تسمه پروانه چیست و چگونه خراب می شود؟

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
تسمه پروانه چیست و چگونه خراب می شود؟
تسمه پروانه با روشن شدن موتور شروع به کار می‌کند و دینام را به چرخش در می آورد. این تسمه با استفاده از قدرت دورانی موتور قطعات مختلف را به حرکت وا می دارد. تسمه پروانه در واقع وظیفه ی انتقال قدرت موتور به قطعات دیگر مانند دینام، پمپ فرمان هیدرولیک، واتر پمپ و سیستم تهویه‌ی مطبوع را برعهده دارد.

یکی از قطعات خودرو که در صنعت دارای کاربردهای فراوان قابل توجه می باشد تسمه پروانه است. این قطعه از لحاظ فنی در دسته تسمه های انتقال قدرت طبقه بندی می شود. برای انتقال نیروی قدرت موتور در فلکه های هرزگرد و پولی ها تسمه پروانه مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه دارای کاربرد در تمامی صنایع ماشین های سبک و سنگین و همچنین ماشین آلات معدنی می باشد. تا حدودی می توان گفت تمامی تسمه دینام ها دارای ساختار مشابه هستند و از نخ، الیاف پارچه ای و پلاستیک برای تولید تسمه دینام به صورت ترکیبی استفاده می شود. اغلب روی این قطعه لایه پلاستیک کشیده می شود.

شکل ظاهری تسمه پروانه

مهمترین مشخصه ظاهری تسمه پروانه شکل ظاهری آن است که به دارای ساختار مشابه حرف انگلیسی وی می باشد. سطح مقطع این قطعه ذوزنقه ای شکل می باشد که دارای دندانه های بسیار زیادی است. از دیگر ویژگی های مهم این قطعه می توان به کشش بالا و قابلیت تحمل دور بالا اشاره کرد. طول این قطعات اغلب بر اساس اینچ محاسبه می شوند.

تسمه پروانه در سایزهای مختلف در بازار موجود می باشد و نام تمامی آن ها با حرف SP که از کلمه Special گرفته شده است آغاز می شود . اکثر تسمه پروانه ها در سایزهای a,b,c تولید می شوند که با نام های SPA,SPB,SPC در بازار موجود هستند.

تصویر
تسمه پروانه

وظایف تسمه پروانه

اگر درب محفظه موتور یا همان کاپوت خودرو را بالا بزنید، در قسمت جلویی موتور، توجه شما به تعدادی تسمه جلب خواهد شد که وظایف مختلفی را بر عهده دارند. بسته به نوع خودرو، این تسمه ها می تواند تعدادشان متفاوت باشد. معمولا در اکثر خودرو ها تعداد تسمه هایی که در قسمت جلویی خودرو تعبیه شده اند بیش از دو مورد نیست که یکی از آن ها برای چرخاندن دینام و دیگری برای چرخاندان کمپرسور تهیه هوا، فرمان هیدرولیک و واتر پمپ می باشد. در برخی خودروها نیز تمام این وظایف را تنها یک تسمه انجام می دهد که دینام نیز با همان یک تسمه می چرخد.

این تسمه ها با اولین استارت و همگام با روشن شدن خودرو شروع به چرخش نموده و قطعاتی که به آن ها متصل شده اند را به حرکت وادار می کنند. تسمه دینام باعث به حرکت در آمدن دینام خودرو و تبدیل نیروی حرکتی موتور به نیروی الکتریکی می شود که در نهایت این نیرو به باتری انتقال پیدا کرده و سبب شارژ شدن آن می شود. تسمه پروانه که می تواند از تسمه دینام جدا باشد یا به همراه آن باشد، باعث به حرکت درآوردن پروانه خودرو در قسمت جلویی (معمولا در برخی خودروها برای خنک کردن موتور کاربرد دارد.) و سایر قطعاتی که گفته شد، به کار می رود.

اگر هر کدام از این تسمه ها، دچار مشکل یا پارگی شوند، باعث ایجاد ایراداتی در خودرو می شوند که باید هر چه زودتر رفع گردند. در غیر اینصورت منجر به صدمات جدی به خودرو خواهند شد. در ادامه به این موارد اشاره کرده و زمان تعویض تسمه پروانه یا تسمه دینام را عنوان خواهیم نمود.

تصویر
تسمه پروانه

معمولاً در خودروهای امروزی فقط از تسمه تایم و تسمه دینام استفاده می شود.

انواع تسمه پروانه ها از نظر ظاهری به اشکال مختلف تقسیم می شوند:

  • تسمه های گرد
  • تسمه های تخت
  • تسمه های چند شیار
  • تسمه هایV شکل
  • تسمه های تایمینگ یا دندانه دار

اما تسمه دینام از نوع V شکل است. برای همین تسمه دینام را V-belt هم می نامند.

نشانه های خرابی تسمه پروانه چیست؟

اگر تسمه پروانه دچار مشکل و خرابی شود، حتما در کیفیت رانندگی شما تاثیر خواهد گذاشت؛ و اگر تسمه دچار پارگی شود، راننده را مجبور به توقف خواهد کرد. بعضی از علائم و نشانه های خرابی تسمه پروانه عبارتند از:

کاهش کنترل فرمان خودرو:

در صورت خرابی تسمه پروانه، چون پمپ فرمان هیدرولیکی به وسیله آن کار کرده و وابستگی به این تسمه دارد، کنترل فرمان به وسیله راننده دچار اختلال خواهد شد.

بالا رفتن دمای موتور:

گفتیم که تسمه پروانه انرژی جنبشی چند قطعه ی مهم در اتومبیل را برعهده دارد؛ که از جمله ی آن می توان به واتر پمپ اشاره کرد. اگر انرژی لازم واترپمپ تامین نشود، گردش جریان آب هم به درستی صورت نخواهد گرفت و باعث عدم گردش جریان آب در موتور خواهد شد و دمای موتور بالا رفته و موتور جوش خواهد آورد.

صحیح کار نکردن سیستم تهویه:

همانطور که قبلا هم متذکر شدیم تسمه پروانه باعث چرخش کمپرسور تهویه ی هوا می گردد و انرژی لازم برای به گردش درآوردن آن را تأمین می کند و برای همین خرابی تسمه دینام باعث مختل شدن و اشکال در کارایی و عملکرد این سیستم خواهد شد.

ایجاد صداهای غیرعادی در خودرو:

از دیگرعلائم خرابی تسمه پروانه ایجاد همین صداهای غیر معمول در خودروست. هنگامی که در خود هستید اگر صداهایی مانند جیرجیر از زیر کاپوت شنیدید، احتمال دهید که اشکال از تسمه دینام باشد.

شارژ نشدن باطری:

تسمه دینام باعث چرخاندن دینام و شارژ شدن باتری می شود. پس اگر تسمه آسیب ببیند دیگر باتری شارژ نخواهد شد. هرگونه اختلال در عملکرد تسمه دینام باعث شارژ نشدن باتری خواهد شد و مشخص است که این امر منجر به تخلیه باتری می شود و در این صورت معمولاً چراغ پشت آمپر ورودی روشن خواهد شد.

مواردی را که برشمردیم و عدم توجه به آنها و تعویض به موقع تسمه پروانه باعث ایجاد خسارات سنگینی به اتومبیل خواهد شد.

زمان تعویض تسمه پروانه

دست اندرکاران این فن و خودروسازان در صنایع خودروسازی زمان مشخصی را برای تعویض تسمه دینام یا همان تسمه پروانه تعیین نکرده اند و حتی نمی توان گفت بعد از چند کیلومتر این قطعه باید عوض شود.

ولی می توان گفت با توجه به علائم و نشانه های خرابی تسمه پروانه و بازدیدها و بررسی هایی که انجام می دهید و از روی تجاربی که کم کم به دست می آورید می توان به این امر مبادرت کرد.

بعضی از این علائم که با دیدن آن می توانید اقدام به تعویض تسمه پروانه نمائید عبارتند از:

  • پیدا کردن خاصیت کشسانی در تسمه
  • وجود پارگی، ساییدگی، خوردگی و خشک شدگی در طول تسمه
  • نداشتن کنترل فرمان خودرو
  • چرب شدن تسمه
  • عدم کارکرد مناسب و صحیح کولر و تهویه هوا
  • شنیده شدن صدای نامناسب از قسمت موتور

این نکته را هم باید ذکر کنیم که با وجودی که هزینه ی تعویض تسمه پروانه زیاد نخواهد بود، چون تسمه دینام جزو قطعات ارزان قیمت اتومبیل محسوب می شود، ولی عدم تعویض به موقع، در زمان مناسب خود می تواند خسارات جبران ناپذیری را هم برای خودرو و هم برای سرنشینان در پی داشته باشد.

شما می توانید با بازدیدهای چشمی که به صورت دوره ای انجام می دهید، به خرابی این قطعه پی ببرید. جالب اینجاست که بدانید برای تعویض تسمه پروانه نیاز به وجود مکانیک نداشته و شما با داشتن اندک اطلاعاتی می توانید به راحتی آن را با صرف کمترین هزینه تعویض کرده و از خطرات ناشی از خرابی این قطعه در امان بمانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
زیباترین زنجیره انسانی برای نجات پاکبان گیر افتاده در سیل مشهد+ ویدئو/یک روزی باران می بارد آرام آرام میشورد غم ها را... حکم تتلو اعلام شد/ توبه تتلو چه تاثیری بر مجازاتش داشت؟ جزئیات حکم را ببینید اولین عکس دونفره و عاشقانه « شبنم قربانی» سارا در سریال ملکه گدایان و همسرش در یک مراسم لحظه پیدا شدن جسد سبحان 5 ساله در محل احداث سد خراسان+ ویدئو دلخراش امضای کریستیانو رونالدو روی پیراهن جورجینا/ عاشقانه های آقای فوتبالیست و همسرش جشن تولد ساده و خلوت خانم بازیگر معروف ایرانی در کافه شیک و زیبای المیرا شریفی مقدم+عکس پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت! کیف ضد گلوله در دست محافظ رهبر معظم انقلاب +عکس جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود خلوت و تنهایی ماهور الوند در یک کافه شیک و دنج و ژست قشنگش برای عکاسی+عکس سفره رنگین و خوشمزه مینا مختاری با غذاهای سنتی یزدی/ مشخصه خیلی خوشمزه ست/ نوش جونتون+عکس دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟ پاسخ جنجالی سیروان خسروی برای دختر مورد علاقه برای ازدواج؛ با اخلاق یا خوشگل؟+ویدئو از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش کولاک جدید مهران مدیری با برنامه جذاب دیگر/ آقای بازیگر درحال گُل یا پوچ!+عکس اولین تصویر از مراسم ازدواج مهدی کوشکی با بازیگر تئاتر؛ عروس خانم کیست؟ جدیدترین ژست و تغییرچهره مازیار لرستانی/ از زمین تا آسمون فرق کرد+عکس شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین خوانندگی بینظیر جوان نگهبان با آهنگ محمد علیزاده در صداتو+ویدیو/ زمونه عمر ما رو میگیره برادر از برادرش سیره اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس
منتخب روز