خدمات دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟

  شنبه، 07 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
خدمات دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟
دندانپزشکی زیبایی یکی از زیرشاخه های علم دندان پزشکی است که در طول 50 سال گذشته با پیشرفت علم و به وجود آمدن راه های درمانی و زیبایی موثرتر در حوزه دهان و دندان، موجب استقبال مردم به استفاده از این علم دندانپزشکی برای زیباتر کردن دهان و دندان های خود شده است.

آشنایی با دندانپزشکی

دندانپزشکی زیبایی یکی از زیرشاخه های علم دندان پزشکی است که در طول 50 سال گذشته با پیشرفت علم و به وجود آمدن راه های درمانی و زیبایی موثرتر در حوزه دهان و دندان، موجب استقبال مردم به استفاده از این علم دندانپزشکی برای زیباتر کردن دهان و دندان های خود شده است. در این مقاله با معرفی دندانپزشکی زیبایی به عنوان شاخه ای از دندانپزشکی که شامل مجموعه ای از روش های درمانی و زیبایی می شود و همچنین در مورد این روش ها و کارایی هر یک از آنها مطالبی را بیان می کنیم.
دندانپزشکی یکی از شاخه های علم پزشکی است که به سلامتی در قسمت دهان و دندان انسان می پردازد. این علم به تشخیص و درمان بیماری های مرتبط با دهان و دندان با توجه به علائم بیمار می پردازد که می تواند شامل تجویز دارو، جراحی دندان و دهان و برخی اقدامات پیشگیرانه باشد.

از حوزه های تخصصی در این رشته می توان چنین نام برد:

  • بهداشت عمومی دهان و دندان
  • ریشه درمانی
  • دندانپزشکی جرم شناسانه
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • زیست شناسی دهان
  • رادیولوژی دهان و دندان
  • بیماری های دهان

از جمله خدمات تخصصی دندانپزشکی ها عبارتند از:

  • لمینت
  • ارتودنسی
  • جراحی های سینوس لیفت، فک و صورت
  • کاشت ایمپلنت های درمانی
  • پروتز
  • خدمات زیبایی شامل طراحی لبخند، تزریق ژل و بوتاکس و سفید کردن دندان ها
  • تنظیم خط لثه
  • کشیدن دندان عقل
  • فرنکتومی
  • جرمگیری
  • اسپیلنت
  • بریچ
  • روکش
  • ترمیم
  • عصب کشی و ...

بستن فاصله دندانی

یکی دیگر از فرایند هایی که دندانپزشکان زیبایی انجام می دهند بستن فاصله دندانی میباشد که به دیاستم معروف است.

تاج گذاشتن روی دندان

تاج به عنوان کلاه دندان می باشد. هنگامی که دندان ضعیف و یا به مقدار زیاد تخریب شود، برای بهبود شکل، اندازه و ظاهر دندان از تاج استفاده می کنند. بیشتر تاج ها، 5 تا 15 سال باقی می مانند.

جنس تاج ها از فلز، چینی متصل به فلز، صمغ و یا سرامیک می باشد. قبل از قرار دادن تاج، دندان را کمی تراش می دهند و سپس تاج بر روی دندان چسبیده می شود و کاملا دندان را می پوشاند.هنگامی که دندان به مقدار زیاد تخریب شود، برای بهبود شکل، اندازه و ظاهر دندان از تاج استفاده می کنند

بلیچینگ

یکی از درمان های دندانپزشک زیبایی بلیچینگ می باشد که در راستای سفید کردن دندان انجام می شود. بلیچینگ که دارای دو درمان خانگی و مطب می باشد باعث سفیدی دندان ها می شود این روش یکی از ارزان ترین تکنیک های سفید کردن دندان است. یکی از پر تقاضاترین خدمات زیبایی دندانپزشکی روشن کردن رنگ دندان های تیره، زرد یا قهوه ای می باشد.یکی از روش های زیبایی دندان، بلیچینگ می باشد که در راستای سفید کردن دندان انجام می شود

میناکاری دندان

میناکاری، یک روش سریع و بدون درد می باشد. این روش برای تصحیح عیوب کوچک مانند دندان های ناهموار و یا دندان های روی هم گرفته، استفاده می شود. نتیجه فورا بدست می آید و نیازی به بیهوشی نیست. اغلب به همراه مینا کاری، سفید کردن، روکش کردن (ونیر) و باندینگ نیز انجام می شود.

باندینگ (پیوند) دندان

باندینگ دندان عملی است که در آن مواد رزین رنگ دندان ( مواد پلاستیکی با دوام)، به دندان استعمال شده و با تاباندن نور خاصی سخت می شود و در نهایت به دندان میچسبد تا لبخند را زیبا سازد. این روش از جمله کم هزینه ترین و آسان ترین روشهای جراحی زیبایی دندان است که در موارد مختلفی از آن استفاده می شود.باندینگ (پیوند) دندان، از کم هزینه ترین و آسان ترین روشهای جراحی زیبایی دندان است

ناهماهنگی های های لبه ای دندان ها یا کوتاه و بلند بودن لبه های دندان ها نسبت به یکدیگر:

می تواند ناشی از تفاوت اندازه دندان ها یا نحوه قرار گرفتن آن ها در کنار هم و یا حتی به دلیل پریدگی های ناشی از دندان قروچه یا جویدن خوراکی های سخت باشد. علت آن هرچه باشد براحتی با مواد همرنگ و شبیه سازی شده مینای دندان قابل مرتفع شدن و یک اندازه کردن ارتفاع دندان ها است. به علاوه استفاده از فلوراید در محل اتصال ترمیم و دندان موجب افزایش استحکام دندان می گردد.

کامپوزیت ونیر (مستقیم Direct )

در این روش از دندان پزشکی زیبایی و ترمیمی که در واقع آخرین پدیده معرفی شده از طرف آکادمی زیبایی دندانپزشکان امریکا محسوب می شود. دندان ها بدون هیچ تراش یا با تراش بسیار مختصری، با روشی به نام Layering Technique فرم داده می شوند، به این صورت که دندان ها را لایه به لایه با مواد همرنگ دندان از کامپوزیت رزین های کاملاً تخصصی که زیبایی و استحکام فراوانی دارند بازسازی نموده و سپس با نظر بیمار و پزشک مربوطه به صورت مشترک درباره رنگ دندان، بلندی و برجستگی آنها تصمیم گیری می شود، در این روش دندان ها می توانند به زیبا ترین، سفید ترین و بلند ترین شکل مورد نظر درآیند. در این روش نه تنها آسیبی به دندان ها وارد نمی کند بلکه پوششی محافظ برای دندان ها محسوب می گردد.

لامینت ونیر

این روش که یک نوع روکش یک طرفه محسوب می شود به صورت یک پوسته نسبتاً نازک پس از تراش مختصر یک طرف دندان، قالب گیری و پس از ارسال به لابراتوار در مدت ۷ الی ۱۰ روز آماده شده و توسط چسب های مخصوص از جنس رزین های همرنگ دندان، به دندان چسبانده می شود. لامینت در ۲ نوع کامپوزیتی و سرامیکی وجود دارد.

روکش تمام سرامیک (Full ceram)

این روکش ها تماماً از سرامیک یا کامپوزیت های مقاوم ساخته می شود که پس از تراش و قالب گیری به مدت ۷ الی ۱۰ روز در لابراتوار ساخته شده و سپس روی دندان توسط رزین های همرنگ دندان چسبانده می شود. معمولاً این روش برای دندان هایی که در AE sthetic zone قرار داشته و تخریب بسیار شدید شده و نیاز به بازسازی کامل و محافظت دارند، انجام شده و زیبایی و استحکام را به همراه دارد. از معروف ترین نوع آنها می توان به نوع Zirconia یا الومینا و IPS Impres اشاره نمود.

دلایل تفاوت میان هزینه خدمات دندانپزشکی

هزینه خدمات دندانپزشکی در کشور ما تعریف ثابتی برای تمام مطب ها و درمانگاه ها ندارد؛ زیرا بر اساس تعرفه مشخصی که هرساله وزارت بهداشت اعلام می کند، قیمت ها محدوده ای با مرکزیت مقدار تعرفه پیدا می کنند. در واقع، درمانگاه های دولتی و کلینیک های خصوصی، طبق نظارت انجام شده، یک ضریب کلی بنابر کیفیت و تجهیزات دندانپزشکی شان دریافت می کنند. در نهایت، هزینه خدمات دندانپزشکی، به این ضریب و تعرفه وزارت بهداشت مرتبط می شود.به طور کلی می توان گفت که تفاوت هزینه خدمات دندانپزشکی، برای هر بیمار، به شرایط زیر وابسته است:

  • ضریب تعرفه دندانپزشکی یا همان K که برای بخش خصوصی و دولتی در هر سال تعریف می شود؛
  • ضریب کیفی تعیین شده برای هر مرکز دندانپزشکی بعد از نظارت؛
  • نوع بیمه دندانپزشکی که هر مرکز دولتی و خصوصی با آن قرارداد دارد؛
  • وضعیت پیشرفت معضلات و ناهنجاری های دندان که میزان سختی و راحتی کار را تعیین می کند؛
  • منطقه ای که مرکز دندانپزشکی در آن واقع شده است؛
  • تشخیص پزشک بعد از معاینه دندان بیمار؛
  • جنس و برند مواد اولیه به کاربرده شده؛
  • اجرت دریافتی دندانپزشک؛
  • تفاوت تعرفه بخش دولتی و خصوصی؛
  • تفاوت تعرفه دندانپزشک عمومی و متخصص: پزشک متخصص در هر مرکز دولتی یا خصوصی، ۵۰ درصد بیشتر از پزشک عمومی دریافت خواهد کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی ویدیویی از ورود پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان به فرودگاه مهرآباد در تهران اظهارات نیما نکیسا درباره رفتار سیدابراهیم رئیسی با ورزشکاران+ویدیو/ پاداش و جایزه های بچه ها رو سریع پرداخت میکردند حال و هوای منزل شهید حسین امیر عبداللهیان و سردار موسوی بعد از سانحه دلخراش+عکس (عکس) صندلی رئیس جمهور در هواپیما که سیاه پوش شد/ دسته گل عزای شهیدجمهور بغض ها را می ترکاند محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی به ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
تیتر امروز   
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت