چگونه باغچه خود را برای کاشت پاییزی آماده کنیم؟

  پنجشنبه، 22 مهر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه باغچه خود را برای کاشت پاییزی آماده کنیم؟
پاییز است و باغچه هر خانه‌ای می‌تواند یکی از نشانه‌های رنگارنگی آن باشد. اگر از آن دسته آدم‌های خوشبختی هستید که باغچه دارید؛ همین حالا دست به کار شوید. هم از گل‌های قبلی‌تان مراقبت کنید و هم گل‌های پاییزی جدید بکارید.

پاییز است و باغچه هر خانه ای می تواند یکی از نشانه های رنگارنگی آن باشد. اگر از آن دسته آدم های خوشبختی هستید که باغچه دارید؛ همین حالا دست به کار شوید. هم از گل های قبلی تان مراقبت کنید و هم گل های پاییزی جدید بکارید. شرایط باغچه هر کسی با دیگری متفاوت است، چون آب و هوا، نوع خاک و نوع گیاهان شما با هم فرق دارد.

اما بعضی نکات مشترک را فارغ از آن تفاوت ها همه باید رعایت کنند. پس قبل از هر چیزکار های ضروری را فهرست کنید و بنا به نیاز و اولویت انجام شان دهید. این کار های ضروری عبارتند از شخم زدن خاک، کاشت، کود دهی، هرس، آبیاری، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز و محافظت از گیاهان.

کمی برنامه ریزی و آماده سازی می تواند فرآیند باغبانی در فصل پاییز را به یک تجربه دل انگیز تبدیل کند. پاییز زمان هرس کردن درختان، آماده کردن خاک و به حداقل رساندن مشکلات برای شروع فصل رشد است. افراد بسیاری از فصل پاییز غافل می شوند، اما آن ها سخت در اشتباه هستند! زیرا داشتن یک باغ زیبا و با طراوت نیاز به نگهداری مدام در تمام طول سال به ویژه در پاییز دارد. بنابراین، برای آن دسته از کسانی که به ضرورت باغبانی در فصل پاییز واقف هستند و می خواهند از باغ یا باغچه کوچک خود نهایت لذت را ببرند، خواندن این مقاله بسیار مفید خواهد بود؛ با ما همراه باشید.

چرا باغبانی در فصل پاییز مهم است؟

از گیاهان همیشه سبز گرفته تا درختان چند ساله و بوته های همیشه سبز و برگ ریز، فصل پاییز زمان ایده آل برای کاشت گیاهان مختلف است. به طرز عجیبی! وقتی نوبت به کاشت می رسد، بسیاری از افراد فقط به فصل بهار فکر می کنند. پاییز رسماً با اعتدال پاییزی در اواخر شهریور آغاز می شود. اساساً، دوره ایده آلی برای کاشت پاییزه قبل از اولین سرمای سخت در اواخر پاییز و اوایل زمستان است.وقتی پاییز است، هوا سردتر می شود و افراد به ندرت به باغ شخصی خود می روند و بیشتر زمان را در داخل خانه می گذرانند. اما اکثر افراد این جمله را شنیده اند: «پاییز زمان کاشت است.» فصل پاییز زمان مناسبی برای کاشت درختان، درختچه ها و انواع و اقسام گیاهان است.

پاییز

چرا باغبانی در فصل پاییز برای گیاهان خوب است؟

در پاییز، خاک گرم رُشد ریشه را تشویق می کند. رشد ریشه ها در طول زمستان تا زمانی که زمین یخ بزند، ممکن است رشد ریشه ادامه یابد. در اوایل بهار، ریشه ها رشد جدیدی را شروع می کنند و با سرعت بیشتری بزرگ می شوند. در حالی که همان گیاه کاشته شده در بهار به دلیل خنک بودن خاک رشد کندی داشته است، گیاهان کاشته شده در پاییز روند رشد را بهبود می بخشند.

هنگامی که سرانجام تابستان فرا می رسد، گیاه کاشته شده در پاییز برای مقابله با گرما و خشکسالی مجهز به ریشه هایی تنومند و قوی است. البته دلایل خوب دیگری نیز برای کاشت درختان و گیاهان در پاییز وجود دارد، مانند بارندگی بیشتر، هوای خنک و مشکلات کمتر که اغلب ناشی از آفت و بیماری های گیاهان هستند. علاوه بر این، بسیاری از گیاهان همیشه سبز را می توان به صورت نهال های جوان خریداری کرد و در فصل پاییز آن را در حیاط و باغ خود کاشت.

چه گیاهانی را باید در پاییز کاشت؟

با از بین رفتن گل ها در پاییز، گیاهان زیادی وجود دارند که می توانند جایگزین آن ها شوند. می توان برای باغبانی در فصل پاییز از گیاهانی مانند بنفشه، داوودی، کلم زینتی، پیراکانتا، گل مینا و همچنین می توان انواع گیاهان خوردنی مانند کاهو، کلم، هویج و بسیاری دیگر را در باغچه استفاده کرد. انواع درختان سیب پاییزی نیز برای پاییز مناسب هستند.

این درختان و گیاهان هوای خنک را دوست دارند و تا پاییز بسیار خوش رنگ خواهند بود. آن ها بیشتر اوقات زمستان را در حالت خواب خواهند بود اما در روزهای گرم بهار بیدار می شوند و چهره خود را نشان می دهند. در بهار سال آینده می توان مجموعه ای از انواع درختان و گیاهان سرسبز را در باغ خود مشاهده کرد.

پاییز بهترین زمان سال برای کاشت بذر چمن است. خاک گرم و هوای خنک برای استقرار چمن های جدید ایده آل است. اگر می خواهید چمن خود را بازسازی کنید و علف های هرز را از بین ببرید، اکنون زمان شروع است. قبل از شروع کاشت بذر، حداقل دو هفته زمان لازم دارید تا مطمئن شوید که بیشتر علف های هرز را در حیاط خود از بین برده اید. سپس شروع به کشت کنید، برای این کار از کودی استفاده کنید که سرشار از نیتروژن باشد.

نحوه آبیاری گیاهان و درختان در پاییز چگونه است؟

آب کلید زندگی است و گیاهان به اندازه مردم به آن نیاز دارند. بوته ها و گیاهان چند ساله با ریشه کم عمق در پاییز بیشترین نیاز به آب را دارند تا از خرابی ریشه جلوگیری کنند. مالچ نه تنها در حفظ رطوبت در خاک بلکه برای جلوگیری از ترک خوردن خاک مهم است (ترک ها باعث نفوذ سرما به اعماق گیاه می شوند و سلامت ریشه های حساس را به خطر می اندازند).

برای باغبانی در فصل پاییز توجه کنید که وقتی دمای هوا خیلی پایین است، آبیاری نکنید! احتمال زیادی وجود دارد که رطوبت خاک یخ زده و به ریشه آسیب برساند. در اواسط روز آبیاری را شروع کنید تا رطوبت بتواند قبل از یخ زدگی شبانه در زمین خیس بخورد.آبیاری در پاییز می تواند مشکل ساز شود. اگر در پاییز با بارش کم مواجه شدید، آبیاری ضروری است. آب کم در طول پاییز و زمستان می تواند باعث خرابی ریشه شود، چیزی که ممکن است تا رسیدن به فصل رشد بعدی قابل توجه نباشد.

تنش آبی در پاییز و زمستان همچنین می تواند به این معنی باشد که گیاهان ضعیف شده و بیشتر در معرض آفات هستند. در این فصول نیز آب زیاد می تواند چیز بدی باشد. اگر بارش زیاد است، آبیاری را به کلی متوقف کنید! همچنین به خاطر داشته باشید که نحوه آبیاری به نوع گیاه و درخت بستگی دارد.

نکات مهم برای باغبانی در فصل پاییز

در زیر به برخی از نکته های مهم برای باغبانی پاییزی اشاره می کنیم:

خاک را اصلاح کنید

فصل پاییز بهترین زمان برای اصلاح خاک گلدان و باغچه است، چرا که باعث افزایش کیفیت خاک در فصل زمستان و در نتیجه بهره گیری گیاه از مواد مغذی خام در طول بهار و تابستان می شود، پس سریع تر دست به کار شوید و خاک خود را اصلاح کرده و مطمئن شوید که تمامی قسمت های بدون گیاه خاک را تحت پوشش قرار داده اید. استفاده از کود شیمیایی برای تغیه مستقیم گیاه لازم است و کودهای آلی نیز می توانند در فرآیند غنی سازی خاک به کمک شما بیایند. به طور کلی می توان گفت که مالچ، کمپوست و... از کودهای آلی به شمار می روند می توانند مواد مغذی بسیاری را به گیاه انتقال دهند.

اگر موضوع اصلی شما باغ و یا یک باغچه بزرگ است، پیش از هر چیز باید خاک آن را از هرگونه ریشه و علف هرز پاک کنید. بعد از آن با کمک مالچ پاشی و همین طور اصلاح خاک می توانید آن را مجددا احیا کرده و شرایط مناسبی را برای رشد گیاه فراهم آورید. یادتان باشد که انجام فرآیند اصلاح خاک در این زمان از سال انتخاب هوشمندانه ای است، چرا که در فصل زمستان با سرد بودن هوا و خاک نمی توان از پس این کار بر آمد و در فصل بهار نیز با ذوب یخ های زمستانی با مشکل مواجه خواهید شد، پس در فصل پاییز و زمانی که هنوز خاک گرم است اکسیژن وارد خام می شود و می توان خاکی سالم تر را برای کاشت بهاره آماده کرد.

تقسیم و پیوند را انجام دهید

از هوای خنک و مرطوب پاییز برای تقسیم و پیوند گیاهان چند ساله استفاده کنید. بسته به آب و هوا، می توانید گیاهان چند ساله را از اواخر ماه مهر تقسیم کنید و به آن ها فرصت کافی دهید تا ریشه های آن ها قبل از اولین سرما رشد و نمو پیدا کنند. به یاد داشته باشید، هرچه ریشه های گیاهان در پاییز رشد کنند، در بهار قوی تر خواهند بود.

علف های هرز را از بین ببرید

هر علف هرز را که اکنون می بینید از بین ببرید. هر علف هرزی که نادیده گرفته شود، به بذر می رسد و صدها علف هرز مزاحم را برای شما به وجود می آورد که کیفیت و ظاهر باغ شما را تحت تأثیر قرار می دهند. علف های هرز همچنین می توانند حشرات وانواع بیماری های گیاهی در طول زمستان را ایجاد کنند، بنابراین لازم است همه آن ها از باغ پاکسازی شوند.

شروع به کاشت درختان کنید

باغبانی در فصل پاییز یک فرصت عالی برای کاشت درختان جدید است. در این زمان، درختان وقت خواهند داشت قبل از به خواب رفتن در زمستان، ریشه های خود را در خاک تثبیت کنند. برای محافظت از درختان در برابر سرما، در اطراف آن ها از مالچ استفاده کنید. همچنین کود و آبیاری مناسب را فراموش نکنید.

از گیاهان حساس محافظت کنید

از گیاهان حساس محافظت بیشتری کنید. قبل از یخ زدگی زمین، آن ها را عمیقا آبیاری کنید، سپس یک لایه ضخیم مالچ را به عنوان عایق به دور ریشه ها اضافه کنید. برای ایجاد گلخانه ای کوچک که به گیاهان حساس در برابر درجه حرارت کم، باد و برف کمک می کند، می توان از گونی یا پلاستیک استفاده کرد. گونی یا پلاستیک را دوتادور گیاهان حساس بپیچید تا در اَمان باشند.

قلمه زدن را شروع کنید

تکثیر بعضی از گیاهان با قلمه راحت تر است نه پاشیدن بذر! قلمه های گیاهان که می ترسید در یک زمستان سخت زنده نمانند را ببرید. مقداری هورمون ریشه زایی را به انتهای بریده شده بمالید و آن ها را در آب یا خاک قرار دهید تا شروع به رشد کنند. سپس آن ها را در یک مکان آفتابی قرار دهید و بگذارید در زمستان در فضای داخل خانه رشد کنند. پس از گرم شدن هوا، آن ها را در فضای باز بکارید.

برگ ها را جمع کنید

برگ ها و بقایای درختان و گیاهان را از باغ جمع کنید تا هوا به خوبی در خاک جریان یابد و به جلوگیری از آفت و پوسیدگی کمک کند. شما می توانید از برگ های جمع آوری شده برای مالچ گیاهان حساس که به عایق بندی اضافی برای زمستان نیاز دارند استفاده کنید. همچنین، برگ های پاییزی منبعی عالی برای «کود برگ» هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (288 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (144 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (24 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (20 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (16 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (12 نظر) میز غذای رنگارنگ و مقوی شاهرخ استخری در هتل لاکچری ترکیه‌ای/ این خانواده تو انتخاب غذا هم باسلیقه و باکلاسن+عکس (11 نظر) صدای بهشتی پسر معلول با آهنگ کوردی محلی +ویدئو/چه خوب میخونه... (8 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (7 نظر) میز رنگارنگ و شیک همسر بهرام رادان با چیدمان خاص و زیبا/ چقدر با سلیقه و قشنگ+عکس (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای موسوی واعظ: وقتی یه معتاد به حاج آقا تسبیحی هدیه میده که توش تریاک جاساز کرده بود +ویدئو😂👌 (6 نظر) رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد (5 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای بی نظیر هندونه فروش دوره گرد/ دیشب با دلم خلوتی داشتم... چه خوش احوالی داشتم+فیلم (5 نظر) درگیری لفظی احمدی‌نژادی‌ها با آمنه‌سادات ذبیح‌پور! (6 نظر) خلاقیت باحال بهرنگ علوی برای تبریک گفتن تولد بهرام افشاری/ اگه فرانسه به ایفل می‌نازه و ...+عکس (4 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خوشحالی و ذوق احمد ایراندوست و خداداد عزیزی از برد پرسپولیس و نزدیک شدن به قهرمانی+ویدیو رونمایی از مادر جوان و چشم رنگی هانیه غلامی با اختلاف سنی 16 سال+ویدئو معرفی بهترین خودکارها برای نوشتن گزارشی از آخرین وضعیت کاندیداهای ریاست جمهوری / چه کسانی بله گفتند؟ چه کسانی رد نکردند؟ گشت و گذار عاشقانه مونا کرمی و سپند امیرسلیمانی عروس و داماد سینما در بین نی زارها+عکس/ چه لوکیشن خوشگلی😍 جزئیات آزادی تتلو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403 تصویر مشترکی که پیمان معادی و سحر دولتشاهی منتشر کردند؛ واکنش به یک جنایت +عکس جزئیاتی جدید از سقوط پرواز ادیبهشت / شهید آل هاشم خودشان از بالگرد فاصله گرفته بودند؟ کری دختر قزوینی برای پرسپولیسی‌ها با لنگ! +عکس عصبانیت بامزه دختر محسن کیایی بخاطر دیر آمدن پدرش+ویدیو اقدام عجیب یک جوان تُرک؛ تبدیل یک موتور به لیموزین 7 نفره! +ویدئو عکس جدید از جمیله علم الهدی و دخترانِ عزادارش /عروس امام هم بود علی جنتی، وزیر دولت روحانی : مخبر شانس اول انتخابات است / لاریجانی و جهانگیری مطلوب هستند رسمی : همسر شهید رئیسی کاندیدای انتخابات نیست / این خانواده از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند درآمدی بر گمانه‌زنی‌های انتخابات ریاست جمهوری از کلاهبرداری و دروغ تا زورگیری در پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین! روایت جانسوز فاطمه سلیمانی دختر سردار سلیمانی از آخرین وداع با پدر در روز تولد مادرش +ویدیو 8 خواص بی‌نظیر سیر برای سلامتی پسر اروپایی و بانمک سام درخشانی با موهای طلایی/ چه چهره معصوم و دلنشینی+عکس رونمایی مینا مختاری، همسر بهرام رادان از دیزاین شیک نوبرانه های تابستانی در ظرف زیبای مسی/ چه خونه شیک و خاصی+عکس بوسه همدردی گونه علی لاریجانی بر پیشانی پدر سرتیم حفاظت رئیس جمهور شهید و پسر خلبان دریانوش+عکس فال انبیاء روزانه چهارشنبه 9 خرداد 1403 شهید مالک رحمتی: با کت و شلوار نمیشه کار فرهنگی کرد/مالک رحمت بود... مال آذربایجان شد روایت شیرین و شنیدنی رهبر معظم انقلاب از آشنا شدنشان با آیت الله هاشمی رفسنجانی در کربلا +ویدیو حضور حسین امیرعبداللهیان در زادگاهش در روستایی در دامغان و ثبت عکس یادگاری با بچه های روستا+عکس/ با اختلاف دلنشین ترین قاب از وزیر شهید 10 فریم از گریه های تلخ علیرضا منادی در تشییع فرزند آذربایجان، شهید مالک رحمتی+ویدئو عزاداری آذری زنان فامیل سر خاک شهید مالک رحمتی+ویدئو 20 ایده رایگان و بدون هزینه برای سرگرم کردن کودکان در تعطیلات تابستان با تمام شدن فعالیت مدارس زیباترین اسم های فرزندان بازیگران ایرانی همراه با معنا/ از محسن تنابنده تا شهاب حسینی و ... تنها مار پیتون غیرخانگی ایران/ موجود کشنده‌ای که در سطل زباله شهر آمل زنده گیری شد!+ویدیو کفش های نوزادی گل گلی و ناز دختر آزاده نامداری، مجری پرانرژی ایرانی/ حیف جوونیش+عکس میز عزای سیاه و سفید مالک رحمتی در خانه پدری اش در مراغه+عکس/ من به داغ تو جوانِ رفته ز دنیا چه کنم پیانوی مشکی زیبا و شیک نیلوفر پارسا، بیتای سریال آوای باران/ چه دکوراسیون خاصی+عکس دزد تمام جواهرات "بریتنی اسپیرز" را برد! بازی موردعلاقه پسر پیمان معادی همراه پدرش در روزهای تعطیل/ خانوم خونه از دستشون چی میکشه؟😂+ویدیو شباهت حیرت انگیز محسن یگانه به خواهران پزشکش در این قاب 3 نفره+عکس/ چقد باکلاس و متشخص👌 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403+فیلم سلفی دو نفره و بانمک هومن سیدی با دختر موطلایی اش در آئینه کنسول خانه شان+عکس/ فقط عروسک دخترش که یه پاشو کنده😍 بغض سخنگوی دولت روی آنتن زنده حین بازگوی خاطره‌ای از مادر رئیسی +ویدئو
تیتر امروز   
جزئیات آزادی تتلو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403
جزئیاتی جدید از سقوط پرواز ادیبهشت / شهید آل هاشم خودشان از بالگرد فاصله گرفته بودند؟
علی جنتی، وزیر دولت روحانی : مخبر شانس اول انتخابات است / لاریجانی و جهانگیری مطلوب هستند
رسمی : همسر شهید رئیسی کاندیدای انتخابات نیست / این خانواده از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند
درآمدی بر گمانه‌زنی‌های انتخابات ریاست جمهوری
از کلاهبرداری و دروغ تا زورگیری در پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین!
دزد تمام جواهرات "بریتنی اسپیرز" را برد!
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403+فیلم
20 ایده رایگان و بدون هزینه برای سرگرم کردن کودکان در تعطیلات تابستان با تمام شدن فعالیت مدارس
زیباترین اسم های فرزندان بازیگران ایرانی همراه با معنا/ از محسن تنابنده تا شهاب حسینی و ...
فال روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403
طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 9 خرداد 1403
منتخب روز   
لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده