بعد از ورزش دوش آب گرم یا سرد؟

  سه شنبه، 06 مهر 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
بعد از ورزش دوش آب گرم یا سرد؟
این فقط شما نیستید که بعد از ورزش هوس دوش آب گرم می‌کنید؛ بیشتر مردم دوش حمام را در بالاترین حد خود قرار می‌دهند تا بتوانند آب گرم را در همه نقاط بدنشان حس کنند؛ اما آیا می‌دانستید دوش آب سرد را نیز باید در برنامه‌‌ روزانه‌‌ خود قرار دهید؟

بعد از ورزش دوش آب گرم يا آب سرد؟

ميزان درجه حرارت آب دوش به صورت درجات سرد، ملايم، گرم و داغ تقسيم بندي مي شود. چنانچه بازيکنان بعد از مسابقه از دوش آب گرم (۹/۳۳تا ۷/۳۶ درجه سانتيگراد) ولرم ( ۷/۲۶تا ۹/۳۳درجه سانتيگراد) و داغ (بيشتر از ۲/۳۷درجه سانتيگراد) استفاده کنند، علاوه بر تميز شدن بدن، باعث ايجاد آرامش هم مي شود. برخي از ورزشکاران ترجيح مي دهند که از دوش سرد استفاده کنند، اين عمل نيز باعث تقويت و نيز نيرو بخشيدن به بدن مي شود. برخي از افراد هم ازدو نوع دوش گرم و سرد به طور متناوب استفاده مي کنند. چون اکثر بازيکنان و ورزشکاران در حال حاضر تنها وسيله اي كهبراي رفع خستگي در دسترس دارند، همين دوش آب گرم مي باشد، لازم است به نحو صحيح از آن استفاده کنند، پس جا دارد چند نکته را تذکر دهيم:

  1. ورزشکاراني که پس از يک تمرين يا مسابقه سنگين فرصت انجام تمرينات و حرکات سبک را پيدا نکرده اند، مي توانند برخي از حرکات و نرمش ها را زير دوش انجام دهند. همان طور که مي دانيم، هدف عمده از دوش آب گرم، رفع خستگي و دفع مواد زايد مثل اسيد لاکتيک از بدن است. حال اگر ورزشکار زير دوش آب گرم حرکات سبک و تمرينات ملايم را انجام دهد، ميزان رفع خستگي بيشتر و مواد زايد سريع تر دفع مي شود.
  2. چنانچه فشار آب زياد و فاصله دوش با بدن ورزشکار هم زياد باشد، تاثيرات درماني آب افزايش مي يابد. اعتقاد بر اين است که هرچه فاصله دوش با بدن ورزشکار زياد و فشار آب هم قوي تر باشد، بر اثربرخورد مرتب و مداوم ذرات آب با پوست ورزشکار، حالتي مانند ماساژ براي فرد احساس لذت و شادابي پديد خواهد آمد.
  3. استفاده از دوش آب سرد براي ورزشکاراني که سابقه استفاده از دوش سرد ندارند، توصيه نمي شود زيرا امکان سرما خوردگي زياد است. اين افراد مي توانند به تدريج از آب سرد استفاده کنند تا بافت هاي بدن با آب سرد تطابق يابند.
  4. همچنين ورزشکاران بايد کليه نکاتي را که در رابطه با موارد استفاده، عدم استفاده و احتياط در زمينه هيدروتراپي گفته شد، رعايت کنند، ازجمله اين که مدت زيادي زير دوش آب گرم قرار نگيرند، از آب بسيار داغ مدت زيادي استفاده نکنند و پس از دوش گرفتن فورا در معرض هواي سرد قرار نگيرند.
  5. بايد در هنگام خشک کردن بدن، از کشيدن محکم حوله رويپوستبدن خودداري کرد زيرا همانطور که مي دانيم، سطح پوستبدن محل انتشار گيرنده ها و پايانه هاي مختلف عصبي است. بر اثر کشيدن محکم حوله به پوست، معمولا گيرنده هاي عصبي تحريک مي شوند و اين تحريکات به سيستم عصبي منتقل مي شود. در نتيجه، تاثيرات مثبت دوش يا از بين مي رود يا کاهش مي يابد.
  6. بهتر است متعاقب دوش گرفتن يا استفاده از روش هاي ديگر آب درماني، ورزشکار به مدت کافي استراحت کند و يا بخوابد. اين کار باعث افزايش تاثيرات دوش و آب درماني مي شود.

حمام بعد از ورزش

تاثیر زیادی در کم کردن درد عضلات دارد. وقتی عرق کرده اید، عضلات شما درد می کند و ضربات قلب شما بالا رفته است، یکی از بهترین راه ها دوش و حمام بعد از ورزش است. دوش گرفتن بعد از تمرین به چند دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کار باعث بهداشت بدن شما می شود. در عین حال عضلات شما با آب تسکین داده می شوند. آب باعث می شود تا تحمل اسید لاکتیک تولید شده در عضلات برای شما راحت تر باشد. در سرویس سلامت مجله کوروش، نگاهی به بایدها و نبایدهای حمام از بعد از ورزش انداخته ایم.

حمام کردن

باید و نبایدهای حمام بعد از ورزش

حمام بعد از ورزش به ماهیچه ها برای ریکاوری مجدد بسیار کمک می کند. دوش گرفتن باعث آمادگی بدن شما برای تمرینات بعدی می شود. دوش گرفتن می تواند اسید لاکتیک و واکنش های طبیعی که باعث درد می شود را تا حدودی تسکین دهد. برخی پیشنهاد می کنند که پس از حمام از دوش آب سرد استفاده شود. این موضوع باعث عضله سازی و بهبود سریع تر بدن پس از یک تمرین قدرتی می شود. بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۹ دوش آب سرد در افراد پس از تمرین های ورزشی باعث کاهش ضربان قلب و استرس قلبی می شود.

از نظر علمی دوش و حمام با آب گرم گرچه ممکن است بعد از تمرین احساس خوبی به شما بدهد، اما این آب سرد است که می تواند تاثیر زیادی در شست و شوی عرق بدن شما داشته باشد. اثرات غوطه وری بدن در آب گرم پس از تمرین های ورزشی نامشخص است. بنابراین بهتر است بعد از تمرین با آب نسبتا سرد حمام کرد. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۳ دوش های آب سرد مزایای بیشتری برای سلامتی دارند. بعد از ورزش و گرم کردن زیاد بدن اگر با آب سرد دوش بگیرید عضلات شما بسیار سفت می شود. در عین حال دوش آب سرد تاثیر زیادی در میزان ضربان قلب دارد. شما می توانید برای به دست آوردن نتیجه بهتر بعد از خنک شدن بدن با حرکت های کششی و ورزشی آرام یک دوش با دمای ولرم و یا نسبتا ولرم بگیرید. پس از آن می توانید کمی در پایان دوش گرفتن خود، آب را سرد کنید تا عضلات شما سفت شود. لازم نیست بعد از تمرین به یک باره زیر دوش آب سرد بروید.

چرا دوش های آب گرم را دوست داریم؟

اگر شبها در آرامش یا خوابیدن با مشکل مواجه هستید ، ممکن است وسوسه شوید که دوش گرم بگیرید تا استرس روز را کاهش دهد. این یک روش معمول برای شل شدن عضلات قبل از خواب است زیرا دوش گرم سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند که باعث خستگی می شود. مزایای دیگر دوش های گرم شامل موارد زیر است:

  • کاهش علائم سرماخوردگی و علائم تنفسی

ایستادن در حمام گرم با بخار اطراف شما از دیرباز به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش علائم سرماخوردگی ، سرفه و باز کردن مجاری هوایی مورد استفاده قرار گرفته است.

  • افزایش دفع خلط: دوش های گرم می توانند به باز شدن منافذ پوست کمک کنند ، این به شما امکان می دهد تا پوست و چربی های به دام افتاده را دفع کنید
  • شل کردن عضلات:دوش گرم برای آرامش عضلات مفید است

قرار گرفتن در آب گرم به طور موثری به رفع تنش بدن کمک می کند و می تواند به تسکین خستگی عضلات کمک کند.

فواید دوش آب سرد بعد از تمرین

  • افزایش چربی سوزی
  • افزایش سطح تولید تستوسترون
  • ریکاوری بهتر عضلات
  • افزایش ایمنی بدن
  • بهبود پوست و مو

در نهایت کدام یک بهتر است؟

از حمام ولرم استفاده کنید چون قابل تحمل است و پس از استحمام از مرطوب کننده هم استفاده کنید . یا می توانید آب را تا حد ممکن سرد کنید و یک دقیقه در زیر آن بایستید. هنگامی که یک دقیقه به پایان رسید ، شما می توانید برای یک دقیقه دیگر آب را به همان میزان گرم تغییر دهید.این کار چندین بار تکرار کنید. چون آب سرد باعث انقباض رگ های خونی شده و تمام خون به مرکز بدن می رود. آب گرم رگ های خونی را باز می کند و دوباره خون بیرون می آید. این می تواند خون را به طور کامل از طریق عضلات و اندام ها پمپ کند و برای کمک به ترمیم و سم زدایی بسیار مفید است. بهترین کار این است که بدانید چه چیزی برای بدن شما مفید است ، یک حمام گرم ، حمام سرد یا هر دو.

فواید حمام بعد از ورزش و تمرین های بدنی سخت

حمام بعد از تمرین های ورزشی فواید بسیار زیادی دارد. ورزش کردن به ویژه در شرایط سالن بدنسازی که دیگران نیز در آن جا تمرین می کنند، می تواند زمینه پرورش باکتری بر روی پوست شما را فراهم کند. هنگامی که با صابون بدن خود را می شویید، عرق به همراه سلول های پوستی مرده از پوست شما پاک می شود. در حالی که اگر این عرق روی پوست باقی بماند می تواند میزبان باکتری های مهاجم باشد.

  • جلوگیری از بسته شدن منافذ پوستی

حمام بعد از ورزش، تاثیر زیادی در جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست دارد. وقتی تمرین می کنید، منافذ پوستی باز می شوند تا از غدد شما عرق آزاد شود. اگر خیلی سریع بعد از تعریق شدید نتوانید بدن خود را تمیز کنید، منافذ پوستی شما مسدود می شوند. منافذ بسته شده می توانند منجر به ایجاد چوش های پوستی و سر سیاه و حتی جوش های سر سفید شوند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

هنگامی که زیر دوش آب خنک می روید، اگر به صورت منظم بعد از تمرین ها این کار را انجام دهید، سیستم ایمنی بدن شما تقویت می شود. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که بعد از ورزش حمام با آب سرد می کنند کم تر در محیط کار دچار بیماری می شوند.

چگونه بعد از ورزش حمام آب سرد بگیرید

باید در حمام بعد از ورزش دقت کنید. به ویژه اگر قصد دارید تا دوش آب سرد بگیرید. بهتر است پس از پایان ورزش با شدت بالا، زمانی را برای خنک شدن بدن اختصاص دهید. کمی تمرین های ملایم انجام دهید. باید ضربان قلب شما به آهستگی کند شود. خنک شدن بدن را با تمرین های ملایم ۵ تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید. پس از پایین آمدن ضربان قلب، شروع به انجام حرکات کششی عضلانی کنید. این موضوع باعث پاک سازی بدن از اسید لاکتیک می شود. در نتیجه درد ناشی از ورزش کم می شود. حمام خود را آب ولرم شروع کنید، بدن شما نباید با تغییر دما شوکه شود. پس از پایین آمدن درجه حرارت بدن، آب را سردتر کنید. پس از کاهش ضربان قلب، از یک صابون ضد باکتری برای پاک کردن عرق و باکتری های بدن استفاده کنید.

نود ثانیه آخر

برای نود ثانیه آخر حمام بعد از ورزش، دمای آب را پایین بیاورید. دما را تا جایی که می توانید تحمل کنید، پایین آورید. آب سرد به عضلات شما ضربه وارد می کند. این ضربه خستگی عضلات را از بین برده و باعث قدرت دوباره آن ها می شود. بعد از دوش بدن را با حوله تمیز خشک کنید. شما می توانید هنگام ورزش از حوله ورزش استفاده کنید. حوله ورزش در خنک کردن بدن قبل از حمام و پاک کردن بخشی از عرق بدن بسیار موثر است.

فواید حمام یخ بعد از ورزش

حمام یخ بعد از ورزش می تواند باعث کاهش التهاب عضلات شود. این نوع حمام اثر اسید لاکتیک در بدن را کم می کند. همچنین باعث قدرتمندتر شدن عضلات پس از انجام تمرین های قدرتی خواهد شد. تحقیقات نشان داده خنک کردن یک روش مکمل برای بازیابی عضلات است. به خاطر داشته باشید که پس از تمرین های ورزشی باید حتما از مواد غذایی غنی از پروتئین و یا نوشیدنی های اسموتی غنی از ویتامین استفاده کنید. این نوع سوخت گیری بعد از ورزش یک راه ایده آل برای ایجاد تعادل در بدن است.

حمام یخ

اگر وقت حمام بعد از ورزش ندارید، چه کارهایی باید انجام دهید

اگر شما پس از ورزش فرصت حمام کردن یا دوش گرفتن ندارید، بهتر است یک سری کارها انجام دهید. در مرحله نخست از حوله ورزش استفاده کنید. پس از تمرین ها، عرق بدن را با یک حوله تمیز و خشک، پاک کنید. شما می توانید از شر عرق بدن که منجر به مسدود شدن منافذ پوست می شود، خلاص شوید. پوست خود را با استفاده از یک دستمال مرطوب ضد باکتری تمیز کنید. سعی کنید از دستمال در مناطقی که بیشتر عرق کرده اید استفاده کنید. از دستمال های تمیز کننده مخصوص صورت برای پاک کردن، چانه، پیشانی و گردن استفاده کنید. این کار از زدن آکنه بر روی پوست شما جلوگیری می کند. همچنین قرمزی صورت را به حداقل می رساند.

سخن پایانی درباره اهمیت حمام بعد از ورزش

هیچ کدام از این کارهایی که در بالا گفته شد جایگزین کامل و ایده آلی برای دوش گرفتن و حمام کردن بعد از ورزش نیست. سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید زیرا حس سرزندگی زیادی به شما خواهد داد. اگر باشگاه شما شرایط مناسب و یا حتی حداقل امکانات را هم برای دوش گرفتن دارد حتما از آن استفاده کنید. فراموش نکنید که اگر بدون حمام کردن ورزش را به پایان برسانید، تا رسیدن به خانه و حمام احساس بسیار ناخوش و عجیبی خواهید داشت!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو اولین فیلم بی پرده از لحظه رسیدن تیم‌های امدادی به بقایای بالگرد رئیس جمهور و همراهان/ حاوی صحنه های دلخراش!🚨 آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت شهید آل هاشم: دعا کنید مرگم، شهادت در راه خدای متعال باشد /سید آذربایجان هم به آرزویش رسید... عکس کمتر دیده شده از امام جمعه محبوب تبریز در خانه استاد شهریار در سال 1363 صحبت های همراه با گریه دانشجوی حسین امیرعبداللهیان درباره هدیه دادن های استاد شهیدش +ویدیو عرض ارادات اشکان دژاگه ستاره فوتبال در دیدار با رئیسی/ تواضع آقای فوتبالیست در حضور سید محرومان +عکس حضور مردم انقلابی تبریز در مراسم وداع با شهیدان راه خدمت+فیلم تصاویر تلخ از پدر سرهنگ محسن دریانوش لحظه دیدن بنر نصب شده از پسرش روی دیوار+عکس ویدئویی از انتقال پیکرهای شهید آیت‌الله رییسی و همراهان از معراج شهدای تبریز آخرین ویدئو از رئیسی و همراهانش در همان هلیکوپتر و همان روز حادثه +ویدئو واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور ادای احترام مردم جمهوری آذربایجان به شهدای حادثه هلیکوپتر رییس‌جمهوری ایران +ویدئو آخرین بوسه پدر شهید آل هاشم بر رخسار پسرش+ویدئو/سلام ای غروب غریبانه ی دل... حال و هوای منزل فوق العاده ساده شهید سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور +ویدیو/ خانه ای بدون لوستر و سراسر فرش ماشینی! صندلی سیاه پوش مزین شده به قاب عکس رئیس جمهور و آیت الله آل هاشم در مجلس خبرگان+تصاویر نخستین تصویر از تابوت وزیر امورخارجه ایران شهید حسین امیرعبداللهیان+عکس اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا(ع) : خوشحالم که برای اولین‌بار به یک شهید رأی دادم +ویدئو اجتماع مردمی و عرض تسلیت مردم مشهد مقابل منزل مادر شهید رییسی+ویدیو اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت» اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ حال و هوای خانواده شهید دریانوش؛ خلبان هلی کوپتر رئیس جمهور+ویدئو/عجب رسمیه رسم زمونه... واکنش داریوش ارجمند بازیگر نقش فردوس در سریال ستایش به شهادت سید ابراهیم رئیسی +عکس پدر شهید سیدمهدی موسوی: «وقتی خم شد و پایم را بوسید فهمیدم دیگر قرار نیست همدیگر را ببینیم...» +ویدئو واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی منتشر شد تصاویری از لحظه پیدا شدن انگشتر آیت الله رئیسی در محل حادثه/ این انگشتر هدیه رهبری بود +فیلم تنها درخواست شهید رئیسی از تولیت آستان قدس+ ویدئو/خاکسپاری در جوار امام رضا علیه‌السلام... اولین تصاویر از تابوت حامل شهید رئیسی و شهید موسوی حال و هوای شهید خلبان دریانوش در جلوی منزل پدری ایشان/ گریه های جگرسوز پدر برای جوان پَر پَر شده +عکس از بی تابی مادر آیت الله رئیسی در سوگ فرزندش تا پیدا شدن انگشتر رهبری در محل حادثه در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 کفش رها شده و باران خورده شهید مالک رحمتی، استاندار آ.ش در جنگل مه آلود +عکس/یک روزی باران میبارد...آرام آرام میشورد غمها را شعرخوانی زیبای شهید آیت الله آل هاشم، امام جمعه محبوب قبل از شهادت/ سید شریف و خندان تبریز روحت شاد+ویدیو تصاویری از منزل کوچک و فوق العاده ساده مادرِ رئیس جمهور شهید کشورمان سید ابراهیم رئیسی+ویدیو سوگواری و وداع دردناک پدر همسر سیدابراهیم رئیسی پای تابوت داماد شهیدش+عکس آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس شباهت باورنکردنی برادر سیدابراهیم رئیسی به رئیس جمهور شهید کشور+عکس وداع با پیکر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی+عکس/روحش شاد و یادش گرامی...
تیتر امروز   
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟
واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس
از بی تابی مادر آیت الله رئیسی در سوگ فرزندش تا پیدا شدن انگشتر رهبری در محل حادثه در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403