ارز دیجیتال اوما یا یوما چگونه است؟

  جمعه، 21 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
 ارز دیجیتال اوما یا یوما چگونه است؟
با بکارگیری پروتکل یوما برای ایجاد دسترسی جهانی و بدون نیاز به کسب مجوز به قراردادهای مالی، فرصت‌های بی‌شماری برای گسترش خدمات اکوسیستم مالی غیرمتمرکز یا دیفای در سرتاسر جهان ایجاد خواهد شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ارز دیجیتال اوما یا یوما (Universal Market Access) به عنوان یک پلتفرم قراردادهای مالی غیرمتمرکز شناخته می شود. اوما (UMA) برای ایجاد نوآوری های مالی ساخته شده است که توسط بلاکچین های خصوصی و عمومی مانند بلاک چین اتریوم قابل استفاده است. UMA خود را به عنوان پروتكلی برای ساخت دارایی مصنوعی (synthetic asset) توصیف می كند.
ایجاد آزادی اقتصادی توسط دسترسی جهانی به بازارها، و قادر ساختن افراد جهت دستیابی به موفقیت و ایجاد استقلال مالی، هدف اصلی رمزارز یوما یا اوما (UMA) است.

معرفی UMA

ارز دیجیتال UMA با استفاده از مفاهیمی که از مشتقات مالی فیات گرفته شده است، یک پروتکل منبع باز تعریف می کند که به هر دو طرف قرارداد اجازه می دهد قراردادهای مالی خود را طراحی و ایجاد کنند. قراردادهای UMA برخلاف مشتقات سنتی، فقط با مشوق های اقتصادی تضمین می شوند. این قراردادها به صورت خودکار اجرا می شوند و همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند. توکن یوما (UMA) از استاندارد ERC-20 بر بستر بلاک چین اتریوم استفاده می کند و به کاربران این امکان را می دهد که توکن های مصنوعی و قراردادهای مشتق خود را ایجاد کنند.

چارچوب عملکرد یوما

در امور مالی سنتی، مشتقات مالی و دیگر قراردادهای مالی به طور عمده از طریق دو مکانیزم اجرا می شوند: (۱) مارجین، به طوریکه طرفین قرارداد با تغییر ارزش قرارداد وثیقه را ارسال می کنند و (۲) توسل به قانون، به طوریکه در صورت عدم رعایت توافقنامه از سوی یکی از طرفین، طرف دیگر می تواند از وی طرح شکایت کند.

اما در سیستم های غیرمتمرکز و بدون نیاز به کسب اجازه همچون اتریوم یا دیگر شبکه های بلاکچین، توسل به قانون بسیار سخت خواهد بود چرا که هویت کاربران کاملا شناخته شده نیست و علاوه بر آن قراردادها در سطح جهانی منعقد می گردند. علاوه بر این هزینه های پیگیری قانونی نیز می تواند بسیار بالا باشد.

اما خوشبختانه قراردادهای هوشمند اتریوم و چارچوب یوما اجازه می دهند یک مکانیسم بدون نیاز به اعتماد و کسب اجازه را که امنیتش تنها با استفاده از مشوق های مالی تأمین می شود، ایجاد کرد. در نتیجه پروتکل متن باز یوما به طرفین هر قراردادی اجازه خواهد داد تا قرارداد مالی مختص به خود را ایجاد و استفاده کننده. هر قرارداد یوما ۵ جزء را شامل می شود:

  1. آدرس عمومی همه طرفین معامله
  2. حساب مارجین برای طرفین معامله
  3. تعیین شروط اقتصادی برای محاسبه ارزش قرارداد
  4. تعریف توابعی جهت حفظ توازن مارجین
  5. تعیین یک اوراکل جهت استفاده به عنوان منبع اطلاعات تایید شده

یوما چگونه کار می کند ؟

بر خلاف مشتقات مالی فیات، امنیت قراردادهای یوما تنها با استفاده از مشوق های اقتصادی تضمین می شود. این مسأله باعث می شود که این قراردادها خود تضمین (Self-Enforcing) باشند و به طور جهانی در دسترس قرار گیرند.

در ادامه برای توصیف اینکه روش کار یوما چیست ، از مثالی ساده بهره گرفته ایم.

  1. توافقنامه عادی دوطرفه

آلیس فکر می کند که قیمت سیب طی ۶ ماه آینده کاهش خواهد یافت. باب هم فکر می کند که قیمت فعلی سیب ارزان بوده و در آینده افزایش خواهد یافت. آلیس و باب با استفاده از قرارداد هوشمند یوما، توافق نامه ای رسمی بین خودشان تنظیم می کنند. هر دو طرف پیش پرداختی معادل ۱۰ درصد از کل ارزش قرارداد (مارجین) را پرداخت می کنند که در صورت سرپیچی از متن توافقنامه بازپرداخت نخواهد شد.

  1. اجرای خودکار

طی ۶ ماه بعدی قیمت سیب در نوسان بوده اما بیشتر روندی کاهشی را تجربه کرده است. طبق قرارداد یوما، هر چه قیمت سیب بیشتر رو به کاهش باشد (این موضوع از طریق اوراکل های یوما تأیید می شود)، باب باید مبلغ بیشتری را متناسب با ارزش قرارداد به معامله تزریق کند، تا معامله فسخ نشود.

  1. تسویه حساب آنی

بعد از گذشت ۶ ماه، قیمت سیب ۳۰ درصد کاهش یافته و پیش بینی آلیس درست از آب درآمده است. از آنجایی که باب برای حفظ قرارداد و از دست ندادن ۱۰ درصد پیش پرداخت خود دائما در حال واریز وجه به قرارداد بوده است، پس موجودی قرارداد تأمین شده و بلافاصه قابل تسویه خواهد بود.

تنظیم بازار مالی غیرمتمرکز

به عقیده یوما، بازارهای مالی باید در سطح جهانی باز و در دسترس مردم باشند. پتانسیل سرمایه گذاری غیرمتمرکز بسیار هیجان انگیز بوده و الویت آن احترام به حقوق مشتری است. یوما یک پروتکل منبع باز، بدون نیاز به کسب مجوز و به دور از سانسور است که بر پایه نوآوری مالی، اطمینان و مسئولیت پذیری ساخته شده است.

آینده یوما چگونه خواهد بود ؟

با بکارگیری پروتکل یوما برای ایجاد دسترسی جهانی و بدون نیاز به کسب مجوز به قراردادهای مالی، فرصت های بی شماری برای گسترش خدمات اکوسیستم مالی غیرمتمرکز یا دیفای در سرتاسر جهان ایجاد خواهد شد.

یکی از مزیت های یوما نسبت به رقیبان خود، همچون ارز دیجیتال سینتتیکس (Synthetix)، امکان استفاده از دارایی هایی مثل اتریوم و دای (DAI) برای وثیقه گذاری قراردادهای مالی به جای توکن هایی با کاربردهای نامشخص همچون اس ان ایکس (SNX) است.

آینده دنیای اکوسیستم مالی غیرمتمرکز و منبع باز بسیار امیدوار کننده است و به کمک پروتکل یوما، قراردادهای مالی بر پایه دیفای طی چند سال آینده جالب تر نیز خواهند شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386
تیتر امروز   
نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم
ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب
تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو
نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
منتخب روز