با چربی پوست سر چه کنیم؟

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
با چربی پوست سر چه کنیم؟
بدون شک داشتن موهای چرب یکی از مشکلاتی است که قبل از حل کردن آن باید علت را ریشه یابی کرد.موهای چرب ، بیشتر مشکل افراد با موهای صاف است. وقتی که مو، چرب می‌شود، به کف سر می‌چسبد و روغنی و کثیف به نظر می‌رسد.

بدون شک داشتن موهای چرب یکی از مشکلاتی است که قبل از حل کردن آن باید علت را ریشه یابی کرد.موهای چرب ، بیشتر مشکل افراد با موهای صاف است. وقتی که مو، چرب می شود، به کف سر می چسبد و روغنی و کثیف به نظر می رسد. چربی از غددی در پایه ی مو ترشح می شود. ترشح چربی لازم است، زیرا از شکنندگی موها جلوگیری می کند. همچنین باعث درخشندگی موها می شود، ولی در افرادی که موهای چرب دارند، ترشح چربی بیش از حد است.

علل چرب شدن موی سر

درماتیت سیبریئیک

این بیماری شایع پوست شناخته شده است که بر بسیاری از افراد تاثیر می گذارد. ممکن است در دوران کودکی شروع شود. به شکل زرد، یا قرمز، همراه با خارش، و تکه های پوست بروز میکند . معمولا در پوست سر، صورت و گردن در میان سایر قسمت های بدن که دارای فولیکول های مو و غدد سباسه است ،رخ می دهد.

نوع و جنس موی شما

نوع مویی که دارید نیز می تواند آسیب پذیری خود را نسبت به این مشکل تعیین کند. اگر موهای خوب دارید، باید بدانید که شما هم مستعد ابتلا به این مشکل هستید. موهای ضخیم و فر دار ، ریشه های چرب تری دارند.به یاد داشته باشید که موی فر از حرکت سبوم جلوگیری می کند و موجب چرب شدن ریشه مو می شود. افرادی که دارای موهای ضخیم تر هستند، فولیکول های زیادی دارند و فولیکول بیشتر، غدد سباسه بیشتر و در نتیجه تولید چربی بیشتر می شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادلی هورمون ها میتواند موجب تولید بیش از حد چربی شود. این هورمون آندروژن نام دارد. و تولید سبوم را کنترل می کند، بنابراین هر گونه عدم تعادل در سطح این هورمون می تواند منجر به تولید بیش از حد چربی پوست شود، به خصوص در پوست سر.عدم توازن هورمونی در سن بلوغ یا در نوجوانان شایع تر است، به خصوص در پسران که به این هورمون نیاز بیشتری دارند.اگر چه چربی پوست سر منجر به بروز علائم بیشتر در مردان نسبت به زنان می شود، در دوران حاملگی و یائسگی نیز می تواند اثر منفی داشته باشد و همچنین با مشکلات تیروئید مرتبط باشد.

تغذیه مناسب

سعی کنید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی با چربی متعادل و غنی از پروتئین ها و ویتامین ها استفاده کنید. مصرف مقادیر کافی از مواد معدنی مانند روی (زینک) و سولفور باعث بهبود گردش خون در بدن و کنترل چربی پوست و پوست سر می شوند.

استفاده از روغن جوجوبا

شاید استفاده از یک روغن برای رفع چربی پوست سر کمی عجیب به نظر برسد؛ اما این کار باعث می شود چربی مناسب جوجوبا جایگزین چربی نامناسب تولید شده توسط غدد سباسه شود و آن را از بین ببرد. مقدار کافی از روغن جوجوبا را روی موها اسپری کرده و ماساژ دهید وبعد از یک ساعت آبکشی کنید. روغن جوجوبا می تواند میزان چربی تولید شده توسط غدد سباسه را تنطیم کند. پس از استفاده از روغن جوجوبا می توانید از یک شامپو با پی اچ ضعیف برای شست وشو استفاده کنید.

استفاده از شامپوهای حاوی سولفات ممنوع!

سولفات در واقع یک دترجنت (پاک کننده) صنعتی است که برای شست وشوی روغن و گریس استفاده می شود. استفاده از این ماده برای پاک کردن روغن موها، موجب آسیب دیدن فولیکول های مو می شود. در واقع فولیکول های مو تحت تأثیر سولفات به طور کامل روغن خود را از دست داده و مجبور می شوند مقدار بیشتری روغن تولید کنند. به جای استفاده از شامپوهای حاوی سولفات که باعث تشدید مشکل چربی پوست سر می شوند، سعی کنید از شامپوهای ملایم تر استفاده کنید.

آبلیمو برای درمان موهای چرب و نازک

پس از اینکه موهایتان را با شامپو و نرم کننده شست وشو دادید، یک مرحله شست وشوی نهایی را نیز با آبلیمو انجام دهید. برای انجام این کار می توانید یک نصف لیمو را با سه لیوان آب مخلوط کرده و موهایتان را با آن آبکشی کنید. آبلیمو فولیکول های مو را تقویت کرده و موجب تنظیم مقدار چربی آنها می شود.

استفاده از حالت دهنده ها و شوینده های طبیعی

امروزه محصولات حالت دهنده بسیاری در بازار وجود دارند که اکثر آنها از مواد شیمیایی و غیرطبیعی ساخته شده اند. فولیکول های مو به منظور جلوگیری از نفوذ این مواد شیمیایی به داخل ممکن است مجبور به تولید بیش از حد سبوم و در نتیجه چربی پوست سر شوند. می توانید برای رفع آلودگی پوست سر با این مواد شیمیایی، از نوشابه استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری نوشابه را آب مخلوط کرده و موهایتان را با آن بشویید. این کار می تواند فولیکول های مو را از آلودگی های شیمیایی پاک کند. همچنین برای حالت دادن موها می توانید از مواد طبیعی مانند کتیرا استفاده کنید.

مصرف ویتامین B

ویتامین B می تواند به تنظیم میزان چربی پوست سر کمک بسیاری کند. این ویتامین که جز گروه ویتامین های محلول در آب است درساختمان میوه ها و سبزیجات تازه به وفور یافت می شود. همچنین مصرف ماهی، تخم مرغ و گوشت به مقدار کافی هم می تواند میزان ویتامین B مورد نیاز را برای فعالیت های عمومی بدن و همچنین کنترل چربی پوست، تأمین کند.

اغلب آدم ها به دلیل تغییر هورمونی بعد از بلوغ غدد چربی پوست سرشان بزرگتر شده و بالطبع ترشح چربی نیز افزایش می یابد و باید گفت ۸۰ درصد افراد پوست و موهای چرب دارند. به جز استفاده از شامپوهای مخصوص موی چرب و شست و شوی بیشتر، راه دیگری برای درمان موی چرب تاکنون دیده نشده است ولی نباید فراموش کرد که موهای چرب ربطی به ریزش مو ندارد و اینکه افراد فکر می کنند موهای چرب زمینه ساز ریزش موست باور غلطی است.

بهترین شامپو برای موهای چرب

از جمله مهم ترین کارهایی که باید برای موهای چرب انجام دهید، انتخاب شامپوی مناسب است تا چربی موها و پوست سر را متعادل کند. شامپوهای زیادی برای موهای چرب در نظر گرفته شده است و هرکس می تواند با امتحان آن ها شامپویی را که با موی سرش سازگاری بیشتری دارد انتخاب نماید. ما در این جا به معرفی چند شامپو می پردازیم.

شامپو Redken

این شامپوی “ردکن” را انتخاب کن که فوراً پوست سر را از روغن های اضافی پاک می کند و آن را تسکین می دهد. شامپو Oil Detox حاوی عصاره آب لیمو نیز هست که به تنظیم سطح PH پوست سر کمک می کند؛ در نتیجه، پوست سر عاری از هر گونه روغن و چربی می شود. این شامپوی سم زدا باعث می شود از شر شوره سر نیز خلاص شوید.

شامپو Purify Clarifying برند Pantene

این محصول برای استفاده روزانه مناسب است و باعث می شود از شر موهای چرب خلاص شوید. وقتی به سبب موهای چرب خود واقعاً احساس درماندگی می کنید، این شامپو با فرمول ویژه خود که بدون پارابن (Paraben) یا هر نوع رنگ است، بدون این که باعث ریزش موها شود، به کمک شما می آید.

شامپو گزنه Klorane

این شامپو حاوی عصاره گزنه است که به آرامی و به طور طبیعی، چربی موهای سر را کنترل و از افزایش بیش از حد آن جلوگیری می کند. استفاده از این شامپوی “کلوران” باعث افزایش حجم موها و جلوگیری از ریزش آن ها می شود و فرمول ویژه آن مخصوص تمیز کردن چربی اضافی پوست سر و موها است.

سرم ضد چربی مو

سرم مو برای آن دسته موهایی استفاده می گردد که زیبایی و درخشندگی خود را در اثر آلودگی هوا، کثیفی، غبار و نورخورشید از دست داده اند. روغن سیلیکون ماده اصلی تشکیل دهنده سرم مو می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو (ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند! گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین استایل بهاری شیک و خوشرنگ مرتضی پورعلی گنجی، ستاره پرسپولیس در کنسرت مجید رضوی+ویدیو این لباس آیشواریا در جشنواره کن سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد/ شبیه تزئینات تولد دهه شصتیه😂+عکس لحظه انتقال پیکر سبحان کوچولو از مسیر صعب العبور رودخونه+ ویدئو جگرخراش وحید شمسایی: زندگی‌ام را مدیون حضرت زهرا هستم+فیلم ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو لحظه بله گفتن همسر کم سن و سال مهدی کوشکی +عکس و ویدئو/فقط اونجایی که عروس میگه تا ابد بله و قند تو دل آقا داماد آب میشه... مشهد از آرامش تا طوفان در 11 ثانیه ویدیویی جالب از دوچرخه سواری شهرام قائدی، عماد سریال قطب شمال/ چه محله زیبا و باصفایی+ویدیو فیلم خنده دار از پستونک خوردن ماهی داخل آب/ آدم هاج و واج میمونه😂 حضور جورجینا و پسر ارشد سوپر قهرمان فوتبال در ورزشگاه برای تشویق+ عکس سرگرمی بی پرده نوجوانان ایرانی با داستان های جنسی و پورن شخصیت های کره ای و بی تی اس/ پدر و مادرا خبر دارین؟+فیلم پیاده روی خنده دار و بامزه همسر ستاره سادات قطبی با کالسکه صورتی پسرش/ خانم مجری تا تونست غُر زد😂+ویدیو راهنمای جامع ثبت سند خرید و فروش در حسابداری حضور فوتبالیست سرشناس در مراسم عروسی شیدا خلیق و کیوان ساکت اف/به پای هم پیرشین الهی+ عکس جشن تولد بهنوش بختیاری در خانه سالمندان و کیک قرمز پروانه‌ای شکلش+عکس عکسی از مرتضی پورعلی گنجی که از رونالدو تقلید کرد
تیتر امروز   
همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود
دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟
از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس
آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش
شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم