بهترین روش شستشوی سبزی خوردن و نگهداری آن

  دوشنبه، 08 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
بهترین روش شستشوی سبزی خوردن و نگهداری آن
سبزی خوردن باب میل تمام خانواده‌های ایرانی است و علاوه بر رنگین کردن سفره‌های غذا از نظر تغذیه‌ای نیز بسیار با ارزش است. اما در صورت عدم نگهداری صحیح از سبزی‌های تازه آنها زرد و پلاسیده شده و دیگر قابل خوردن نمی‌باشند.

یکی از بزرگترین شوک های فرهنگی ایرانی هایی که تازه به اروپا می روند، دیدن بسته های کوچک سبزی است! در ایران علاوه بر مصرف سبزیجات در خورش ها و خوراک ها، ترکیبی دلپذیر از سبزیجات را به عنوان دورچین و همراه غذا میل می کنند که ما آن را با اسم “سبزی خوردن” می شناسیم! سبزیجات حاوی ویتامین ها و فیبر بسیار بالا بوده و برای سلامتی بسیار مفیدند. در تمامی فصول سبزی تازه در دسترس است و بهتر است به شکل هفتگی از سبزی خوردن نیز در کنار سالاد و سایر سبزیجات خام و پخته، استفاده کنید. با ما همراه باشید تا بهترین روش نگهداری سبزی خوردن را بیاموزید.

سبزی خوردن شامل چیست؟

اگر دوست دارید بطور دقیق تر بدانید در سبزی خوردن معمولاً چه سبزی هایی قرار دارد؛ سبزی خوردن شامل:

  • تره
  • ترپچه
  • ریحان
  • شاهی
  • نعنا
  • پیازچه
  • جعفری
  • ترخون

البته سبزی هایی که در سبزی خوردن استفاده می شود کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد و خودتان می توانید مواردی را اضافه یا کم کنید. اما ۶ مورد اول در معمولاً حتما در سبزی خوردن می بینیم ولی جعفری و ترخون در بعضی جاها در بین سبزی خوردن قرار نمی گیرد.

آموزش مرحله به مرحله شستشوی سبزیجات

  • اولین مرحله پاک کردن سبزی:در اولین مرحله باید سبزی را پاک سازی کنیم یعنی همه برگ های زرد، چوب ها و گل و لای سبزی را از آن جدا کنیم و در صورت لزوم یک آب سطحی هم روی سبزیجات بگیریم.
  • دومین مرحله انگل زدایی:در این مرحله ظرفی را پر آب می کنیم و به ازای هر لیتر آب در آن 2 تا 4 قطره مایع ظرفشویی می ریزیم ، این کار سبب لیز و لزج شدن تخم و کیست انگل ها و به سطح آب آمدن آنها می شود. در این مرحله از شست وشو، آب روی سبزی را آرام خالی کنید و از درون ظرف سبزی را در آورید.
  • سومین مرحله میکروب زدایی:برای میکروب زدایی است دوباره سبزی تان را درون یک ظرف پر از آب بریزید و کمی محلول های ضدعفونی کننده حاوی پرکلرین را داخل آب سبزی بریزید. برحسب دستور روی کالا مقدار ماده ضدعفونی کننده را در آب بریزید.
  • مرحله چهارم آبکشی:برای از بین رفتن اثر مواد شیمیایی سبزی را دوباره داخل آب ریخته و سپس آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود.

روشهای نگهداری سبزی خوردن

سبزی خوردن های خوش مزه و اشتها آوری که پای ثابت سفره ی بسیاری از خانواده های ایرانی است، هر کدام ویژگی های تغذیه ای و درمانی خاص دارد و مصرف آنها بسیار مفید است. در این بخش تلاش کردیم تا ترفندهایی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید سبزی خوردن را در مدت طولانی تری نگهداری کنید.

استفاده از دستمال های آشپزخانه و کیسه پلاستیک برای تازه نگه داشتن سبزیجات:

در این روش که یکی از معمول ترین روش ها برای نگهداری سبزی هاست، باید سبزی ها را روی کاغذ قرار داد و بعد کاغذ را دور آنها پیچاند. چون کاغذ رطوبت اضافه سبزی را جذب میکند و از لزج شدن آن جلوگیری میکند. سپس برای اینکه مانع گردش هوای اضافه در میان سبزی ها شوید آنها را در کیسه فریزر قرار دهید و در کشوی پایین یخچال بگذارید. با این روش مدت زمان پلاسیدگی سبزی ها کند تر شود و سبزی ها به مدت 5 الی 7 روز در یخچال سالم می مانند.

جعبه و دستمال کاغذی برای تازه نگه داشتن سبزیجات:

در این روش نگهداری یک ظرف پلاستیکی مناسب انتخاب کنید و داخل آن را با دستمال کاغذی بپوشانید. سپس سبزیها را داخل آن قرار داده و با یک لایه از کاغذ بپوشانید. در ظرف را ببندید و در یخچال قرار دهید تا سبزی ها به مدت یک هفته سالم بمانند. اگر طی این مدت برخی برگ های سبزی پلاسیده شد آنها را جدا کنید تا به بقیه سبزی ها آسیب نرسد.

یک کیسه پلاستیکی و هوا برای تازه نگه داشتن سبزیجات:

سبزیهای شسته شده را، در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و طوری ببندید که کمی هوا در آن جمع شده باشد. سپس کیسه از بالا پیچانده و گره بزنید. در این روش هم سبزی ها 7 روزی در یخچال سالم میمانند.

سبزی ها را نشویید:

در این روش سبزی ها را پاک کنید و بدون اینکه بشویید داخل نایلون نگهداری کنید. به این شکل که ته نایلون یک یا دو عدد دستمال کاغذی قرار دهید و بعد سبزی ها را داخل آن بریزید و سر نایلون را گره بزنید و در یخچال قرار دهید. قرار دادن دستمال کاغذی و یا دستمال نخی نازک باعث میشود رطوبت سبزی گرفته شود و سبزی پلاسیده نشود.سپس به مقدار نیاز هر روزتان سبزی را بشویید و استفاده کنید. با این کار تقریبا سبزی شما یک هفته ای تازه میماند.

خواص سبزی خوردن

بهتر است با برخی از فواید سبزی خودرن آشنا شویم تا بیشتر و با جدیت بیشتری از آن استفاده کنیم. هرکدام از سبزی های که در سبزی خوردن موجود است خاصیت منحصر به فرد خود را دارند مثل:

  • تره : ضدسرطان
  • ترپچه: خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد. و ضد سرطان است.
  • ریحان: جلوگیری از ورم معده
  • شاهی: ضد باکتری و ضد سرطان
  • نعنا: ضد نفخ و ضد تهوع
  • جعفری: جلوگیری از سکته قلبی و مغزی، کاهش وزن

برای همین است که توصیه می شود: از تمام سبزی های موجود در سبزی خوردن استفاده کنید تا از خواص متفاوت هرکدام از سبزی ها بهره ببرید.

اما اگر بخواهیم از خاصیت سبزی خوردن به طور کلی بگوییم خواص زیر را می توان نام برد:

  • فیبر بالا: سبزیجات دارای فیبر زیاد می باشند که: یبوست را درمان می کند. معده را هنگام غذا خوردن پر می کند و اجازه نمی دهد ما غذای زیادی بخوریم در نتیجه برای داشتن تناسب اندام و داشتن گوارش سالم بسیار مؤثر است.
  • ضد سرطان : سبزیجات از بهترین منابع ضد سرطان هستند. از جمله از ابتلا به سرطان روده و معده که بسیار شایع است، جلوگیری می کند.
  • تقویت حافظه: به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و رادیکال آزاد موجود در سبزی ها خون رسانی به مغز را افزایش می دهد در نتیجه حافظه را تقویت می کند.
  • پوست سالم: سبزیجات باعث می شود پوست شفاف داشته باشیم و از پیری پوست جلوگیری می کنند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین عکس از رییس جمهور شهید قبل از پرواز آسمانی برای تشییع پیکرت همین یک عکس کافیست ...+عکس/ جهان گریست با این قاب (تصویر) کدام یک از مقامات به مراسم تشییع رئیس جمهور آمدند؟ آخرین تصویر از چهره آیت الله آل هاشم در تابوت +عکس/ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود شعری که شهید ابراهیم رئیسی آن را دوست داشت+ویدیو (ویدئو) بغض آیت الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید سید ابراهیم رئیسی آخرین نماز شهید رئیسی و آیت الله آل هاشم و استاندار جوان در یک روستا پیش از شهادت+عکس اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای خانه ابدی شهید حسین امیرعبداللهیان در کنار محافظ حاج قاسم سلیمانی+ویدیو شغل شهید امیرعبداللهیان قبل از ورود به وزارت خارجه در جوانی+عکس قابی سنگین از داغداری دختر سردار سلیکانی و شهید رئیسی/ اشک های جگرخراش دختر برای پدر چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور آماده سازی محل خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس آیت الله علم الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید رئیسی+عکس اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع) قاب دونفره و قدیمی از دو شهید در کنار هم؛ حاج قاسم و امیرعبداللهیان+عکس/ شهادتت مبارک دیپلمات انقلابی (عکس) تابوت همه شهدا در یک قاب/ سلام ای غم لحظه های جدایی/ خداحافظ ای همنشین همیشه آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی لحظه باشکوه اقامه نماز رهبری بر پیکر رئیس جمهور و همراهان شهید+ویدیو عمامه سیدابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم بر روی تابوتشان هنگام اقامه نماز رهبری بر پیکر شهیدان خدمت+عکس اولین ویدئو دلخراش از لحظه یافتن لاشه بالگرد رئیس جمهور و صحنه هایی که دل هر انسانی را به درد می آورد حضور متفاوت رضا رویگری در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهان با ویلچر+ویدیو گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم جمله ماندگار و خاص رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی با دستخط ایشان+عکس این حرکت حسین امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/ کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+فیلم گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403
تیتر امروز   
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد
محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟