تاثیر قرص های ضد افسردگی بر میل جنسی

  دوشنبه، 25 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
تاثیر قرص های ضد افسردگی بر میل جنسی
دارو ضد افسردگی یک درمان قدرتمند برای افسردگی و اضطراب است. بسیاری از آقایان نگران هستند مبادا مصرف چنین داروهایی، زندگی جنسی آنها را به خطر بیاندازد. عوارض جنسی در اثر مصرف داروهای ضد افسردگی متداول هستند. این عوارض شامل مشکلات مرتبط با انزال (دیر انزالی یا عدم انزال) و کاهش میل جنسی می شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، امروزه افسردگی یکی از بیماری های شایع در تمام جوامع و کشورهای دنیا محسوب می شود و بسیاری از زنان و مردان با این اختلال روانپزشکی مواجه هستند. فرد افسرده دیگر چندان نمی تواند از زندگی اش لذت ببرد و دائم در تشویش و اندوه است و همین مسئله موجب می شود اطرافیانش را نیز ناراحت کند.
امروزه اختلال افسردگی در روابط زناشویی نیز تاثیر بدی گذاشته، به طوری که بسیاری از زن و شوهرها دیگر نمی توانند رابطه زناشویی گذشته را با یکدیگر داشته باشند و از بودن کنار یکدیگر لذت ببرند.

یک گروه از داروهای بسیار رایج ضد افسردگی، داروهای مهار کننده اختصاصی بازجذب سروتونین است. این داروها ممکن است سبب کاهش میل جنسی در آقایان و خانم ها شود و انزال را نیز در آقایان به تاخیر بیندازد. البته همه بیماران افسرده دچار چنین عوارضی نمی شوند و بسیاری از آنها با بهبود افسردگی، افزایش میل جنسی را نیز تجربه می کنند.

یکی از ساده ترین راه ها تغییر دوز مصرف داروست

بیشتر آقایان گوگل را باز می کنند، عبارت “اختلال عملکرد جنسی” را سرچ می کنند و بلافاصله در مورد مشکل خود نتیجه گیری می کنند.

حقیقت این است که مشکلات پزشکی زیادی وجود دارند که می توانند منجر به اختلال عملکرد جنسی شوند. افسردگی، اختلالات اضطرابی و سوءمصرف مواد تنها چند نمونه از آنها هستند. افرادی هستند که اختلال عملکرد جنسی آنها با مصرف داروهای ضد افسردگی بهبود یافته است. چراکه اختلال عملکرد جنسی، یکی از علائم افسردگی شدید است.

قبل از هر چیز سعی کنید با مشورت پزشک مشکل خود را شناسایی کنید. از هرگونه تغییر یا توقف در مصرف دارو جدا خودداری کنید. چراکه این کار به مشکلات بزرگتری منجر می شود. گاهی اوقات اختلال عملکرد جنسی، به مرور زمان و با سازگار شدن بدن با دارو برطرف می شود. تنها کار لازم مشورت با پزشک برای یافتن راه سازگار شدن بدن با داروست.

احتمال دارد پزشک:

  • دوز دارو را کم کند. یا
  • تعداد دفعات مصرف دارو را کاهش دهد. یا
  • نحوه مصرف دارو را تغییر دهد.

بعضی داروها از بقیه پرخطرتر هستند

دو دسته از داروهای ضد افسردگی هستند که بالاترین ریسک بروز اختلال عملکرد جنسی را دارند:

دسته اول مهار کننده های بازجذب سروتونین (SSRIs):

  • سیتالوپرام
  • اس سیتالوپرام
  • فلوکستین
  • فلوواکسامین
  • پاروکستین (با نام تجاری پاکسیل)
  • سرترالین (با نام تجاری زولوفت)

از این میان پاکسیل به عنوان مشکل سازترین دارو شناخته شده است. در واقع این دارو یکی از گزینه های درمان برای کسانی است که مشکل انزال زودرس دارند. پاکسیل به طولانی تر کردن زمان رابطه جنسی کمک می کند.

دسته دوم مهار کننده های بازجذب سروتونین – نوراپی نفرین (SNRIs):

  • دس ونلافاکسین
  • دولوکستین
  • لوومیلناسیپران
  • ونلافاکسین (با نام تجاری افکسور)

ویلازودون و وورتيوکستین داروهای ضد افسردگی جدیدتری هستند که نسبت به داروهای سنتی، از جمله SSRIs و SNRIs تاثیر بسیار کمی روی اختلال عملکرد جنسی می گذارند. بوپروپیون و میرتازاپین هم عوارض کمی بر عملکرد جنسی دارند.

مصرف آرام بخش هم بی تاثیر نیست

اختلال عملکرد جنسی به دنبال مصرف بنزودیازپین ها که برای اضطراب مصرف می شوند هم گزارش شده است.

در مورد اینکه چه تعداد مرد تحت تاثیر این عارضه قرار گرفته اند، یا احتمال وقوع این عارضه چقدر است، اطلاعات کمی در دسترس است. داروهای این خانواده معمولا نعوظ را تحت تاثیر قرار می دهند.

لازم به ذکر است این نوع داروها فقط برای یک مدت زمان کم (بین 2 تا 4 هفته) تجویز می شوند. همین مسئله احتمال بروز اختلال در عملکرد جنسی را به حداقل می رساند.

تغییر یا افزودن یک داروی جدید هم موثر است

یک راه این است که از پزشک بخواهید داروی شما را با نوع مشابه آن جایگزین کند. در مورد SSRIs، تمام داروهای این دسته باعث اختلال عملکرد جنسی می شوند. هیچیک از آنها خطر خیلی کمتری ندارد. گرچه به نظر می رسد اس سیتالوپرام و فلوکستین نسبت به دیگر داروهای این خانواده کم خطرتر هستند.

از نظر اختلال عملکرد جنسی، بوپروپیون کمترین عارضه را ایجاد می کند. این دارو سروتونین را که باعث اختلال جنسی می شود، درگیر نمی کند. بنابراین به خودی خود، خطری برای عملکرد جنسی ندارد. اما روی افسردگی یا اضطراب برخی افراد بی تاثیر است.

ممکن است مشکلات جنسی بعد از قطع مصرف دارو هم ادامه داشته باشند

مشکلات جنسی بعضی مردان بعد از قطع مصرف داروهای ضد افسردگی باز هم ادامه دارد. حتی ممکن است دچار مشکلاتی از جمله انزال زودرس شوند.

هنوز مشخص نیست چند درصد مردان دچار این مشکل هستند. با این حال، این مسئله آسیب دائمی نیست و احتمالا به مرور زمان به حالت اولیه برمی گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!}
منتخب روز