درمان های مختلف دندانپزشکی در هنگام شیردهی

  چهارشنبه، 26 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
درمان های مختلف دندانپزشکی در هنگام شیردهی
دندانپزشکان از عوامل بی حس کننده مثل لیدوکائین به عنوان یک بی هوشی عمومی و موضعی در طول فرآیند دندانپزشکی استفاده می کنند. این داروی بی حسی برای همه روی کیفیت و کمیت شیر مادر تاثیر ندارد. دندانپزشک ممکن است فرآیند های مختلفی را برای بی حسی در طول درمان برای مادر شیرده در نظر بگیرد.

درمان های مختلف دندانپزشکی که هنگام شیردهی امن است:

1. فرآیند های دندانی

دندانپزشکان از عوامل بی حس کننده مثل لیدوکائین به عنوان یک بی هوشی عمومی و موضعی در طول فرآیند دندانپزشکی استفاده می کنند. این داروی بی حسی برای همه روی کیفیت و کمیت شیر مادر تاثیر ندارد. دندانپزشک ممکن است فرآیند های مختلفی را برای بی حسی در طول درمان برای مادر شیرده در نظر بگیرد.اگر تحت این فرایند ها برای خارج کردن دندان باشید، موقتا شیردهی خود را قطع کنید. می توانید بدون هیچ خطری در سریع ترین زمان ممکن از بی حسی ریکاوری شوید و زمانی که درد جراحی از بین رفت، به کودک خود شیر دهید.

2. داروهای آرام بخش و نیتروس اکسید

اگر دندانپزشک برایتان آرام بخش در نظر بگیرد، می توانید هر موقع هوشیاری کامل داشتید به کودک خود شیر دهید. قبل از وارد شدن و بعد از خارج شدن از اتاق جراحی نیز می توانید این کار را انجام دهید.بیشتر داروهایی که به عنوان آرام بخش در دوره درمان دندان پزشکی استفاده می شود، برای خانم های شیرده گزینه امن و مناسبی هستند و هیچ نیازی نیست که شیر خود را بدوشید.میزان ماده بی حس کننده در شیر مادر به کم ترین حالت ممکن خواهد بود و هیچ آسیبی به کودک وارد نمی کند. نیتروس اکسید ماهیت غیر محدودی دارد و وارد شیر مادر نمی شود. یعنی گاز بی حس کننده که در پروسه دندانپزشکی استفاده می شود، سریع تر از بدن خارج شده و روی شیر مادر اثر نمی گذارد. بنابراین می توانید به راحتی و با امنیت کامل این کار را انجام دهید.

3. تست های تشخیصی دندان

تست تشخیصی دندان برای بررسی میزان پوسیدگی شامل استفاده از عکسبرداری های اشعه ایکس و یا عکس برداری های سوزنی و غیره هستند. هیچ کدام از این تست های تشخیصی در تولید شیر مادر اثرگذار نیستند و می توانید کاملا امن به کودک خود شیر دهید.

4. استفاده از محصولات دندانی

می توانید از ژل های دهانی، شوینده دهان یا دیگر محصولات دندانی مثل آنبسول، مدیژل، اورالدن و کورسودیل در دوران شیردهی استفاده کنید. اگر شیرده هستید، پیشنهاد می کنیم که این درمان های زیبایی را مثل سفید کردن دندان از طریق مواد شیمیایی به تاخیر بیاندازید.

قبل از انجام هر گونه پروسه دندانپزشکی خاص یا درمان حتماً باید با درمانگر مشاوره داشته باشید و اطلاع رسانی کنید که شیرده هستید. هر گونه دارو و محصولات دندانی برای مادران شیرده حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

بنابراین اکنون که متوجه شدید در دوران شیردهی مجبور نیستید که درد دندان را تحمل کنید، با خیال راحت به دندان پزشکی مراجعه کنید و با اطلاع رسانی از این که شیرده هستید، درمان خود را آغاز کنید

چه کاری باید انجام دهم اگر دندان درد و پوسیدگی مرا در طول دوره شیردهی اذیت کرد؟

درد دندان و پوسیدگی بدیهی است که نیاز به درمان مانند پر کردن یا عثب کشی دارد. هرگز از یک مشکل دندانپزشکی غافل نشوید و با پزشک مشورت کنید و به او اطلاع دهید که شما به فرزندتان شیر می دهید.گفتن این موضوع به او کمک می کند تا یک روش درمانی و داروهای مناسب و بی خطر را که بر روی روش های تغذیه تأثیر نمی گذارد برای شما تجویز کند. بسیاری از پزشکان ممکن است از داروهایی استفاده کنند که مخصوص مادران شیرده است.

آیا ادامه روند تغذیه با شیر در حین انجام یک روش دندانپزشکی بی خطر است؟

بله ، ادامه شیردهی در ضمن انجام بسیاری از معالجات دندانپزشکی بی خطر است. در واقع ، اغلب اوقات ، شما در حال شیر دادن به نوزاد سالم و کامل به هیچ وجه لازم نیست که شیر مادر را متوقف کنید.
اما هنگامی که شما در حال شیر دادن به نوزاد نارس هستید و یا کودک دارای برخی مشکلات بهداشتی می باشد ، ملاحظات ویژه ای لازم است. و باید به پزشک مراجعه کنید. او ممکن است از شما بخواهد تغذیه را متوقف کنید.
بی حسی موضعی با بی حس کردن احساس انتهای عصبی بافتهای اطراف دندان کار می کند. هیچ مدرکی مبنی بر انتقال بی حسی به شیر مادر وجود ندارد و هیچ دلیلی برای قطع مصرف شیر مادر وجود ندارد.
لیدوکائین ، که در طی مراحل دندانپزشکی به طور گسترده ای برای بی حس کردن بافت ها استفاده می شود از داروهای بی خطر برای مادران شیرده محسوب می شود. سایر داروهای بی حسی موضعی مانند نووکائین و بوپیواکائین نیز در نظر گرفته می شوند که با تغذیه با شیر مادر سازگار هستند.


به این دلیل که فقط مقدار کمی از بی حسی موضعی استفاده می شود ، فقط مقدار ناچیزی می تواند به شیر شما وارد شود. همچنین آنقدر از جریان خون شما پاک می شود و بعید است که در مقادیر قابل توجهی وارد شیر مادرشود. بنابراین ، بی حسی موضعی در حین شیردهی بسیار بعید است که تأثیراتی روی کودک شما بگذارد. بنابراین ، به دلیل بی حسی موضعی برای انجام کارهای دندانپزشکی ، می توان از شیر دادن به نوزاد اطمینان حاصل کرد.

جزئیات ملاحظات شیردهی و دندانپزشکی در مراجعه به دندانپزشک :

  • ترمیم های آمالگام قبلی در دوران شیردهی بهتر است که تعویض نشوند.هرچند که در مطالعات به عمل آمده،مقدار جیوه ترشح شده در شیر مادر حین تعویض ترمیم های آمالگام بسیار ناچیز و از میزان جذب جیوه محیطی کمتر است. ولی برای رفع هر گونه خطر احتمالی درمان هایی مانند تعویض آمالگام به ماده همرنگ دندان ، به تعویق می تواند انداخته شود.
  • هیچ منعی برای استفاده از بی حسی موضعی حین شیردادن فرزند وجود ندارد.البته اپی نفرین تا حدودی قابلیت ترشح در شیر مادر را دارد. به همین دلیل بی حسی های فاقد اپی نفرین می تواند این نگرانی در مورد اپی نفرین ( آدرنالین) را برطرف کند.
  • خمیردندان ها و دهانشویه ها در استفاده معمول از آن ها، وارد شیر نمی شوند و مشکلی از این نظر ایجاد نمی کنند. مقدار بلع شده این مواد داخل بدن بسیار ناچیز است اما میزان وارد شده به خون از این دست مواد، قابل ردیابی نیست!
  • هیچ فرآیند تشخیصی دندانپزشکی با شیردهی تداخل ندارد. اشعه ایکس اعم از رادیوگرافی پری آپیکال، پانورامیک و حتی CBCT، بیوپسی ،اولتراسونیک، پالپ تستر و … مشکلی بر روی فرآیند شیردهی ایجاد نمی کند.
  • ضد دردهای عادی تداخلی با شیردهی ندارند.کمتر از یک الی دو درصد داروها امکان دارد بتوانند که وارد شیر مادر بشوند. استامینوفن ساده، انتخاب اول دندانپزشکان در دوران شیردهی است. اما استفاده از ایبوپروفن، کورتونی مثل پردنیزون هم بنا بر نظر بسیاری از مراجع داروسازی خطری در برندارد( هر چند حضور این دارو ها در شیر در مقادیر اندک محرز است).توصیه می شود که داروها بلافاصله بعد از شیردهی مصرف شوند تا احتمال طی شدن حداکثر نیمه عمر دارو، تا شیردادن بعدی بیشتر باشد. تکنیک دوشیدن شیر و استفاده از شیر دوشیده شده در مدت زمان طی شدن نیمه عمر دارو، می تواند بسیار کمک کننده بوده و خیالتان را راحت کند.
  • آنتی بیوتیک ها حتی المکان برای مادران شیرده بهتر است تا حصول یک نیاز واقعی و مبرهن،استفاده نشوند.به طور کلی آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی کاربرد حقیقی چندانی ندارند. در صورت نیاز ضروری ،خانم های باردار می توانند در صورتی که واقعا نیاز باشد،از آموکسی سیلین و مترونیدازول استفاده کنند. از خوردن آسپیرین در حین شیردادن خودداری کنید. داروهای مخدر و شبه مخدر هم نباید در حیت شیردهی استفاده شوند. ایبوپروفن به عنوان یک ضد درد و ضدالتهاب موثر در کوتاه مدت حین شیردهی می تواند استفاده شود.
  • درمان بلیچینگ ( سفید کردن) خطری برای نوزاد شیرخوار ندارد. اما توصیه شده است درمان های انتخابی غیرضروری تا حصول شرایط مناسب برای این درمان به تعویق بیفتد.
  • شیر دادن باعث کم شدن کلسیم دندان یا خراب شدن دندان نمی شود.میزان کلسیم دندان ثابت واحدی بوده و تقریبا کم و زیاد نمی شود. اغلب به دلیل مشکلات دهان و دندان حین بارداری ممکن است، به اشتباه مشکلات دندانی را که متعاقب بارداری پیش آمده است را به شیردادن به نوزاد نسبت دهیم. ولی باید تاکید کنیم که شیردادن به نوزاد،ربطی به نرم تر شدن، پوسیده تر شدن یا خرابی هیچ دندانی ندارد. شیردهی و دندانپزشکی توامان بدون ایجاد مشکل می تواند انجام شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص
دیگران می‌خوانند   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386 سکانس خاطره انگیزی که مادر لیلا حاتمی نقش همسر امیر کبیر را ایفا کرد/ روحش شاد+فیلم رونمایی شاهرخ استخری از چهره جدید و سبیل دارش+عکس/ و سبیلی که اصلا به آقای بازیگر نمیاد! رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست ماجرای هانیه غلامی و علیرضا طلیسچی/ دختران جوان با فحش سرازیر شدند! گریه های بهنوش طباطبایی به یاد پدرش آتیلا پسیانی: من بعد رفتنش یتیم شدم+فیلم حمل بار دریایی و هوایی: پرکاربرد ترین روش های حمل و نقل بین المللی خرید میز جلو مبلی چوبی جدید در سایت دکورال تصویر جالب از کودکی مهدی طارمی در زنگ ورزش مدرسه+ عکس چرا لباس فرم می پوشیم؟ جدید ترین و ترسناک ترین تصویر از سیاهی آسمان مشهد در نیمه روز/ سیل هولناک در راه است محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ میدونستید کسی که کاشت ناخن رو مد کرد یه آقا بوده؟ وقتی سالهاست مردی ولی ناخنکارا از ایده تو پول درمیارن+فیلم آهنگ جدید و البته خیابانی بنیامین‌به نام فاتح‌ شدم+ویدئو رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز