اصول صحیح گفتگو و ارتباط با نوجوانان

  دوشنبه، 26 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
اصول صحیح گفتگو و ارتباط با نوجوانان
نوجوانی دوره‌‌‌ی تعیین‌کننده‌ای است که هوشیاری والدین را می‌طلبد. اگر می‌خواهید نزدیک‌ترین فرد به فرزندتان باشید به مطالبی که در ادامه خواهد آمد توجه کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دوران نوجوانی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین دوران زندگی است و بخش عمده شخصیت در این دوران شکل می گیرد. اغلب والدین از نحوه صحیح ارتباط با نوجوانان آگاه نیستند و به همین دلیل کوچکترین حرف یا رفتارشان، سبب بروز واکنش های تند و غیر قابل پیش بینی از جانب نوجوان می شود. نحوه برقراری ارتباط کلامی با نوجوان، اولین قدم برای درک متقابل است.

مهمترین تحولات جسمی و روحی در این دوران شکل می گیرد. دراین ایام، نوجوان و والدین شاهد تغییرات اساسی در ظاهر و روان نوجوان هستند. نوجوان درتلاش است تا بین تصوری که از خود دارد و تصوری که دیگران از او دارند، هماهنگی ایجاد کند. گاهی اوقات طرد شدن از سوی اجتماع یا اطرافیان، می تواند سببب شود که نوجوان از هیچ راهی نتواند احساس هویت کند.

تغییرات هورمونی، جسمی، تغییر نگرش نسبت به خود و اطرافیان، تلاش برای اثبات خود، رهایی از دوران کودکی از جمله مهمترین تغییرات دوران نوجوانی محسوب می شوند.


نحوه تربیت و پرورش نوجوان از دوران کودکی، در کسب مهارت های مواجهه با این دوران بسیار تاثیر گذار است. از طرفی محیط خانواده و مدرسه نیز می تواند بستر رشد روحی و عقلی نوجوان را فراهم کند؛ یا موجب سرخوردگی او شود. از آنجایی که تمام والدین خواهان موفقیت و پیشرفت فرزندان هستند، نحوه برقراری ارتباط با آنان بسیار حایز اهمیت است و می تواند نقش تعیین کننده ای در آینده آنان داشته باشد. در ادامه به چند نکته اساسی برای نحوه ارتباط با نوجوانان اشاره شده است

نکات مهم برای ارتباط با نوجوانان:

شنونده خوبی باشید:

اگر فرزندتان می خواهد، در زمان های نادر، با شما درباره چیزی حرف بزند، به او گوش دهید. حتی اگر خانه آتش گرفته است، صبر کنید و بدون قضاوت به او گوش دهید. این قانون را رعایت کنید، دوبرابر آنکه حرف بزنید، گوش دهید.

به حریم شخصی او احترام بگذارید:

زمانی که فرزندتان احترام شما به در بسته اتاقش و صحبت های تلفنی او را می بیند، تمایل بیشتری پیدا می کند که شما را به دنیای خود راه دهد.

به او استقلال بدهید:

وقتی او را قضاوت نکنید و به او استقلال بیشتری بدهید، نوجوان راحت تر می تواند با شما حرف بزند.

زمان و مکان درست را انتخاب کنید:

وقتی هر دو پس از یک روز طولانی خسته هستید، زمان خوبی برای حرف زدن در مورد یک موضوع سخت نیست.

مرز تعیین کنید:

انتظارات و مرزهای شما باید دقیق باشد. فرزندتان باید از قبل بداند که چه کارهایی ممنوع و چه کارهایی مجاز است. در مورد قوانین خانه همیشه یکسان عمل کنید. این قوانین نباید در شرایط مختلف قابل مذاکره و اغماض باشند.

مراقب حرف هایتان باشید:

جتی اگر ناراحت و عصبانی هستید، نباید از کلمات بد برای گفتگو و ارتباط با نوجوانان استفاده کنید. احترام باید در خانواده برای تمام اعضا اجرا شود.

موارد مهم را برای خودتان مشخص کنید:

برای بهبود رابطه خود با فرزندتان لازم است مراقب میزان محدودیت ها باشید. اگر عادت دارید برای تمام مسائل جزئی با فرزندتان بحث کنید، برای مسائل مهم و جدی نمی توانید او را قانع کنید. سعی کنید از اشتباهات جزئی بگذرید تا والدینی غرغرو و سمج به نظر نیایید.

عذرخواهی کنید:

اگر در موضوعی پیش داوری داشته اید، اشتباه کرده اید یا درک نادرستی داشته اید، از فرزندتان عذرخواهی کنید. فرزندتان یاد می گیرد که اگر اشتباهی داشت، غرورش را کنار بگذارد و عذرخواهی کند.

نکاتی برای نصیحت کردن نوجوانان:

بحث و ناراحتی تقریبا در هر خانه ای پیش می آید، اما بیشتر زمانی این اتفاق می افتد که شما و فرزندتان به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک نباشید. چطور می توان بدون بحث و دعوا فرزندتان را از مشکلی برحذر و او را نصیحت کنید.

قوی شروع کنید:

روانشناسان معتقدند سه دقیقه اول هر گفتگویی ادامه آن را مشخص می کند. گفتگو را با صدایی آرام و همراه با احترام شروع کنید. بدین ترتیب، به احتمال زیاد ارتباط با نوجوانان بهتر پیش خواهد رفت.

اجازه دهید فرزندتان حرف بزند:

زمانی که موضوع بحث مشخص شد، اجازه دهید او اول از خودش دفاع کند. اگر او حق حرف زدن و دفاع کردن از خود را داشته باشد، بهتر ممکن است به نصیحت والدین گوش دهد.

حرف هایش را قطع نکنید:

احتمالا دلایل و حرف های فرزندتان قانع کننده نیست. در این حالت وسوسه می شوید که به هر جمله اش واکنش نشان دهید. مطمئن باشید که بدین ترتیب، واکنش او نیز این است که حرف های شما را قطع می کند و با صدای بلندتری به حرف هایش ادامه می دهد. بدین ترتیب، بحث بالا می گیرد. اگر هر دو تمایل دارید وسط حرف های دیگری بپرید، زمانی را مشخص کنید که هر طرف حق دارد فقط دو دقیقه حرف بزند.

به لحن و زبان بدن خود دقت کنید:

برای ارتباط با نوجوانان باید مراقب نحوه حرف زدن خود باشید. او از شما الگوبرداری می کند. اگر داد بکشید و انگشتتان را به طرف او نشانه بروید، او نیز تصور می کند حق دارد این کار را انجام دهد. داد زدن، اخم کردن و تکان دادن انگشت، فرزندتان را در موضع دفاعی قرار می دهد و او وارد دعوا می شود. به جای داد زدن، با صدای آرام تر حرف بزنید. حداقلش این است که فرزندتان مجبور می شود گوش دهد تا متوجه حرف های شما شود.

چیزی که می خواهید را واضح بیان کنید:

آنچه می خواهید را واضح و دقیق برای فرزندتان توضیح دهید. دلیلش را نیز بیان کنید. برای مثال، فرزندتان می خواهد امشب نیز با دوستانش بیرون باشد. اما شما نمی خواهید به او اجازه دهید. به او بگویید «می دانم دوست داری با دوستانت به کنسرت بروی. اما این هفته هر شب دیر به خانه آمدی و صبح ها نمی توانستی به موقع از خواب بیدار شوی. این نه برای سلامتت و نه و برای مدرسه خوب نیست. شاید دفعه بعد.»

منصفانه بحث کنید:

لقب ندهید. بحث ها و اشتباهات قبلی را بیان نکنید. از بیان عبارت هایی مانند «تو همیشه …»، «تو هیچ وقت …» خودداری کنید. فرزندتان را با دیگران، گذشته خودتان و دوستان و اطرافیان مقایسه نکنید.

نطق نکنید:

برای نصیحت کردن فرزند خود از حرف های مذهبی، سخنانی از بزرگان و حرف های کلیشه ای استفاده نکنید. حرف هایی مانند «خدا گفته است بچه ها باید از والدین اطاعت کنند»، «احترام والدین تا ابد وظیفه فرزندان است.» و مواردی از این دست باعث می شود فرزندتان به حرف های شما گوش ندهد.

برای او خط و نشان نکشید:

به دلیل هورمون ها، بسیار احتمال دارد که فرزندتان با شما بد حرف بزند یا داد بکشد. اگر شما هم داد بزنید و به او بگویید «حق نداری با من این طور حرف بزنی»، او را تحریک می کنید که قدرت خودش را ثابت کند. در عوض رفتار درست را به او نشان دهید. به او بگویید «خوشحال می شوم اگر با احترام با من حرف بزنی.»

وقتی لازم است بحث را قطع کنید:

همیشه این احتمال وجود دارد که در هنگام ارتباط با نوجوانان بحث بالا بگیرد. هر زمان احساس کردید آتش خشم شما و فرزندتان شعله ور شده است، اعلام کنید که این بحث پس از آرام شدن ادامه پیدا می کند.

به جای حرف زدن بنویسید:

وقتی حرف زدن به نتیجه نمی رسد، با پیام دادن احساستان را به روشنی بیان کنید. پیامی که رد و بدل می شود، بهتر از فریادهایی است که بی نتیجه بر سر هم می کشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ناگفته هایی از ساده زیستی سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌‌جمهوری که سال‌ها اجاره‌نشین بود! (180 نظر) رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد (95 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (77 نظر) زیباترین اسم های فرزندان بازیگران ایرانی همراه با معنا/ از محسن تنابنده تا شهاب حسینی و ... (45 نظر) نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (32 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (11 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (10 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (8 نظر) چهره های غمگین دختر سیدابراهیم رئیسی و پسر حسین امیرعبداللهیان در مراسم بزرگداشت پدرشان در دانشگاه+عکس (8 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (7 نظر) واکنش بسیار جالب نوازنده خیابانی به حضور عادل فردوسی پور در میان مردم عادی/آهنگو کوبید از نو ساخت+ فیلم (7 نظر) صدای بهشتی پسر معلول با آهنگ کردی محلی +ویدئو/چه خوب میخونه... (7 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای بی نظیر هندونه فروش دوره گرد/ دیشب با دلم خلوتی داشتم... چه خوش احوالی داشتم+فیلم (6 نظر) خلاقیت باحال بهرنگ علوی برای تبریک گفتن تولد بهرام افشاری/ اگه فرانسه به ایفل می‌نازه و ...+عکس (6 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (5 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شام ساده و بدون تجملات شهید رئیسی درمیان دانشجویان ایرانی و دیدار صمیمی با آنها+عکس عکس بسیار کمیاب از دوران کودکی «جومونگ» در کنار خانواده‌اش پربازدید شد! ابتکار جالب شهید آل هاشم برای رسیدگی به کار مردم تبریز که تا ابد ماندگار شد+عکس تصاویری از حضور فرمانده کل سپاه در منزل پدری سرتیم حفاظت رئیس جمهور شهید+ویدئو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 10 خرداد 1403 نگاهی به ویلای اعیانی با معماریِ رومی جواد نکونام در شمال+عکس/ چه حیاط باصفایی هم داره روایت همراه با حیرت ایمان صفا از جبران سریع دادن هزینه سفر مکه پدر و مادرش توسط آقای بازیگر+ویدیو همه چیز درباره گرفتن نفخ حبوبات با خیار میز ناهار خوشمزه سپیده خداوردی بازیگر “آوای باران” برای پسرش سانیار / مادر و پسر چه ست زیبایی زدن... آماده شدن برای یک پیاده روی مادر و پسری به سبک مینا مختاری همسر بهرام رادان+عکس/ و مامانی که قرار نیست چهره پسرشو نشون بده شوخی جالب سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران با محافظی که لباس محلی پوشیده بود/ بهت میاد+ویدیو خانه ابدی مادر شهید آل هاشم، امام جمعه محبوب تبریز و چهره غمزده ایشان/ وای از آن دل که در آن غم مادر باشد+عکس تولد شاعرانه و رمانتیک فرزاد حسنی با چیدمان شمع و گل+عکس/ و مدل مویی که اصلا به آقای مجری نمیاد! تولد 68 سالگی ناهید مسلمی کنار دخترش شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران +عکس / چه کیک شکلاتی خوشمزه ای کوکو سبزی خوشمزه مینا مختاری با گردو و زرشک برای همسرش بهرام رادان/ کدبانو و باسلیقه+ویدیو درخواست جالب یک پسر جوان ایرانی برای بردن انگشتر رهبر انقلاب به مراسم خواستگاری‌اش+ویدیو میز عصرانه متفاوت و عجیب مژده لواسانی در اصفهان با این ترکیب شور و شیرین+عکس/ آخه گوشفیل با دوغ!! اولین روز تولد سام پسر کوچولوی بهنام صفوی، خواننده محبوب ایرانی/ حیف جوونیش+عکس لحظه خنده دار و بامزه رضا گلزار وسط اجرای مسابقه/ من عطسه هم نمیتونم بکنم؟+ویدیو نسخه خونین مرد رمال برای زندگی نوعروس سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 10 خرداد 1403 + فیلم فال روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403 رحل قرآن و ترمه اصیل اصفهان روی میز عزای سیاه شهید امیر عبداللهیان در جوار مزارشان+عکس و ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد 1403 لاغری شوکه کننده رابعه اسکویی با عمل بای پس معده/ الان میگن چرا دماغتو کوچیک نمیکنی!+فیلم اولین تصاویر از محل خودکشی پدر پس از قتل اعضای خانواده‌اش در تبریز+ویدیو اولتیماتوم وزارت بهداشت: پزشکان عمومی تیغ زیبایی را غلاف کنند! عاشقانه‌ جذاب شهاب حسینی برای هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق +ویدئو/ عاشقانه هاشون ارزش صد بار دیدن رو داره... مراعات همسر به سبک رئیس جمهور شهید؛ از عدم مخالفت با تغییر رشته جمیله علم الهدی از مامایی به علوم انسانی تا کنار آمدن با روزهایی که غذایی در خانه پخته نمیشد+ویدیو پیام جگرسوز دختر شهید مصطفوی، خلبان بالگرد رئیس‌جمهور برای پدرش💔+ویدئو ماجرای تلخ پدری که کودک سربریده اش را در آغوش گرفته بود... تصویری سیاه و سفید که سپیده بزمی پور با انتشار آن برای اولین بار خبر بارداریش رو داد+عکس/ چقد کوچولوئه خدااا😍 دانلود آهنگ جدید "تو کجایی عشق زیبا" گرشا رضایی+فیلم/ جاده و بارون و دریا تو کجایی عشق زیبا ... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 10 خرداد 1403 تصاویری دیدنی از گشت‌وگذار خرس قهوه‌ای در ارتفاعات البرز بهترین کشورهای انگلیسی‌زبان برای مهاجرت را بشناسید1 تقلید صدای شخصیت مهدی فخیم زاده ،محمدرضا فروتن و فریبرز عرب نیا به سبک اعجوبه طنز پرداز کشور+فیلم نمایندگی H&M در قشم؛ بهترین فروشگاه برای خرید لباس با تور قشم
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 10 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد 1403
اولتیماتوم وزارت بهداشت: پزشکان عمومی تیغ زیبایی را غلاف کنند!
همه چیز درباره گرفتن نفخ حبوبات با خیار
دانلود آهنگ جدید "تو کجایی عشق زیبا" گرشا رضایی+فیلم/ جاده و بارون و دریا تو کجایی عشق زیبا ...
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 10 خرداد 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 10 خرداد 1403
ماجرای تلخ پدری که کودک سربریده اش را در آغوش گرفته بود...
حضور دونفره حامد بهداد و لیلا حاتمی در کشور رومانی+عکس
محمود احمدی نژاد قول کاندیداتوری داد؟ /یک قطره از اقیانوسم /قطعا کوتاهی نمی کنم /کسی بر دیگری برتری ندارد و نباید داشته باشد
جواد خیابانی خودروی شخصی خود را لو داد/ ماشین مجری جنجالی چیست؟
حامیم محتاج دعای مردم شد! تصادف نگران کننده حامیم خواننده محبوب ایرانی
نسخه خونین مرد رمال برای زندگی نوعروس
منتخب روز   
سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس مراعات همسر به سبک رئیس جمهور شهید؛ از عدم مخالفت با تغییر رشته جمیله علم الهدی از مامایی به علوم انسانی تا کنار آمدن با روزهایی که غذایی در خانه پخته نمیشد+ویدیو سینه زنی شهید آیت الله آل هاشم در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو/ لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو