7 خاصیت روغن شترمرغ و عوارض احتمالی آن

  دوشنبه، 24 تیر 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
7 خاصیت روغن شترمرغ و عوارض احتمالی آن
حتماً شما هم تبلیغات گسترده روغن شتر مرغ و پماد هایی مانند روغن شترمرغ را در عرصه زیبایی و جوانی پوست را شنیده و دیده اید. البته این روغن تنها برای جوان سازی پوست مصرف نمی شود. چرا که قدرت التیام دهی و آرام سازی بالای آن استفاده از این روغن را در موارد دیگر هم گسترش داده است. با ما همراه باشید تا در مورد خواص این روغن بیشتر اشنا شویم.

روغن شتر مرغ یکی از بهترین محصولات شتر مرغ است و مطالعات و تحقیقات بر روی روغن آن اثبات کرده است که این روغن ضد چین و چروک بوده و جهت کاهش التهاب ، درد ، التیام و بازسازی پوست بسیار مفید است.روغن شتر مرغ دارای اسید های چرب اکگا ۳ و ۶ و ۹ است که این اسید های ضروری مورد نیاز بدن است و بدن قادر به ساختن آنها نیست و باید روزانه از بیرون بدن تامین شود.در ادامه به ذکر تعدادی از خواص روغن شترمرغ می پردازیم:

1. کاهش کلسترول

روغن شتر مرغ حاوی اسیدهای چرب سالم است که ممکن است اثرات پایین آورنده کلسترول بر بدن داشته باشد. گرچه تحقیقات در مورد روغن شتر مرغ به طور خاص محدود شده است، اما شواهد واضح نشان می دهند که اسید های ضروری، مانند اسیدهایی که در روغن ماهی یافت می شود، دارای اثرات ضد کلسترول هستند. مطالعه ای که توسط Nutrition and Metabolism Research Group در کانادا انجام شده است نشان داد که مکمل های اسید چرب امگا ۳ پس از ۳ ماه باعث کاهش سطح تری گلیسیرید پلاسما، بدون تاثیر بر سطح کلسترول LDL یا HDL می شوند. اسید لینولئیک موجود در روغن شتر مرغ برای کاهش چربی بسیار مفید است و می تواند تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول داشته باشد.

2. کاهش التهاب و درد

روغن شترمرغ به عنوان عامل ضد التهابی عمل می کند و به کاهش درد عضلات و مفصل کمک می کند و زخم و یا آسیب دیدگی پوست را بهبود می بخشد. مطالعه ای که در Inflammopharmacology منتشر شده است نشان می دهد که در صورت استفاده موضعی، خواص ضد التهابی این روغن همانند مصرف خوراکی ایبوپروفن موثر است. از آنجایی که توانایی کاهش تورم و کاهش درد را دارد، می توان از آن برای از بین بردن علائم بیماری های زیر استفاده کرد:
تونل کارپال
آرتریت
سردرد
میگرن
برآمدگی ساق پا

تصویر

3. مبارزه با عفونت و تقویت سیستم ایمنی

اسید های چرب ضروری، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در روغن شتر مرغ، به هنگام مصرف موضعی، از عفونت جلوگیری کرده یا آن را درمان می کنند. روغن شترمرغ دارای خواص ضد باکتری است و توانایی جلوگیری از تولید باکتری ها را دارد. تحقیقات نشان می دهد که اسید لینولینیک موجود در این روغن دارای توانایی درمان عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک مانند H. pylori است. این باکتری مسئول بیماری های مختلف معده، از جمله گاستریت، زخم معده و سرطان معده است.
از آنجا که روغن شتر مرغ باعث کاهش تحریک و التهاب می شود، می توان از آن به طور طبیعی برای از بین بردن علائم سرفه و آنفلوانزا نیز استفاده کرد. این روغن همچنین حاوی ویتامین A و اسید های چرب ضروری است که مسئولیت عملکرد چندین سیستم ایمنی بدن را به عهده دارند.

4. مفید برای سیستم گوارش

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در استرالیا انجام شده نشان دهنده فعالیت درمانی روغن شتر مرغ بر روی دستگاه گوارش موش ها بود. محققان دریافتند که این ماده محافظت جزئی در برابر موکوزیت ناشی از شیمی درمانی، التهاب دردناک و زخم غشای مخاطی که دستگاه گوارش را پوشش می دهد، از خود نشان می دهد.
موکوزیت اثر جانبی شیمی درمانی و رادیوتراپی است که برای درمان سرطان استفاده می شوند. بر اساس این یافته ها، محققان نتیجه گرفتند که روغن شترمرغ قادر به بهبود ترشحات روده است و می تواند پایه ای از روش های درمان متعارف برای اختلالات التهابی که سیستم گوارش را درگیر می کنند، باشد.

5. بهبود پوست

روغن شترمرغ به راحتی از طریق پوست جذب می شود، زیرا حاوی چربی هایی است که شبیه به لایه های پوستی هستند. این روغن همچنین قادر است از سد پوستی رد شده و به عمق درونی پوست نفوذ کرده و به عنوان یک مرطوب کننده قدرتمند عمل کند. بنابراین می توان از آن برای خشکی آرنج، زانو و پاشنه استفاده کرد. برای نرم کردن دست ها و درمان خارش و سفت شدن پوست نیز این روغن کاربرد دارد.
به علت خواص ضد التهابی روغن شتر مرغ، این ماده قدرت کاهش تورم و برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را دارد. روغن شترمرغ همچنین باعث بازسازی سلول های پوستی و افزایش گردش خون می شود. بنابراین می تواند به افرادی که دچار نازک شدن پوست شده یا زخم بستر دارند کمک کند. به علاوه این ماده برای کاهش زخم ها، سوختگی ها، ترک های پوستی، چین و چروک و آسیب های ناشی از نور خورشید نیز مفید است.
محققان در چین اثرات کاربرد موضعی روغن شترمرغ را بر بهبودی زخم در موش ها آزمایش کردند. آنها دریافتند که این روغن فعالیت ضد التهابی داشته و این فعالیت احتمالا با کاهش سطح سیتوکین های التهابی در بافت ها ارتباط دارد و می تواند با مهار التهاب موضعی، زخم را بهبود بخشد. پس از استفاده از روغن امو، تورم و تجمع مایع ناشی از سوختگی کاهش یافته و هیچ شواهدی از عفونت زخم یا عوارض جانبی مشاهده نمی شود.

6. تسکین درد پستان ناشی از تغذیه با شیر مادر

استفاده موضعی از روغن شترمرغ می تواند درد، خشکی و ترک خوردگی نوک پستان را که معمولا در زمان شیردهی تجربه می شوند، از بین ببرد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در مجله Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده نشان می دهد که استفاده از روغن شتر مرغ بر روی نوک پستان برای تسکین دادن درد ناشی از شیردهی موثر است. در این مطالعه ۷۰ مادر شیرده در دوران شیردهی، از کرم حاوی روغن شترمرغ بر روی آرئول استفاده کردند. این درمان در بهبود هیدراتاسیون منطقه موثر بود اما در pH، دما یا کشش پوستی تأثیری نداشت.

7. سلامت مو و ناخن

آنتی اکسیدان های موجود در روغن شترمرغ باعث رشد مو و ناخن ها می شوند. ویتامین E باعث کاهش آسیب های محیطی ایجاد شده بر روی مو شده و گردش خون را به پوست سر بهبود می دهد. روغن شترمرغ را می توان برای افزایش رطوبت و ترویج رشد مو استفاده کرد. مطالعات حیوانی متعددی برای ارزیابی پتانسیل رشد مو در روغن شترمرغ انجام شد و محققان دریافتند که درمان با این روغن در مقایسه با ۵٪ Minioxidil که در بازار موجود است، دارای قدرت قابل توجهی در ارتقاء رشد مو است. همچنین از طریق مرطوب کردن لایه شاخی و کاهش التهاب که ممکن است ناشی از بیماری هایی مانند قارچی ناخن باشد، برای تقویت ناخن ها مفید خواهد بود.

ترکیبات موجود در روغن شترمرغ

روغن شترمرغ از شتر مرغ یا dromaius novaehollandiae، دومین پرنده بلند قد در جهان گرفته می شود. این پرنده گردن و پاهای بلند دارد و قدش می تواند به ۶٫۲ فوت برسد. روغن شتر مرغ از بافت چربی پرنده حاصل می شود. بسته به روش استخراج و رژیم غذایی حیوان، این روغن می تواند بافت سفید یا کرم داشته و با به شکل مایع رقیق و زرد باشد.
خصوصیات درمانی روغن شترمرغ ناشی از اسیدهای چرب اشباع نشده اش است که حدود ۷۰ درصد ترکیب آن را تشکیل می دهد. مطالعات نشان می دهد که ترکیبی از اسیدهای چرب امگا ۹، ۶ و ۳ سبب می شود تا از خواص ضد التهابی و سایر خواص مفید این روغن ایجاد شود. این روغن دارای سطوح متغیری از ترکیبات مختلف با خواص آنتی اکسیدانی است. خواص آن نیز به سطوح بالای اسید های چرب ضروری و ویتامین های زیر باز می گردد:
اسید اولئیک: اسید اولئیک یک اسید چرب امگا ۹ است. این ماده یک نوع چربی رایج در رژیم غذایی انسان ها است که با کاهش کلسترول LDL و احتمالا افزایش کلسترول HDL همراه است. اسید اولئیک در روغن شترمرغ کمک می کند تا ترکیبات زیستی فعال به پوست منتقل شود. این خاصیت باعث می شود که روغن به سرعت جذب شود.
اسید لینولئیک: اسید لینولئیک یک اسید چرب امگا ۶ است. اسید لینولئیک باعث افزایش سلامت پوست می شود و لکه های ناشی از نور خورشید یا پیری را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که اسید لینولئیک به مهار تولید ملانین کمک کرده و به این ترتیب هیپرپیگمانتاسیون (تغییر رنگ پوست) ناشی از نور ماوراء بنفش را روشن می کند.
اسید لینولینیک: اسید لینولینیک یک اسید چرب امگا ۳ است که به کاهش التهاب کمک کرده و معمولا برای پیشگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و آرتریت استفاده می شود. اسیدهای چرب امگا ۳ باعث افزایش سلامت مغز و کمک به رشد بدن می شوند.

ویتامین های موجود در روغن شترمرغ

روغن شترمرغ همچنین از ایکوزانوئیدها تشکیل شده است. ایکوزانوئیدها مولکول های سیگنالی هستند که کنترل بسیاری از سیستم های بدن را در اختیار دارند. ایکوزانوئیدها به عنوان پیام رسان در سیستم عصبی مرکزی عمل کرده و رشد بدن در طول و بعد از فعالیت بدنی و التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض سموم یا پاتوژن ها را کنترل می کنند. ایکوزانوئیدها عمدتا از اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ تشکیل شده و در بافت بدن برخی از حیوانات مانند شتر مرغ پیدا می شود.
این روغن حاوی ویتامین E و A است که هر دو توانایی بدن در بهبودی پوست و کاهش التهاب را افزایش می دهند. ویتامین E به عنوان عامل ضد پیری طبیعی عمل کرده و دیواره مویرگی در پوست را تقویت می کند به این ترتیب در بهبود رطوبت و ترک های پوستی مفید است. ویتامین E همچنین به تعادل کلسترول کمک کرده و با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می کند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش حیاتی در سلامت پوست و کاهش التهاب دارد. ویتامین A همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به مبارزه با بیماری هایی مانند سرماخوردگی، سرفه و یا آنفولانزا کمک می کند.

عوارض جانبی احتمالی روغن شترمرغ

روغن شترمرغ یک ماده ضد آلرژیک است. زیرا آرایش بیولوژیکی آن بسیار شبیه به پوست انسان است. این ماده پوست را تحریک نمی کند. اما اگر پوست حساسی دارید، ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست بمالید تا مطمئن شوید که پوست شما واکنش آلرژیک به آن نشان نمی دهد. روغن شترمرغ برای مصرف خوراکی نیز ایمن است. زیرا حاوی اسید های چرب ضروری و ویتامین های مفید است. مطالعات نشان می دهد که اثرات جانبی ناشی از آن غیر معمول است.


  دیدگاه ها
سوری
3 سال پیش

بوی خوبی ندارد ولی بسیار موثر است
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (156 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (118 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (111 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (106 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (87 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (85 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (81 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (79 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (63 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (50 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (41 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال انبیاء روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان