پرسش و پاسخ های متداول درباره ی سهام عدالت

  سه شنبه، 27 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
پرسش و پاسخ های متداول درباره ی سهام عدالت
ساعد نیوز: در این مطلب به یکسری سوالات رایج درباره ی سهام عدالت پرداخته ایم با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را پیدا کنید.

از کجا بدانیم که سهام عدالت داریم یا نه؟

تصویر
با مراجعه به آدرس samanese.ir شما می توانید از آخرین وضعیت دارایی های خود در سبد سهام عدالت با خبر شوید.

مبلغ سهام عدالت چقدر است؟

مبلغی که در زمان تخصیص سهام عدالت به سهامداران داده شده و روی برگه های سهام نیز درج شده است بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای هر فرد متغیر است.
سهام عدالت اکثر کسانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند معادل یک میلیون تومان و برای دیگر سهامداران این مبلغ کمتر است.

آیا همه به یک میزان از این سهام دارند؟

خیر، سهام تعلق گرفته به اکثر مددجویان به مبلغ یک میلیون تومان بوده است و برای سایرین مبالغ کمتر. البته چند سال قبل دولت طی یک فراخوان به افرادی که برگه سهام آن ها کمتر از یک میلیون تومان بود این اجازه را داد که با پرداخت مابه التفاوت برگه های سهام تا یک میلیون تومان از این سهام برخوردار شوند.

آیا همچنان امکان دریافت سهام عدالت وجود دارد؟

خیر، در حال حاضر امکان ثبت نام سهام عدالت وجود ندارد و این سهام مختص کسانی است که در دوره های ثبت نام قبلی نام نویسی و مشمول این طرح شده اند.

سود سهام عدالت چطور مشخص می شود؟

شرکت های سرمایه گذاری استانی موظفند در پایان هر سال مالی سود سهام مربوط به سهام خود را از شرکت های مختلف جمع آوری کرده پس از کسر هزینه ها آن را بین سهامداران تقسیم کنند. این سود سهام به صورت سالیانه به حساب صاحبان سهام پرداخت می شود.

تکلیف سهام عدالت متوفیان چیست؟

در این موارد وراث می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و ارائه مدارک لازم همراه با امضای تقسیم نامه سهام عدالت، این سهام را بین خود تقسیم نمایند، امکان انتقال سهام در این مرحله تنها بین وراث وجود دارد و نمی توان آن را به افرادی که نام آن ها بین وراث نیست انتقال داد. به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی از روز یکشنبه، یک سامانه تلفن گویا جهت پاسخگویی به مشکلات و راهنمایی این عزیزان در سازمان فعال خواهد شد.

چرا از سال 85 تا 95 هیچ سود سهامی پرداخت نشد؟

با توجه به برنامه دولت در فرآیند توزیع سهام عدالت هیچ هزینه ای از مشمولان بابت این سهام دریافت نشد. در نتیجه سود سهام مربوط به 10 سال ابتدایی بعد از تخصیص این سهام به عنوان هزینه سهام برداشت شد. از سال 96 و با پایان این دوره 10 ساله پرداخت سود سهام شروع شده است و تا کنون سود سهام سالهای 96و 97 پرداخت شده است. رئیس سازمان خصوصی سازی در اواسط اسفند 98 از مشخص شدن مبلغ علی الحساب سود سهام 98 خبر داده است و پرداخت این سود سهام در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

چرا مبلغ سهام عدالت روی کاغذ با سامانه متفاوت است؟

برخی از سهامداران معترض هستند که چرا مبلغ روی برگه های سهام عدالت با مبلغ درج شده در سامانه متفاوت است.
طبق گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف سهام یک میلیون تومانی داده شد و مابقی سهامداران باید ۵۰ درصد دیگر سهام را طی سال های اخیر خریداری می کردند.
بنابراین کسانی که هیچ گونه پولی برای خرید سهام عدالت نداده اند سهام کمتری دارند.

برای آزادسازی سهام عدالت چه باید کرد؟

سهامدارانی که قصد آزادسازی دارند باید وارد سامانه samanese.ir شوند و مراحل آزادسازی را انجام دهند.
تا چند روز قبل، سهامداران باید یکی از دو روش آزادسازی مستقیم یا غیرمستقیم را فعال می کردند؛ اما این رویه کمی تغییر کرده است.
از آنجایی که اگر سهامداران خودشان نسبت به آزادسازی اقدام نکنند سازمان خصوصی سازی به صورت خودکار سهام آنها را به روش غیرمستقیم آزاد می کند، در این راستا گزینه آزادسازی غیرمستقیم از سامانه حذف شده است.

برگه سهام عدالت را کجا بفروشیم؟

فروش سهام عدالت به صورت حضوری انجام نمی شود، یعنی سازمان یا نهادی این برگه ها را از سهامداران نمی خرد.
سهامداران باید ابتدا آزادسازی را انجام دهند، سپس اگر قصد فروش آن را دارند با توجه به چارچوب های شورای عالی بورس آن را در بازار سرمایه بفروشند.
هر سهامدار می تواند با انتخاب روش آزادسازی مستقیم سهامش را در بورس بفروشد و با انتخاب روش غیرمستقیم فروش سهامش را به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار کند.

اگر سهام عدالت را آزاد نکنیم چه می شود؟

در این حالت سامانه سهام عدالت به صورت خودکار روش غیرمستقیم را انتخاب می کند، یعنی ساماندهی آن را به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار می کند.

آیا با گم شدن برگه سهام عدالت، سهامداران به مشکل برمی خورند؟

ملاک سهامدار بودن در سهام عدالت، سامانه samanese.ir است. اگر فردی در این سامانه پرونده دارد و سهام اش مشخص است، حتی اگر برگه های آن را نداشته باشد، جز مشمولان محسوب می شود.
اما اگر فردی برگه سهام عدالت دارد اما کد ملی اش در سامانه تعریف نشده است و نمی تواند وارد آن شود، یعنی مشمول سهام عدالت نیست.

کدام اقشار جامعه جزو واجدین شرایط دریافت سهام عدالت بوده اند؟

تصویر
مطابق با گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی سهام عدالت، فهرست اقشاری از جامعه که در ۱۰ سال گذشته واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده اند به همراه تعداد ثبت نام شدگان هر یک از این اقشار، در پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت به نشانی اینترنتی news.samanese.ir منوی "سهام عدالت" قابل مشاهده است.

آیا معامله نمودن سهام عدالت امکان پذیر است؟

مطابق با گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی سهام عدالت، هرگونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و فاقد اعتبار است. در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت نام شدگان قطعی، سهامدار نهایی سهام عدالت محسوب می شوند و هرگونه جابجایی مالکیت و هر نوع معامله سهام و یا خرید و فروش برگه های در دست مشمولین غیر قانونی و بلااثر است.

آیا امکان تغییر شماره شبای ثبت شده در سامانه وجود دارد؟

مطابق با گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی سهام عدالت، در شرایط عادی امکان تغییر شماره شبای بانکی مشمولین وجود ندارد. صرفاً در صورت بستن حساب بانکی قبلی، ارسال یک دوره پرداخت سود به حساب مذکور و اعلام بانک عامل مبنی بر عدم امکان واریز وجه به حساب مورد نظر او سامانه امکان ثبت شماره شبای جدید را فراهم می نماید.

آیا امکان ثبت نام مجدد وجود دارد؟

طبق اظهارنظر رئیس و معاون سازمان خصوصی سازی پرونده سهام عدالت بسته شده و امکان ثبت نام مجدد وجود ندارد. همچنین دولت دیگر سهمی در سهام عدالت ندارد که آن را بین مردم تقسیم کند.
حسن علائی، معاون سازمان خصوصی سازی در این خصوص گفت: برای دادن فرصت ثبت نام مجدد، ابتدا باید قانونی برای آن تصویب شود.

آیا یک کد بورسی برای کل خانواده کافی است؟

در خصوص کد بورسی چون سهام عدالت به صورت فردی و نه خانواری تخصیص داده شده و تا به امسال نیز سود سهام هر فرد به حساب خودش واریز شده است، به نظر نمی رسد که کد بورسی یکی از اعضای خانواده برای همه کافی باشد و هر فرد به صورت جداگانه باید حساب بورسی داشته باشد.

چرا برخی ها سهام عدالت ندارند؟

سهام عدالت با الویت قرار دادن افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی آغاز شد اما در نهایت گروه های زیادی از اقشار جامعه مشمول دریافت آن شدند.
براساس آمارها در سال ۱۳۸۵ که طرح سهام عدالت کلید خورد جمعیت کشور حدود ۷۰ میلیون نفر بود که از این تعداد ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت شناخته شدند.
بنابراین در حال حاضر با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری کشور، بیش از ۳۰ میلیون نفر سهام عدالت ندارند.

آیا فرزند جدید شامل سهام عدالت می شود؟

با توجه به اینکه طبق اظهارات مدیران سازمان خصوصی سازی پرونده سهام عدالت بسته شده است هیچ سهامدار جدیدی به لیست اضافه نمی شود.

در صورت مفقودی برگه عضویت سهام عدالت چه اقدامی باید انجام داد؟

مطابق با گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی سهام عدالت، هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست و این برگه فاقد کاربرد و ارزش می باشد. مشمولین سهام عدالت با مراجعه به آدرس اینترنتی samanese.ir می توانند از وضعیت عضویت و سهامداری خود مطلع شوند.

چگونه می توان از واریز یا عدم واریز سود به حساب افراد مطلع شد؟

مطابق با گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی سهام عدالت، در صورتی که در سامانه مبلغی به عنوان واریز سود درج شده است بایستی ضمن مراجعه به شعب بانک مربوطه پرینت حساب از تاریخ قید شده به عنوان «ارسال به بانک» تا حداقل ۳ ماه بعد را دریافت و کنترل کرد. در صورت اطمینان از عدم واریز وجه تخصیصی، پرینت حساب جهت بررسی و کنترل بیشتر به شماره ۰۲۱۸۸۰۸۵۶۶۷ فکس گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز