بوده اند را نعش خطاب میکرده اند!


پوست اندازی و تغییر تاکتیک های انجمنی ها بعد از انقلاب


با فاصله 5 ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجمنی ها شروع به تغییراتی در اساسنامه خودشان کردند از جمله اینکه:

  1. به ظاهر شروع به موافقت با حکومت اسلامی وقت ایران کردند تا در جامعه و از طرف مردم طرد نشوند.

  2. ممنوعیّت ورود در مناصب سیاسی و حکومتی برای اعضای انجمن برداشته میشود تا عملیات نفوذ انجمن در بدنه حکومت امکان یابد، تا جایی که خود شخص شیخ محمود حلبی برای شرکت در مجلس خبرگان رهبری ثبت نام میکند اما رای نمی آورد.

  3. چرخش دیدگاه انجمن راجع به مسئله ولایت فقیه قبل و بعد از انقلاب 180درجه باهم متفاوت است به گونه ای که انجمن طی بیانیه ای اعلام میدارد که هرکسی که معتقد به ولایت فقیه نباشد اصلا شیعه نیست!


منصور هویدا

برخی از عناصر انجمن در حکومت پهلوی


  • پرویز ثابت رئیس ساواک حکومت پهلوی

  • حبیب الله ثابت معروف به پاسال رئیس رادیو و تلوزیون پهلوی

  • منصور روحانی رئیس اداره آب و برق و کشاورزی پهلوی

  • عباس آرام وزیر امورخارجه پهلوی

  • غلامرضا کیان پور وزیر ادراه دادگستری پهلوی

  • دکتر منوچهر شاهگلی وزیر بهداشت و سلامت پهلوی

  • منصور هویدا که 14سال نخست وزیر پهلوی بود.

باید مراقب نفوذ بهائیت در مناصب و دستگاه های حکومتی و حیاتی کشور بود چرا که در بزنگاه های حیاتی و در نیازمندی هایی که کشور به حمایت همه جانبه خواهد داشت چنین اشخاصی که متدینین غیرانقلابی هستند نمی توانند برای انقلاب و اسلامی مفید فایده باشند.

گفتنی است که نفوذ انجمنی ها در دولت های آقایان خاتمی و احمدی نژاد و روحانی خیلی بوده است به طوری که آقای مسیح مهاجری مدیر روزنامه جمهوری اسلامی مینویسد که کابینه دولت آقای حسن روحانی حیاط خلوت انجمنی ها بوده است!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (479 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (139 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (36 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان