ساعدنیوز
ساعدنیوز

تربیت اطفال و فرزندان در خانواده از دیدگاه اسلام چگونه است؟

  جمعه، 28 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
تربیت اطفال و فرزندان در خانواده از دیدگاه اسلام چگونه است؟
فرزند شایسته، خواسته طبیعی و فطری همه انسان هاست. همه آرزو دارند فرزندانی سالم و صالح داشته باشند؛ فرزندانی که روشنی بخش دیده و شادی بخش جان آن ها باشد. پرورش فرزندان شایسته، دارای شرایط ویژه ای است؛ از جمله اینکه والدین رابطه خود را با خداوند اصلاح کنند، باورهای دینی صحیح داشته باشند و عوامل زمینه ساز تربیت کودک را رعایت نمایند.

تربیت در لغت به معنای پروردن و پروراندن و آداب اخلاق به کسی آموختن و پرورش روح و جسم است و در اصطلاح حقوقی ، تربیت به معنای پرورش روحی و اخلاقی اطفال استعمال شده است . در واقع همانگونه که اطفال به محض تولد قادر به نگهداری و مراقبت جسمی از خود نیستند و به همین دلیل ، در قانون حضانت اطفال به عهده والدین شان است ، از جهت روحی و روانی نیز فرزندان نیازمند مراقبت و حمایت هستند . در دین مبین اسلام نیز به مسئله تربیت فرزندان در خانواده توجه ویژه ای شده و این مطلب در برخی از مواد قانون مدنی نیز پیش بینی شده است . در این مقاله قصد داریم به بررسی تربیت فرزندان در خانواده مطابق دیدگاه اسلامی بپردازیم و از بُعد حقوقی نیز آن را بررسی کنیم . به همین دلیل نخست به بررسی تربیت اطفال در اسلام پرداخته و سپس تربیت اطفال در خانواده بر اساس قانون مدنی را مورد بررسی قرار می دهیم .

خانواده

تاثیر انواع باور و اعتقادات

باورهای دینی و اعتقادی والدین در تحکیم خانواده و تربیت فرزند نقش مهمی دارد. بیگانگی و بی توجهی آن ها به اعتقادات و باورهای مذهبی، باعث مشکلات جدی در زندگی خواهد شد؛ چنان که خداوند می فرماید: ((وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً ))؛ «هر کس از یاد و ذکر من روی گردان شود، در زندگی سختی قرار خواهد گرفت». ذکر و یاد خداوند، از باور و اعتقاد درونی به خالق هستی و ایمان به توحید بر می خیزد. زندگی سخت و ناگوار، ترس و اضطراب و استرس های روزافزون، می تواند حاصل این روی گردانی باشد. در حقیقت روی گردانی از باورهای دینی و اعتقادی، آرامش و لذت را از زندگی می ستاند و موجب حیرت و سرگردانی و احساس پوچی می شود، تا آن جا که شخص با وجود امکانات مادی و رفاهی عالی، زندگی آرام و مطمئنی ندارد.باورها و اعتقادات دینی نمودهای مختلفی دارد، که در طول یکدیگرند. این نمودها عبارت است از:

اعتقاد به خداوند

سلامت بخش ترین جنبه دین، توانایی آن در فروکاستن از نگرانی ها و تشویش ها از طریق اعطای این اندیشه است که در سایه قدرت خداوند، می توان بر مشکلات فائق آمد؛ قدرتی که برترین قدرت هاست. این باور، همان اعتقاد به خدای یگانه است که مهم ترین باور دینی شمرده می شود. فردی که خدا را ناظر و همراه خود می بیند، می کوشد در برخورد با اعضای خانواده و انجام وظایف خانوادگی، رضایت او را جلب نماید. توجه به عدالت خداوند و اینکه هیچ گونه ظلمی را روا نمی دارد و حق هیچ موجودی را ضایع نمی کند، زمینه ای برای مهار رفتار اعضای خانواده است. عطوفت و رحمت اعضای خانواده نسبت به یکدیگر که شعبه ای از تجلی رحمت خداوند است، زمینه پیشگیری و حل بسیاری از مشکلات است. نداشتن توکل، باعث سستی اراده، ترس، غم و اضطراب می شود؛ هم چنان که امام علی(ع) فرموده است: «من توکل لم یهتم؛ هر کس توکل کند، اندوهگین نمی شود».[5] نکته مهم در خانواده، توصیه متقابل افراد به توکل است؛ این نکته برای زنان اهمیت بیشتری دارد و مثبت تر ارزیابی شده است؛ زیرا مسئولیت اصلی تربیت، بیشتر بر عهده زنان است. هم چنین تقویت روحیه اعضای خانواده و هدایت به سوی خوبی ها، بیشتر بر عهده مادران است. فرد باید باور داشته باشد که همه روی دادهای جهان منوط به اذن خداوند و توانایی اوست که به اسباب و علل افاضه می کند. ضمن اینکه خداوند نه تنها نسبت به مصالح انسان ها آگاه تر است؛ بلکه خیرخواه تر و سعادت طلب تر از خود آن ها نسبت به خودشان است. رضایت مندی نسبت به رضای الهی، موجب می شود اعضای خانواده مشکلات را مثبت و تکامل بخش تلقی، و اختلافات ناشی از این حوادث را آسان تر حل کنند. هر اندازه نگرش دینی افراد قوی تر باشد، رضایتمندی آنان از زندگی افزایش می یابد؛ یعنی هر اندازه اعتقاد به خداوند و دستورات او محکم تر باشد، زندگی فرد از ثبات بیشتری برخوردار بوده و آرامش بیشتری در خانواده حاکم خواهد بود. در خانواده ای که والدین، در عمل معتقد به خداوند باشند، فرزندان نیز معتقد پرورش می یابند.

اعتقاد به رسالت و امامت

دومین باور دینی که رکن دین داری به شمار می رود، اعتقاد به رسالت انبیای الهی است. نقش باور به اصل نبوت و امامت از دو جنبه دارای اهمیت است:

  • شناخت تعالیم دین، پس از کلام خداوند، به وسیله سخنان پیامبر(ص) و جانشینان وی است؛ به گونه ای که استفاده صحیح از کلام خداوند، مبتنی بر شناخت و درک سخنان اولیای دین است.
  • اولیای دین بهترین الگو برای زندگی افراد هستند. از آن جا که افراد برای یادگیری شیوه رفتار و برخورد مناسب در خانواده، به نمونه های عینی رفتاری در همه ابعاد زندگی نیازمند هستند، خواه ناخواه به سوی چنین الگوهایی کشیده می شوند؛ از این رو ارائه نمونه های مناسب، برای کارایی بهتر افراد و خانواده ها و رویارویی با مسائل زندگی، سودمند خواهد بود؛ چنان که خداوند می فرماید: ((لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یرْجُوا اللَّهَ وَ الْیوْمَ الآخِرَ وَ ذَکرَ اللَّهَ کثیراً))؛ «مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن ها که به رحمت خدا و روز رستاخیز امید دارند و خدا را بسیار یاد می کنند».[6] والدینی بهترین منبع تربیتی را دارند، که خود به آن معتقد باشند و از دستورات آن بزرگواران پیروی کنند.

اعتقاد به زندگی پس از مرگ

یاد مرگ، نه تنها ناامید کننده نیست؛ بلکه یکی از عوامل مؤثر در کاهش اضطراب ها و نگرانی هاست. یاد مرگ، انسان را نسبت به دنیا بی رغبت می کند و این امر، موجب حفظ تعادل در زندگی می شود. انسان متعادل، نه در روزهای خوش زندگی، به عیش و مستی می پردازد و نه در روزهای ناخوش زندگی، به جزع و بی تابی. خانواده ای که به اعتقادات مقید نیست، به علت بی توجهی به اهداف متعالی، به کارکردهای محدود زندگی خانوادگی اکتفا می کند، با اندک سختی، دچار تزلزل می شود و حتی ممکن است سرانجامشان به جدایی و انحلال کشیده شود. اعتقاد به زندگی پس از مرگ، خانواده را متوجه اهداف پایداری می کند که موجب پیوند بیشتر اعضای خانواده می شود؛ از این رو، خانواده های برخوردار از این باور با وجود مشکلات شدید، سال های طولانی از یکدیگر حمایت عاطفی کرده و احساسی رضایت بخشی از زندگی دارند.

تربیت اطفال از دیدگاه اسلام

در دین اسلام ، تربیت اطفال و فرزندان از اهمیت و ارزش فوق العاده ای برخوردار است و یکی از وظایف والدین در قبال فرزندان ، این است که به تربیت اخلاقی و پرورش فکری و عقلی آنان همت گمارند و اطفال و نوجوانان را به تحصیل علم و فراگیری شغل مناسب برای امرار معاش و رفع نیازهای ضروری زندگی تشویق کنند . از پیغمبر اکرم سوال شد پدر در برابر فرزند چه تکالیفی دارد ؟ پیامبر اکرم در جواب فرمودند برای فرزند نام نیکو انتخاب کند ، او را درست تربیت کند و به او شغل مناسب بیاموزد . بنابراین ، در می یابیم که در دین اسلام ، تربیت فرزندان یکی از مهم ترین تکالیفی است که والدین در قبال فرزندان خود به عهده دارند .

تربیت اطفال از دیدگاه قانون مدنی

در حقوق ایران ، مانند حقوق سایر کشورهای جهان علاوه بر حمایت جسمی از کودک ، به حمایت اخلاقی و روانی وی نیز توجه شده است . ماده 1104 قانون مدنی ، به بحث تربیت اطفال در خانواده اختصاص دارد که بر اساس آن ، زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود با یکدیگر معاضدت نمایند . در ماده 1178 همین قانون نیز مقرر گردیده است که والدین مکلف هستند در حدود توانایی خود به تربیت اطفال خویش بر حسب مقتضی ، اقدام کنند و نباید آنها را مهمل بگذارند . همچنین ، بر اساس ماده 1179 قانون مدنی برای نیل به هدف مهم تربیت اطفال در خانواده ، قانونگذار به والدین این اجازه را داده است که طفل را تنبیه کنند ؛ ولی این تنبیه باید در حدود تأدیب اخلاقی و مذهبی و با رعایت مصلحت طفل باشد.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (41 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (34 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (30 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (28 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (25 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (23 نظر)
دیگران می‌خوانند   
زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 عکسی از اولین روز مادر شدن همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها/ چه بچه ناز و دلبری داره ماشاءالله فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم استایل جذاب و شیک ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها در کنسرت خواننده محبوبش/ زمین تا آسمون فرق کرده!+عکس عکس های یادگاری و رابطه صمیمی بازیگران سریال ساختمان پزشکان در پشت صحنه/ چه انرژی خوبی داشتن! عکسی تاریخی و جالب از مغازه یک بقال گیلانی در زمان ناصرالدین شاه قاجار/ چقدرم شلوغ و پلوغ هست+عکس کودکی و نوجوانی بامزه امین میری، زهرمارخان سریال گیلدخت با تیپ کیوت و مردانه شیک/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس رونمایی هادی چوپان از دکوراسیون منحصر به فرد و لاکچری باشگاهش/ طراحی خاص با الهام از تخت جمشید+عکس تم جذاب و شیک جشن تولد دختر علیرضا بیرانوند با لباس پرنسسی/ چه گل آرایی منحصر به فردی+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس تشکر احساسی پربازدید یک گوسفند خوش شانس از قهرمان زندگی‌اش/ سگ چوپان گله را از دست گرگ نجات داد+عکس نگاهی به خانه و زندگی ساده و بدون تجملات حاج آقا قرائتی در پایتخت/ منزلی که حتی از راه آهن تهران پایین تر است!+عکس خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری مرگ خبرساز کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد/ او در سال 1356 بازنشست شد+عکس عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ...
تیتر امروز   
فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...