برگزاری انتخابات با ساز و کار قانون اساسی عراق خود یک دستاورد بزرگ است!

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
محمد باقر حکیم : برگزاری انتخابات با ساز و کار قانون اساسی عراق خود یک دستاورد بزرگ است!
انتخابات پارلمانی عراق علیرغم حواشی به وجود آمده به نظر فصل جدیدی را در تاریخ همسایه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران رقم زده است. جریان صدر علیرغم کسب بیشترین کرسی در میان دیگر احزاب نتوانست به عنوان یک اکثریت در پارلمان حضور یابد. اما ترکیب فعلی نیز حکایت از وجود زمینه ای مؤثر برای تعامل میان گروه های عراقی برای ساختن عراقی آبادتر است.

عراق بعد از سقوط صدام حسین فصل جدیدی از حیات خود را شروع کرد. مردمی رنج کشیده از ستم طاغوت زمان خود اسیر اشغالگری نیروهای خارجی شدند. نزدیک به بیست سال حضور نظامیان آمریکایی با ظهور نیروی شیطانی داعش در منطقه و هدف قرار دادن ملت مظلوم عراق و کشتار و ترور و انفجارهای پی در پی همه و همه زخم های التیام ناپذیری را بر پیکر عراق به جای گذاشت. مردم عراق بعد از ریشه کن شدن داعش در عراق با پایمردی جوانان عراقی و ایثار مدافعین حرم به فرماندهی شهید والامقام سپهبد قاسم سلیمانی، برای ساختن عراقی آباد و امن، همدل شدند و نخستین قدم، پایان دادن به اشغال عراق و خروج تمام نظامیان آمریکایی از این کشور بود. آمریکا و رژیم صهیونیستی مخالف استقرار حکومت قانون برآمده از دل ملت عراق است و تمام شیطنت های اخیر در انتخابات پارلمانی اکتبر نیز ریشه در همین موضوع دارد. عراق متحد و منسجم و همسایه ای پیشرفته و امن برای ایران، خاری است در گلوی رژیم جعلی صهیونیستی که برای امنیت خودش همیشه به دنبال آشوب در منطقه است. بعد از فرار مفتضحانه نیروهای آمریکایی از افغانستان، امروز همه ملت های منطقه یک صدا خروج نیروهای تروریست آمریکایی از عراق و دیگر نقاط خاورمیانه را خواستارند. برخی گروه های سیاسی در عراق به نتایج انتخابات اعتراض دارند و کمیساریای عالی انتخابات قول داده است که نظر تمام گروه ها در بازشماری آراء و اعلام نتایج این انتخابات مد نظر قرار خواهد گرفت. برای بررسی تحولات اخیر، به سراغ محمد باقر حکیم تحلیلگر مسائل عراق رفته ایم. نظر مخاطبان ساعد نیوز را به مطالعه این مصاحبه جلب می کنیم:

تصویر

در هیچ کدام از انتخابات گذشته عراق یک حزب نتوانسته است اکثریت کرسی های پارلمان را بدست آورد.

ساعد نیوز: انتخابات پارلمانی در عراق با حواشی فرآوانی همراه بود و برخی از تحلیلگران معتقدند که علیرغم شیطنت های گسترده آمریکایی ها و عربستان سعودی برای تأثیر بر روند این انتخابات، نتایج می تواند برای ملت عراق ثمرات خوبی به همراه داشته باشد؟ نظر حضرتعالی چیست؟

محمد باقر حکیم: با توجه به اینکه انتخابات در کشور عراق بر اساس سازوکار قانون اساسی عراق برقرار شد خود یک دستاورد مثبت تلقی می شود این در حالی است که این انتخابات با حضور گسترده ناظران بین الملل برگزار شد و موسسات و کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای آن را بصورت اولیه تائید کردند . بی شک نتایج انتخابات پس از تائید نهادهای قانونی عراق می تواند یک دستاورد برای کشور و مردم عراق محسوب شود.

ساعد نیوز: بیشترین کرسی را جریان صدر به خود اختصاص داده و با این وجود، باز ما دارای یک اکثریت قوی در پارلمان نخواهیم بود و عملاً دولت ائتلافی باید تشکیل شود. چرا هیچ گروهی نتوانست اکثریتی قوی را در پارلمان داشته باشد؟

محمد باقر حکیم: در هیچ کدام از انتخابات گذشته عراق یک حزب نتوانسته است اکثریت کرسی های پارلمان را بدست آورد. عملا با توجه به حضور بی شمار کاندیدها و احزاب عراقی این امر بسیار عادی است که حزب و یا گروه نتواند نسبت بیش از 50 درصد از کرسی های پارلمان را بدست آورد این در حالی است که با توجه به قانون جدید انتخابات، حضور افراد مستقل در پارلمان عراق افزایش پیدا کرده است. می بایست منتظر ائتلاف های احزاب سیاسی باشیم تا ببینیم چه گروه های می توانند حکومت آینده عراق را تشکیل دهند.

تصویر

در نهایت این کمیساریای عالی انتخابات و نهادهای قانونی عراق است که می بایست انتخابات را تائید یا رد کنند.

ساعد نیوز: علیرغم فشار برخی گروه ها برای ابطال نتایج انتخابات و اعتراضات، مقتدا صدر بیانیه ای را صادر کرد و اعلام کرد که ما به خاطر ملت عراق و آینده مردمسالاری در عراق این نتایج را می پذیریم. پیام اصلی این بیانیه مقتدا صدر چه بود؟

محمد باقر حکیم: درست است که این انتخابات توسط برخی گروه های تائید و مورد اعتراض برخی گروه های دیگر قرار گرفت اما در نهایت این کمیساریای عالی انتخابات و نهادهای قانونی عراق است که می بایست انتخابات را تائید یا رد کنند که در حال حاضر مورد تائید اولیه این نهادها قرار گرفته است . البته گفته شده که به تمام اعتراضات و شکایات موجود رسیدگی خواهد شد.

ساعد نیوز: برخی در خیابان ها به نتایج اعتراض دارند. ریشه این اعتراضات کجاست و به نظرتان آیا تجدید نظری در انتخابات رخ خواهد داد؟

محمد باقر حکیم: بی شک برخی احزاب و گروه های سیاسی عراق با ارائه مستنداتی اعتراض خود را به کمیساریای عالی انتخابات تحویل داده اند و این احزاب تلاش می کنند تا با اعتراضات خیابانی آرام و روش های قانونی بتوانند اعتراضات خود را دنبال کنند. شاید پس از بررسی شکایت تغییر بسیار کمی را در نتایج انتخابات شاهد باشیم.

تصویر

پارلمان عراق بر خروج آمریکا از عراق تأکید دارد و این اتفاق روی خواهد داد و سازو کار را دولت جدید تعیین خواهد کرد.

ساعد نیوز: نتیجه به دست آمده آیا خروج آمریکا به عنوان عامل اصلی فساد و آشوب در منطقه، را تسهیل خواهد کرد؟ در این باره نظرتان چیست؟

محمد باقر حکیم: خروج نظامی آمریکا از عراق می بایست انجام شود و پیش تر پارلمان عراق نظر خود را در این خصوص اعلام کرده است . در حال حاضر این حکومت عراق خواهد بود تا سازوکار خروج نظامی آمریکا را بررسی و نتایج را به مردم گزارش دهد . باید منتظر ماند و تشکیل حکومت و کابینه عراق را نظاره گر باشیم که چه شخصی در عراق نخست وزیر خواهد شد.

ساعد نیوز: نظرتان درباره دولت آینده عراق چیست؟ آیا دولت ائتلاف ملی تشکیل خواهد شد؟

محمد باقر حکیم: دو فرضیه در این خصوص وجود دارد اول اینکه سید مقتدی صدر با همکاری اقای حلبوسی ، بارزانی و برخی مستقلین حکومت را تشکیل دهند و نخست وزیر را معرفی کنند . فرضیه دوم اینکه سید مقتدی صدر بتواند با گروه های دیگر شیعه به نقطه نظر مشترک برسد و پس از ائتلاف گروه های شیعه آنگاه به سمت اهل سنت و کردها بروند و با تشکیل یک ائتلاف ملی بتوانند نخست وزیر دوره آینده عراق را معرفی کنند.

تصویر

روابط ایران و عراق ریشه تاریخی دارد.

ساعد نیوز: روابط عراق و ایران با این نتایج به چه نحو خواهد بود؟

محمد باقر حکیم: روابط ایران و عراق ریشه تاریخی به خود دارد. ایران و عراق در حوزه های بی شماری با هم روابط بسیار عمیقی دارند. بنظر می رسد هر حکومتی در راس قدرت عراق قرار بگیرد می بایست با همسایگان خود تعامل ایجابی داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص
دیگران می‌خوانند   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386 سکانس خاطره انگیزی که مادر لیلا حاتمی نقش همسر امیر کبیر را ایفا کرد/ روحش شاد+فیلم رونمایی شاهرخ استخری از چهره جدید و سبیل دارش+عکس/ و سبیلی که اصلا به آقای بازیگر نمیاد! رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست ماجرای هانیه غلامی و علیرضا طلیسچی/ دختران جوان با فحش سرازیر شدند! گریه های بهنوش طباطبایی به یاد پدرش آتیلا پسیانی: من بعد رفتنش یتیم شدم+فیلم حمل بار دریایی و هوایی: پرکاربرد ترین روش های حمل و نقل بین المللی خرید میز جلو مبلی چوبی جدید در سایت دکورال تصویر جالب از کودکی مهدی طارمی در زنگ ورزش مدرسه+ عکس چرا لباس فرم می پوشیم؟ جدید ترین و ترسناک ترین تصویر از سیاهی آسمان مشهد در نیمه روز/ سیل هولناک در راه است محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ میدونستید کسی که کاشت ناخن رو مد کرد یه آقا بوده؟ وقتی سالهاست مردی ولی ناخنکارا از ایده تو پول درمیارن+فیلم آهنگ جدید و البته خیابانی بنیامین‌به نام فاتح‌ شدم+ویدئو رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز