آشنایی با فواید نمک دریایی برای سلامتی

  جمعه، 30 دی 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با فواید نمک دریایی برای سلامتی
نمک دریا از تبخیر آب جاری دریا تولید می‌شود. این فرآیند تبخیر یا با انرژی خورشیدی در هوای آزاد به ‌صورت طبیعی یا با فرآیند تبخیر خلأ برای افزایش سرعت تبخیر انجام می‌شود. برخی از نمک‌های دریایی گران‌تر که امروزه در دسترس هستند، اغلب از روش تبخیر آهسته‌تر با انرژی خورشید به‌دست می‌آیند.

نمک دریا هزاران سال است که توسط نیاکان مختلف به عنوان ماده غذایی گران بها استفاده می شده است. نمک دریا در رژیم غذایی مدرن برای ایجاد تعادل و تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن مفید است و طعم غذا را بهتر می کند. نمک دریا با تأمین آب و پتاسیم کافی بدن به جلوگیری از بیماری های قلبی و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند. توجه داشته باشید نمک دریایی نباید سفید باشد، زیرا این بدان معناست که نمک تصفیه شده و خالی از مواد معدنی مفید است. به این نکته نیز توجه داشته باشید نمک دریا در صورت زیاد مصرف کردن فشارخون را افزایش می دهد و باعث عدم تعادل و بیماری در بدن می شود.

نمک دریا 

کیفیت نمک دریا

این نمک که به عنوان نمک خلیج هم شناخته می شود، از فرآیند تبخیر آب نمک تولید می شود. ممکن است رنگ این نمک در مقایسه با نمک تصفیه شده تیره تر باشد، زیرا برخی مواد معدنی ضروری پس از تبخیر آب در نمک باقی می مانند. به طور معمول، تولید نمک دریای تصفیه شده شامل فرآوری های سنگین، ازجمله استخراج و به دنبال آن یددار کردن، سفید کردن، و رقیق کردن نمک با مواد مخصوص است. در طول فرآوری نمک، مواد شیمیایی بیشتری به آن اضافه می شود و اغلب تمام مواد معدنی و عناصر کمیاب مفید آن به جز سدیم و کلرید را حذف می کنند. دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس و دریای شمال، بزرگ ترین و رایج ترین معادن برای برداشت این نمک را دارند. روش مورد استفاده در برداشت نمک ممکن است به حفظ حالت طبیعی و ویژگی های درمانی آن کمک کند. در دوران باستان، نمک خلیج برای التیام جراحات دست و زخم ماهیگیران ارزشمند بوده است. برخلاف نمک های تصفیه شده، تهیه نمک دریایی تصفیه نشده (یا کمتر تصفیه شده) معمولاً شامل پردازش بسیار کمی است. بنابراین رطوبت و گنجینه ای از مواد معدنی را در خود حفظ می کند. این مواد معدنی به شکلی وجود دارند که به راحتی توسط بدن انسان جذب می شوند.

ارزش غذایی نمک دریا

نمک دریا 82 نوع ماده مغذی ضروری از گنجینه مواد غذایی حاضر در آب دریا را داراست. این مواد مغذی ضروری بسیار برای عملکردهای سالم بدن ارزشمند هستند.مزایای سلامتی نمک دریا شامل مجموعه ای مشابه از عناصر شفابخش معدنی و طبیعی است که در سلول های پوست یافت می شوند. این خاصیت نمک دریا آن را یک ذره ی طبیعی کاملی می سازد که در درمان تراپی و محصولات زیبایی، استفاده می شود.محتوای معدنی در نمک بحر المیت (یا همان دریای مرده واقع در اردن) از گذشته با توجه به آثار جوان سازی آن بر روی پوست قدر دانسته شده است.استحمام در نمک بحرالمیت راه حلی است که به مرطوب نگاه داشتن و تازه نگاه داشتن پوست کمک می کند. حمام نمک بحرالمیت همچنین به بهبود عملکرد ممانعت و از بین بردن خشن بودن و التهاب سطح پوست کمک می کند.

نمک دریا

فواید نمک دریایی برای سلامتی

نمک دریا از موادمعدنی و عناصر شفادهنده ی طبیعی تشکیل شده است که در سلول های پوست هم یافت می شود. این ویژگی نمک دریایی را به یک عنصر طبیعی مناسب برای روش های درمانی و تولید محصولات زیبایی تبدیل کرده است.

  1. مراقبت از پوست: از زمان های گذشته موادمعدنی موجود در نمک دریای مرده (منطقه ای در غرب اردن) به دلیل خاصیت جوانسازی پوست مورد استقبال قرار گرفته است. شست وشو با محلول نمک دریایی به حفظ رطوبت پوست و بازسازی آن کمک می کند. همچنین حمام نمک دریای مرده عملکرد پوست را بهبود می بخشد و در از بین بردن التهابات و ناهمواری های سطح پوست مؤثر است. مطالعات نشان می دهد که این ویژگیِ ضدالتهابی، به دلیل وجود مقدار زیاد منگنز در نمک دریای مرده ایجاد می شود. همچنین با خارج کردن سموم از منافذ پوست به سم زدایی بدن کمک می کند. علاوه براین نمک دریایی به بهبود گردش خون کمک می کند.
  2. سلامت دهان: نمک دریایی دارای فلوراید است که برای تقویت سلامت دندان بسیار مناسب است. فلوراید از دندان ها دربرابر آسیب اسیدی حفاظت می کند و در جلوگیری از گسترش پوسیدگی و خرابی دندان مؤثر است. شست وشو و غرغره ی منظم با آب نمک دریاییِ ولرم به تسکین زخم های دهانی، خونریزی لثه، زخم ها و نیز تسکین گلودرد کمک می کند.
  3. رهایی از آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی): تأثیر نمک دریایی به عنوان یک روش درمانی برای رهایی از رنج در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید اثبات شده است. مطالعات به روشنی نشان می دهد که حمام حاوی نمک دریا خاصیت ضدالتهابی دارد و درمقایسه با حمام سدیم کلرید معمولی، نمک دریایی به بهبود علائم بعضی از بیماری ها کمک می کند.
  4. تقویت لایه برداری: نمک دریایی استفاده ی دیگری برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی دارد و در محصولات تمییزکننده و مراقبتی پوست مانند ضدعرق ها استفاده می شود. لایه برداری پوست با نمک دریایی به ازبین بردن بخش های مرده ی پوست، روشن شدن پوست، تقویت گردش خون عمومی و افزایش بازسازی پوست کمک می کند. برخلاف قرص نمک، ساختار نمک دریا در نرم کردن و پاکسازی پوست عملکرد خوبی دارد. همچنین در بیمارانی که از فشار خون پایین، صرع، گردش خون ضعیف و خستگی کلی بدن رنج می برند، درمان موضعی با نمک دریایی توصیه می شود. زیرا نمک دریایی گردش خون بدن را تقویت می کند.
  5. درمان پسوریازیس (Psoriasis): نمک دریایی به دلیل ویژگی های دارویی خود به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خودایمنی) درنظر گرفته می شود و در بیمارانی که از مشکلات پوستی مانند خارش پوست یا پوسته پوسته شدن رنج می برند، درمان با نمک دریایی بسیار نتیجه بخش بوده است. همچنین در بیماران مبتلا به پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک از روش بالنو تراپی استفاده می شود که در این روش درمانی از نمک دریایی در حمام گِل و گوگرد استفاده می کنند. این روش با توجه به کاهشِ دردِ نخاع و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات نتایج امیدوارکننده ای را نشان می دهد.
  6. کاهش خطر آرتروز: مطالعات نشان می دهد افرادی که از آرتروز زانو رنج می برند، بعد از استفاده از بالنوتراپی با نمک دریا وضعیت بهتری خواهند داشت. علاوه براین این گروه از بیماران، برخلاف افرادی که از حمام نمک سدیم کلرید معمولی استفاده کرده بودند، توانستند حتی بعد از چند هفته علائم بهبودی را حفظ کنند.
  7. درمان سینوزیت: محققان دریافتند که استفاده از محلول نمک دریایی می تواند برای درمان سینوزیت مؤثر باشد. مطالعات نشان می دهد که سرُم و اسپری های بینی که محتوی نمک دریایی هستند، درمقایسه با نمونه هایی که محلول نمک هایپرتونیک دارند، علائم را بهتر تسکین می دهد. اثرات ضدالتهابی نمک دریایی، آن را به یک جایگزین طبیعی و سالم برای درمان حساسیت های بینی و سایر اختلالات تنفسی تبدیل کرده است. درمقایسه، استروئید های بینی اثرات جانبی خاصی مانند التهاب دارد که می تواند سبب ترشح مخاط شود. همچنین موادمعدنی موجود در نمک دریایی به تسکین ورم و احتقان کمک می کند.
  8. حفظ تعادل الکترولیت بدن: نمک دریایی به حفظ تعادل الکترولیت بدن کمک می کند که برای حفظ ترکیب و گردش خونِ مطلوب، نیروی عضلانی و به طورکلی برای عملکرد بدن ضروری است. موادمعدنی ازجمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم در ایجاد تعادل الکترولیت بدن شرکت می کنند.
  9. درمان جوش: نمک دریایی از گوگرد تشکیل شده که به پاک سازی و درمان پوست مانند درماتیت و درمان جای جوش کمک می کند.
  10. تسکین تیرکشیدن پا (درد پا): قراردادن پاها ی خسته در محلول نمک دریاییِ گرم به آرامش عضلات کمک می کند و درد پاها را تسکین می دهد.
  11. تنظیم قند خون: نمک دریایی به حفظ تعادل سطح قند خون کمک می کند. همچنین وابستگی بدن به داروی انسولین برای کاهش قند خون را کاهش می دهد.
  12. تقویت خواب آرام: حمام نمک دریایی اثر آرامش بخشی و خواب آوری دارد. بنابراین سبب القای خواب کافی و عمیق می شود. همچنین با جلوگیری از تولید بزاق اضافی، که در طول خواب از دهان جاری می شود رطوبت بدن تان را حفظ می کند.
  13. تپش قلب طبیعی: نمک دریایی به حفظ سطح مناسب فشار خون و طبیعی شدن ضربان قلب نامنظم کمک می کند. همچنین تأثیرات مهمی در جلوگیری از ایجاد انواع اختلالات قلبی دارد.
  14. جلوگیری از ریزش مو: یکی از ویژگی های کمتر شناخته شده ی نمک دریایی، تحریک رشد مو است. ماساژ با نمک دریایی به بهبود گردش خون کمک می کند و فولیکول مو را تقویت خواهد کرد و موجب جلوگیری از ریزش مو خواهد شد.
  15. تسکین گرفتگی عضلات: نمک دریایی در تسکین گرفتگی عضلات مفید است و به تقویت نیروی عضلات کمک می کند. موادمعدنیِ ضروری مانند منیزیم و پتاسیم توانایی درمانی و جوان سازی دارد که نمک دریایی را به یک درمانگر طبیعی برای درد تبدیل می کند. اثر اسمزی که توسط مواد حل شده در حمام نمک وجود دارد از تجمع سموم در بدن جلوگیری می کند. این ویژگی سبب می شود که هرنوع سفتی و ناراحتی که درنتیجه ی خستگی و کشش عضلات ایجاد می شود تسکین یابد.
  16. مراقبت از چشم: محلول نمک دریایی در مراقبت از چشم و رفع پفِ دور چشم های خسته به شما کمک می کند. کمپرس نمک دریایی در کاهش سیاهی دور چشم و بخش های افتاده ی زیر چشم نقش دارد. علاوه براین برای آرامش بخشی و تسکین استرس مؤثر است..
  17. کاهش اسیدیته : نمک دریایی با تسهیل دفع اسید اضافی توسط ادرار به قلیایی شدن سلول های بدن کمک می کند. این کار به حفظ نسبت اسید – باز بدن کمک می کند. در مواقعی که پی اچ (PH) خون به سمت اسیدی شدن پیش می رود می تواند تعادل طبیعی و مناسب بدن را برهم بزند و شرایط پزشکی حاد مثل بیماری آلزایمر را ایجاد کند.
  18. ویژگی درمانی و پاک سازی: انرژی الکترومغناطیسی موجود در اطراف بدن ما تمایل دارد تا انرژی های منفی و آلودگی های محیط را به خود جذب کند. این انرژی ها می تواند در سلامتی و تندرستی بعضی افراد تأثیر بگذارد. این باور وجود دارد که حمام غنی از نمک دریایی خصوصیت پاک سازی دارد. نمک دریایی این نوع انرژی ها را به خود جذب می کند و سبب رهایی بدن از این مواد می شود.
  19. استفاده از نمک دریایی در آشپزی : علاوه بر همه ی مواردی که در بالا گفته شد، نمک دریایی به دلیل طعم متمایزی که دارد باارزش است و در انواع دستورالعمل های غذایی به خصوص در غذاهای فرانسوی و تایلندی استفاده می شود.نمک دریایی ضدحساسیتی طبیعی است و برای بهبود آسم و سایر بیماری های حساسیتی درنظر گرفته می شود. همچنین نمک دریایی خطر عفونت را کم می کند و به طور کلی در تقویت سیستم ایمنی بدن مشارکت دارد. علاوه براین نمک دریایی در درمان کهیر، بثورات پوستی، درمان شوره سر و نیز درمان ریزش مو مؤثر است.

آگاهی جهت مصرف نمک دریایی

اولا، این مسئله سفارش می شود که نمک دریا به صورت متعادل مصرف گردد. زمانی که نمک دریا را به میزان ایده آل مصرف می کنید، به بدنتان کمک می کنید تا از ریسک افزایش سطح فشار خون بالا و بیماری قلبی، جلوگیری کنید. از طرفی میزان بیش از حد سدیم در نمک ممکن است به بیماری هایی همچون کج خلقی و نفخ بیانجامد.

شما می توانید نمک دریایی را به جای نمک های فرآوری و بسته بندی شده مصرف کنید. همیشه به یاد داشته باشید که غذاهای طبیعی بهترین گزینه ها برای انتخاب هستند.

در آخر، اگر میخواهید غذای نمک سالم پیدا کنید میتوانید گوشت فرآوری شده، ترشی و سس سویا که گزین های خوبی برای انتخاب هستند، مصرف کنید. در نتیجه گیری پایانی، نمک دریایی به عنوان نمک طبیعی شناخته می شود که از فرآیند تبخیر آب دریا به وجود می آید.

در نتیجه شامل انواع عالی از مواد مغذی معدنی است. از این رو با اضافه کردن این چاشنی شگفت انگیز در غذای خود، در واقع شما یک فایده ی خوب سالن را به بدن خود اضافه کرده اید. علاوه برا آن، توصیه می شود که برای دریافت بهترین نتایج، نمک دریایی را به صورت متعادل مصرف کنید. پس بدن خود را سالم نگاه دارید به وسیله ی مصرف روزانه بهترین غذاها.

 نمک دریایی 

عوارض جانبی استفاده از نمک دریایی

اگر به طور خلاصه بخواهید بدانید، استفاده ی بیش از اندازه یا مصرف نادرست از نمک دریایی، منجر به تحریک شدن، خشک شدن یا ایجاد التهاب یا لک روی پوست می شود. برای مثال اگر می خواهید از نمک دریایی به عنوان لایه بردار استفاده کنید، اگر بیش از اندازه یا خیلی خشن آن را به پوستتان بمالید، ممکن است باعث تحریک شدن پوست، ایجاد پارگی های کوچک و قرمزی در آن شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...