اپی‌گلوتیت چیست؟

  یکشنبه، 27 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
اپی‌گلوتیت چیست؟
اپی گلوتیت به معنای التهاب و ورم اپی گلوت است. این وضعیت غالباً در اثر عفونت ایجاد می شود اما در بعضی مواقع نیز ممکن است در اثر آسیب گلو رخ دهد.

اپی گلوتیت عفونت اپیگلوت و تهدیدکنندهٔ حیات است. اپیگلوت زبانه ٔ برگی شکل غضروفی است که جلوی نای را پوشانده و از ورود غذا، نوشیدنی و هر چیز دیگری که از گلو پایین می رود، در برابر مجرای تنفسی جلوگیری می کند. اپیگلوتیت وقتی بروز می کند که باکتری ها اپیگلوت و دیگر بافت های اطراف آن را عفونی کرده باشد و باعث شوند آنها به اندازه ای ورم کنند که مجرای هوا را مسدود و از تنفس جلوگیری کنند.

علل و عوامل اپی گلوتیت

در گذشته، اپی گلوتیت معمولاً توسط باکتری هموفیلوس آنفولانزای نوع ب یا هیب (Hib) ایجاد می شد. اپی گلوتیت که زمانی یک بیماری شایع و خطرناک برای کودکان در سن های دو تا شش سال بود، به دلیل معرفی واکسن هیب در سال ۱۹۸۸، اکنون نادر است. به طور معمول بیشتر کودکان در ۱۵ ماهگی در مقابل هیب واکسینه می شوند.

موارد بسیار نادر اپی گلوتیت امروزه معمولاً در بچه هایی بروز می کند که واکسینه نشده اند و در برابر هیب محافظت نشده اند، یا در کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نسبت به دیگر باکتری هایی که می توانند باعث اپی گلوتیت شوند مانند پنوموکوک یا استافیلوکوک آسیب پذیر هستند.

سوختگی ناشی از نوشیدنی های داغ، بلعیدن اشیای خارجی، آسیب دیدگی اپیگلوت و عفونت ناشی از تاول های آبله مرغان از دیگر علل اپی گلوتیت است. اگرچه اپی گلوتیت در هر سنی ممکن است بروز کند، اما کودکانی که بیشترین ریسک آن را دارند زیر یک سال هستند.

علائم اپی گلوتیت

برخی از علائم اپی گلوتیت شامل موارد زیر است:

  • گلودرد: ظرف چند ساعت، گلوی کودکتان به قدری درد می گیرد که او از بلع خودداری می کند و از خوردن و نوشیدن امتناع می ورزد.
  • تب: فرزندتان تب ۳۸/۳ درجه یا بالاتر خواهد داشت.
  • آبریزش دهان: حتی اگر آب دهانش در حالت عادی نمی ریزد، با ابتلا به این عارضه بزاق زیادی از دهانش می ریزد، زیرا بلعیدن برای او خیلی سخت است.
  • صدای تنفس غیرطبیعی: کودک شما با هر استنشاق هوا، صدای زیری به نام استیدور ایجاد می کند. این صدا بسیار شبیه صدای ناشی از خروسک است، اما هیچ سرفه ای همراه ندارد.
  • دشواری در تنفس: وقتی اپیگلوت متورم می شود، کودک شما در رساندن هوا به ریه های خود دچار مشکل خواهد شد.

علل اپی گلوتیت چیست؟

اپی گلوتیت در اثر عفونت یا آسیب ایجاد می شود.

عفونت

در گذشته، یکی از دلایل عمده تورم و التهاب اپیگلوت و بافت های اطراف آن، عفونت با باکتری های هموفیلوس آنفلوانزا نوع (b (Hib بود. Hib مسئول تعدادی از شرایط جدی است که شایع ترین آن ها مننژیت است. امروزه به دلیل ایمن سازی Hib در کودکان، در کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر دیده می شود.Hib از طریق قطرات آلوده سرفه و یا در هوا عطسه می شود. بدون اینکه بیمار شوید، می توانید Hib را در بینی و گلو خود تشخیص دهید – اگرچه هنوز هم می توانید باکتری ها را به دیگران منتقل کنید.در بزرگسالان، باکتری ها و ویروس های دیگر نیز می توانند باعث التهاب اپی گلوتیت شوند، از جمله:

  • استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک)، باکتری دیگری که می تواند باعث مننژیت، ذات الریه، عفونت گوش و عفونت خون شود. (سپتی سمی)
  • استرپتوکوک A B و C، گروهی از باکتری ها که می توانند باعث بیماری شوند از گلو استرپ تا عفونت خون
  • استافیلوکوکوس اورئوس، باکتری که باعث عفونت های پوستی و سایر بیماری ها از جمله ذات الریه و سندرم شوک سمی می شود.

جراحت

آسیب جسمی مانند ضربه مستقیم به گلو می تواند باعث اپی گلوتیت شود. بنابراین می تواند در اثر نوشیدن مایعات بسیار داغ یا سوز آور سوختگی ایجاد کند.همچنین اگر ممکن است علائم و علائمی شبیه به اپیگلوتیت ایجاد کنید:

  • ماده شیمیایی را بلعید که گلو شما را می سوزاند
  • یک شیء خارجی را بلعید
  • داروهای دودی مانند ترک کوکائین

تشخیص و درمان اپی گلوتیت

اگر تشخیص قطعی نباشد، پزشک ممکن است یک اسکن اشعهٔ ایکس از گردن کودکتان بگیرد تا ببیند که اپیگلوت متورم شده است یا خیر. همچنین ممکن است برای بررسی وجود باکتری هم به آزمایش خون نیاز باشد.

وقتی پزشک اطمینان یافت که کودک مبتلا به اپی گلوتیت است، فوری ترین هدف باز نگه داشتن مجرای تنفسی او خواهد بود. می توانید کودک خود را در اتاق عمل همراهی کنید و ممکن است بتوانید هنگام انجام بیهوشی عمومی، او را در آغوش خود نگه دارید. بیهوشی به پزشک اجازه می دهد تا به شکل ایمن و بی خطری او را معاینه و یک لولهٔ تنفسی را از زیر اپیگلوت متورم وارد مجرای تنفسی کودک کند.

در مرحلهٔ بعد، او را به بخش مراقبت های ویژه منتقل می کنند و به او مایعات و آنتی بیوتیک های داخل وریدی می دهند. به دلیل درد و ناراحتی، احتمالاً تا زمانی که بیرون آوردن لولهٔ تنفسی بی خطر باشد، کودک تحت داروهای آرام بخش نگه داشته می شود، یعنی تا زمانی که پزشک مطمئن شود عفونت تحت کنترل است و ورم به اندازهٔ کافی فروکش کرده است که کودک بتواند به راحتی نفس بکشد. این معمولاً دو یا سه روز طول می کشد.

پس از آن ممکن است کودک یک یا دو روز دیگر در بیمارستان نگه داشته شود تا مایعات داخل وریدی، آنتی بیوتیک هایی برای کشتن باکتری ها و داروهای ضدالتهابی برای کاهش ورم را دریافت کند. وقتی او را به خانه می برید، دادن آنتی بیوتیک های خوراکی به او را ادامه می دهید تا باکتری هایی را که در بدن او باقی مانده اند از بین ببرند.

پیشگیری از اپی گلوتیت

ایمن سازی با واکسن Hib یک روش مؤثر برای جلوگیری از اپی گلوتیت ناشی از Hib است. در ایالات متحده، کودکان معمولاً واکسن را در سه یا چهار دوز دریافت می کنند:

  • در ۲ ماهگی
  • در ۴ ماهگی
  • در ۶ ماهگی فرزند شما واکسن چهارم را دریافت می کند.
  • در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی

واکسن Hib عموماً به کودکان بزرگتر از ۵ سال یا به بزرگسالان داده نمی شود؛ زیرا احتمال ابتلا به عفونت Hib کمتر است. اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها واکسن را برای کودکان بزرگتر و بزرگسالانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده توصیه می کند:

  • بیماری سلول داسی شکل
  • HIV / AIDS
  • برداشتن طحال
  • شیمی درمانی
  • داروهایی برای جلوگیری از رد پیوند عضو یا مغز استخوان

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (507 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (119 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (62 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (13 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد