کارهایی که بچه ها قبل از نوجوانی باید یاد بگیرند !

  دوشنبه، 18 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کارهایی که بچه ها قبل از نوجوانی باید یاد بگیرند !
از دیگر عادت هایی که کودکان قبل از نوجوانی باید یاد بگیرند، عادت شکست خوردن و پیروز شدن است. چه اشکالی دارد اگر فرزندتان شکست بخورد. این اجازه را به او بدهید. اگر کودک طعم شکست را بچشد قطعا راه های رسیدن به موفقیت را نیز پیدا خواهد کرد. شکست و موفقیت در زندگی است که از انسان فردی قوی و خود ساخته خواهد ساخت.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،از همان لحظه های ابتدایی تولد فرزند که زوجین حس بی نظیر پدر و مادر شدن را تجربه می کنند در ذهنشان یک نگرانی شکل می گیرد: نگرانی از آینده فرزندشان و اینکه چطور می توانند به او کمک کنند تا آینده درخشانی برای خودش بسازد.

والدین باید توجه داشته باشند که اولین و مهم ترین قدم برای تضمین موفقیت فرزندشان، آموزش مهارت های زندگی به او است.

اهمیت آموزش مهارت های زندگی به کودکان

در دوره کودکی، تعارض ها و کشمکش ها جلوه چندانی ندارد، اما با افزایش سن و مواجهه با دشواری های ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکش های درونی و بیرونی همزمان با رشد جسمانی و روانی، انتظار جامعه و خانواده از فرد نوجوان و جوان افزایش می یابد به طوری که نوجوان می پذیرد به دلیل زندگی اجتماعی، بخشی از تمایلات خود را محدود یا جهت دهی کند و در چارچوب هنجارهای اجتماعی و گروهی قرار گیرد.
نوجوانان و جوانانی که شیوه های صحیح رفتار هیجانی و مهارت های لازم را برای تطبیق دادن خود با خانواده و جامعه نیاموخته باشند و ظرفیت های روان شناختی آن ها ارتقا نیافته باشد با آسیب های جدی و متعددی روبه رو خواهند شد که عواقب آن هم دامنگیر خودشان می شود و هم دیگران و در صورتی که رفتارهای ضد اجتماعی در آن ها شکل گیرد و از خود واکنش های منفی بروز دهند یا توان مدیریت این واکنش های منفی را نداشته باشند، این امر باعث ایجاد آسیب های روان شناختی در شخص و کژروی ها و ناهنجاری هایی در اجتماع خواهد شد. به طور مثال، نوجوانی که نمی تواند مشکلات خود را حل کند یا به هر دلیلی به سمت اعتیاد کشیده می شود، نمونه بارز فردی است که در کودکی و در زمان مناسب با مهارت های زندگی آشنا نشده است.

مهارت هایی که کودکان قبل از نوجوانی باید بیاموزند

مدیریت کارهای روزانه

از جمله عادت هایی که کودکان قبل از سن نوجوانی باید بیاموزند مدیریت کارهای روزمره و روزانه است. کودکان باید یاد بگیرند که بدون کمک والدین شان تکالیف مدرسه خود را انجام می دهند و درس هایشان را بخوانند. خودشان بتوانند بدون کمک والدین اتاق خود را تمیز کنند. نظافت اتاق و منزل را آموزش ببنند. این کودک در دوران کودک نوجوانی می تواند کارهای شخصی خود را به تنهایی و بدون نیاز به کسی مدیریت کند.

کودک باید بیاموزد که کدام یک از کارهای خود را در اولویت قرار دهد و کارهای مهم خود را زودتر از کارهای دیگر رسیدگی کند. این کودک می تواند در سن نوجوانی حتی والدینش را مدیریت کند و به راحتی برای آن ها نیز برنامه ریزی کند. زیرا به اصول برنامه ریزی کاملا واقف است و می داند از زمانش چگونه استفاده کند. والدین می توانند در این زمینه نقش بسیار پر رنگی داشته باشند. کافی است برای یک بار به کودک برنامه دهند. این برنامه نمونه ای است که کودک برای اولین بار با آن آشنا شده و به همین دلیل زودتر در ذهنش خواهد رفت.

کودکان باید با مشکلات زندگی کنار بیاید و محکم باشد

از مهم ترین عادت هایی که کودکان قبل از سن نوجوانی باید بیاموزند کنار آمدن با مشکلات فردی و اجتماعی است. متاسفانه بسیاری از والدین تحمل ناراحتی یا شکست فرزندشان را ندارند و در واقع اجازه نمی دهند او از پس مشکلات خود بر بیاید. این کار بسیار اشتباه است. زیرا کودک در این سن یاد می گیرد که وابسته باشد و هیچ استقلال فکری و عملی نداشته باشد.

گاهی والدین اجازه دهند کودک خودش از پس مشکلاتش بر بیاید. اجازه دهند که زندگی را لمس کند و مشکلات زندگی را از نزدیک ببینند و فرصت حل مشکلات را داشته باشد. قطعا این کودک در آینده فردی محکم و مستقل خواهد شد و علاوه بر اینکه می تواند مشکلات خود را به آسانی حل کند. درحل کردن مشکلات والدین شان نیز تمام تلاش شان را می کند و به اصطلاح عصای دست شما می شوند. از آن سو عدم توانایی در حل مشکلات در زندگی اش باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در فرد شده و حتی در زندگی زناشویی اش نیز تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

پس انداز مهم ترین عادت کودکان

از مهم ترین عادت هایی که کودکان قبل از سن نوجوانی باید بیاموزند عادت پس انداز کردن است. این وظیفه نیز بر گردن والدین است. اگر کودکان از سنین پایین بتوانند پس انداز کنند و مدیریت اقتصادی داشته باشند و حتما در دوران نوجوانی که پایه ورود به اجتماع است بسیار موفق خواهند شد. کودک کاملا الگو پذیر است.

او اگر ببیند که والدینش پس انداز می کنند و برای زندگی خود برنامه های اقتصادی خوبی دارند. او هم یاد می گیرد برای رسیدن به اهدافش پس انداز داشته باشد و قطعا آینده روشنی خواهد داشت. اجازه ندهید فرزندتان بیش از حد به شما وابستگی مالی داشته باشد. او را مستقل بار بیاورید. به او قلکی بدهید و روش پس انداز را به او بیاموزید. از آن طرف به صورت هفتگی مقرری برایش در نظر بگیرید و به او بگویید که به او بگویید که در ماه باید چه مقدار پس اندار کند یا اگر چیزی می خواهد خودش باید مقداری از پول آن را متقبل شود.

آدم ها و محیط اطراف شان را بشناسند

از دیگر عادت هایی که کودکان باید قبل از نوجوانی بیاموزند شناخت افراد و محیط است. کودک باید طرز صحبت کردن با دیگران را بداند. او باید یاد بگیرد چه چیزهایی را در کجا بیان کند. او باید محیط اطراف خود را کاملا شناخته و نسبت به آن خود را وفق دهند. شناخت انسان ها و طرز رفتار آن ها نیاز به تقویت حس های چند گانه هر فرد است. سعی کنید حس کودک تان را تقویت کنید.

علاوه بر اینکه او در دوران کودکی اش به بازی و سرگرمی مشغول است باید حواسش جمع باشد چه کسی دوست و چه کسی دشمن اوست. این کودک در آینده قطعا فردی زرنگ و قوی خواهد شد و یه طور کامل از پس مشکلات و مسئولیت های خود بربیاد. او باید یاد بگیرد که در محیط های مدرسه، اجتماع، خانه و اطرافیان خود چه رفتاری از خود نشان دهند. بسیاری از نوجوانان نمی توانند حتی از پس کوچکترین مشکل خود بر بیایند. یا اینکه آنقدر ساده هستند که به سادگی گول می خورند. این بسیار بد است حس های کودک خود را تقویت کرده و باید ها و نباید های زندگی و نحوه برخورد با دیگران را به او بیاموزید.

عادت شکست خوردن و پیروز شدن

از دیگر عادت هایی که کودکان قبل از نوجوانی باید یاد بگیرند، عادت شکست خوردن و پیروز شدن است. چه اشکالی دارد اگر فرزندتان شکست بخورد. این اجازه را به او بدهید. اگر کودک طعم شکست را بچشد قطعا راه های رسیدن به موفقیت را نیز پیدا خواهد کرد. شکست و موفقیت در زندگی است که از انسان فردی قوی و خود ساخته خواهد ساخت.

مهم نیست که اوچه حسی نسبت به این شکست دارد. مهم حسی است که بعدها نسبت به شکست خوردن خواهد داشت. بسیاری از نوجوانان عادت ندارند شکست بخورند و باید همه چیز بر وفق مراد آنها باشد.این افراد با کوچکترین لغزشی از هم می پاشند و روحیه خود را از دست خواهند داد. اگر می خواهید کودکی قوی داشته باشد اجازه دهید خودش راه های حل مشکلاتش را پیدا کند. در این صورت می تواند شکست بخورد و طعم پیروزی برای او بسیار بسیار شیرین تر از قبل خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
(عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم