علائم بیماری سرخک و راههای درمان آن

  دوشنبه، 14 مرداد 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
علائم بیماری سرخک و راههای درمان آن
بیماری سرخک نوعی عفونت سیستم تنفسی در کودکان است و از طریق تنفس منتقل می‌شود. سرخک به روبلا یا سرخجه هم معروف اسن که در واقع نوعی از بیماری سرخک است.

سرخک چیست ؟

سرخک نوعی عفونت دستگاه تنفسی است که توسط یک ویروس به نام پارامیکسوویروس ایجاد می شود. این بیماری معمولا کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما بعضی اوقات به بزرگسالان نیز حمله می کند. ویروس این بیماری عمدتا یک فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف را مورد حمله قرار می دهد. ضعف سیستم ایمنی معمولا به علت کمبود ویتامین A، سوء تغذیه، شرایط غیر بهداشتی و غیره است.

تصویر

علائم و نشانه های سرخک

علائم بیماری سرخک، ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن درمعرض ویروس خود را نشان می دهند. علائم و نشانه ها عموما به قرار زیر هستند:

  • تب
  • سرفه خشک
  • آبریزش بینی
  • گلودرد
  • چشم های ملتهب (ورم ملتحمه)
  • لکه های کوچک با مراکز متمایل به آبی-سفید در زمینه ای قرمز که در پوشش داخلی دهان در قسمت گونه ها دیده می شود و به لکه ی کولپیک (Koplik’s spots) معروف است
  • تحریک و آزردگی پوستی که به شکل جوش و لک به هم پیوسته ظاهر می شوند.
تصویر

علل ابتلا به بیماری سرخک

سرخک نوعی بیماری ویروسی و به شدت واگیردار است که در گلو یا بینی کودکان و بزرگ سالان تکثیر می شود. وقتی فرد مبتلا،سرفه یا عطسه می کند و حتی حرف می زند، ذرات کوچک ویروسی به هوا منتقل می شود و سایر افراد با تنفس هوا، این ذرات را وارد بدن خود می کنند. این ذرات می توانند روی سطوح مختلف هم بنشینند، تا ساعت ها فعال بمانند و باعث سرایت به دیگران شوند. اگر شما این سطوح را لمس کنید و بعد دست خود را به چشم ها، دهان و بینی خود بمالید، ویروس وارد بدن تان خواهد شد. حدودا ۹۰ درصدِ افرادی که در ارتباط با بیمار یا درمعرض این ویروس قرار می گیرند، به سرخک مبتلا خواهند شد.

تصویر

تشخیص سرخک

ازطریق علائم ظاهری مانند لکه های کوچک با مراکز متمایل به آبی-سفید در زمینه ای قرمز که در پوشش داخلی دهان در قسمت گونه ها دیده می شود و به لکه کولپیک (Koplik’s spots) معروف است، امکان تشخیص این بیماری برای پزشکان مقدور است. اما برخی از پزشکان تا کنون فردی مبتلا به سرخک را از نزدیک ندیده اند. بنابراین ممکن است علائم آن را با سایر بیماری ها اشتباه بگیرند. در صورت نیاز، باید از آزمایش خون برای اطمینان از ابتلا به سرخک کمک گرفته بشود.

تصویر

پیشگیری از سرخک

در صورتی که فردی در خانه شما به سرخک دچار شد، برای جلوگیری از ابتلای اعضای خانواده و نزدیکانی که آسیب پذیرتر هستند، این اقدامات را در مدنظر داشته باشید:

جداسازی: بیماری سرخک به شدت واگیردار است. بنابراین تا ۴ روز قبل از ظهور علائم پوستی و ۴ روز بعد از آن، سایر افرادی که با بیمار در ارتباط هستند، امکان ابتلا به سرخک را دارند. پس در این مدت، بیمار نباید در فعالیت های مشترک و گروهی شرکت کند.

واکسیناسیون: بزرگ سالان و کودکان بالای ۶ ماهی که واکسن سرخک نزده اند، باید حتما این واکسن را تزریق کنند. اولین دُز واکسن برای کودکان، معمولا در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و دُز بعدی در ۴ تا ۶ سالگی تزریق می شود. اگر کودک یک ساله دارید و می خواهید به سفر بروید، درباره ی تزریق واکسن با پزشک مشورت کنید.

عوارض سرخک

  • اسهال
  • عفونت گوش
  • پنومونی
  • نابینایی در اثر کمبود مواد مغذی از جمله کمبود ویتامین A
  • تورم حاد مغز(انسفالیت): خیلی کم است. 6 روز بعد از ظهور دانه ها، انسفالیت رخ می دهد. علائم انسفالیت: سردرد، تهوع، سفتی گردن، خستگی، تشنج و کوما.
تصویر

درمان های خانگی بیماری سرخک

اگر خود یا کودک تان به سرخک دچار شده اید، می توانید ضمن مراجعه به پزشک برای کنترل وضعیت و بررسی علائم به موارد زیر هم توجه کنید:

استراحت کنید و از فعالیت های پرتحرک بپرهیزید.

مایعات زیادی چون آب، دمنوش های گیاهی و آب میوه بنوشید و اجازه دهید که فقدان آب ازدست رفته به خاطر تعرق و تب جبران بشود.

برای تنفس راحت تر و برای رهایی از سرفه و نیز درمان گلودرد از دستگاه بخور کمک بگیرید.

به چشمان تان استراحت بدهید، زیرا افراد مبتلا به سرخک نسبت به نور شدید و لامپ حساس می شوند. پس نور چراغ ها را کم کنید و در صورت نیاز از عینک آفتابی استفاده کنید. اگر نور چراغ مطالعه یا تلویزیون آزاردهنده است، بیمار باید از تماشای تلویزیون و مطالعه بپرهیزد.

تصویر

درمان پزشکی بیماری سرخک

۱. کاهنده ی تب: برای پایین آوردن تب بیمار باید از داروهای بدون نسخه ای چون استامینوفن (تیلنول و …)، ایبوپروفن (قرص ادویل، موترین مخصوص کودکان و…) یا ناپروکسن (Aleve) استفاده شود. به کودکان و نوجوانانی که علائم سرخک دارند، آسپرین ندهید. با وجود اینکه مصرف آسپرین برای کودکان بالای ۳ سال مجاز است، اما هرگز به کودکان و نوجوانانی که درحال بهبودی از علائم بیماری هایی نظیر آنفولانزا یا آبله مرغان هستند، آسپرین ندهید. علت این است که آسپرین می تواند باعث بروز سندروم رِی (Reye’s syndrome) می شود که وضعیتی نادر اما کشنده است.

۲. آنتی بیوتیک ها: اگر با وجود سرخک، عوارضی چون عفونت گوش و ذات الریه به سراغ کودک بیاید، ممکن است پزشک برای درمان از آنتی بیوتیک ها استفاده کند.

۳. ویتامین A: کودکانی که کمبود ویتامین A دارند، شدیدتر از بقیه به سرخک مبتلا می شوند. مصرف این ویتامین از شدت بیماری می کاهد. برای کودکان بالای ۱ سال، دُز مصرفی ویتامین، ۲۰۰ هزار UI است. UI واحد بین المللی دُز دارویی است.

سخن پایانی

  • واکسینه کردن فرزندتان در مقابل سرخک بسیار مهم است زیرا که ابتلا به سرخک در برخی موارد می تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد.
  • ادعاها و باور های نادرستی که در مورد ارتباط بیماری اوتیسم و واکسن سرخک وجود دارد باعث شده است که برخی والدین از واکسینه کردن نوزادانشان امتناع کنند. بهتر است بدانید که تا به حال هیچ تحقیقی نتوانسته است ارتباطی بین واکسن سرخک و ابتلا به اوتیسم را ثابت کند.
  • سرخک یک بیماری مسری است و شیوع آن بسیار به راحتی اتفاق می افتد. کوچکترین تماس با فرد مبتلا و یا حتی استنشاق هوایی که فرد مبتلا در آن سرفه و یا عطسه کرده است می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سرخک قرار دهد.
  • اگر نمی دانید که در مقابل سرخک واکسینه هستید و یا خیر می توانید به مراکز بهداشت و درمانی و یا پزشک مراجعه کنید و از آنها تقاضای راهنمایی کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع) قاب دونفره و قدیمی از دو شهید در کنار هم؛ حاج قاسم و امیرعبداللهیان+عکس/ شهادتت مبارک دیپلمات انقلابی (عکس) تابوت همه شهدا در یک قاب/ سلام ای غم لحظه های جدایی/ خداحافظ ای همنشین همیشه آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی لحظه باشکوه اقامه نماز رهبری بر پیکر رئیس جمهور و همراهان شهید+ویدیو عمامه سیدابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم بر روی تابوتشان هنگام اقامه نماز رهبری بر پیکر شهیدان خدمت+عکس اولین ویدئو دلخراش از لحظه یافتن لاشه بالگرد رئیس جمهور و صحنه هایی که دل هر انسانی را به درد می آورد حضور متفاوت رضا رویگری در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهان با ویلچر+ویدیو گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم جمله ماندگار و خاص رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی با دستخط ایشان+عکس این حرکت حسین امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/ کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+فیلم گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403 حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهان+فیلم پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد! 2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی! تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟ ماجرای از زیر سرُم آمدن ابراهیم رئیسی به یک جلسه و کنسل نکردنشان بخاطر جوانان+ویدیو شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر مردی که رگ خواب تبریزی‌ها را بلد بود مهمترین حوادث هوایی برای مقامات کشوری و لشگری+عکس آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
تیتر امروز   
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد
محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟
شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد
اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر