آیا پرمویی در نوزادان پرخطر می باشد؟

  شنبه، 30 فروردین 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آیا پرمویی در نوزادان پرخطر می باشد؟
پر مویی در نوزادان و شیرخوار‌ان گاهی مشاهده می‌شود. این مسئله دلیل خاصی ندارد و گاهی اوقات این پرمویی خانوادگی و موروثی است به این صورت که رویش مو در بعضی خانواده‌ها بیشتر است و در بعضی هم کمتر. بعضی نژاد‌ها موی بیشتری دارند ولی در نژاد کشور‌های اروپایی کمتر  است.

زمانی که جنین در رحم مادر است بدنش از نوعی کرک پوشیده شده است. این کرک ها معمولا قبل از تولد می ریزند اما زمانی که نوزادی پیش از موقع متولد می شود بدنش هنوز پر از مو است. اما نگران نباشید بعد از تولد و در عرض چند هفته این موهای کرکی می ریزند.

مطالعات جدید نشان می دهند بعضی باورهای عوام واقعیت دارند. در مورد بارداری زنان باورهای زیادی وجود دارند. بیشتر آن ها در مورد پیش گویی درباره ی جنسیت نوزاد و نشانه هایی نظیر تعداد ضربان قلب نوزاد و بلندی و کوتاهی قد او است. ارتباط بین سوزش سردل (ترش کردن) مادران باردار و پرمویی نوزادان نیز از این جمله است. می گویند اگر مادر باردار در طول دوران بارداری دچار سوزش سردل شود، موی سر نوزاد او پرپشت خواهد بود. این باور مانند بسیاری از باورهای دیگر غیر واقعی پنداشته می شود، گرچه مادران زیادی قسم می خورند که حقیقت دارد.

پر مو بودن نوزاد

هنگامی که هر نوزاد کوچکی به دنیا بیاید، والدینش معمولا مانند یک کیسه ی مملو از احساس شادی، آسودگی، اضطراب و … هستند. والدین از نوزادشان سیر نمی شوند، از سرگرم شدن با انگشت های کوچک دست و پایش گرفته تا قنج رفتن دلشان به خاطر موی نرمش. نزدیکان و فامیل نیز همین احساس را دارند. در حین اینکه هر کس فکر می کند نوزاد به چه کسی شباهت بیشتری دارد، امکان دارد والدین متوجه پرمو بودن نوزاد شان و موی کرکی ای شوند که تمام بدن نوزاد را فرا گرفته است. به این مو لانوگو (lanugo) گویند.

لانوگو چیست؟

در هفته ی چهاردهم تا شانزدهم بارداری، مویی بر سر و بدن جنین می روید که به آن لانوگو می گویند. تا هفته ی بیست و یکم این مو تمام بدن را می پوشاند. وظیفه ی این مو حفاظت از جنین در برابر مایع درون کیسه ی آب(که به آن مایع آمونیوتیک می گویند) است. ماده ی پنیری شکل که ورنیکس نام دارد، از چروک شدن پوست نوزادتان در درون رحم جلوگیری می کند.

لانوگو به نگه داشتن ورنیکس روی پوست کمک می کند و از شسته شدن آن توسط مایع آمونیوتیک جلوگیری می کند. با اینکه لانوگو معمولا قبل از تولد از بین می رود، گاهی امکان دارد بعد از تولد نیز روی پوست نوزاد باقی بماند. تجمع این مو بیشتر روی شانه ها و پشت گوش های نوزاد است. هرچند، این مورد نباید باعث نگرانی شما باشد. لانوگو تا چند هفته پس از تولد، به طور خود به خودی از بین می رود و ریختن موی نوزاد کاملا طبیعی است.

پرمویی در نوزادان دختر نشانه چیست؟

پر مویی در نوزادان و شیرخوار ان گاهی مشاهده می شود. این مسئله دلیل خاصی ندارد و گاهی اوقات این پرمویی خانوادگی و موروثی است به این صورت که رویش مو در بعضی خانواده ها بیشتر است و در بعضی هم کمتر. بعضی نژاد ها موی بیشتری دارند ولی در نژاد کشور های اروپایی کمتر است. پس پرمویی نوزادان از نظر پزشکی اشکال مهمی نیست اما اگر این مو در ناحیه پشت و کشاله های ران بیش از حد طبیعی باشد این نوزادان باید تحت نظر باشند چنانچه تا 6 ماهگی این موها از بین نرفت و موی طبیعی جایگزین آن نشد و نیز رشد و میزان رویش موها متوقف نشد توصیه می شود از نظر بالینی اندام های این شیرخوار مورد بررسی قرار بگیرد و آزمایش های خونی لازم انجام شود. به طور کلی اگر خانواده ای نوزاد پر مویی دارد نباید نگران باشند چون تا 6 ماهگی همه مسائل مربوط به نوزاد زیرنظر متخصص است.

.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز