بیوگرافی ماریا شاراپووا تنیس‌باز روسی

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
بیوگرافی ماریا شاراپووا تنیس‌باز روسی
ماريا از ۲ سالگی زيرنظر پدرش‌ با ورزش‌ تنيس‌ آشنا و علاقمند شد و از ۴ سالگی بازی تنيس‌ را آغاز كرد. یک مربی تنيس‌ استعداد وی را تشخيص‌ داد و پدر او را قانع‌ كرد تا او را به‌ آكادمی تنيس‌ آمريكا بفرستد.

ماریا شاراپووا (به روسی: Мария Юрьевна Шарапова) (زاده ۱۹ آوریل ۱۹۸۷) تنیس باز سرشناس روس و دارنده ۵ عنوان قهرمانی مسابقات گرند اسلم تنیس جهان است که در سال ۲۰۲۰ از دنیای تنیس خداحافظی کرد. او در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۲ رتبه اول بین تنیس بازان زن دنیا را کسب کرد. او در سال ۲۰۰۸ با کنار زدن رقبایی مانند ژوستین آنه و آنا ایوانوویچ قهرمان اولین گرند اسلم سال یعنی مسابقات تنیس آزاد استرالیا شد. او جزء ده تنیس باز زن جهان است که توانسته هر ۴ مسابقات تنیس ویمبلدون ۲۰۰۴، آزاد آمریکا ۲۰۰۶، آزاد استرالیا ۲۰۰۸ و آزاد فرانسه ۲۰۱۴ را فتح کند. همچنین او برای نخستین بار در بازی های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ شرکت کرد و برنده مدال نقره شد. او در ۸ فینال گرند اسلم حضور داشته که در ۴ رقابت بازنده شده است. وی جزء ۳۰ تنیس باز برتر جهان در طول تاریخ است. شاراپووا نخستین زنی روسی است که در صدر جدول رتبه بندی انجمن تنیس زنان جهان قرار گرفت. در ۵۲ هفته رقابت های مختلف، او در بین شرکت کنندگان، بهترین نتیجه را کسب کرد. گفتنی است که ماریا پانزدهمین نفری است که موفق به تصاحب این عنوان در طول تاریخ ۳۰ساله حیات این انجمن شده است. شاراپووا بیشترین دستمزد را در بین زنان ورزشکار دریافت کرده است. با آن که در آمریکا زندگی می کند اما ملیت روسی خود را حفظ کرده است. او از مارس ۲۰۱۶ تا آوریل ۲۰۱۷ به دلیل دوپینگ از شرکت در مسابقات، محروم بوده است.

ماریا شاراپووا

زندگی نامه ماریا شاراپووا

ماریا شاراپووا روز ۱۹ آوریل سال ۱۹۸۷ در در شهر نیاگان در ناحیه خودگردان خانتی-مانسی کشور روسیه به دنیا آمد. پدر (یوری) و مادر (یلنا) وی اهل گومل کشور جمهوری سوسیالیستی بلاروس شوروی (بخشی از اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی) بودند. خانواده او کمی پیش از تولد ماریا به دلیل نگرانی از تبعات فاجعه چرنوبیل به شهر نیاگان در سیبری نقل مکان کرده بودند.

فعالیت حرفه ای ماریا شاراپووا

زمانی که در چهار سالگی، راکت تنیسی را به عنوان هدیه از دوست پدرش الکساندر کافلنیکوف دریافت کرد آن قدر در خانه و به تنهایی بازی کرد که پدر با دیدن علاقه فرزندش مجاب شد او را در کلاس تنیس نام نویسی کند. در سال ۱۹۹۳ مارتینا ناوراتیلووا متوجه استعداد و توانایی های ماریا شد و به پدر ماریا پیشنهاد کرد که آموزش وی را جدی و حرفه ای دنبال کند. به دنبال این پیشنهاد پدر ماریا او را در سن ۷ سالگی به آمریکا برد، اما مادرش به خاطر مشکل گرفتن روادید نتوانست آن ها را همراهی کند. پس از ورود به آمریکا، ماریا در آکادمی بالتیری شروع به آموزش حرفه ای تنیس کرد در حالی که به مدت ۲ سال از دیدن مادرش محروم بود. وضعیت بد مالی یوری، وی را وادار کرد که برای گذران زندگی خود و دخترش در مشاغل کم درآمدی چون ظرف شویی مشغول به کار شود.

ورود ماریا شاراپووا به دنیای حرفه ای

در سال ۲۰۰۱ و در حالی که ۱۴ سال داشت، پا به دنیای حرفه ای دنیای تنیس گذاشت و در سال ۲۰۰۲ وقتی که به فینال مسابقات جوانان اوپن استرالیا رسید، جوان ترین تنیس باز تاریخ شد که به این مهم دست یافت. شاراپووا در سال ۲۰۰۴ برای نخستین بار توانست به فهرست ۲۰ تنیس باز برتر جهان راه یابد و در ماه اوت ۲۰۰۵ او اولین زن روس بود که در صدر جدول رده بندی جهانی تنیس قرار گرفت.

ورود ماریا شاراپووا به مسابقات جهانی

در سال 1995 در حالی كه 8 سال بيشترنداشت ، قهرمان مسابقات Orange Bowl فلوريدا شد و پس از آن در تيم تنيس فدراسيون روسيه حضور يافت . در سال 1996 اولين حضور ماريا در گراند اسلم بود و 1998 اولين قهرمانی اش در مسابقات WTA توكيو دربازیهای دو نفره به همراه (مارتينا هينگيس ) به دست آمد، البته همه اين افتخارات در رده خردسالان و نوجوانان بود. ماريا در سال ۱۹۹۷ هم توانسته بود به مرحله نيمه نهايی مسابقات قهرمانی ويبلدون راه يابد. با وجودی كه رقيب او ۳ سال از وی بزرگتر و همچنين برنده سه مسابقه اولين فدراسيون جهانی تنيس بود. ماريا در سال ۱۹۹۹ درمسابقات تنيس اپن استراليا توانست مقام قهرمانی را بدست آورد. در اين سال ماريا به عنوان بهترين بازيكن در بازیهای دو نفره انتخاب شد. ماريا سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ را باآسيب ديدگی سپری كرد، سال ۲۰۰۱ زمانیاست كه او به عنوان يک بازيكن كاملاً حرفه ای درمسابقات حضور يافت ، او آن زمان تنها ۱۴ سال سن داشت و سن كمی برای شركت در مسابقات حرفه ای بزرگسالان … در سال ۲۰۰۳ درمسابقات انفرادی توكيو و كيوبيکسيتی و درمسابقات دو نفره :بيرمنگام مقام اول را كسب كرد. ماريا عليرغم آنكه در جهان به شهرت رسيده بود و هر بار مقام اول را كسب میكرد اما مغرور نشد و اين مسائل او را مغرور نساخت و ثابت كرد كه برای او تنيس در اولويت قرار داد و مد و تجارت تنها به عنوان سرگرمی هستند. او در سال ۲۰۰۴ در جدول رده بندی ۲۰ تنيس باز برتر دنيا قرارگرفت . او همچنین در سال ۲۰۰۸ با کنار زدن رقبایی مثل ژوستین انه و آنا ایوانوویچ قهرمان اولین گرند اسلم سال یعنی مسابقات آزاد استرالیا شد. او جز ده تنیس باز جهان است که توانسته هر ۴ گرند اسلم ویمبلدون ۲۰۰۴ , آزاد امریکا ۲۰۰۶ , آزاد استرالیا ۲۰۰۸ و آزاد فرانسه۲۰۱۲ فتح کند همچنین او برای اولین بار درالمپیک ۲۰۱۲ شرکت کرد و برنده مدال نقره شد. او ۸ فینال گرند اسلم دارد که در ۴ فینال بازنده شده است و جز ۳۰ تنیس باز برتر جهان در طول تاریخ است. ماريا شاراپووا كاری را انجام داد كه تا قبل ازاو هيچ يک از بانوان ورزشكار شوروی سابق و يا روسيه موفق به انجام آن نشده بودند. او در صدرجدول رتبه بندی انجمن تنيس زنان جهان قرار گرفت . در ۵۲ هفته رقابت های مختلف او دربين شركت كنندگان بهترين نتيجه را كسب كرد. گفتنی است كه ماريا پانزدهمين نفری است كه موفق به تصاحب اين عنوان در طول تاريخ ۳۰ ساله حيات اين انجمن شد.

ماریا شاراپووا

دوپینگ ماریا شاراپووا

در مارس ۲۰۱۶ آزمایش دوپینگ او مثبت اعلام شد. شاراپووا در ۷ مارس ۲۰۱۶ در یک کنفرانس خبری در لس آنجلس تأیید کرد که از ماده ممنوعه استفاده کرده است. او از ماده ای به نام ملدونیوم استفاده کرده بود که تا ژانویه ۲۰۱۶ جز مواد ممنوعه نبوده و مطابق اظهاراتش، وی از این موضوع بی خبر بوده است. سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد دست کم طی ۵ نامه کتبی در مورد ممنوعیت استفاده از این ماده از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی، به خانم شاراپووا هشدار داده بوده ولی این قهرمان روس اخطارها را جدی نگرفته است. پس از انتشار این خبر اکثر بازیکنان تنیس از او حمایت کردند. همچنین در پی این اتفاق یک آژانس وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد که سازمان ملل همکاری خود با او به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل را متوقف کرده است. در پی این اتفاق فدراسیون بین المللی تنیس اعلام کرد، ماریا شاراپووا به دلیل مثبت اعلام شدن تست دوپینگ به مدت دو سال از حضور در مسابقات تنیس محروم است. این موضوع برای او تبعات مالی سنگینی داشت و بسیاری از حامیان مالی از همکاری با او انصراف دادند.

بازگشت ماریا شاراپووا به مسابقات

پس از پایان دوره محرومیت اعلام شد که ماریا شاراپووا، تنیس باز بدون رنک جهان بعد از ۱۵ ماه آماده بازگشت به مسابقات است و با استفاده از سهمیه آزاد (دریافت وایلد کارت) در مسابقات تنیس اشتوتگارت، مادرید و رم شرکت کند. همچنین شاراپووا در گفتگویی اظهار داشت: من دوران محکومیتم را سپری کردم، چرا نباید برای حضور در مسابقات پافشاری کنم؟ آیا دلیل دیگری برای تنبیه من وجود دارد؟ من دلیلی نمی بینم. به دنبال اعلام این خبر، برخی مارک های تجاری مانند نایکی، حمایت مالی خود را از سر گرفتند. نایکی از یازده سالگی حامی مالی شاراپووا بوده است.

ثروت ماریا شاراپووا

بر اساس نشریه فوربز، شاراپووا از ژوئن ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ مبلغ ۱/۹ میلیون دلار آمریکا از جوایز مسابقات تنیس و بیست میلیون دلار از حامیان مالی خود درآمد داشته است. از این نظر تنها رقیب او سرنا ویلیامز است.

تحصیل ماریا شاراپووا

مکس آیزنباد، مدیر برنامه های شاراپووا روز دوشنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶ اعلام کرد که شماره یک سابق دنیا در تابستان برای گذارندن دو دوره آموزشی تجارت به مدت دو هفته به دانشگاه هاروارد خواهد رفت. شاراپووا پیش از آن در حساب توییتر و فیس بوک خود عکسی منتشر کرده بود که در کنار تابلویی از دانشگاه هاروارد نشسته است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست
منتخب روز