فواید مصرف کاهو برای لاغری از دیدگاه طب سنتی

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
فواید مصرف کاهو برای لاغری از دیدگاه طب سنتی
کاهو تقریبا در صدر فهرست رژیم غذایی برای کاهش وزن قرار دارد. کاهو رومی، یک منبع عالی از ویتامین‌های B، منگنز و فولیک اسید است که به تنظیم سیستم قند خون کمک میکند و باعث عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن میشود. اولین انتخاب شما باید از نوع سبز یا بنفش باشد تا بتواند مواد مغذی لازم برای بدن را بدست آورید.

کاهو ترد و خوشمزه است، اما در دراز مدت ممکن است به طور ناخواسته موجب کاهش چربی های انباشته شده شود. به همین دلیل می توانید آن را به رژیم غذایی کاهش وزن خود اضافه کنید. کاهو حاوی یک تا دو درصد چربی است که برای کاهش وزن بسیار مناسب و مفید می باشد. حاوی مقدار زیادی سلولز و فیبر است که به کاهش اشتها و افزایش وزن کمک می کنند. کاهو هضم بدن را بهبود می بخشد و باعث دفع مواد زائد خواهد شد که این امر نیز موجب کاهش وزن می شود. کاهو حاوی اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ است، که هم برای سلامتی مفید هستند و هم می تواند به کاهش وزن کمک کنند. کاهو حاوی ویتامین C. است که به دفع و خارج کردن سموم ناشی از چربی های ناخواسته، کمک می کند و باعث کاهش وزن می شود.

خواص کاهو برای سلامتی چیست؟

کاهش درد مفاصل

بر اساس نوشته های طبیبان ایرانی، یکی از خواص کاهو کاهش درد مفاصل در بیماران آرتروزی است. از این رو امروزه کاهو در سراسر دنیا به عنوان درمان درد مفاصل شناخته شده است. کاهو دارای پروتئین های خاصی است که التهاب مفاصل را به شدت کاهش می دهد. همچنین کاهو به مقدار زیادی ویتامین K در خود دارد که عاملی برای جلوگیری از بروز آرتروز است. علاوه بر کاهو، سبزی ها دیگر به مانند کلم بروکلی، اسفناج و کلم نیز دارای خواص مشابه هستند. شما می توانید کاهو را به صورت سالاد و میان وعده در طول روز مصرف کنید. هرچقدر برگ های کاهو تیره تر باشد میزان آنتی اکسیدان موجود در آن بیشتر است. علاوه بر آنتی اکسیدان که بعداً به آن خواهیم پرداخت، کاهو دارای امگا ۳ است که به نوبه خود نقش مهمی در کاهش درد مفاصل دارد؛ بنابراین افرادی که گیاهخوار هستند، دردهای عضلانی کمتری در طول زندگی تجربه خواهند کرد.

خواص کاهو در تأمین ویتامین آ و ث

بدن شما برای بقا نیاز به ترکیبات مهم و مغذی از جمله ویتامین ها دارد. بسیاری از ویتامین ها نقش مؤثری در سوخت و ساز و همچنین تأمین قدرت دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی بیماری زا دارند. از جمله مهم ترین ویتامین هایی که باید به آن اشاره کنیم ویتامین آ و ث است. سبزی هایی دارای فواید سلامتی زیادی هستند اما در این میان خواص کاهو را نمی توان نادیده گرفت. کاهو به واسطه داشتن مقدار زیادی ویتامین آ و همچنین ث بخش بزرگی از سیستم دفاعی بدن را تأمین می کنند. خاصیت این دو ویتامین، آنتی اکسیدان بودن آن ها است. اگر رادیکال های آزاد به هر دلیلی فعالیت بیش از حدی در بدن داشته باشند باید شما منتظر بروز مشکلاتی از قبیل سکته های مغزی، بیماری های قلبی و همچنین سرطان های بدخیم باشید. لذا بهره بردن از خواص کاهو می تواند راه ساده ای برای جلوگیری از بروز بیماری های مختلف است. بر اساس مطالعاتی که روی خواص کاهو انجام شده است، مصرف دو فنجان از کاهو می تواند ۱۶۴ درصد از نیاز روزانه به ویتامین آ و همچنین ۳۸ درصد از نیاز روزانه به ویتامین ث را تأمین کند. به این ترتیب می توان گفت که خوردن کاهو علاوه بر فواید سلامتی دیگری که به دنبال دارد می تواند به شما کمک کند تا از شر بیماری های خطرناکی همانند سرطان های مختلف در امان باشید.

کاهش وزن

کاهو دارای میزان زیادی فیبر و مقدار کمی انرژی است. بر اساس گفته متخصصان رژیم غذایی کاهو می تواند روزنه های کمبود مواد معدنی در رژیم های لاغری را پر کند؛ بنابراین اگر شما رژیم دارید، بدون هیچ نگرانی از کاهو برای میان وعده و سالاد استفاده کنید. همچنین کاهو دارای فیبر کافی است. فیبر از جمله ترکیباتی است که باعث کاهش اشتها می گردد. برای رسیدن به هدف کاهش وزن، کافی است که چند برگ کاهو قبل از غذا بخورید تا علاوه بر تأمین آب بدن، اشتهای کمتری برای خوردن وعده غذایی داشته باشید. که این خود یکی از خواص کاهو است.

خواص کاهو در تقویت استخوان

برای تقویت قدرت استخوان ها و همچنین تراکم استخوانی شما نیاز به استفاده از خواص کاهو دارید. برگ های سبز و پهن کاهو مخزن مطمئنی برای رسیدن به ویتامین K است. همان طور که اطلاع دارید ویتامین ک به تنهایی می تواند به مقدار زیادی سلامت استخوان و همچنین تراکم مناسب آن ها در دوران کهن سالی را تضمین کند. در مطالعات انجام شده روی خواص کاهو مشاهده شد که ویتامین ک می تواند در طول مدت زمان طولانی باعث شود تراکم استخوانی بسیار بیشتر از مصرف کلسیم افزایش پیدا کند. بنابراین مصرف کاهو هم رده با مصرف شیر یا کلسیم است. وجود ویتامین K نه تنها به سلامت استخوانی، بلکه به کاهش انعقاد خون، درمان کبودی ها و همچنین جلوگیری از آهکی شدن استخوان ها نیز کمک می کند و باعث می شود که زندگی سالم تری داشته باشید.

سلامت مغز

از جمله بیماری هایی که به واسطه کاهش سلامت مغز به وجود می آید، آلزایمر و افسردگی است. مطالعات زیادی در مورد خواص کاهو صورت گرفته است که نشان می دهد، مصرف آب کاهو به افزایش روابط میان رشته های عصبی در مغز کمک کند. این کار باعث خواهد شد که میزان احتمال بروز آلزایمر به شدت کاهش پیدا کند. علاوه بر این، کاهو نیترات کافی در خود دارد که باعث کاهش احتمال بروز بیماری های ناشی از افزایش سن می گردد. همچنین امگا ۳، ترکیبی اساسی برای مبارزه با افسردگی و کاهش استرس در زندگی روزانه است.

خواص کاهو در سلامتی چشم

یکی دیگر از مهم ترین خواص کاهو، تأثیر مواد غنی موجود در آن از جمله ویتامین های آ و ث در بهبود بینایی و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات دیگر در چشم است. کاهش یافتن سطح این ویتامین ها در بدن خوشامدی به بروز واکنش های رادیکالی خواهد بود. در صورتی که چشم شما محل نبرد رادیکال های آزاد با سلول های عصب شبکیه و قرنیه باشد، در سنین کهن سالی دچار مشکلات بینایی خواهید شد. از جمله بیماری های چشمی که بدون استفاده از خواص کاهو دیگر مواد مغذی ممکن است به سراغ شما بیایند، ضخیم شدن قرنیه، آب مروارید، تحلیل ماکولا و همچنین در موارد نادر نابینایی است. ویتامین های آ و ث و اشکال گوناگونی از این ویتامین ها از جمله بتاکاروتن با واکنش دادن روی رادیکال های آزاد آن ها را مصرف و از واکنش های مضر جلوگیری می کنند. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد استفاده کردن از رژیم غذایی مناسب که در برگیرنده انواع ویتامین ها و مواد معدنی باشد، به مقدار زیادی سلامتی چشم را تأمین می کند. در این رژیم غذایی مناسب، خواص کاهو را فراموش نکنید.

سلامت قلب

کاهو منبع غنی از ویتامین B است. این ویتامین نقش مهمی در سلامتی قلب و عروق دارد. خوردن مقدار کافی از ویتامین B باعث می گردد احتمال بروز لخته های درون عروق به شدت کاهش پیدا کند. کاهش لختگی در رگ ها سلامتی بیشتر برای قلب به ارمغان می آورد. همچنین علاوه بر ویتامین B، ویتامین های A و C نیز در کاهو وجود دارند که به نوبه خود، کمک شایانی در کاهش بروز آسیب های قلبی و عروقی در بدن دارند. خواص کاهو در سالاد، می تواند کلیدی برای کاهش فشارخون شما نیز باشد. پتاسیم ترکیبی است که به عنوان متعادل کننده فشارخون در افراد پرفشار مورد استفاده قرار می گیرد و این ترکیب در کاهو به مقدار زیادی وجود دارد. مطالعات در مورد خواص کاهو و فواید آن برای سلامتی قلب بی ربط به مقدار بالای آنتی اکسیدان ها در کاهو نیست. کاهو به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان در کاهش بیماری های قلبی و عروقی تأثیر به سزایی دارد.

خواص کاهو در بارداری سالم

برای مادران باردار مصرف کردن مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این خصوص باید گفت که خواص کاهو در دوران بارداری باعث شده است که مصرف کردن آن برای مادران باردار توصیه شود. فولات یکی از مهم ترین ترکیبات وجود در کاهو است که فواید زیادی برای رشد جنین دارد و می تواند یک بارداری سالم به دنبال داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده روی خواص کاهو مشخص شده است که فولات موجود در آن، می تواند به رشد لوله عصبی در جنین و همچنین شکل گیری درست چهره کودک و دریچه های قلب تأثیر مثبتی داشته باشد. بر همین اساس گفته می شود که کمبود فولات یا نوعی از ویتامین ب که بیشتر با ویتامین ب ۹ شناخته می شود، منجر به شکاف مادرزادی مهره ها در نوزاد می شود. علاوه بر این، نبود آهن و عامل فولات در بدن مادر نیز می تواند موجب بروز مشکلات سلامتی شود. خواص کاهو برای مادر نیز غیرقابل انکار است چرا که سطح بالای فولات و دیگر ویتامین های موجود در آن، به سیستم ایمنی بدن مادر کمک فراوانی در دوران بارداری می کنند. البته در این خصوص باید اضافه کرد که دانستن خواص کاهو برای مصرف کردن آن توسط مادران باردار کافی نیست و شما باید بر اساس توصیه های پزشک خود مواد غذایی را تغییر دهید.

مبارزه با سرطان

در مناطقی از دنیا که مصرف کاهو به طور متداول و معمول در آن وجود دارد، احتمال بروز سرطان معده بسیار کم است. علاوه بر این مشاهدات، صندوق تحقیقات سرطان بین المللی اعلام کرده است که مصرف کاهو از بروز انواع سرطان ها به مانند سرطان دهان، مری و گلو پیشگیری می کند. مطالعات بیشتر در مورد سرطان نشان داده است که از خواص کاهو، کاهش بروز سرطان ریه در افراد سیگاری می شود.

کاهو سبزی ای کم کالری و بدون چربی

اگر دچار کالری هراسی هستید بدانید که هر 100 گرم کاهو حدود 12 کالری است. به همین دلیل می توان این سبزی را همراه خوب لاغری و تناسب اندام دانست. کاهو فاقد چربی است و شما می توانید با خیال راحت از آن مصرف کنید. این سبزی پرخاصیت حاوی فیبر و سلولز است. بنابراین علاوه بر اینکه شما را به خوبی سیر می کند باعث بهبود گوارش نیز می شود. همین تأثیر نیز باعث می شود که در کوتاه مدت به راحتی وزن کم کنید. فیبرها همچنین باعث دفع اسیدهای صفراوی می شود.

با خوردن کاهو لاغر شوید!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (7 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی ویدیویی از ورود پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان به فرودگاه مهرآباد در تهران اظهارات نیما نکیسا درباره رفتار سیدابراهیم رئیسی با ورزشکاران+ویدیو/ پاداش و جایزه های بچه ها رو سریع پرداخت میکردند حال و هوای منزل شهید حسین امیر عبداللهیان و سردار موسوی بعد از سانحه دلخراش+عکس (عکس) صندلی رئیس جمهور در هواپیما که سیاه پوش شد/ دسته گل عزای شهیدجمهور بغض ها را می ترکاند محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی به ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
تیتر امروز   
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»