علل سندرم روده تحریک پذیر و راههای درمان آن

  یکشنبه، 13 مرداد 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
علل سندرم روده تحریک پذیر و راههای درمان آن
سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال طولانی مدت معدی-روده ای است. این شرایط باعث ایجاد دردهای شکمی، نفخ، مخاط در مدفوع، عادت های نامنظم دفع و اسهال و یبوست متناوب می شود

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده ی تحریک پذیر یا IBS نوعی اختلال گوارشی است که اغلب با درد شکمی و گرفتگی های عضلانی شکم مشخص می شود. علایم سندرم روده ی تحریک پذیر می تواند به طور گسترده ای از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و اغلب شبیه به بیماری های دیگر است. IBS یک اختلال مزمن است، به این معنی که به مدت طولانی، اغلب سال ها طول می کشد.

تصویر

علائم و نشانه های سندرم روده تحریک پذیر

  • تغییر در عادت های اجابت مزاج
  • درد شکمی و گرفتگی شکم. اغلب بعد از اجابت مزاج تسکین پیدا می کند
  • بعد از رفتن به دستشویی، بیمار ممکن است احساس کند روده کاملا خالی نشده است.
  • گاز اضافی
  • عبور مخاط از رکتوم
  • نیاز ضروری و اورژانسی به دستشویی
  • تورم یا نفخ در شکم

علل سندرم روده تحریک پذیر

هنوز متخصصان در مورد علل این بیماری مطمئن نیستند. با اینحال آن ها می دانند که این شرایط مسری نیست و باعث ابتلا به سرطان نمی شود.

متخصصان بر این باورند که فاکتورهای زیر ممکن است در ابتلای افراد به IBS دخیل باشد:

  • فاکتورهای غذایی
  • فاکتورهای محیطی همچون استرس
  • فاکتورهای ژنتیکی
  • هورمون ها
  • سیستم عصبی مرکزی که به درستی سیستم گوارش را کنترل نمی کند
  • اندام های گوارشی که بیش از حد به درد حساس اند
  • پاسخ غیر معمول به عفونت
  • عضلاتی که برای حرکت غذا مورد استفاده قرار می گیرند و به درستی کار نمی کنند.
  • حالات روحی و روانی
نکته : حالات روحی و روانی: شواهد نشان می دهد فاکتورهای روانی و عاطفی می تواند نقش بزرگی در سندرم روده تحریک پذیر داشته باشد. افرادی که تجربیات تلخی و دشواری داشته اند بیشتر از سایرین در معرض توسعه IBS قرار دارند.

انواع سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر به سه شکل اسهال غالب، یبوست غالب و ترکیبی از این ۲ بروز پیدا می کند، برای اینکه پزشک تشخیص قطعی دهد که بیمار به سندروم روده تحریک پذیر دچار است، کولونوسکوپی، آندوسکوپی، سونوگرافی و آزمایش های گوناگون مانند شمارش سلول های خونی و بررسی مارکرهای التهابی انجام می شوند، اگر بیمار زیر ۴۰ سال باشد، پزشک ۶۰ سانتی متر انتهای روده او را با دستگاه کولونوسکوپ می بیند و در صورتی که فرد بالای ۴۰ سال باشد، پزشک همه روده او را مشاهده می کند، همچنین اگر بیمار علائم قسمت فوقانی دستگاه گوارش مانند سوءهاضمه را داشته باشد انجام آندوسکوپی به او پیشنهاد می شود، وقتی تشخیص سندروم روده تحریک پذیر برای پزشک قطعی می شود که پزشک اطمینان حاصل کند، فرد به بیماری های ارگانیک مانند کم خونی، اختلالات تیروئیدی و الکترولیتی دچار نیست.

تصویر

درمان سندروم روده تحریک پذیر

ازجایی که علت دقیق سندروم روده تحریک پذیر مشخص نیست، بیشتر درمان ها برروی کاهش علائم این بیماری و بازگشت فرد به زندگی عادی تمرکز دارند. در بیشتر موارد با کنترل استرس و تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی می توانید علائم و نشانه های خفیف سندروم روده تحریک پذیر را کنترل کنید. تاجایی که می توانید از خوردن غذاهایی که موجب تشدید علائم این بیماری می شوند، خودداری کنید. بیشتر ورزش کنید. مصرف مایعات را افزایش دهید و به اندازه ی کافی بخوابید.

اگر بیماری تان خفیف یا شدید است، نیاز دارید اقدامی فراتر از تغییراتی در سبک زندگی انجام دهید. در این شرایط احتمالا پزشک داروهایی را به شما تجویز کند.

تصویر

داروهای مخصوص درمان سندروم روده تحریک پذیر

تاکنون ۲ دارو برای درمان سندروم روده تحریک پذیر مورد تأیید قرار گرفته اند:

آلوسترون: آلوسترون برای آرامش روده ی بزرگ و کندترکردن حرکات ضایعات در قسمت پایینی روده طراحی شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده این دارو را برای مدتی از بازار جمع آوری کرد، ولی پس از چندی مجددا اجازه ی فروش آن صادر کرد. با این حال آلوسترون تنها باید توسط پزشکان و برای موارد شدید اسهال در زنانی که درمان های دیگر بر روی آنها اثر نداشته است، تجویز شود. مصرف این دارو برای مردان مورد تأیید قرار نگرفته است. عوارض جانبی این دارو چندان شایع نیست، ولی بسیار خطرناک است. لذا باید زمانی از این دارو استفاده شود که سایر روش های درمانی مؤثر واقع نشده باشند.

لوبی پروستون: این دارو با افزایش ترشح مایعات در روده ی باریک به عبور مدفوع کمک می کند. مصرف این دارو برای زنان بالاتر از ۱۸ سال که از سندروم روده تحریک پذیر و یبوست رنج می برند، مورد تأیید قرار گرفته است. تأثیرگذاری این دارو و بی خطربودن آن در درازمدت در مردان اثبات نشده است. حالت تهوع، اسهال و دردهای شکمی از عوارض جانبی این دارو هستند. لوبی پروستون عموما برای زنانی تجویز می شود که از سندروم روده تحریک پذیر و یبوست شدید رنج می برند و سایر درمان ها برایشان تأثیری نداشته است.

روان درمانی

برخی از تکنیک های روانی که می تواند مفید باشد شامل موارد زیر است:

درمان بین فردی روان پویشی(PIT): در این شرایط درمانگر به بیمار کمک می کند گذشته خود را کاوش کند و ببیند چیزی ناخودآگاه آن ها را تحت تاثیر قرار داده است یا خیر

استفاده از هیپنوتیزم: هیپنوتیزم برای تغییر نگرش ناخودآگاه ذهن به نشانه ها مورد استفاده قرار می گیرد

درمان شناختی رفتاری: به بیمار آموزش داده می شود از طریق تکنیک های آرام سازی و اتخاذ نگرش مثبت، واکنش متفاوتی به شرایط داشته باشند

تصویر

تغییرات شیوه ی زندگی و درمان خانگی

  • مصرف فیبر: فیبر می تواند یک محرک دو طرفه باشد. در صورت ابتلا به یبوست مصرف مقادیر بیشتری از غذاهای حاوی فیبر فراوان به حرکات روده کمک می کند. اگرچه یک رژیم غذایی حاوی فیبر فراوان ممکن است علایم یبوست را کاهش دهد، اما همچنین می تواند گاز روده را بدتر کرده و ناراحتی شکمی یا درد IBS را کاهش ندهد. در واقع، بعضی از افراد مبتلا به IBS پس از اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود، احساس ناراحتی شکمی بیشتری دارند. فیبر بیش از حد در یک زمان می تواند باعث ایجاد گاز شود که می تواند علایم را در افراد مبتلا به IBS تشدید کند. بهترین روش این است که به آرامی مقدار فیبر در رژیم غذایی خود را در طول یک هفته افزایش دهید. اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی به آرامی به صورت ۲ تا ۳ گرم در روز به جلوگیری از گاز و نفخ کمک می کند. نمونه هایی از غذاهایی که حاوی فیبر هستند شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و لوبیا است. در حال حاضر توصیه می شود فیبر مصرفی روزانه حدود۲۰ الی ۳۵ گرم باشد. بعضی از مردم فیبر رژیمی را محدودتر می کنند و مکمل فیبر را مصرف می کنند که سبب کاهش گاز و نفخ می شود. در صورت مصرف مکمل فیبر مانند متاموسیل یا سیتریکل باید به آرامی و روزانه همراه مقدار زیادی آب استفاده شود تا گاز، نفخ و یبوست را کاهش یابد. در صورت اثربخشی فیبر مصرفی بر علایم سندرم می تواند به صورت منظم استفاده شود.
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات: هر روز مقدار زیادی مایعات مصرف شود که بهترین آن آب است. الکل و نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند روده را تحریک کرده و می توانند اسهال را بدتر کنند و نوشیدنی های گازدار می توانند گاز تولید کنند.
  • مواجه با محصولات لبنی: در صورت عدم تحمل لاکتوز شیر با ماست جایگزین شده و یا از یک محصول آنزیمی برای کمک به تجزیه لاکتوز استفاده شود. مصرف مقادیر کمی از محصولات شیر ​​یا ترکیب آنها با غذاهای دیگر نیز ممکن است مفید باشد. در برخی موارد لازم باشد که تمام غذاهای لبنی به طور کامل از رژیم غذایی فرد حذف شود. در این صورت باید از دریافت کافی پروتئین، کلسیم و ویتامین های B از سایر منابع غذایی مطمئن شد. می توان به جای لبنیات از غذاهای دیگر مانند بروکلی، اسفناج، سبزی، ماهی قزل آلا، نارنگی و نوشیدنی تقویت شده با کلسیم یا مکمل های کلسیم استفاده نمود.
  • پروبیوتیک ها: معمولاً پزشک پروبیوتیک را توصیه می کند. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند یا به عبارتی ارگانیسم های کوچکی هستند که تنها با میکروسکوپ قابل مشاهده است. این میکروارگانیسم ها مانند اغلب باکتری هایی هستند که معمولاً در دستگاه گوارش حضور دارند. مطالعات نشان داده اند که مصرف مقدار زیادی پروبیوتیک و برخی از ترکیبات پروبیوتیک خاص می تواند علایم IBS را بهبود بخشد. مکمل های پروبیوتیک مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به کاهش علایم IBS از جمله درد شکم، نفخ و بی نظمی حرکت روده کمک می کنند. با این حال، محققان هنوز در حال مطالعه استفاده از پروبیوتیک ها برای درمان IBS هستند. پروبیوتیک ها در مکمل های غذایی مانند کپسول، قرص ها و پودرها و برخی غذاها مانند ماست وجود دارد. برای استفاده از روش های مکمل از جمله پروبیوتیک ها و مکمل های غذایی باید با پزشک مشورت نمود.
  • گلوتن: تحقیقات نشان می دهد که برخی از افراد مبتلا به IBS زمان مصرف گلوتن (گندم و جو) نشانه هایی از بهبودی علایم را گزارش می کنند. البته این توصیه بحث برانگیز است و شواهد مبتی بر آن هنوز روشن نیست.
  • صرف وعده های غذایی مکرر و کم حجم: خوردن وعده های غذایی کمتر یا مصرف مقادیر کم حجم ممکن است به نشانه های سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) کمک کند. در صورت ابتلا به این سندرم وعده های غذایی بزرگ می تواند باعث گرفتگی و اسهال شود. در صورت ابتلا به اسهال خوردن غذاهای کوچک و مکرر باعث احساس خوبی در فرد می شود.
  • آدامس جویدن یا نوشیدن با نی می تواند به بلع هوا منجر شده و باعث افزایش بیشتر گاز روده و معده شوند.
  • مصرف غذاهای کم چرب، کربوهیدرات پیچیده تر مانند ماکارونی، برنج و دانه های نان غلات در صورت عدم ابتلا به بیماری سلیاک مناسب است.
  • پرهیز از استعمال سیگار در کاهش علایم نقش دارد.
  • مصرف زنجبیل یا نعناع ممکن است به هضم کمک کند.
  • مدیریت استرس: هر کسی می تواند ناراحتی گوارشی ناشی از نگرانی یا اضطراب داشته باشد. پیدا کردن راه هایی برای مقابله با استرس به جلوگیری یا کاهش علایم کمک می کند. یادگیری کاهش استرس می تواند به بهبود IBS کمک کند. با کاهش استرس، فرد گرفتگی و درد کمتری را احساس می کند. همچنین می تواند علایم خود را مدیریت کند.
تصویر

سخن پایانی

ورزش و فعالیت بدنی مناسب به تسکین علائم در مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر کمکی شایان می کند، همچنین از آنجایی که این بیماران اغلب به درگیری های ذهنی هم دچار هستند، مراجعه به روانپزشک و مشاور به آنها پیشنهاد می شود، پزشک باید به مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر اطمینان ببخشد که آنها در آینده به بیماری های بدخیم گوارشی مانند سرطان مبتلا نمی شوند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا
منتخب روز