13 خاصیت دمنوش شوید و مضرات آن

  یکشنبه، 30 تیر 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
13 خاصیت دمنوش شوید و مضرات آن
شوید در کنار طعم و عطر بی‌نظیرش، دارای خواص بی‌شمار و ویتامین ها و مواد معدنی فراوان است. شوید با داشتن آنتی اکسیدان فراوان در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان نیز نقش پررنگی دارد. با ما همراه باشید تا درمورد طرز تهیه دمنوش این گیاه و فواید دمنوش آن بیشتر آشنا شویم.

دمنوش شوید سرشار از ویتامین A و ویتامین C است. تقریبا هر ۳۰ گرم از این سبزی خوش عطر، ۴۳ درصد از ویتامین A لازم در روز و ۴۰ درصد از ویتامین C لازم برای بدن را به طور روزانه تأمین می کند. اما داستان این دمنوش خوش بو با مواد مغذی بسیار به همین جا ختم نمی شود. این نوشیدنی دارای مقادیری ویتامین B6، کلسیم، آهن، منیزیم و فولات نیز است. علاوه بر داشتن موادی چون ویتامین ها و مواد طبیعی، ترکیبات دیگری هم در آن دیده می شود که خواص ضدمیکروبی دارند. شوید هم حاوی زردینه است و هم در آن مونوترپن وجود دارد که به نوعی اسانس و طعم شوید را می سازد. درواقع بوی شوید به خاطر وجود همین مونوترپن هایی است که به لیمونن (limonene)، کاروون (carvone) و آنتوفران (anethofuran) موسوم هستند. مواد نام برده خواص کِموپریونتیو (chemopreventive) یا ضدسرطانی دارند. پس اگر می خواهید از سرطان ها دور شوید، حتما دمنوش شوید را به صورت منظم در برنامه غذایی تان راه بدهید. اینها فقط بخشی از خواص دمنوش شوید است. با دیگر خواص این دمنوش در ادامه آشنا خواهید شد:

تصویر

خواص چای شوید برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در دمنوش شوید با افزایش تولید کلاژن در پوست باعث افزایش خاصیت کشسانی پوست صورت شده و به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

2. درمان شپش سر

خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دمنوش شوید برای درمان شپش سر مفید می باشد.

3. لاغری و کاهش وزن

دمنوش شوید یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای لاغری و کاهش وزن محسوب می شد، دمنوش شوید باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری به کاهش وزن افراد می شود.

4. معده و دستگاه گوارش

دمنوش شوید یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان معده درد، سوزش سردل، بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش می باشد.

5. یبوست و اسهال

دمنوش شوید برای از بین بردن باکتری ها و میکروب های عامل کولیک و اسهال مفید می باشد، همچنین دمنوش شوید با از بین بردن عفونت های قارچی روده به درمان اسهال خونی کمک می کند. دمنوش شوید با بهبود حرکات روده برای پیشگیری و درمان یبوست هم مفید می باشد.

6. نوزادان و کودکان

دمنوش شوید یکی از بهترین درمان ها برای کولیک نوزادان و کودکان محسوب می شود، علاوه بر این دمنوش شوید برای درمان سو هاضمه، اسهال و یبوست نوزادان و کودکان بسیار مفید می باشد. مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در دمنوش شوید برای درمان بیش فعالی کودکان و بهبود تمرکز در آن ها مفید می باشد.

7. سلامت دهان و دندان

مقادیر بالای کلسیم موجود در دمنوش شوید باعث تقویت دندان ها می شود. خواص ضد میکروبی دمنوش شوید برای از بین بردن باکتری های بیماری زا در دهان مفید بوده و به رفع بوی بد دهان کمک می کند. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش شوید برای تقویت دندان ها و لثه ها مفید می باشد.

8. استرس، اضطراب و افسردگی

فلاونوئیدها و ویتامین های B موجود در دمنوش شوید با افزایش ترشح هورمون های شادی آور به درمان استرس، اضطرای و افسردگی کمک کرده و بی خوابی را درمان می کند.

9. سرماخوردگی و آنفلونزا

ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در چای و دمنوش شوید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و سردرد کمک می کند. علاوه بر این دمنوش شوید برای درمان گلودرد، سرفه، سینوزیت و رفتگی بینی در سرماخوردگی هم مفید می باشد.

10. قاعدگی و پریود شدن

دمنوش شوید با بهبود تعادل هورمون ها در بدن به درمان قاعدگی نامنظم کمک می کند. منوش شوید دارای خواص ضد درد طبیعی بوده و با آرام کردن عضلات رحم به درمان دل درد و کمردرد قاعدگی و پریودی کمک می کند. دمنوش شوید از علائم یائسگی زودرس رنج که در نتیجه ی عدم تعادل هورمونی در بدن ایجاد می شود، پیشگیری می کند. دمنوش شوید یکی از بهترین روش های طبیعی برای افزایش شیر مادر در مادران شیرده می باشد. مصرف منظم دمنوش شوید باعث افزایش میل جنسی در زنان و مردان شده و قدرت باروری را افزایش می دهد.

11. کلسترول خون و قلب

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش شوید سطح کلسترول بالای خون را کاهش داده و به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.

12. دیابت و قند خون

دمنوش شوید میزان انسولین خون را تنظیم کرده و یکی از بهترین روش های طبیعی برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می باشد.

13. کبد

دمنوش شوید دارای خواص دیورتیک قوی است که به پاک سازی و سم زدایی کبد کمک کرده و برای درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب مفید می باشد.

طرز تهیه دمنوش شوید

شما می توانید دمنوش شوید را با استفاده از شوید تازه و خشک در خانه تهیه کنید.
2 قاشق چای خوری شوید خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش شوید آماده است، آن را از صافی رد کنید، با عسل شیرین کنید و بنوشید.

روش تهیه دمنوش شوید تازه:
6 ساقه ی بزرگ شوید تازه را در 500 میلی لیتر آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، از صافی رد کنید و در یخچال بگذارید تا سرد شود، مقداری پوست خیار به این دمنوش اضافه کنید و بنوشید.

طرز تهیه دمنوش تخم شوید:
2 قاشق چای خوری تخم شوید را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، آن را از صافی رد کنید و پس از شیرین کردن با عسل بنوشید.دمنوش تخم شوید زرد رنگ بوده و طعم تندی دارد.

عوارض و مضرات دمنوش شوید

  1. آلرژی و حساسیت: دمنوش شوید ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.
  2. دوران بارداری: زیاده روی در مصرف دمنوش شوید ممکن است خطر سقط جنین را در زنان باردار افزایش دهد.
  3. افسردگی: اگر از لیتیم برای درمان افسردگی استفاده می کنید، بهتر است دمنوش شوید را مصرف نکنید چون عوارض جانبی شدیدتری را در بدن به همراه دارد.

  دیدگاه ها
ارام
3 سال پیش

ایا خوردن جوشانده تخم شوید ناشتا برای پریودی مضره
مرادی
3 سال پیش

چه جوری دمنوش شوید درست کنم
نفس
4 سال پیش

سلام من ساقه شوید خشک را با زنیان دم کردم برای رفع سوزش سر دل و باد گلو زدن زیاد بنظرتون ترکیب این دو مشکل ساز که نیست؟
اسماعیل کلاته عربی
4 سال پیش

سلام من خیلی ترش میکنم دم کرده شوید خوبه واسم چه جوری باید مصرف کنم
وحید
4 سال پیش

سلام من مرد ۳۰ساله هستم ۲بار دم نوش تخم شویدخوردم اندازه یک لیوان هر بار آیا واسه تولید اسپرم مضر هست؟باید چه کار کنم ممنون میشم از پاسخ گویی
وحید
4 سال پیش

سلام من مرد ۳۰ساله هستم ۲بار از دمنوش تخم شوید استفاده کردم آیا مشکل در تولید اسپرم میشه؟
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (153 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (83 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (82 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (79 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (72 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (72 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (54 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (52 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (49 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (49 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (34 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
تصاویر زیرخاکی و دهه شصتی علی دایی و رضا رشید پور در روزنامه / یکی از نشانه های لاکچری بودن تو دهه 60 چاپ عکس تو روزنامه بود👍😁
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان