انواع ناتوانی و اختلالات یادگیری

  شنبه، 31 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
انواع ناتوانی و اختلالات یادگیری
هیچ دارو یا درمان پزشکی ای برای کمک به بهبود ناتوانی یادگیری وجود ندارد. استراتژی های تحصیلی می تواند بر روی کودک شما در کلاس کار کند و یا بر اساس سطح ناتوانی کودک ممکن است کودک شما کلاس های تحصیلی خاصی را آغاز شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، انواع اختلالات یادگیری شامل اختلالاتی می شود که هر کدام، یکی از عملکردهای افراد را در زمینه هایی مثل خواندن، نوشتن و یا ریاضیات تحت تاثیر قرار می دهند. دانش آموزان مبتلا به این ناتوانی ها، نسبت به آنچه که از سن و سطح هوشی آن ها انتظار می رود بسیار پایین تر عمل می کنند. افراد مبتلا به اختلالات یادگیری، در تنظیم اطلاعات، ادراک دیداری و شنیداری، حافظه و توجه نقص دارند. دانش آموزان مبتلا به این اختلالات، بدون کمک والدین و مربیان، ضعیف عمل می کنند و در نتیجه عزت نفس و انگیزه بسیار پایینی دارند. همچنین، ترک تحصیل در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر است و ممکن است در عملکرد شغلی و اجتماعی دچار مشکل شوند.

۱ – اختلالات یادگیری چیست؟

واژه ناتوانی یادگیری (LD) برای توصیف گروهی از اختلالات به کار برده می شود که روی اینکه چطور شخصی یاد می گیرد تاثیر می گذارد. وقتی ناتوانی یادگیری دارید، در خواندن، نوشتن، ریاضی، گوش دادن و حتی صحبت کردن مشکل دارید. معمولا تفاوت بزرگی بین آنچه که به طور اساسی از هوش شما انتظار می رود، با عملکرد واقعی شما وجود دارد.

۲-یک ناتوانی یادگیری یک… نیست

خیلی از مردم یادگیری ناتوانی را بر اساس آن چیزی که نیست توصیف می کنند. به عبارت دیگر، قبل اینکه یک ناتوانی یادگیری تشخیص داده شود باید شرایط خاص فرد در نظر گرفته شود. یک ناتوانی یادگیری: یک ناتوانی فکری نیست(شما باید آیکیوی بالای ۸۵ داشته باشید که بتوان گفت ناتوانی یادگیری دارید)همچنین ناتوانی یادگیری از دست دادن شنوایی، مشکلات بینایی، اختلال رفتاری یا احساسی، اختلال کم توجهی بیش فعالی و یا اوتیسم نیست.

۳- اختلالات یادگیری جزء شرایط مادام العمری هستند

چون خیلی از مردم وقتی بزرگتر می شوند یاد می گیرند تا تفاوت های یادگیری شان را جبران کنند، شاید اینطور به نظر برسد که ناتوانی های یادگیری شان به مرور ناپدید شده است. زیرا این تصور وجود داشت که فکر می کردند ناتوانی های یادگیری فقط بر روی کودکان تاثیر می گذارد.

اکنون ما می دانیم که ناتوانی های یادگیری در طول عمر یک شخص ادامه خواهد داشت حتی اگر آن ها یاد بگیرند تا سختی هایی که دارند را جبران کنند.

۴- انواع اصلی اختلالات یادگیری

واژه ناتوانی یادگیری شامل تفاوت های یادگیری بسیار متعددی است. سه نوع اصلی ناتوانی یادگیری شامل: ناتوانی خواندن، ناتوانی زبانی نوشتن و ناتوانی ریاضی می باشد. هر کدام از این انواع شامل چندین اختلال متفاوت است.

در واقع فقط یک ناتوانی یادگیری وجود ندارد بلکه ناتوانی های یادگیری دیگری وجود دارد. اختلال های یادگیری کمتر رایج که بر حافظه ، مهارت های اجتماعی و عملکردهای اجرایی تاثیر می گذارد.

۵- ناتوانی های خواندن

این ناتوانی معمولا به اختلال خوانش پریشی مربوط می شود. بین ۲ تا ۸ درصد از بچه مدرسه ای ها ناتوانی خواندن دارند. بعضی از نشانه های رایج ناتوانی خواندن شامل:

  • مشکل داشتن در تشخیص و یا ربط دادن صداهایی که همراه حروف هستند و بخش کردن صداها
  • مشکل داشتن در صداگذاری کلمات
  • مشکل داشتن با سجع ها و فهمیدن و استفاده از لغات و دستور زبان و تلفظ های ضعیف

۶- ناتوانی نوشتن

ناتوانی های نوشتن که به آن نوشتار پریشی گفته می شود، بر روی توانایی فرد برای بیان افکارشان در نوشتن تاثیر می گذارد. بعضی از نشانه های رایج این اختلال شامل:

  • بسیار شل و ول یا بسیار سفت گرفتن مداد در دست
  • دستخط ناخوانا
  • بلند خواندن لغات هنگام نوشتن آن ها
  • جا انداختن کلمات در جملات
  • مشکل داشتن با دستور زبان و ساختارهای زبان شناسی
  • خودداری از انجام کارهای نوشتنی
  • مشکل داشتن با سازماندهی افکار هنگام نوشتن

۷- ناتوانی های ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی یک واژه گسترده برای انواع متفاوتی از اختلال هایی است که شامل مشکل داشتن با مسائل ریاضی است. برخی از نشانه های این اختلال شامل موارد زیر می باشد:

  • این افراد در شمردن اعداد کند هستند و مهارت های حل مشکل ریاضی پایینی دارند
  • در خواندن اعداد به ترتیب مشکل دارند
  • مشکلات محاسبه دارند
  • با مفهوم زمان و مسیرها مشکل دارند
  • با حل مسائل ریاضی ذهنی مشکل دارند

بچه ای با ناتوانی یادگیری ریاضی ممکن است قادر باشد یک روز مسائل ریاضی را حل کند اما هنگام مواجهه با همان مساله در روز دیگری گیج و سردرگم شود.

۸- ناتوانی عملکردهای اجرایی

عملکردهای اجرایی برای توصیف فرآیندهای ذهنی ای که نیاز به سازماندهی، برنامه ریزی، استراتژی داشتن، یادآوری جزئیات و مدیریت زمان دارد استفاده می شود. نواقصی که در این بخش ها وجود دارد باعث سختی های یادگیری می شود.

نشانه های مشکلات عملکرد اجرایی شامل موارد زیر است:

  • دودلی و تردید
  • مشکل داشتن با فعالیت های چند مرحله ای
  • مشکل داشتن با چیدن اهداف
  • فراموش کردن خیلی زود جزئیات دقیقا بعد از اتمام خواندن
  • و مشکلات مدیریت زمان

۹-تشخیص ناتوانی های یادگیری

اگر والدین یا معلمان بفهمند که کودکی در مدرسه مشکل دارد، در یک بخش یا چندین بخش، و عملکردهای او با سطح هوش او یکی نباشد، یک ارزیابی تکمیل شده است. هیچ آزمون تکی ای برای ناتوانی های یادگیری وجود ندارد. به جای آن یک سری از ارزیابی ها انجام می شود که معمولا شامل آزمون های عملکردی و تست آیکیو می باشد.

۱۰-درمان ناتوانی های یادگیری

هیچ دارو یا درمان پزشکی ای برای کمک به بهبود ناتوانی یادگیری وجود ندارد. استراتژی های تحصیلی می تواند بر روی کودک شما در کلاس کار کند و یا بر اساس سطح ناتوانی کودک ممکن است کودک شما کلاس های تحصیلی خاصی را آغاز شد.

۱۱-دخالت های آکادمیک

چون هر بچه ای با ناتوانی یادگیری متفاوت است و ممکن است در بخش های خاصی مشکل داشته باشد هیچ درمان آکادمیک ” استانداردی”وجود ندارد.در عوض، قوانین مدرسه، در کنار والدین باید یک برنامه تحصیلی فردی را در مسیر رسیدن به مشکلات کودک در بخش های خاص داشته باشند.

اگرچه، تمام دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری، باید از ساختارهای منظم و مرتب بهره مند شوند که به سازماندهی و تکنیک های یادگیری چند بخشی شان کمک شود.

۱۲-موفق شدن در کنار ناتوانی یادگیری

ناتوانی های یادگیری شرایطی هستند که در تمام عمر همراهتان هستند اما به این معنا نیست که بچه ای که ناتوانی یادگیری دارد موفق نمی شود. افرادی با ناتوانی های یادگیری را می توان در هر زمینه ی شغلی یافت.

برخی از مثال های افراد معروفی که ناتوانی یادگیری داشتند شامل: شر(خواننده و بازیگر آمریکایی)، آگاتا کریستی(نویسنده رمان های جنایی)، تام کروز، ووپی گلدبرگ(نویسنده و کمدین آمریکایی) می باشند. خیلی از افراد دیگری در تاریخ هستند که به نظر می رسد ناتوانی های یادگیری داشته اند شامل بنجامین فرانکلین(بنیانگذار ایالت متحد)، توماس ادیسون، توماس جفرسون، جرج پتنو و جرج واشنگتن می باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو
دیگران می‌خوانند   
دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد پسری که شاگرد باباش بود ماشین سنگین میخره و تو جاده پدرش و میبینه+ ویدئو/فقط واکنششو ببین... هیجان و خوشحالی نصف شبی مجید صالحی با شنیدن جواب مثبت زیبا بروفه به خواستگاریش+ ویدئو/ من با واکنش پدرش 2 ساعت خندیدم😂 استایل جذاب نوید محمدزاده و صدرای پوست شیر در عروسی شلوغ حسین سلیمانی/ فریبرز نون خ هم دعوت بود!+عکس 2 کودک جانباخته در حادثه سیل مشهد+عکس/ خدا به خانواده هاشون صبر بده عشق و حال جورجینا همراه با شازده پسر و پرنسس های نازش در دنیای جادویی دیزنی‌لند/ کودک درونشم فعال شد+عکس برگردان هندی دیالوگ ماندگار الناز شاکردوست و نوید محمدزاده از زبان هانیه غلامی! +ویدئو مراسم باشکوه ازدواج دو میمون بامزه با لباس عروس و کت وشلوار در باغ وحش تهران+عکس عکس جالب بدل پارسا پیروزفر درحال کمک به سیل‌زدگان در مشهد سوژه داغ رسانه ها شد روایت رهبر معظم انقلاب از تجربه نزدیک به مرگ +ویدئو/ در مرز عالم برزخ خودم را احساس کردم فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم واکنش خنده دار حامد آهنگی به حرف مهران مدیری: چیزی مصرف نمیکنم! والا شواهد چیز دیگه ای رو نشون میده😂+فیلم فاجعه در شهربازی؛ لحظه کشیدن مردم روی شاخه‌های درخت و زمین آسفالت!+ فیلم بهترین کار بعد از ریختن شیر روی فرش پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار نگاهی به تسبیح،کلاه و لباس های شخصی باقی مانده از مولانا در موزه شهر قونیه ترکیه+عکس 3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند 8 اشتباه رایج در چیدمان منزل که باید از همین حالا اصلاح کنید گرد و خاک تماشایی مرد ایرانی با آهنگ جیپسی کینگ+ ویدئو/ روسفیدمون کردی مرد با این صدا لحظه دلهره‌آور از حضور یک جوان روی پل‌هوایی برای خودکشی در لاهیجان+ فیلم خاص ترین و شیک ترین مدل های دیزاین بالکن دنج و راحت تمرینات عاشقانه اکرم بانو با همسرش علیرضا بیرانوند در ویلای باصفا و لوکسشون+عکس سنگ کلیه: علل و راه‌های پیشگیری تهران قدیم/ این ساختمان یک روزهایی بلندترین بنای ساخته شده در تهران بود+ عکس فرار از کلافگی گرمای تابستان در هنگام خواب به سبکِ خنده دار و خلاقانه این جوان با پنکه زمینی و شیلنگ آب+ویدیو/ اینجوری که سرِ ماه روماتیسم میگیری و فاتحه😂 بذر ریحان و خواص شگفت انگیز آن برای پوست و مو نوشابه رو ترک کنید به جاش این نوشیدنی ها را بخورید تبریک تولد جالب و احساسی مهران غفوریان به همسر جوان و باکلاسش+عکس
تیتر امروز   
نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد
فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار
فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
چرا ایرانی‌ها «بچه دار» نمی‌شوند؟
به بهانه انتصاب معاون جدید امور مجلس ریاست جمهوری / همه معاونان پارلمانی در یک نگاه
چهره رهبر انقلاب بعد از سه ساعت بازدید از نمایشگاه کتاب+عکس /به تبسم به تکلم به دل آرایی تو...
عادت‌های عجیب رونالدو در زمین فوتبال
4 ترفند طلایی برای جلوگیری از ماسیدن کرم پودر +عکس/خانم ها با دقت بخوانید
جزئیات جدید پرونده مسمومیت پزشکان شیرازی با مشروبات الکلی / ساقی همان صاحب باغ است
ماجرای زن پتوپیچ در خیابان مطهری چه بود؟ +ویدئو /اعتراف به پاشیدن نسکافه به سمت ماموران تا اقدام به فرار...