خواص باور نکردنی نوشیدن یک لیوان آب گرم

  شنبه، 07 اسفند 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
خواص باور نکردنی نوشیدن یک لیوان آب گرم
تحقیقات علمی کمی در مورد فواید آب گرم وجود دارند. با این حال، بسیاری از مردم مزایای این درمان را احساس می‌کنند؛ مخصوصاً اول صبح یا درست قبل از خواب.نوشیدن آب گرم یا ولرم می تواند به بهبود سیستم عصبی بدن و گوارش کمک بزرگی بکند همچنین خواص زیادی برای لاغری دارد و از یبوست نیز جلوگیری میکند.

برخی ادعا می کنند که آب گرم در مقایسه با نوشیدن آب سرد به بهبود هضم، رفع احتقان و حتی تقویت آرامش کمک می کند. تحقیقات علمی کمی در مورد فواید آب گرم وجود دارند

طبق تحقیقات، هنگام نوشیدن نوشیدنی های داغ، دمای مطلوب بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت (۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی گراد) توصیه می شود. دمای بالاتر از این می تواند باعث سوختگی شود. برای تقویت بیشتر سلامتی، مقداری ویتامین C هم به آن اضافه کنید. سعی کنید کمی لیمو را به آب داغ اضافه کنید تا آب لیمو درست شود.

خواص نوشیدن آب گرم برای بدن

اهمیت نوشیدن آب گرم از لحاظ ایجاد تناسب اندام و جلوگیری از پیری زودرس در صدر قرار می گیرد ، به همان اندازه که نوشیدن آب در طول روز تاکیید می شود هر فردی بایستی هر روز آب گرم نیز بنوشد.

خواص آب گرم

ولی چرا باید روزانه آب گرم بنوشیم؟ چنانچه در این بخش می خوانید که فواید نوشیدن آب بیشمار است. تعداد کمی از مردم از فواید نوشیدن آب گرم آگاه هستند. نوشیدن آب گرم روزانه روی سلامتی کل بدن تاثیر می گذارد و برای بالا بردن گردش خون نوشیدن آب گرم بسیار مفید است.

نوشیدن اب

نوشیدن آب گرم به رفع گرفتگی بینی کمک می کند

یک فنجان آب داغ بخار ایجاد می کند. نگه داشتن یک فنجان آب داغ و استنشاق عمیق بخار ملایم آن به شل شدن سینوس های مسدود و حتی تسکین سردرد سینوسی کمک می کند. شما در سراسر سینوس ها و گلوی خود غشاهای مخاطی دارید. نوشیدن آب داغ ممکن است به گرم کردن آن ناحیه و تسکین گلودرد ناشی از تجمع مخاط کمک کند.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۰۸، یک نوشیدنی داغ مانند چای باعث تسکین سریع آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و خستگی شود. نوشیدنی داغ از نوشیدنی برابر با دمای اتاق موثرتر بود.

نوشیدن آب گرم به هضم کمک می کند

نوشیدن آب به حرکت دستگاه گوارش کمک می کند. همان طور که آب در معده و روده شما حرکت می کند، بدن بهتر می تواند مواد زائد را دفع کند. برخی بر این باورند که نوشیدن آب گرم به ویژه برای فعال کردن دستگاه گوارش موثر است. تئوری این است که آب داغ، می تواند غذایی که خورده اید و در هضم آن دچار مشکل هستید را حل کند و از بین ببرد.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که آب گرم ممکن است اثرات مطلوبی بر حرکات روده و دفع گاز بعد از جراحی داشته باشد. در ضمن، اگر احساس می کنید که نوشیدن آب داغ به هضم غذا کمک می کند، استفاده از آن به عنوان یک درمان ضرری ندارد.

بهبود فعالیت سیستم عصبی مرکزی و همچنین خلق و خو را با آب گرم

دریافت نکردن آب کافی، چه گرم و چه سرد، می تواند اثرات منفی بر عملکرد سیستم عصبی شما داشته باشد و در نهایت بر خلق و خو و عملکرد مغز تاثیر بگذارد. تحقیقات معتبر در سال ۲۰۱۹ نشان داده اند که نوشیدن آب می تواند فعالیت سیستم عصبی مرکزی و همچنین خلق و خو را بهبود بخشد. این تحقیق نشان داد که نوشیدن آب، فعالیت مغز شرکت کنندگان را در طول فعالیت های سخت افزایش و اضطراب را کاهش می دهد.

اگرچه برخی شواهد نشان می دهند که آب خنک برای آبرسانی مجدد بهترین است؛ زیرا نوشیدن آب در هر دمایی به هیدراته نگه داشتن شما کمک می کند. پزشکان توصیه می کنند که زنان روزانه ۷۸ اونس (۲.۳ لیتر) آب و مردان روزانه ۱۱۲ اونس (۳.۳ لیتر) آب دریافت کنند. این ارقام شامل آب از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و هر چیزی است که ذوب می شود.

اگر باردار یا شیرده و درگیر فعالیت های شدید یا کار در محیط های گرم هستید، به آب بسیار بیشتری نیاز دارید. سعی کنید روز را با یک وعده آب گرم شروع کنید و با یک وعده آب گرم به پایان برسانید. بدن شما برای انجام هر کار اساسی به آب نیاز دارد؛ بنابراین ارزش آن را نمی توان اغراق آمیز خواند.

نوشیدن مایعات گرم به کاهش لرز کمک می کند

مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد هرچند واکنش طبیعی بدن در شرایط سرد لرزیدن است؛ نوشیدن مایعات گرم می تواند به کاهش لرز کمک کند. افراد شامل نظرسنجی، لباس هایی مشخص می پوشیدند و آبی با درجه بالاتر از انجماد، می نوشیدند. سپس در دماهای مختلف از جمله تا ۱۲۶ درجه فارنهایت آب می نوشیدند. محققان دریافته اند که نوشیدن آب داغ به سرعت به این افراد کمک می کند تا کار کمتری برای حفظ دمای بدن خود انجام دهند؛ یعنی برای این افراد نوشیدن آب داغ می تواند در شرایط سرد مانند کار یا ورزش، مفید باشد.

نوشیدن آب گرم به جریان خون سالم کمک می کند

جریان خون سالم بر همه چیز از فشار خون گرفته تا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تاثیر می گذارد. حمام آب گرم به اندام های گردش خون شما (سرخرگ ها و سیاهرگ ها) کمک می کند تا خون را به طور مؤثرتری در بدن منتقل کنند. نوشیدن آب داغ ممکن است اثر مشابهی داشته باشد. با این حال، تحقیقات کمی مبنی بر موثر بودن این موضوع وجود دارد. به عنوان یک امتیاز، گرمای ناشی از نوشیدن آب داغ یا حمام کردن در شب ممکن به آرامش شما کمک و شما را برای خوابی آرام آماده کند.

کاهش استرس با نوشیدن آب گرم

از آنجا که نوشیدن آب داغ به بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی کمک می کند. اگر آن را بنوشید، ممکن است کمتر احساس اضطراب کنید. طبق مطالعه در سال ۲۰۱۴، نوشیدن آب کمتر باعث کاهش احساس آرامش، رضایت و احساسات مثبت می شود؛ بنابراین هیدراته ماندن ممکن است خلق و خو و سطح آرامش شما را بهبود بخشد.

نوشیدن آب گرم مفید برای کلیه ها و مفاصل

در حالی که هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که آب گرم فواید خاصی در این زمینه داشته باشد. مطالعه سال ۲۰۲۰ نشان داد که نوشیدن آب بیشتر می تواند به محافظت از کلیه ها و رقیق کردن مواد زائد در خون کمک کند و با توجه به بنیاد آرتریت، نوشیدن آب برای شست وشوی بدن مهم است و می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند، مفاصل را روان نگه دارد و از نقرس جلوگیری کند.

تسهیل انتقال غذا به معده با نوشیدن آب گرم

آشالازی وضعیتی است که در طی آن مری شما در انتقال غذا به معده مشکل دارد. افراد مبتلا به آشالازی در بلع مشکل دارند. آن ها ممکن احساس کنند که غذاها به جای حرکت به سمت معده در مری آن ها گیر می کنند. به این حالت دیسفاژی می گویند. محققان مطمئن نیستند که چرا، اما یک مطالعه قدیمی سال ۲۰۱۲ نشان داد که نوشیدن آب گرم ممکن است به افراد مبتلا به آشالازی کمک کند هضم راحت تری داشته باشند.

نوشیدن آب خیلی داغ می تواند به بافت مری آسیب برساند، جوانه های چشایی شما را بسوزاند و زبان شما را داغ کند. هنگام نوشیدن آب گرم بسیار مراقب باشید. نوشیدن آب ولرم نه خنک، نه داغ، بهترین گزینه برای آبرسانی مجدد است.

با این حال، به طور کلی، نوشیدن آب داغ هیچ اثر مضری ندارد و استفاده از آن به عنوان یک درمان بی خطر است. در حالی که تحقیقات مستقیم کمی در مورد فواید آب گرم در مقابل آب سرد وجود دارد. نوشیدن آب گرم بی خطر تلقی می شود و می تواند راه خوبی برای اطمینان از هیدراته ماندن در طول روز باشد.

سوزاندن چربی و کاهش وزن با نوشیدن آب گرم

نوشیدن آب گرم به کم شدن چربی ها کمک می کند. عادت کنید هر روز صبح آب گرم بنوشید چون به کاهش وزن کمک می کند پس اگر روش های مختلف کاهش وزن را امتحان کرده اید آب گرم به لیست اضافه کنید. بهترین زمان نوشیدن آب گرم صبح هنگام بیدار شدن از خواب است. نوشیدن آب گرم صبحها با شکم خالی فعالیت متابولیکی را در بدن افزایش می دهد که به سوزاندن کالری های زیاد در طول روز کمک می کند. وقتی با ترکیبات دیگر مثل لیمو، عسل، دارچین و غیره ترکیب می شوند، نتایج فوق العاده ای به همراه دارد به خصوص در مورد چربی شکم.

نوشیدن آب

درمان یبوست با نوشیدن آب گرم

افرادی که مبتلا به یبوست هستند باید قبل از خوابیدن به نوشیدن آب گرم عادت کنند. وقتی آب گرم را می نوشند، به انقباض روده ها و دفع سمومی که در آنجا گیر افتاده کمک می کند. اگر روزانه به نوشیدن آب گرم عادت ندارید، نوشیدن آن در طول یبوست بهترین روش بدون دارو است.

خواب راحت و آرام با نوشیدن آب گرم

آخرین فایده نوشیدن آب گرم، کمک به خوابیدن است، تعدادی از مردم قبل از خوابیدن آب گرم می نوشند تا راحت تر بخوابند.

خواب راحت

نباید های نوشیدن آب گرم

محدودیت های نوشیدن آب گرم چیست و چقدر آب داغ در یک روز باید بنوشید ؟

این یک سوال مشترک است که توسط افراد مختلف پرسیده می شود. بدون شک نوشیدن آب گرم به شما این فرصت را می دهد که به بدن کمک کنید تا به روش های زیادی سالم بمانید اما هنوز محدودیت هایی برای تعداد لیوان های آب و یا مقدار آب وجود دارد که باید بنوشید. در نتیجه موارد زیر را هنگام شروع آب درمانی به یاد داشته باشید.

  • از نوشیدن بیش از حد آب داغ خودداری کنید چون ممکن است به بافت های مری آسیب برساند.
  • آب داغ بیش از حد می تواند به حس چشایی صدمه بزند.
  • مواظب دمای آبی که می خواهید بنوشید باشید باید به اندازه کافی گرم باشد که گردن و دهان بتواند تحمل کند .
  • اگر در مناطق گرم آب و هوایی کار می کنید باید از مصرف آب گرم اجتناب کنید.
  • در حالی که ورزش می کنید از نوشیدن آب گرم اجتناب کنید .
  • نوشیدن آب گرم تشنگی را کاهش می دهد به همین دلیل برای افرادی که خشکی دارند توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث احتمال کاهش سطح آب در بدن شود.
  • برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند 3 تا 5 لیوان آب گرم در طول روز بسیار مفید است.
  • طبق گفته مقامات بهداشتی، یک فرد می تواند حدود 2 لیتر آب گرم روزانه بنوشد.
    آب

    چند نکته مهم که باید هنگام نوشیدن آب گرم یا ولرم دقت کنید

  1. در هنگام نوشیدن آب، به جای ایستادن و نوشیدن آب بنشینید و آب بخورید چون تعادل مایعات بدن را بر هم می زند و به مفاصل و استخوان ها آسیب می رساند.
  2. آب را یک بار در یک واحد قورت ندهید، جرعه های کوچک بنوشید آن را قورت بدهید نفس بکشید و به سمت دیگری بروید این کار به کاهش وزن کمک می کند.
  3. نوشیدن آب سرد یا خنک به طور حتم توصیه نمی شود چون به گوارش آسیب می زند و مانع گردش خون به اعضای بدن می شود آب گرم و یا آب هم دمای اتاق بنوشید.
  4. یک لیوان آب بنوشید فقط زمانی که بدن علامت تشنگی رانشان می دهد.
  5. وقتی بیدار می شوید اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک لیوان آب بنوشید تا سموم از بدن خارج شوند .
  6. برای سلامت بهترآبی بنوشید که در ظروف مسی و یا نقره نگه داری می شود.
  7. می توانید برخی مواد را به آب مثل لیمو، دانه رازیانه، نعناع، گلبرگ های گل رز و غیره برای فایده بیشتر اضافه کنید.
  8. دقت کنید که بیش از حد آب ننوشید.
  9. نوشیدن آب گرم با وعده های غذایی به سیستم های گوارشی کمک می کند تا به طور موثر کار کنند و خطر انحطاط غذا در معده را کاهش دهند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (7 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی ویدیویی از ورود پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان به فرودگاه مهرآباد در تهران اظهارات نیما نکیسا درباره رفتار سیدابراهیم رئیسی با ورزشکاران+ویدیو/ پاداش و جایزه های بچه ها رو سریع پرداخت میکردند حال و هوای منزل شهید حسین امیر عبداللهیان و سردار موسوی بعد از سانحه دلخراش+عکس (عکس) صندلی رئیس جمهور در هواپیما که سیاه پوش شد/ دسته گل عزای شهیدجمهور بغض ها را می ترکاند محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی به ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو
تیتر امروز   
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»