از گیاه پر خاصیت شیرین بیان چه می دانید؟

  یکشنبه، 30 آبان 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
از گیاه پر خاصیت شیرین بیان چه می دانید؟
گیاه شیرین بیان برخلاف نامش تلخ است، اما خواص عجیب و زیادی دارد.شیرین بیان و دنیایی از خاصیت ها گیاه برای درمان سرفه در ترکیب شربت‌های ضد سرفه استفاده می‌شود.این گیاه بدلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد مورد نیاز بدن برای دستگاه گوارش و همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر است؛ در ادامه برخی از خواص و فواید این گیاه درمانی شرح داده شده است.

شیرین بیان برخلاف نام خود تلخ است اما خواص فوق العاده ای دارد. شیرین بیان دارای ریشه های بلند و پرچین شیرین بیان به صورت افقی و زیر زمین پخش می شوند. شیرین بیان گیاه بومی اروپا و آسیاست. با گذشت زمان این گیاه وارد چین شد و به گیاه مهمی در طب سنتی چین تبدیل شد. شیرین بیان، یکی از طعم دهنده های مواد غذایی و فراورده های غذایی است. در کنار این ها شیرین بیان دارای خواص درمانی فوق العاده ای نیز هست. از شیرین بیان برای درمان سرفه می توان استفاده کرد. از شیرین بیان در ترکیب شربت های ضد سرفه استفاده می شود.

تاریخچه و ریشه ی گیاه شیرین بیان

این گیاه بومی جنوب اروپا و آسیا است و به عنوان " ریشه شیرین " منسوب است و ریشه شیرینش بسیار شیرین تر از شکر است.این گیاه هزاران سال است که در سیستم سنتی پزشکی چینی مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان " حافظ صلح " شناخته می شود. شیرین بیان یکی از پرمصرف ترین گیاهان در سراسر جهان است و در حال حاضر در روسیه, اسپانیا, فرانسه, انگلستان, آلمان, خاورمیانه و آسیا رشد می کند

خواص شیرین بیان و فواید آن برای سلامت و درمان بیماری ها

شیرین بیان، یکی از طعم دهنده های مواد غذایی و فراورده های غذایی است.شیرین بیان زمانی که به عنوان یک محصول غذایی استفاده می شود, فواید سلامتی یا عوارض جانبی ندارد. زمانی که به عنوان یک محصول دارویی استفاده می شود, ممکن است اثرات نامطلوب و ناخواسته ای بر بدن ایجاد کند.در طب جایگزین به عنوان یک کمک موثر در درمان سوزش معده در ترکیب با گیاهان یا عصاره های دیگر استفاده می شود.

شیرین بیان

شیرین بیان برای تقویت سیستم ایمنی

شیرین بیان به بهبود مکانیزم دفاعی بدن کمک می کند.همچنین در بالا بردن سطح اینترفرون تاثیرگذار است، یک عامل ضد ویروسی که همراه با گلیسیریزین اسید است که عمل سلول های ایمنی را تحریک می کند و به مبارزه با ویروس ها و باکتری عفونی مانند آنفولانزا کمک می کند.

شیرین بیان برای درمان سل

شیرین بیان در درمان سل ریوی موثر است و به کاهش طول فرآیند التیام کمک می کند.خواص ضدمیکروبی اجزای موجود در آن به خوبی در درمان بیماری های ریوی موثر هستند.

میکروب سل

فواید شیرین بیان برای درمان عفونت

شیرین بیان حاوی گلیسیریزین اسید است که در درمان بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی موثر است. مطالعات تحقیقاتی اثر ضد ویروسی شیرین بیان و ترکیبات آن را در مهار رشد ویروس تب خال و جلوگیری از هر گونه گسترش بیشتر سرطان را نشان داده اند.یک رویکرد علمی و سنتی، بیان می کند که خاصیت مبارزه شیرین بیان با عفونت در درمان عفونت های ریوی، که ناشی از ویروس واریسلا - زوستر است مفید تشخیص داده شده است.ریشه شیرین بیان ممکن است به درمان اگزما کمک کند. اگزما می تواند باعث خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و التهاب شود. عصاره ریشه شیرین بیان ممکن است در برابر باکتری هایی که می توانند پوست را آلوده کنند، مؤثر باشد. براساس یک مطالعه در مجله تحقیقات دارویی ایران این مطالعه نشان داد که فعالیت ضد میکروبی در برابر استافیلوکوکوس اورئوس وجود دارد که می تواند باعث عفونت های پوستی مانند سلولیت و فولیکولیت شود. در این مطالعه محققان از عصاره هایی از برگ و ریشه گیاه استفاده کردند.

اثر پیشگیری شیمیایی و داروهای شیمی درمانی

شیرین بیان دارای اثرات پیشگیری شیمیایی است و در درمان انواع مختلف سرطان ها مفید است. اثرات ضد پرولیفراتیوی گیاه شیرین بیان را در محدود کردن رشد سلول های سرطانی سینه انسان نشان داده است. این اثر به دلیل وجود فلانوئیدهایی مثل ایزولیکویریتیگنین ها است که به سرکوب سرطان کمک می کند و آپوپتوز نامیده می شود. تحقیقات در مورد فعالیت ضد توموری شیرین بیان که در کاهش سمیت ناشی از داروهای شیمی درمانی موثر هستند و مانع تولید سلول های تومور می شود، مدارک خوبی را بدست آورده است.

شیرین بیان برای سندرم یائسگی و پیش یائسگی

ریشه شیرین بیان در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش یائسگی (PMS) موثر است. شیرین بیان غنی از ایزوفلاون ها است که به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک می کند. مطالعات نتایج مثبتی در رابطه با کارایی شیرین بیان در کاهش فراوانی گرگرفتگی های شبانه و بهبود سلامت جسمی و روان شناختی در زنان یائسه نشان داده اند.همچنین حاوی فیتواستروژن است و به بالا بردن سطح هورمونی در بدن کمک می کند، که در تسکین گرفتگی عضلات و ناراحتی در طول قاعدگی موثر هستند.

شیرین بیان برای درمان زخم های آفتوس یا زخم های دهانی

شیرین بیان برای درمان زخم معده دردناک مکرر که به عنوان زخمهای دهانی نیز شناخته می شوند، مفید هستند.زخم های دهانی، کوچک و غیر مسری هستند که در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند.علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که عصاره شیرین بیان، باعث بهبود قابل توجهی در درمان و بهبود درد و التهاب می شود.اجزای مفید شیرین بیان به تسریع التیام و کمک به تحریک مکانیزم دفاعی بدن کمک می کنند.

شیرین بیان و درمان ناراحتی معده و زخم معده

عصاره حاوی گلابریدین و گلابرون، که فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان هستند، در تسکین ناراحتی معده مؤثر است. عصاره باعث کاهش حالت تهوع، درد معده و سوزش سردل می شود. عفونت با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری می تواند باعث ایجاد زخم معده در برخی افراد شود. تحقیقات نشان می دهد که عصاره شیرین بیان ممکن است به از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

شیرین بیان و پوسیدگی دندان

برخی تحقیقات نشان می دهد که شیرین بیان ممکن است به از بین بردن باکتری های موجود در دهان که باعث پوسیدگی دندان ها می شود، کمک کند. با این حال، اگرچه شیرین بیان فعالیت ضد باکتریایی را در آزمایشگاه نشان داده است، اما مطالعات انسانی هنوز اثبات نکرده است که دارای هرگونه قدرت مبارزه با پوسیدگی است.

شیرین بیان و درمان گلو درد

گلیسیریزین که یکی از ترکیبات مهم موجود در شیرین بیان است به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک زیادی می کند. این ترکیب مفید مانع رشد و اثرات بیماری زای اکثر ویروس ها می شود. امروزه این ماده در ترکیب دارو های مربوط به بیماری های تنفسی قرار داده می شود و برای تسکین علائمی مانند سرفه و گلودرد موثر عمل می کند. این گیاه همچنین باعث روان شدن خلط شده و مجاری تنفسی را باز می کند. در واقع شیرین بیان ویروس هایی که مجاری هوایی را تهدید می کنند نابود می سازد.

شیرین بیان موثر در درمان اختلال تنفسی

شیرین بیان در درمان گلو درد، سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و بیماری های ریوی مانند آمفیزم مفید است.هم چنین از عفونت های تنفسی فوقانی که توسط ویروس ها و باکتری ها ایجاد می شوند، کمک می کند. به طور مؤثری به عنوان یک دفع آفات عمل می کند و در دفع مخاط و سایر مواد از ریه کمک می کند.یک مطالعه منتشر شده شواهدی را در رابطه با اثر درمانی شیرین بیان در کاهش انقبضات مجاری هوایی و اثرات سودمند آن در درمان آسم، ارائه داده است

تاثیرات شیرین بیان بر درمان اچ آی وی

شیرین بیان در درمان بیماری های مربوط به اچ آی وی موثر است. گلیسیریزین موجود در ریشه های آن به مهار تکثیر ویروس با افزایش تولید کموکاین های بتا - کموکاین کمک می کند. همچنین به جلوگیری از تخریب سلول های سفید خون توسط ویروس HIV کمک می کند و مکانیزم ایمنی بدن را تقویت می کند.

شیرین بیان برای افزایش باروری در زنان

چای شیرین بیان می تواند به درمان مشکلات باروری در زنانی که اختلالات هورمونی مثل پلی کیستیک تخمدانی دارند، کمک کند.به تنظیم ترشح هورمون استروژن و به درمان هر گونه عوارض باروری در زنان کمک می کند.در نرمال کردن قاعدگی نامنظم موثر است، به احیای تخمک گذاری منظم کمک می کند و بارداری را تقویت می کند.

شیرین بیان موثر در درمان چاقی

عصاره شیرین بیان می تواند در پیش گیری از چاقی موثر باشد.عمل فلانوئید موجود در شیرین بیان در مبارزه با چاقی باعث کاهش قابل توجهی در چربی شکمی و میزان تری گلیسیرید بدن می شود.

شیرین بیان برای درمان آرتریت روماتوئید

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و ثابت شده است که در درمان آرتریت روماتوئید موثر است. تحقیقات نشان داده است که می تواند در کاهش سطح پروتئین - سیتوکین های التهابی و نیز تسکین درد و تورم، مفید باشد.

شیرین بیان برای محافظت از کبد

مطالعات نتایج امیدبخشی را در مورد اثر هپاتواستروئیدی شیرین بیان نشان داده اند. حاوی گلیسیریزین است، که در درمان اختلالات کبدی با کاهش سمیت موثر است و به تثبیت وضعیت کارکردی نرمال کبد کمک می کند. یک مطالعه تحقیقاتی دیگر شواهدی مبنی بر فلانوئید ایزولیکویریتیگنین ارائه کرده که در شیرین بیان حضور دارد، و دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و بازدارندگی است که در حفاظت از سلول های کبد از چربی بالا، آسیب های ناشی از رژیم و آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، کمک می کند.

عوارض شیرین بیان

  • مصرف دوز نامناسب مکمل های شیرین بیان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.
  • دوز شیرین بیان به شرایطی که نیاز به درمان دارد بستگی دارد. با این حال، مردم هرگز نباید مقادیر زیادی شیرین بیان را مصرف کنند.
  • افرادی که فشار خون بالا دارند و یا پتاسیم پایینی ندارند، باید از مصرف شیرینی شیرین بیان و مکمل های گلیسیرریزین به طور کلی خودداری کنند.
  • مصرف زیاد شیرین بیان باعث کاهش سطح پتاسیم می شود. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، این می تواند منجر به ضربان قلب غیر طبیعی ،فشار خون بالا ،ورم ،بی حالی و نارسایی احتقانی قلب شود.
  • زنان باردار نباید مقادیر زیادی شیرین بیان مصرف کنند. یک مطالعه نشان داد که گلیسیریزه موجود در شیرین بیان می تواند به مغز در حال رشد جنین آسیب برساند و منجر به مشکلات شناختی بعدا در زندگی شود. یک مطالعه قدیمی نشان داد که مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری می تواند منجر به تولد زودرس شود.

تداخلات دارویی

دارو هایی که با شیرین بیان تعامل دارند عبارتند از: دارو های پتاسیم کم ،دارو های فشار خون ،دیورتیک ها، قرص های آب نیز نامیده می شوند ،دارو های ضربان قلب ،رقیق کننده خون مانند وارفارین ،استروژن، هورمون درمانی و کورتیکواستروئید ها.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان