نکات مهم هنگام سمپاشی گیاهان و درختان

  شنبه، 16 بهمن 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
نکات مهم هنگام سمپاشی گیاهان و درختان
برای انتخاب و خرید یک سمپاش خوب باید به برخی نکات توجه ویژه ای داشت، به دلیل اینکه استفاده از سمپاش خوب در باغبانی کمک بسیاری به رشد بهتر گیاهان میکند. با ما همراه باشید تا نکاتی را درباره خرید سمپاش و نحوه استفاده از آن خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

همه ی ما حداقل یک بار در طولِ زندگی مان ابزار سم پاش را دیده، یا حداقل نامش را شنیده ایم. در کشاورزی و باغداری مهم ترین روش مبارزه با آفات، علف های هرز، حشرات و بیماری های گیاهی استفاده از سم پاش هاست.در این روش سمومی که عمدتاً منبع شیمیایی دارند و با عملکرد خود باعث تغییر در رشد و فعل و انفعالات درونی گیاه می شوند، به وسیله ی سمپاش روی گیاه اسپری می شوند و با آفت های احتمالی مبارزه می کنند.بر روی سمپاش ها یک سری نازل وجود دارد که باعثِ یکنواختی پخشِ سموم روی گیاهان می شود. در نتیجه از تجمع سموم در یک قسمت و تهی بودن قسمت دیگر از این مواد، جلوگیری می کند.استفاده از سموم، از حدود ۵۰ تا ۶۰ سال پیش در کشاورزی ایران رایج شد. اما به دلیل ناآگاه بودن کشاورزان در مورد استفاده ی صحیح از سمپاش ها ، حدود ۴۰ درصد این سموم هدر می رود. با توجه به نبود آموزش برای کشاورزان و دانستن این موضوع که عموم کشاورزان قشر بومی جامعه را تشکیل می دهند، نحوه ی استفاده صحیح از سمپاش ها موضوعی پر اهمیت است.

عموما به آن دسته موادی که برای از بین بردن آفات گیاهان استفاده می شود، آفت کش یا سم می گویند که ممکن است در حالت های جامد، مایع یا گاز باشد. اما این آفت کش های مایع را باید با وسیله ای به نقاط دوردست رساند. این وسیله سمپاش بوده که انواع مختلفی دارد .

انواع سم پاش باغبانی

به طور کلی هر دستگاه و تجهیزی که وظیفه تزریق یا پاشش سم ( اعم از پودری یا مایع ) را برای محصولات باغبانی و کشاورزی بر عهده داشته باشد، سمپاش نام دارد. این سمپاش ها به گونه های مختلفی دسته بندی می شوندبه طور کلی سه نوع سمپاش وجود دارد.

سمپاش پایان شلنگ

سمپاش های پایان شلنگ ساده ترین و کم هزینه ترین هستند. آن ها به یک شلنگ معمولی در باغ وصل می شوند. سپس شیشه یا مخزن سمپاش را تا حدی که بتوان سمپاش را حمل کرد از مواد پر کرده، در این شرایط نیروی آب از طریق شلنگ مواد را در مخزن مخلوط و رقیق می کند. مواد شیمیایی سیفون شده و سمپاش شروع به کار می کند.

سمپاش فشرده سازی / مخزنی

رایج ترین نوع سمپاش می باشند و نحوه کار با آن ها بدین صورت است که مواد شیمیایی غلیظی را به مخزن اضافه می کنند و سپس تا خط نشان از آب پر می کنند. توسط یک اهرم که در کنار سمپاش تعبیه شده پمپاژ می کنیم تا پر از فشارهوا شود. پس از تکمیل این فشار مواد شیمیایی فشرده شده و سمپاشی شروع می شود. سمپاش های مخزنی می توانند یک سمپاش دقیق برای آفت ها و چمن محسوب شوند. ظرفیت مدل های دستی سمپاش مخزنی بطور متوسط از یک لیتر تا 60 لیتر می باشد. مخازن سمپاش از پلاستیک پلی اتیلن ، فولاد گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند.

سمپاش کوله پشتی مانند

سمپاش های دستی مخزنی عمل می کنند و ظرفیت 80 لیتر دارند. حمل آن بر روی شانه ها کار را آسان کرده است. برخی از مدل های سمپاش کوله ای اهرمی سبک دارند که برای تحمیل فشار لازم نیست آن را از شانه های خود پایین آورید.

سمپاش باغبانی

اهمیت داشتن سمپاش باغبانی

سمپاش ها ادوات ارزشمندی در باغبانی هستند که کار سمپاشی در محیط های کوچک و حتی بزرگ را آسان کرده اند. به سمپاش احتیاج داریم زیرا سمپاش ها به فرد اجازه می دهند تا:

راهنمای خرید سمپاش

  • مقدار دقیق سم مورد نیاز را برای باغبانی در نظر بگیرد.
  • فشار پاشش سم یکسان بوده و بدین صورت می تواند سم را بصورت یکنواخت و با برد بالا تنظیم کند.
  • هرزمان که تمایل داشته باشد می تواند سمپاشی را شروع و متوقف کند.
  • در زیاده روی مصرف سم جلوگیری کند.
  • به کمک سمپاش می تواند تمام قسمت های گیاه و درخت حتی زیر برگ ها را سمپاشی کند (جایی که بیشتر حشرات و بیماری های گیاهی در آن قسمت است ).

قبل از انتخاب سمپاش باید مشکل باغ شناسایی شود زیرا بعضی مناطق و مشکلات با مقادیر کمی از سم قابل درمان هستند و برخی دیگر مانند چمن زارها و باغ های بزرگ به مقدار بیشتری از سم احتیاج دارند. از طرفی نوع سم ها برای هر مشکل متفاوت می باشد. اندازه سمپاش ها از یک لیتر تا 80 لیتر متفاوت است بنابراین پیدا کردن مدلی متناسب با نیاز های مختلف باغبانی کار سختی نخواهد بود.باغبانان باید حداقل دو سمپاش داشته باشند یکی برای علف کشی و دیگری برای حشره کشی.حذف کامل بسیاری از علف کش ها از داخل مخزن سمپاش دشوار می باشد و از طرفی باقیمانده آن می تواند به گیاهان آسیب برساند علاوه بر این ترکیب آفت کش ها با یکدیگر ایده خوبی نیست. پس برای هر سمپاش برچسب گذاری جدا انجام دهید.

چگونه بهترین سمپاش را انتخاب نماییم؟

شما باید با توجه به ویژگی های فنی که سمپاشها دارند بهترین تصمیم را برای خرید سمپاش بگیرید.

مخزن

همه دستگاه های سمپاشی نوع دستی یا نوع موتوری دارای مخزن یا گنجایش هستند. اما حجم و اندازه مخزن در انواع سمپاش متفاوت است و مخزن برخی از آنها کوچک و قابل حمل توسط انسان مخزن برخی دیگر بزرگ است و نمی توان به راحتی آن را حمل نمود.

پمپ

پاشش سموم به صورت یکنواخت وظیفه پمپ در سمپاش است. همه سم پاشها دارای پمپ می باشند اما نوع پمپ در آنها متفاوت است. برخی پمپ های دستی و برخی پمپ های موتوری دارند که نیروی محرک پمپ های دستی انسان و نیروی محرک پمپ های موتوری ، موتورهای برقی و بنزینی هستند.

نازل

نازل ها کوچکترین جز سمپاشها هستند. که نحوه عملکرد، شکل و نوع مواد ساخته شده در آنها متفاوت است. نازل ها دارای یک یا چند روزنه هستند که محلول پس از عبور از آن، به قطرات کوچکتر تبدیل می شوند. نازل ها بر اساس انرژی که به آنها وارد می شود، دسته بندی می شوند. انتخاب بهترین نوع نازل تاثیر زیادی در کارایی دستگاه دارد.

برنامه سمپاشی گیاهان

برنامه منظم سمپاشی به جلوگیری از بروز بسیاری از آفت ها و مشکلات باغ کمک می کند.

سمپاشی در اوایل بهار

سمپاشی اوایل بهار که به سم پاشی خفته نیز معروف است زمانی انجام می شود که گیاهان و درختان در خواب زمستانی هستند و این سمپاشی زودهنگام رشد حشرات و پیشرفت بیماری ها را کاهش می دهد.

سمپاشی در طول فصل بهار

با علف کشی در بهار از رشد و پیشرفت علف های هرز جلوگیری می شود. بسته به نوع علف هرز برچسب و دستورالعمل استفاده از آفت کش را بخوانید.

سمپاشی در اوایل تابستان

گیاهان و گل های باغ را بطور مرتب چک کنید تا اگر آفتی مشاهده شد سمپاشی کنید.

بیماریهای گیاهان

تمامی علف های هرز و گیاهان مرده را حذف کنید و یک برنامه منظم برای سمپاشی داشته باشید. قبل از مشاهده آثار آفت بر روی گیاهان، ابتدا گیاهانی را که مستعد بیماری هستند را سم پاشی کنید و هر 7-10 روز این عمل را تکرار کنید.

گل سرخ

گل سرخ را با دقت بررسی کرده و درصورت وجود لکه های سیاه بر روی برگ هایش آن ها را حذف کنید از طرفی تا اوایل سرما برنامه سمپاشی منظمی داشته باشید.

سمپاشی در طول فصل تابستان

مکان های پرورش پشه ( آب های راکد و علف های هرز) و محل های استراحتی گیاهان مانند ( گل ها، بوته ها، شاخ و برگ متراکم ، دیوار های خارجی و برگ های زیرین ) را سم پاشی و از بین ببرید.

سمپاشی در آخر تابستان

گیاهان و گل های باغ را در اواخر تابستان بطور مرتب چک کنید تا اگر آفتی مشاهده شد سمپاشی کنید.

حشرات

وجود دو نوع حشره آزار دهنده است ، آنهایی که در خاک زندگی می کنند و به ریشه گیاه آسیب می رسانند و آن هایی که از بالای سطح زمین حمله می کنند. با یک برنامه منظم برای سمپاشی میتوان مشکلات وجود این حشرات را اصلاح کنید.

علفهای هرز

این موقع از سال شاهد وجود علف های هرز خواهید بود اما با یک برنامه منظم می توان آن ها را از بین برد.

بیماریهای چمن

چمن زاری که تیره و یا زرد رنگ باشد ، شب ها آبیاری شود ، اگر بیش از حد آبرسانی شود و یا برای طولانی مدت آبیاری نشود بنظر می رسد که مشکلات و بیماری هایی دارد. یک برنامه سمپاشی می تواند انتشار این بیماری را متوقف کند.

پاییز

اطراف منزل را سمپاشی کنید زیرا وجود حشرات خزنده مضر می باشد. خاک های بیمار اطراف منزل را جمع آوری کنید و سمپاشی را شروع کنید، سپس به محل خاک تازه اضافه کنید.

***در طی سال اگر گیاهان خانگی دارید و حمله آفت ها و حشرات را مشاهده کردید از مواد مناسب خریداری کرده و سمپاشی را شروع کنید.

چه زمانی باید اقدام به سمپاشی گلدان های خانگی کنیم؟

هر کدام از ما اهداف مختلفی برای نگهداری و پرورش گل ها و گیاهان آپارتمانی داریم. برخی به تصفیه هوای خانه خود فکر می کنند. برخی دوست دارند از زیبایی آن ها لذت ببرند و برخی رسیدگی به یک موجود زنده را راهی برای خلاصی از افکار و احساسات منفی می دانند. نگهداری از گیاهان به هر قصدی که باشد مسئولیت بزرگی را گردن ما می اندازد. چرا که علاوه بر فراهم کردن آنچه گیاه برای حیات خود به آن احتیاج دارد، باید مراقب ابتلای گیاه به بیماری های مختلف مانند قارچ و حمله آفات گیاهی به آن ها نیز باشیم. پس لازم است هر روز وضعیت گیاهمان را بررسی کرده و علت تغییرات احتمالی آن را جستجو کنیم. در این میان اگر علائم زیر را دیدیم باید سریعا اقدام به سمپاشی گیاهان آپارتمانی خود کنیم:

  • ضعف بیش از حد و زرد شدن و ریزش برگ های گیاه با وجود داشتن خاک مناسب و مواد مغذی کافی.
  • وجود حشرات ریز روی ساقه، برگ و خاک گل ها و گیاهان.
  • وجود علائم مخصوص به آفات مختلف مانند تارهای عنکبوت، خوردگی برگ، لکه های سیاه یا سفید.
  • لکه های آبکی قهوه ای روی برگ ها و ساقه ها و پژمردگی گیاه در اثر وجود قارچ.

نحوه کار و نکات ایمنی سمپاش

هر سمپاشی نیازمند دستورالعمل ها و مسائلی است که باید قبل، حین و بعد از آن مورد توجه قرار گیرند. بخشی از این موارد عبارتند از:

  • از سالم بودن سم اطمینان حاصل کنید و دستورالعمل آن را مطالعه کنید
  • از وسایل مورد نیاز سمپاشی مانند لباس مخصوص، دستکش لاستیکی، عینک ویژه و ماسک باید استفاده شود
  • در هنگام سمپاشی، آن را بو نکنید و سموم مختلف را با هم ترکیب نکنید
  • در هنگام سمپاشی از خوردن و آشامیدن و همچنین استعمال دخانیات بپرهیزید
  • در صورت وزش باد، سمپاشی را متوقف کنید
  • مراقب باشید محلول سمی به بدنتان برخورد نکند و روی محصولات دیگر از جمله علوفه دامی نریزد.
  • از پاشش محلول سم در آب های جاری و محل آبخوری حیوانات و استخرهای منابع آب بپرهیزید.
  • فرد سمپاش باید پس از اتمام کار حمام کند و لباس خود را کنار گذاشته و با احتیاط بشوید.
  • در زمان بارندگی سمپاشی نکنید
  • ظروف خالی سم را کاملا معدوم و یا مدفون نمایید.
  • ورود اطفال و حیوانات را به منطقه سمپاشی ممنوع کنید.

بعد از اتمام کار سمپاشی چه کارهایی انجام دهید؟

  • به هیچ عنوان با لباس هایی که سمپاشی را انجام داده اید، به منزل نروید. با این کار مواد سمی را به محیط زندگی خود راه داده اید.
  • بعد از انجام سمپاشی حمام کنید چون لباس ها کاملا نفوذناپذیر نیستند و امکان دارد سموم روی بدن باقی بماند.
  • ظرف هایی که حاوی سم میباشد و سم پاشی با آن ها انجام شده است را تمیز بشویید.
  • برای اینکه بتوانید از آسیب محیط زیست جلوگیری کنید بقایای سم را در محیط اطراف نریزید.
  • برای نگه داری سم محلی که گرما وجود ندارد و در معرض نور خورشید نیست را انتخاب کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو (ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم